Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 514 998 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Djo
7 januari 2015 · 10 157 Inlägg

Trevligt big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Ja, mycket trevligt :-) Skönt att allt gick smärtfritt

fanter
9 januari 2015 · 15 Inlägg

fan va gött! detta har man längtat efter, verkar ju som att den går kanon. blir fint te sommarn!

du har möjligen inte nån bild att dela med dig av på start-riggen? funderar nämligen på att bygga en själv.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Ja, det var en väldigt tacksam uppstart utan krångel.. fabriksjusterade förgasarna och bestyckade efter de halsringar som sitter, tight bra länkage från Gene Berg, synkat och klart.. Det underlättar.

Startriggen har jag ingen bild på, men det är bara en avkapad växellåda, den är kapad där diffhuset börjar och är således i princip bara en sprängkåpa och en bit framåt som det är skruvat plattor i och ett rör som passar biltema motorställ. Sen är det tändningsbrytare, startknapp och en oljetryckslampa.

Finns även Getrag-lådor, det är för tex remdrivning av aggregat med vw-motor. Eller så kan du ta vissa typ4-växellådor, de är delbara bakom sprängkåpan.

Kan ta bild imorn i vilket fall :-)

Putteliten
10 januari 2015 · 9 079 Inlägg

Härligt! Lät ju lite mysigt den där du! wink

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Jamän och då hördes inte avgasljudet nåt värst.. hade ju ett långt rör ut genom källarfönstret med en dämpare på slutet.. lät fräckt när jag gick ut hehe... blir kul att höra den varva ute sen :-)

Ett stort steg framåt iaf!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Fick tag u en vettig växellåda att utgå ifrån. Suttit i en 1300s -73 och har bättre sluväxel 8/31 istället för 8/35 dvs 3.88:1 istället för 4.375:1. Sen kan man byta ut 3an och 4an för att få en tätare låda med lagom varvtam för cruise (100km/h) samt lite lägre toppfart men bättre acc på 4:an.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-6bcd20ed69e9d6528efc9cb4c961b2cd.jpg

vw1303 prestanda framför utseende
13 januari 2015 · 225 Inlägg

kommer bli helt awsome . lådan behövs ju för att de åtminstone ska hålla ihop ett tag så som du kör big_smile

ska bli jävligt skoj o se va de blir för fart på grejorna

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Japp, det känns riktigt bra att ha en bra låda att bygga på. 3:an kan bytas mot en original 1.38 fick jag reda på.. Då blir den inte så dyr iaf.

Hur som tänkte jag dra ur växelkassetten och kika hur det ser ut :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
17 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Hepp hepp, nu har jag varit och mött upp 25hpman i Jönköping och kört hem växellådan.

Började med att plocka av trummor och drivaxlar, inga större bekymmer då allt är helt nytt och aldrig kört med. En del ytrost i trumman på ena sidan, men går nog att snygga till. drivaxelrör, bromssköld, bromsdelar, skruvar etc är allt gulkromaterat.

Så om nån vill köpa långa drivaxlar med gulkromaterade rör, nya trummor, bromsar etc (4x130 bultmönster) hojta till. Är det så att bromsdelar passar i mina -64 trummor så behåller jag nog det, men annars till salu.

Iaf. Sen fick jag av höger gavel och drog ur stubbaxeln (heter det så på svinglåda med?), iaf drevet som spaden sitter i med fulkrum-plattorna. Fick se att där satt 4 drev... yaay, antingen beef-a-diff eller superdiff. Räknade kuggar, 15/10 visade det sig vara. Det enda som oroar mig är att det inte ska passa med 15/10 i superdiff pga annan vinkel på axlarna..

Hur som, drog iaf av vänster gavel med och tog ut diffen.. en superdiff, räknade kugg på kronhjulet och det var 31 som förväntat (lådan är förresten en AS vet jag säkert nu, kollade det direkt när jag fick den av Tomas).

Det tråkiga, som jag insåg att det skulle va så fort jag insåg att det knappt var nån olja i lådan, är att det är lite ytrost på kronhjul och pinjong.. en del ärgat i huset. Plockade bort påfyllningspluggen och där såg det iaf ok vad jag kunde se genom hålet.

Några bilder på spektaklet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ee5fb2f6d8ec1f42582287ac170845e4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-fe4702b74b7aaf17d39dc95dc9d51833.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-dfda687923f99720d9b7b0f9659e8483.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-0d49b4993bf02d2ce4ea4de6ac7fa6ca.jpg

Hervas
17 januari 2015 · 2 373 Inlägg

Ska du renovera lådan själv?

Häls. Hervas
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
17 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Nääe, det hade jag inte tänkt göra.. Men tar isär det jag kan göra utan specialverktygen som behövs för resten. Lådan ska bara sättas ihop som den är nu, lite uppfräschad. Sen kommer jag att skaffa de delar som behövs alt. skicka den till en växellådsbyggare som fixar. Det är ingen barnlek att bygga värre låda till luftkyld vw.. Det skiljer mellan årsmodeller nåt djävulskt. I princip inget från den ena lådan passar rakt av i den andra. Det finns inte heller en årsmodell som är mkt bättre än de andra.. De har bra saker i olika årsmodeller.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Blev lite mer jobb med lådan igår.. Men tar inte isär mer än jag kan sätta ihop.. Frågan är vad man ska göra bara.. ska man skicka iväg lådan till växellådsexpert så känns det dumt att inte sätta i roligare drev på 3:an 4:an.. samt att man modifierar dit en annan huvudaxel med 3,785 1:a istället för 3,80.. inte pga den marginella skillnaden i utväxling, utan för att 3,785 är ganska mkt starkare.. 9/34 kuggar istället för 10/38.. ger mer gods i kuggarna samt att hela axeln är tjockare..

Vi får se hur det blir med det framöver.

Börjat att lägga biltemas färgborttagning på växellådshuset iaf, funkar ganska bra det mesta blir mjukt och ramlar lätt bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-76bbccf8cd4ece6efd04eecf688e58c5.jpg

Superdiffen som sagt, här urplockad ur lådan... lagren sitter kvar. Måste borra två hål i den för att förbättra smörjningen av spindeldreven m.m. Ett större på ena sidan där olja går in och ett mindre på andra sidan där den rinner ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e2540a83d0d0363d1b85b58a865d1edd.jpg

Varit på jula idag och köpt brakeleen, förtunning och färg, så ska ner om en stund och greja lite. Tjingeling so long.

Oggart
18 januari 2015 · 145 Inlägg

jävla coolt bygge! den låter rätt vass alltså wink

Hervas
18 januari 2015 · 2 373 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Nääe, det hade jag inte tänkt göra.. Men tar isär det jag kan göra utan specialverktygen som behövs för resten. Lådan ska bara sättas ihop som den är nu, lite uppfräschad. Sen kommer jag att skaffa de delar som behövs alt. skicka den till en växellådsbyggare som fixar. Det är ingen barnlek att bygga värre låda till luftkyld vw.. Det skiljer mellan årsmodeller nåt djävulskt. I princip inget från den ena lådan passar rakt av i den andra. Det finns inte heller en årsmodell som är mkt bättre än de andra.. De har bra saker i olika årsmodeller.

Ok, ja det lät avancerat...

Häls. Hervas
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Oggart skrev:
jävla coolt bygge! den låter rätt vass alltså wink

Tack! Ja, det ska förhoppningsvis hosta ur sig 170+hk ur en 30-talskonstruktion, hehe

Hervas skrev:
Ok, ja det lät avancerat...

Jodu.. Inte nog med att man måste veta vilken årsmodell man ska ha på grejerna så krävs det en massa specialverktyg.. bara att få loss pinjongen kräver press och en hylsa som kostar ca 1000:- (i Sverige kostar den 2000:- i butik). När man sen ska sätta ihop allt behövs en jig för att justera in växelgafflarna, det kan inte göras när lådan är ihop (jo 1/2 gaffel kan justeras om man tar upp ett hål i sidan, som sen pluggas).

Byter man huvudaxel till en 3,875 #1 så är den grövre och behöver antingen slipas ner (svårt att svarva härdat stål) för att passa det mindre lagret, då ställer man också till det genom att dom bytt mellan kil och splines på dreven.. Så ett drev från äldre passar på ena sidan och ett drev från nyare på andra..

Synkhubbarna är pressade på dreven (eller hårdlödda), och de släpper om man har mkt effekt.. Så de behöver tigsvetsas, slipas och honas ifall de slår sig.

Sen är det ju kronhjul och pinjong.. man behöver shimsa djupet på pinjongen och backlash på kronhjulet.. ju tightare mot pinjong desto mindre spel.

Lika bäst att lämna det till dem som kan.. Ska man ha extra allt så är det närmare 20k för en låda.

vw1303 prestanda framför utseende
18 januari 2015 · 225 Inlägg

20 tusen är ju inte bortkastade dock skulle jag vilja säga om man har en låda som håller ordentligt o för så roligt är det inte o slita i o ur motorn för att byta låda....

Volkswagen 1303s "Bad Mongo" (1973)
Volkswagen 1200 "SvartaTyskan" (1971)
Volvo 945 "Avfall" (1997)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 januari 2015 · 3 068 Inlägg

Klart det inte är bortkastade pengar, men man ska fortfarande ha dem pengarna också.. och få lov att lägga dem på en växellåda :-P

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 februari 2015 · 3 068 Inlägg

hopp hopp hopp.. blev ingen storvinst på stryktipset i lördags... :-P Så monsterlåda får vänta... gör det bästa av det jag har och får helt enkelt försöka låta bli kamikaze-starter.

Diffen har mätts upp och den slog 0,10mm och kastade 0,05mm, åtgärdat nu. Har haft kronhjul, backdrev, sidodrev, och alla lösa delar i avfettningsbad 1 dygn, stålbortat allt och putsat lite.. så lite renare blev det allt.

31 kuggars kronhjul, som tillsammans med 8 kuggars pinjong ger 3,875:1 i slutväxel
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-c09deb557bd620225a023198ad106023.jpg

Här är lådan, målad, innan jag insåg att den måste rivas delvis.. well well.. det är bara lite färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-5a0d65dd877b4e4681fea71fcce91eaa.jpg

Sålde även gaveln på kronhjullsidan (den med hållare för kopplingswire), ska köpa en annan lite stöddigare sak.

Annars händer det inte mkt, håller på lite smått med att bygga tiltbara underreden till sätena.

Senast redigerat av Peter_Eriksson (3 februari 2015)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
21 februari 2015 · 3 068 Inlägg

Har lyckats byta bort de långa drivaxlarna med rör, bromsar, trummor etc mot en komplett tidig låda med drivaxlar, bromsar etc.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang