Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 514 924 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
1 april 2015 · 3 068 Inlägg

Så var slutligen alla delar från växellådan rengjorda och insmorda.. Det är en jävla massa prylar som ryms i den lille lådan.. allt är givetvis oljigt och skitigt.. Så det fick bli avfettningsbad, lacknafta, avfettning, hetvattentvätt och sen lite olja på för rostskydd.

Detta huset är av tidig modell och saknar en stor "puckel" i botten och rymmer således större drev på 4:an, om man vill ha det :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-173101d15fe59bb2e06fc737eca6bb5e.jpg

Lite rengjorda drev, huvudaxel och pinjong (4,375) som inte ska användas..
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-033886f878757b4a832f4bd87433242a.jpg

Och en jävla massa pryttlar i form av nållager, kullager, rullager, växelgafflar, bussningar, synkringar, backdrev med mekanism, ingående axel, etc. Vissa grejer ska användas, andra blir reservdelar och några blir över pga att de ersatts av nya, starkare och bättre delar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-6162b1075509c6c80b263b0224c22bba.jpg

Väntar bara på ett paket från Usa som ska komma 6-7:e med de sista bitarna, sen är det "bara" att smocka ihop lådan och shimsa in drivaxelrören :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
4 april 2015 · 3 068 Inlägg

Idag blev det lite mer roliga grejer gjorda :-)

Har beslutat att jag ska köra in motorn ett tag med den gamla växellådan.. Det ska ändå inte köras järnet med den än.. eller? hehe.. Iaf..

Fick hjälp av sambo och sedan Erkki som kom förbi att pytsa in fanskapet.. Det ska vara skitenkelt att lyfta i en vw-motor.. 4 bultar och några kablar.. åhjoo.. riktigt så enkelt är det inte.. men det gick iaf.

Motorn i motorrummet, bara att börja koppla in grejer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-627f378d3124f695fc3780bb5b745705.jpg

Fått lite grejer på plats, tex förgasarna, lite el och länkage. Det är ett helvete att få dit tändkablarna kan jag säga.. tändstiften måste i före insugen och sen är det trångt så in i röven.. sitter ju gummipluppar som ska täta fläktkåpor med.. Korta insug som tar typ hälften av platsen man har att spela på.. Gav upp efter att jag fått dit 3st.. Fortsätter imorn.

Den lösa nylonklädda slangen är vevhusventilation som kommer upp från ventilkåporna.. Satte dit hela biten, den ska kapas av på mitten när jag vet rätt längder och monteras med an8 mot vevhusventilationsburk (som jag inte har än).
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-8c32e1ea2d10236cac046373bf13d2ad.jpg

Putteliten
4 april 2015 · 9 079 Inlägg

Haha, ska köra in motorn lite med gamla lådan. lol Säg som det är istället, du börjar få vårkänslor och är sugen på att ut å åka lite! wink

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
5 april 2015 · 3 068 Inlägg

Haha, jo visst är det lite så :-) Man vet ju inte om allt går som på räls med nya lådan och då vill jag inte stå med låda och allt urrivet och vänta på det.. Men faktum är ju att motorn ska köras lite lugnt i början och då är det lugnt med originallådan.

Det ser sen ut som att jag blir tvungen att använda distanserna som jag tog bort till motorluckan.. hade helst velat köra med luckan helt stängd.. men trångt blir det på höger sida.. (den cylinderbanken sitter ju lite längre bak).

Djo
5 april 2015 · 10 157 Inlägg

Snyggt smile

En räser bubbla har luckan på glänt cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
5 april 2015 · 3 068 Inlägg

Tackar! Tja.. jo, men jag tycker det är snyggare när den är stängd.. skyddar bättre mot väta också... det lär man ju stöta på nån gång.. framförallt regn när man står ute.. rinner rakt ner i trattarna.. :-(

Idag har jag knåpat ihop ett avgassystem iaf. det är ju inte så långt på en bubbla.. blev bara en kapad 180 böj, dämpare och rostfritt slutrör som jag förberett innan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-90c384834fdfc82e693e8fa8163fa44c.jpg

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
5 april 2015 · 3 068 Inlägg

Ett litet videoklipp från dagens händelser :-)

Senast redigerat av Peter_Eriksson (5 april 2015)

Oggart
5 april 2015 · 145 Inlägg

jävla frän smile

Putteliten
5 april 2015 · 9 079 Inlägg

Hehe, genom sig själv känner man andra ibland. wink
Gött med uppstart med, låter jävligt vass tycker ja!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
5 april 2015 · 3 068 Inlägg

Tack Oggart! och Putte :-)

Ja, den låter rätt vass, hehe.. låter bättre i verkligheten också när man inte står så nära med mikrofonen och det blir distat. Det är lite justering kvar, sen kommer den låta och gå ännu bättre.

Exempelvis pissar det ner soppa i 1:ans cylinder.. Så jag får riva av toppen på förgasaren och kolla nålventil och flottörhöjd.. Det ska inte flöda över.. därav visar den tokfet blandning.

Djo
6 april 2015 · 10 157 Inlägg

Låter vackert smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 april 2015 · 3 068 Inlägg

Håller med!

Fick paket från Usa idag med de sista delarna för att få ihop lådan, plus hjulcylindrar och bromsköldar bak.

Så när sambon åkt för att lämna dottern och till jobbet gick jag ner för att montera lite.

Skruvade fast hjulcylindrarna, la dit backarna och spände dit fjädrarna. Sen skjöt jag nog fan fjädern eller brickan i nyllet 10ggr innan jag kom på att använda en 16mm hylsa för att trycka ner och vrida runt brickan med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-58445ef4949d05e7e91b1d6455d23ec2.jpg

Bromsbackar etc monterat och klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-17907f9386f952ae3b127d20b0fb71d3.jpg

Två färdiga drivaxelrör, bara att vänta på lådan så att jag kan shimsa in rören så att de kan röra sig fritt men inte sitta helt slappt mot gavlarna på lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-8caef020c295fea785329c1f5896bff4.jpg

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 april 2015 · 3 068 Inlägg

Har avverkat iaf 10-15mil med bubblan i det trevliga väder som varit. bl.a tur och retur till Borås, så det klarar den iaf haha.. oljetempen håller sig runt 80 grader och det är ju bra.

Men insåg att jag behöver lite smalare bakdäck, så två st beg fräscha 205/65r15 inhandlades istället.. ska byta så fort tillfälle ges.

Sen är det lite småpill kvar.. tex vevhusventilationen måste få en uppsamlingsburk, stolsfästen måste göras helt färdiga..

Ska förhoppningsvis lämna de sista delarna till lådan hos Micke med idag, så att den kan sättas ihop.. Då är det bara att riva ur motorn igen och montera i den nya lådan, haha.

dadde
13 april 2015 · 2 164 Inlägg

Jag skulle eventuellt kunna kränga däcken åt dig, om du inte har tillgång till maskiner själv smile

"Life´s too short to drive a boring car"
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 april 2015 · 3 068 Inlägg

Sedär :-) har visserligen polare i Kinna med däckmaskiner, men om han inte får ihop det är det ju bra att veta, tack för erbjudandet :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
30 april 2015 · 3 068 Inlägg

Long time no uppdatering

Däcken blev iaf monterade och det blev skitbra, nu tar det inte alls bak.. däremot tar det fortfarande i fram när det skumpar..

Så då har jag bestämt mig för att bygga en kortad framvagn.. Har en komplett framvagn sånär som på spindlar.
Sen fick jag tag i riktiga spindelbultar och länkleder, inget empi :-) Hittade även nya hjulcylindrar på Backamo marknad.

En beställning från dalhems borde komma idag med.
2 x sänksatser
hjullager och packboxar båda sidor
tätningar
glömde givetvis bromsbackar...
Nya gavlar blir det också, köpt av en på boxerville

Köpte även nytt främre motorfäste.. Det gula rhinofästet är fint men inte bra.. Det är ca 5mm för tjockt.. vilket gör att både motor och låda hamnar längre bak och knasar till hjulvinklar.. det vill vi inte.
Nya vita blinkersglas då jag tappade ett pga trasig kåpa och hög fart :-P

Så nu ska jag bara ner till järnhandeln och köpa lite L-profil och bygga en jigg innan jag sätter kapen i framvagnsstommen.

Baldrik
30 april 2015 · 296 Inlägg

Man blir väldigt sugen på egen bubbla när man läser om ditt projekt. Hur mycket behöver du korta framvagnen?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
30 april 2015 · 3 068 Inlägg

Kul att höra!

Jag har tänkt korta framvagnen 3", detta pga att jag ska montera sänkspindlar framöver och de bygger ett par cm utåt. jag vill inte ha den FÖR kort, det blir för mkt skottkärrestuk tycker jag. Helst ska framdäcken precis smita innanför skärmkanterna.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 maj 2015 · 3 068 Inlägg

Nu har jag alla delar hemma för att bygga framvagn som jag vill ha den.

Stomme som kortas 3" med dubbla sänksatser
Sänkspindlar
Nya hjullager
nos spindelbultar
nos länkleder
nos hjulcylindrar
nya bromsbackar med monteringssatser
nya gavlar
Styrstag tas från nuvarande och kortas

Tänkte låna kallsåg och kapa med så det blir raka fina snitt.. Sen är det bara att börja bränna ihop :-)

Djo
8 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Kommer bli fint det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang