5192
Sök

Tips på inställning av slutsteg till framsystem.

493 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
Hejsan!

Börjar närma mig klar med installation av mitt framsystem som består av dubbla JBL GTO-508C och tänkte därför fråga lite hur jag bör ställa in slutsteget.

Lånad bild så inställningarna är EJ mina.

https://www.osta.ee/i/auctions/large/96/33/b21a41ea4512692ba317c6a1343b3396.jpg

Slutsteget är för övrigt ett Gas Alpha x4 och musiken jag lyssnar på är hands up, r'nb och techno.

Sponsor: www.12vled.se

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 oktober 2012
Bassboost låter du stå på 0, rör inte! Low Pass är inte intressant för framsystemet, så den behöver du inte heller röra. Hich pass däremot ställer du nånstans runt klockan 9-10, sen på Crossover selector väljer du HP. Level ställs genom att du kör nån låt som spelar högt (enkelt förklarar) som du brukar lyssna på och kör volymen på några hack under fullt, sen vrider du upp level till strax innan det börjar låta illa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

493 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Bassboost låter du stå på 0, rör inte! Low Pass är inte intressant för framsystemet, så den behöver du inte heller röra. Hich pass däremot ställer du nånstans runt klockan 9-10, sen på Crossover selector väljer du HP. Level ställs genom att du kör nån låt som spelar högt (enkelt förklarar) som du brukar lyssna på och kör volymen på några hack under fullt, sen vrider du upp level till strax innan det börjar låta illa.

Tackar tackar smile Så low pass drar jag ner till 40hz? Steget på bilden är som sagt inte mitt utan en lånad bild smile Vet inte, kanske inte spelar nån roll att nämna att framsystemet sitter inkopplade på delningsfilter?

565 Inlägg
4 oktober 2012
Hassman skrev:
ChriZtoffer skrev:

Tackar tackar smile Så low pass drar jag ner till 40hz? Steget på bilden är som sagt inte mitt utan en lånad bild smile Vet inte, kanske inte spelar nån roll att nämna att framsystemet sitter inkopplade på delningsfilter?

Du kan inte använda HP och LP på samma gång så det spelar ingen roll vad du ställer den på

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

493 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
Lillalilja skrev:
Hassman skrev:
ChriZtoffer skrev:

Du kan inte använda HP och LP på samma gång så det spelar ingen roll vad du ställer den på

Aah då förstår jag! Aldrig tänkt på att LP stått för Low pass och HP för High pass roll
Senast redigerat av Hassman (4 oktober 2012)

493 Inlägg
5 oktober 2012
Trådstartare
Stort tack för hjälpen, nu låter det bra i bilen med inställningen smile Högt och basar på helt okej även fast jag bara provade med 2 av 4 högtalare inkopplade i dörren smile)

Sök