Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 514 742 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Hehe, tro mig, de är smala så det räcker, 145 sulor e inte å leka med wink

Stoner_fuzz Bitter optimist.
11 oktober 2012 · 1 561 Inlägg

Ooooh jaså det blev en typ1 big_smile

Prenumeration lagd, ser riktigt fin ut!

Volkswagen Golf GLI "1.8 8v GTi" (1986)
Citroën 2CV "deux chevaux" (1972)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Jajemän, velat ha en sen jag var liten smile Men har bara haft en buggy innan för ett antal år sen. Tackar, kul att du vill följa med smile

Smajly
16 oktober 2012 · 3 059 Inlägg

Denna kommer jag osse föja.. Bubblor e jedra fina..
Också haft buggy för inte så länge sen och en bubbla för 32956 år sen smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
16 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Hehe, ja det är trevliga bilar. Om än dåliga på många sätt så har de ändå sin charm som gör att man står ut med alla brister. Jaså, jag tyckte den var riktigt rolig buggyn. Lite trevligare motor hade vi i den också, rörde på sig bra med låg vikt.

Idag har jag faktiskt varit i garaget och grejat lite.. Inte jättemkt med bilen, städat och fixat lite inför vintern. Men jag moddade fästena till den bakre kofångaren.. så att den kom lägre och närmare karossen. Tyvärr hade jag bara med mig mobilen så det blev ingen bild. Men jag ska ta nästa gång jag åker dit.

Kom även över en MSD 6AL tändsystem och en bosch 009-fördelare. Då får man ha två triggerpunkter på veven.

-MATS- VWetgirig hobbymekare
16 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
- - - Tyvärr hade jag bara med mig mobilen så det blev ingen bild. - - -

Okej, svepskäl skulle jag kalla det wink Själv blandar jag bildkvalité rätt mycket i mina projekttrådar. Det blir så klart sämre kvalitet, men klart bättre än inga bilder alls big_smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
17 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Haha, jaja klart jag kunde tagit en mobilbild.. Men det brukar bli så dåliga att knappt är värt att försöka. Det dumma är att min riktiga är en systemkamera som tvärtemot är stor och klumpig smile dessutom lite skör och smutskänslig smile

Men jag lovar att bättra mig, hehe

-MATS- VWetgirig hobbymekare
17 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Jag förstår ditt resonemang. Jag har faktiskt själv "sabbat" två kameror genom att få smuts i objektivmekaniken så att de kärvar. I somras köpte jag därför en liten handkamera med "inre" objektiv, vatten- och stöttålig dessutom. Hoppas att den funkar hela garagesäsongen smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
17 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Ja, egentligen borde man ha nån billigare variant av kompaktkamera till garaget.. De kostar ju inte många kronor i dagsläget. Eller så sätter man upp en webcam och kör livestreaming från garaget, hehe

Fick ett litet paket idag, uretanbussning till växellänkaget. Väntar på ett par till paket, bla. vevhusventilationsbox, mina weber 40 idf, två böcker "how to hotrod your vw aircooled engine" och "How to rebuild your vw aircooled engine", funderar på en annan interchange manual också.. Sen borde man väl fixa nån verkstadshandbok.

Lyckades även komma över en MSD 6AL och bosch 009 fördelare. Så får klura på vevaxellägessignal till msd. Finns säkert kit för det, men de brukar va ohyggligt dyra.

Har du någon bra tips på hur man gör med MSD Mats?

-MATS- VWetgirig hobbymekare
17 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Ja, egentligen borde man ha nån billigare variant av kompaktkamera till garaget.. De kostar ju inte många kronor i dagsläget. Eller så sätter man upp en webcam och kör livestreaming från garaget, hehe

Fick ett litet paket idag, uretanbussning till växellänkaget. Väntar på ett par till paket, bla. vevhusventilationsbox, mina weber 40 idf, två böcker "how to hotrod your vw aircooled engine" och "How to rebuild your vw aircooled engine", funderar på en annan interchange manual också.. Sen borde man väl fixa nån verkstadshandbok.

Lyckades även komma över en MSD 6AL och bosch 009 fördelare. Så får klura på vevaxellägessignal till msd. Finns säkert kit för det, men de brukar va ohyggligt dyra.

Har du någon bra tips på hur man gör med MSD Mats?

"Livestreaming från garaget", ha ha -- den var bra tongue !!!

Nej, just MSD är inget jag kan uttala mig om (ännu, men jag har planer...), SORRY hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Putteliten
17 oktober 2012 · 9 077 Inlägg

-MATS- skrev:

Peter_Eriksson skrev:
Ja, egentligen borde man ha nån billigare variant av kompaktkamera till garaget.. De kostar ju inte många kronor i dagsläget. Eller så sätter man upp en webcam och kör livestreaming från garaget, hehe

Fick ett litet paket idag, uretanbussning till växellänkaget. Väntar på ett par till paket, bla. vevhusventilationsbox, mina weber 40 idf, två böcker "how to hotrod your vw aircooled engine" och "How to rebuild your vw aircooled engine", funderar på en annan interchange manual också.. Sen borde man väl fixa nån verkstadshandbok.

Lyckades även komma över en MSD 6AL och bosch 009 fördelare. Så får klura på vevaxellägessignal till msd. Finns säkert kit för det, men de brukar va ohyggligt dyra.

Har du någon bra tips på hur man gör med MSD Mats?

"Livestreaming från garaget", ha ha -- den var bra tongue !!!

Nej, just MSD är inget jag kan uttala mig om (ännu, men jag har planer...), SORRY hmm

MSD brukar ju jänkeåkarna köra med. Kolla runt här på forumet å se om du kan få kontakt med någon...

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
17 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Hade varit lite ball att ha en kamera monterad som man bara slår på när man kommer till garaget smile

Jo, jag vet att många jänkare åker msd, även en del folkafolk. Jag vet väl ungefär hur jag ska göra, ska bara kika på vilka fler delar jag behöver smile

Man behöver tex trigger på veven med två tändpunkter kopplat till msd-boxen.

Hämtade ut två till paket idag på min rast, vevhusventilation samt en rullgas-pedal. Tror att det saknas en bit hölje samt hylsan genom fläktkåpan, varför den går lite trögt.. skall åtgärdas sen.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Som sagt har det inte gjorts så jättemkt det senaste.. ramlat in ett par paket med lite smågrejer.. tex nya bussningar till växelstången, den som sitter under baksätet.. Så dem har jag bytt ut, de gamla var sladdriga och slitna.

Tog en bild på vad jag gjorde med bakre kofångaren för några dagar sen. Jag tyckte den satt för högt och högre än framkofångaren. Så det jag gjorde var att kapa fästena och svetsa ihop dem igen, fast under fästet mot bilen. Bildern visar hur jag menar.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0631.jpg

Tyckte det blev mkt bra och kofångaren sitter bättre, motorluckan stryker ett par mm förbi när man öppnar den smile Hade gärna satt den flush mot karossen.. men det går inte av ovanstående skäl samt att den är "för" böjd för att kunna ligga kloss an. Mkt bättre än innan iaf som sagt..

Fast jag skulle helst vilja ha tag på ett par usa-kofångare.. tycker de är riktigt snygga. Finns nya av tveksam kvalitet för under 3000:- riktiga kostar det dubbla.. sad

Senast redigerat av Peter_Eriksson (19 oktober 2012)

DieselGudrun
21 oktober 2012 · 75 Inlägg

Ah, ytterligare luftkylda projekt att följa smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
21 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Det tycker jag du gör rätt i smile

Hoppas att mina förgasare kommer imorn, hihi  motorblock är redan löst, tur man har kontakter så man får ett fräscht, ar-borrat och dubbelreducerat block. Upptaget för störra borr och slag.

Tänkte jag ska köra på 76mm slag och 90,5mm borr, det ger en motor på 1956cc, lagom till dubbla weber 40 idf.

Så nästa projekt är att leta reda på cylinderkit för detta samt toppar.. helst 043 eller 044 toppar.

Skruvar till det
22 oktober 2012 · 1 702 Inlägg

Trevligt att det redan börjar trimmas, eller bygger du bara hållbart? Jag kan ju noll om bubblor men nog låter dubbla weber 40 inte som orginal direkt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Tokken Team dBakuten
22 oktober 2012 · 3 453 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … G_0631.jpg

Måste faktiskt säga att den lösningen var kanske inte den vackraste men men..

Kul att det är en bubbla ändå.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

Tommy, nej dubbla weber 40 är inte direkt original.. hehe.. ska räcka till över 100hk på dessa motorer iaf. Får börja på en lagom nivå.. bilen ska köras på gata och till träffar.

Tokken, nej jag vet att det inte är jättevackert. Men det är lite tillfälligt.. såg ännu värre ut innan när kofångaren var fäst högt och lutade bakåt för att inte luckan skulle slå i.

Planen är att försöka hitta usa-fångare som ska få snyggare fästen så de sitter längre ner och så mkt kloss an mot karossen som det går. Nu fick det bli en "nödlösning" och den sitter iaf bättre än innan.

Yes, bubbla är skoj, har velat ha en sen jag var liten smile

Tokken Team dBakuten
22 oktober 2012 · 3 453 Inlägg

Bug Run 2013!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 oktober 2012 · 3 068 Inlägg

När jag får igång kompressor etc så ska jag lägga igen kofångarhålen i bakskärmar, göra nya längre ner med nya snyggare fästen. Ett problem med kofångaren är att den är lite för böjd för att komma mkt längre in mot karossen.. Men med nya fästen ska det gå en bit iaf.

Hämtade ut paket på bussgods idag också förresten. Msd 6AL med brytarlös bosch 009 fördelare. Borde dyka upp lite mer under förmiddagen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang