Vw Passat 1,8T -98 går inte på alla cylindrar.

And3rsN
10 oktober 2012 · 11 Inlägg

Hejsan, har en passat från 98 med 1,8T motorn.

En dag när jag skulle hem från mitt jobb så började bilen helt utan vidare att rycka och gick inte på alla burkar, så jag stannade vid vägkanten och började felsöka lite spontant. Efter ett tag startade jag bilen och kunde konstatera att den bara gick på 3 cylindrar.

Bogserade hem bilen, ringde en kille som kom med en dator och fick fram 4 felkoder i motorn ;

00528 Barometric Pressure Sensor (I96)
16500 Engine Coolant Temperature Sensor (G62)
17473 Throttle Actuator (J338), lower stop not reached
17967 Throttle body (J338) Adaption Manifold

Han testade släcka alla dom med datorn, vips så startade bilen som inget hade hänt. Körde i ca 10-15 min med den och samma problem uppstog, bilen började gå på 3 burkar och vart orkeslös och knackade i motorn.

Jag åkte och köpte nya tändstift, monterade dom och startade bilen .. samma historia, bilen går klockrent i ungefär 10 minuter sen börjar den gå på 3 igen, kollade gnistan på alla tändspolar och dom ger gnista.

Så nu äre ju dags att slå tag i felkoderna, dock förstår jag inget av dom.

Någon kunnig som vet vart jag ska börja felsöka ?

xXSammy
10 oktober 2012 · 6 583 Inlägg

Verkar som ditt gasspjäll har gjort sitt.

Byt tempgivare/termostat också..annars kommer du få problem att starta bilen varm.

De/Dem
And3rsN
10 oktober 2012 · 11 Inlägg

Kan gas spjället verkligen påverka hur många cylindrar bilen går på ?

xXSammy
11 oktober 2012 · 6 583 Inlägg

Är du GARANTERAD på att den verkligen går på 3 cylindrar då?

Du har två felkoder på gasspjället, 17967 och 17473.

Haft Mitsubishi med "samma" felkoder, den gick i säkerhetsläge och ville inte varva mer än 2k. På tomgång gick den på "tre cylindrar".

De/Dem
And3rsN
11 oktober 2012 · 11 Inlägg

Stämmer bra det du skriver, körde i ca 90 km/h sist och då gick bilen ner till ca 2 tusen varv och svarade inte på gas eller något.

xXSammy
11 oktober 2012 · 6 583 Inlägg

http://www.atech2.com/ Dessa kan nog renovera ditt gamla eller fixa ett utbytes, bara att fråga.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang