Koppla in extraljus till Volvo 745

vanilj10
8 oktober 2012 · 102 Inlägg

Jag försöker mig på att koppla in två stycken extraljus till en Volvo 745. Så här har jag kopplat utifrån reläet:

30 - röd kabel till batteriets pluspol inkl. säkring
85 - svart kabel till jord i karossen
86 - grön kabel till bilens helljus (tjuvat ihop den med den vita kabeln i höger helljus (sett från förarstolen)
87 - blå kabel till extjaljusen

Extraljusen fungerar inte!? Jag har inte jordat extraljusen i sig, måste man det? reläet är jordat iaf.
Vad kan jag ha gjort för fel?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Bompeman
8 oktober 2012 · 679 Inlägg

extraljusen måste jordas.

ironhead volvoraggare
8 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

sitter ju en plint du sätter jordkabeln på på extraljusen  brukar vara två plintar en  för jord en för plus

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
vanilj10
8 oktober 2012 · 102 Inlägg

Okej! Jag ska ta mig till mekonomen och köpa kopplingar så jag kan få dit jorden! Jag hör av mig när jag har testat detta!

Tack så länge!

smile

ironhead volvoraggare
8 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

vanilj10 skrev:
Okej! Jag ska ta mig till mekonomen och köpa kopplingar så jag kan få dit jorden! Jag hör av mig när jag har testat detta!

Tack så länge!

smile

allt sånt brukar ju följa med i satsen man köper

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
vanilj10
8 oktober 2012 · 102 Inlägg

Jag tycker också det är konstigt. Jag köpte satsen på Mekonomen för en hundring och den jordkabel som följde
med var ca 10 cm lång och skulle kopplas till reläet. Det fanns ingen annan svart kabel som ingick...

På kopplingsschemat står det ingenting om att extraljusen ska vara jordade heller (inte lätt för en som inte kan el så bra). I extraljusen finns det en plint där man alla gånger kopplar in jorden.

Ska det fungera om jag ordnar till detta?

Kopplingspaketet har art.nr. 40-K-900 på Mekonomen (pris 123 kr).

Senast redigerat av vanilj10 (8 oktober 2012)

ironhead volvoraggare
8 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

köp ett från bosh så får du me allt dom billiga paketen är skärp

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
8 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

sitter en plint på själva hållaren te extraljuset

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
vanilj10
9 oktober 2012 · 102 Inlägg

Nu fungerar det! Det var jordningen av extraljusen som saknades. Roligt att de på Mekonomen säger att det räcker med att jorda reläet. Det verkar som att extraljusen ger skapligt ljus men det finns ju alltid värre saker att köpa!
Finns det någon maxgräns på vad som klaras av? Nu är det 2 st 55 W Bosch som sitter på. De är ca 8x15 cm så de är inte så stora. De mer cirkulära runda helljusen är väl bättre?

ironhead volvoraggare
9 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

vanilj10 skrev:
Nu fungerar det! Det var jordningen av extraljusen som saknades. Roligt att de på Mekonomen säger att det räcker med att jorda reläet. Det verkar som att extraljusen ger skapligt ljus men det finns ju alltid värre saker att köpa!
Finns det någon maxgräns på vad som klaras av? Nu är det 2 st 55 W Bosch som sitter på. De är ca 8x15 cm så de är inte så stora. De mer cirkulära runda helljusen är väl bättre?

ingen skillnad blir bara en annan ljusbild har haft både runda och såna avlånga men inte märkt skillnad

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
9 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

vanilj10 skrev:
Nu fungerar det! Det var jordningen av extraljusen som saknades. Roligt att de på Mekonomen säger att det räcker med att jorda reläet. Det verkar som att extraljusen ger skapligt ljus men det finns ju alltid värre saker att köpa!
Finns det någon maxgräns på vad som klaras av? Nu är det 2 st 55 W Bosch som sitter på. De är ca 8x15 cm så de är inte så stora. De mer cirkulära runda helljusen är väl bättre?

dom är så förbannat okunniga  och dyra på mekonomen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
vanilj10
9 oktober 2012 · 102 Inlägg

Ja verkligen! Tack för hjälpen iaf!

smile

ironhead volvoraggare
9 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

vanilj10 skrev:
Ja verkligen! Tack för hjälpen iaf!

smile

var så lite så har ju bara kopplat extraljus några gånger

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang