S40 -98 elektroniken överbelastad?

Bliper
27 september 2012 · 2 Inlägg

Hejsan. Jag är ägare till en s40 som börja uppföra sig lite konstigt på väg till och från jobbet idag.
När jag hade kört kanske 1,5 mil så la jag märke till att instrumentbelysningen började "flimra" lite. inte långt efter det så plötsligt så slocknade all belysning och både hastighets och varvmätarpinnen la sig på noll i typ 0,5 sekunder sen var det som vanligt igen. Bilen påverkades inte annars, utan det var bara det som hände.
Efter det så fortsatte flimret.
Men så fort jag t.ex satte på helljuset så dippade mätarna igen.. och när jag använde blinkers så blinkade hela instrumentpanelen ganska duktigt.
Stereon påverkades också. Den stängdes av, precis som om den inte fick tillräckligt med ström, sen startade den upp direkt igen.
Bilen kan vara lite lite svårstartad då och då, men det har aldrig varit så att det inte har startat.
Några av bilens fellampor har också börjat lysa då och då, men nästa gång man startat bilen igen är det som vanligt.

Vad kan det vara? Nått klödd med generatorn?
Tacksam för svar

Volvo s40 "T4an" (1998)
Drönirettab
27 september 2012 · 21 761 Inlägg

Starta motorn och låt den gå på tomgång med endast ordinarie belysningen igång, mät vilken spänning det är dels på generatorn och dels på själva batteripolerna. Verkar spänningen okej (åtminstone 14 V, men hellre någon tiondel högre) så ökar du motorvarvet till 2000 varv konstant och slår på flera strömförbrukare, tex fläkt+elbakruta+stolvärme. Kolla igen vilken spänning det visar. smile

När du ändå är där och mäter så kan du kontrollera att batterikablarna sitter fast ordentligt på batteriet och att batterijordkablarna sitter bra i karossen/motorn.

Bliper
27 september 2012 · 2 Inlägg

Okej, ska kontrollera det imorgon! smile
Tackar!

Volvo s40 "T4an" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang