4757
Sök

GAS Silver GS1222D2 + hjälp med att bygga låda

112 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
Hej, har införskaffat mig en GAS Silver GS1222D2.

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 222-2.html

Det står här att basen passar bra i både slutna och portade lådor, sluten kring 23 liter, och portad på 42 liter med 4" port på 30cm längd.

Skulle vilja ha med porten då jag köpt en 4" port som är på 30cm. utan trattarna.

Då undrar jag, räknar man med trattarnas längd när man räknar trattlängd + volym?

Hur mäter man bäst basens volym? ska man bara ta med magneten som den tar plats i lådan ?

Har en stor spånskiva hemma på runt 20mm tjock jag tänkte använda.

Skulle även vilja ha hjälp med att göra ritningen, då jag verkligen inte kan nånting om basljud, vilket och vad som blir mest optimerat.

Jag lyssnar mest på hardstyle, men även på lite mainstream, pop osv.

Hittat en ritning som kanske borde fungera

http://www.ladda-upp.se/files/2012/b26473.jpg

Vad tror ni om den ?

21 761 Inlägg
29 september 2012
Jag brukar räkna med 2,5-3 liter upptagen plats för en 12" bas om den inte har "superfet" magnet, vilket de där basarna inte har. När man räknar hur stor plats en port tar upp så är det hela portlängden som sitter inuti lådan, dvs tratten ska även räknas med.

Om du bygger lådan som ritningen visar så får du antingen försöka vinkla porten inuti lådan eller så får en del av porten sticka utanför lådan. Ifall hela porten sitter i lådan så hamnar avstämningen strax under 40 Hz med full längd på porten, den avstämningen kan fungera som utgångspunkt för vidare labbning. smile

112 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag brukar räkna med 2,5-3 liter upptagen plats för en 12" bas om den inte har "superfet" magnet, vilket de där basarna inte har. När man räknar hur stor plats en port tar upp så är det hela portlängden som sitter inuti lådan, dvs tratten ska även räknas med.

Om du bygger lådan som ritningen visar så får du antingen försöka vinkla porten inuti lådan eller så får en del av porten sticka utanför lådan. Ifall hela porten sitter i lådan så hamnar avstämningen strax under 40 Hz med full längd på porten, den avstämningen kan fungera som utgångspunkt för vidare labbning. smile

Tänkte ändra djupet till 400mm, kam det gå då?

21 761 Inlägg
29 september 2012
Om du har 30 cm långt rör så går det inte att ha hela porten i lådan och samtidigt ha tillräckligt avstånd mellan bakre väggen och innertratten (bör vara åtminstone 8-10 cm för 4" rör). Beroende på vilken sorts trattmodell du har så kommer totala fysiska portlängden att bli uppåt 40 cm. smile
Senast redigerat av Drönirettab (29 september 2012)

Sök