Volvo 855 T-5R Helrenovering

Helrenovering av Volvos kultikon från det glada 90-talet! Tanken är att lossa varenda lite pinal på bilen och förfina till nyskick eller bättre än nyskick. Bilen hängs upp i vagga där underredet kommer genomgå en totalrenovering i form av blästring, rostlagning, rostskydd och lackering. Delar kommer att blästras och lackeras, skruvar kommer syradoppas och eloxeras/förzinkas. Häng med och se förvandlingen från ladufynd till en bil som likaväl kunna stått hos Volvohandlaren nyss!
  • 694 Följare
  • 561 168 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 augusti 2018
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
10 december 2012 · 2 100 Inlägg

Vart lite tyst nu ett tag! Men bilen ska vändas upp på rätt köl igen så rosten kan fixas. Hade fixat plåt av en snubbe, han skulle ringa mig när allt var bortkapat och klart för att hämtas. Har inte hört något från honom, trots att jag bett om lägeskoll flertalet gånger. Så nu blir det till att leta reda på plåt på annat håll sad

Tja!
BlackNR
17 december 2012 · 31 Inlägg

hur går det med projektet? smile

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
17 december 2012 · 2 100 Inlägg

BlackNR skrev:
hur går det med projektet? smile

Händer faktiskt inte ett smack! Inväntar plåtdelar... Han jag pratade med först hörde av sig till slut. Han hade tydligen inte dom bästa verktygen till att kapa loss en halv bil så det tog ett tag. Han skulle ringa framöver!

Under tiden hjälper jag en kamrat med dennes instrumentbräda. Håller på att sätta dit svart vinyl på en masurbjörkpanel från 850R smile
https://www1.garaget.org/archive/35/34121/250201/250201-2974010.jpg

Tja!
Rayburn33 Vikken idiot
21 december 2012 · 30 Inlägg

-Se upp med delingtanten där..
-Delinkventen!!
wink

Senast redigerat av Rayburn33 (21 december 2012)

BMW E90 330i "Snatch" (2007)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
27 december 2012 · 2 100 Inlägg

Rayburn33 skrev:
-Se upp med delingtanten där..
-Delinkventen!!
wink

Haha, jewla knäppdojja big_smile Tackar för mappen!


Har inte hänt mycket, har pysslat med diverse annat för att slå ihjäl lite tid. Och plåt är det knepigt att få tag i verkar det som! Hursomhelst, på julafton väntade en julklapp till gulingen. Visade sig vara den urtrevliga T-5R mappen! Så nu känns bilen genast mer komplett.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77389/77389-2096ae48de88153a621b9e44e72dcc56.jpg

Tja!
Rayburn33 Vikken idiot
27 december 2012 · 30 Inlägg

Ingen orsak! smile Hoppas det dyker upp lite plåt snart nu så du kan fortsätta resturation of doom.

Senast redigerat av Rayburn33 (29 december 2012)

BMW E90 330i "Snatch" (2007)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
29 december 2012 · 2 100 Inlägg

Rayburn33 skrev:
Ingen orsak! smile Hoppas det dyker upp lite plåt snart nu så du kan fortsätta resturation of doo.

Jo det verkar ju lösa sig idag cool

Tja!
TBergsten
29 december 2012 · 996 Inlägg

Dennis_999 skrev:

Rayburn33 skrev:
Ingen orsak! smile Hoppas det dyker upp lite plåt snart nu så du kan fortsätta resturation of doo.

Jo det verkar ju lösa sig idag cool

Inget annat på g med gulingen? Råkade snubbla över ditt projekt om den vita någonstans ute på google eller om det var nått annat och måste då säga... Vilket j*ävla jobb du gör big_smile Gillar inte vanliga 855or överhuvudtaget men den där, den blev speciell wink

Blev faktiskt lite ilsken att jag inte är färdigutbildad så jag själv kunde börja kapa samt bygga och reparera någon bil då jag såg "vitingen" lol

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
29 december 2012 · 2 100 Inlägg

TBergsten skrev:

Dennis_999 skrev:

Rayburn33 skrev:
Ingen orsak! smile Hoppas det dyker upp lite plåt snart nu så du kan fortsätta resturation of doo.

Jo det verkar ju lösa sig idag cool

Inget annat på g med gulingen? Råkade snubbla över ditt projekt om den vita någonstans ute på google eller om det var nått annat och måste då säga... Vilket j*ävla jobb du gör big_smile Gillar inte vanliga 855or överhuvudtaget men den där, den blev speciell wink

Blev faktiskt lite ilsken att jag inte är färdigutbildad så jag själv kunde börja kapa samt bygga och reparera någon bil då jag såg "vitingen" lol

Min plan är att riva en sak och göra klart denna innan jag river nästa. Brukar bara bli pannkaka av allting om allt rivs samtidigt.

Kul att du gillar det! Uppskattas smile

Tja!
TBergsten
29 december 2012 · 996 Inlägg

Dennis_999 skrev:

TBergsten skrev:

Dennis_999 skrev:

Jo det verkar ju lösa sig idag cool

Inget annat på g med gulingen? Råkade snubbla över ditt projekt om den vita någonstans ute på google eller om det var nått annat och måste då säga... Vilket j*ävla jobb du gör big_smile Gillar inte vanliga 855or överhuvudtaget men den där, den blev speciell wink

Blev faktiskt lite ilsken att jag inte är färdigutbildad så jag själv kunde börja kapa samt bygga och reparera någon bil då jag såg "vitingen" lol

Min plan är att riva en sak och göra klart denna innan jag river nästa. Brukar bara bli pannkaka av allting om allt rivs samtidigt.

Kul att du gillar det! Uppskattas smile

Mjo det är sant, blir oftast inte gjort annars faktiskt tongue Men när man ändå väntar på saker så wink 

Givet, keep up the good work smile

Mack Forum- och sitemoderator
29 december 2012 · 26 193 Inlägg

Dennis_999 skrev:

TBergsten skrev:

Dennis_999 skrev:

Jo det verkar ju lösa sig idag cool

Inget annat på g med gulingen? Råkade snubbla över ditt projekt om den vita någonstans ute på google eller om det var nått annat och måste då säga... Vilket j*ävla jobb du gör big_smile Gillar inte vanliga 855or överhuvudtaget men den där, den blev speciell wink

Blev faktiskt lite ilsken att jag inte är färdigutbildad så jag själv kunde börja kapa samt bygga och reparera någon bil då jag såg "vitingen" lol

Min plan är att riva en sak och göra klart denna innan jag river nästa. Brukar bara bli pannkaka av allting om allt rivs samtidigt.

Kul att du gillar det! Uppskattas smile

Man ser ju hur det går för dem som sätter igång och river ut allt i hus och sen inte finner orken att renovera allt på en gång..då kommer Arga Snickaren och tar dem i örat..i det här fallet kommer väl arge Bosse Bildoktorn eller nån och skäller, haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Extrazz En 5a är Livet.
29 december 2012 · 2 005 Inlägg

Du får ju vila lite nu så du har hela 2013 att jobba på ^^

Själv väntar jag på besked om garaget och sen blir det att jaga en T5-R fast det verkar vara rätt dåligt med obejekt där ute faktiskt sad

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
30 december 2012 · 2 100 Inlägg

Mack skrev:

Dennis_999 skrev:

TBergsten skrev:

Inget annat på g med gulingen? Råkade snubbla över ditt projekt om den vita någonstans ute på google eller om det var nått annat och måste då säga... Vilket j*ävla jobb du gör big_smile Gillar inte vanliga 855or överhuvudtaget men den där, den blev speciell wink

Blev faktiskt lite ilsken att jag inte är färdigutbildad så jag själv kunde börja kapa samt bygga och reparera någon bil då jag såg "vitingen" lol

Min plan är att riva en sak och göra klart denna innan jag river nästa. Brukar bara bli pannkaka av allting om allt rivs samtidigt.

Kul att du gillar det! Uppskattas smile

Man ser ju hur det går för dem som sätter igång och river ut allt i hus och sen inte finner orken att renovera allt på en gång..då kommer Arga Snickaren och tar dem i örat..i det här fallet kommer väl arge Bosse Bildoktorn eller nån och skäller, haha..

Haha, helt korrekt!

Extrazz skrev:
Du får ju vila lite nu så du har hela 2013 att jobba på ^^

Själv väntar jag på besked om garaget och sen blir det att jaga en T5-R fast det verkar vara rätt dåligt med obejekt där ute faktiskt sad

Objekten finns där ute! Det gäller bara att hitta dem cool Vet en sedan norröver som stått avställd sedan 2004...

Tja!
Extrazz En 5a är Livet.
30 december 2012 · 2 005 Inlägg

Dennis_999 skrev:

Extrazz skrev:
Du får ju vila lite nu så du har hela 2013 att jobba på ^^

Själv väntar jag på besked om garaget och sen blir det att jaga en T5-R fast det verkar vara rätt dåligt med obejekt där ute faktiskt sad

Objekten finns där ute! Det gäller bara att hitta dem cool Vet en sedan norröver som stått avställd sedan 2004...

Ja visst finns det obejekt gäller ju bara att hitta de. Fast de man hittills har stött på har ju varit sönder skruvad skit. rost överallt. bucklor överrallt, saknade paneler, Taklucka som inte fungerar, abs/srs fel och typ målade fjäderbens torn bara för att folk ska tro det sitter coilovers etc.  Man tröttnar snabbt när verkligen ingenting fungerar. Dessutom så vågar fan folk ta betalt för sönder skruvat skit.

Har förvisso ett projekt som verkligen inte är fel att ta över. Egentligen bara hänga dit en r-front igen och 4 däck. Lite saftigt pris kanske  Men Vet du om någon ÄKTA T5-R med fullutrustning som är ett bra obejekt att ta över så kan du ju skicka ett PM smile

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
markusa666
30 december 2012 ·

Hej har ett bättre objekt/projekt ståendes pga tidsbrist och annat intresse med totalrenoverad motor från autotech trollhättan. kanske något någon vill sätta tänderna i?

bifogar länk http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_8 … 17&w=1

David_Str
30 december 2012 · 198 Inlägg

Hej!

Har läst igenom både denna tråd och hela din tråd om den vita. Vilket fantastiskt arbete du har gjort, hatten av för dig. Väntar ivrigt på nästa uppdatering här. Skulle inte tacka nej till en fräsch T5-R... big_smile

/David

turbodeath
30 december 2012 · 2 452 Inlägg

synd att han som har annonsen ute inte lagt med en bild så hade han kanske fått sålt den fortare...vet ju hur folk är dom vill ju se nått iallafall

döden kommer tillbaka
markusa666
30 december 2012 ·

turbodeath skrev:
synd att han som har annonsen ute inte lagt med en bild så hade han kanske fått sålt den fortare...vet ju hur folk är dom vill ju se nått iallafall

Jag har bilder men är det någon som är intresserad kan man höra av sig.
Får alltid massa svar om att man vill ha hundra bilder.

Rayburn33 Vikken idiot
30 december 2012 · 30 Inlägg

Ja har man en bit att åka vill man se bilder. Att inte ha bilder på en blocket annons 2012 är som att försöka boxa ihjäl en björn. Det kan gå men det är låga odds på det!

BMW E90 330i "Snatch" (2007)
JoacimW Ung&Dum
30 december 2012 · 430 Inlägg

Rayburn33 skrev:
Ja har man en bit att åka vill man se bilder. Att inte ha bilder på en blocket annons 2012 är som att försöka boxa ihjäl en björn. Det kan gå men det är låga odds på det!

Haha dina citat lol

In hoc signo vinces
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang