Inbrott i bilen, ljudanläggning stulet.

TexaL
11 oktober 2012 · 308 Inlägg

Hej!

Natten till idag så vart det inbrott i min bil, när jag gick förbi bilen såg jag att bildörren var öppen.
Jag är 110% säker att jag ALLTID låser och dubbelkollar ifall det är låst, så jag gick fram till bilen och såg att stereon var utdragen, även under instrumentpanelen var uppriven (Varför vet jag inte?). Gick till bagageluckan och kollade och såg att ETT (av mina 2?) slutsteg var borta, min equalizer och några kablar var borta.

Allting annat som jag såg låg kvar, det verkade som att dom visste vad de var ute efter.

Det fanns även ett par repor på taket, men det var mörkt i morse så hann inte kolla igenom allting ordentligt och var även tvungen att hinna med tåget. Nu är jag helt "uppriven" och arg, vad ska man göra?!

Mina kollegor säger att försäkringsbolaget inte kommer "tro på mig" för att dörren var öppen och inget var upp-brutet? Vad ska jag göra?

Jag har gjort en anmälan och sa hur allting hade gått till och vad jag såg, men skulle återkomma i eftermiddag ifall jag såg att det fanns några fler märken/något annat som var stulet.

Men ljudet i sig var kanske inte värt mer än 3000 (i marknadsvärde) och självrisken ligger väl någonstans där? Kommer jag ens få ut något av detta?

OT: Bilder på ljudanläggningen finns bland mina foton på Audin.

Senast redigerat av TexaL (11 oktober 2012)

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
mb_pucken
11 oktober 2012 · 5 088 Inlägg

jag var med om en liknande sak för ett tag sedsn då min sterio blev stulen samt huven öppnad och min kcr box stulen. extraljusen för 6000kr var oröda men frånten och en dörr var bulig. lite liknande senario med bara vissa saker stulna. dock fick mitt ljud vara i fred då min bil tack och lov inte låser upp dörrarna när larmet går. angående självrisken är det bra med larm då den halveras hos vissa bolag. sen hur mycket du har i självrisk beror på bolag. jag har 1800 (900) på lf. dock kräver dom kvitto m.m på de saker som blev stulna.  sen spelar även ålder på sakerna in. men du får följa instruktionerna från fb och kolla upp vad du har i självrisk.
ang. icke uppbryten dörr så kolla noga runt dörrarna vid tex rutramar. har själv gjort  "inbrått" i div bilar på jobbet och det är inte överdrivet svårt. men något märke brukar det kunna bli.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
BOLIN_
11 oktober 2012 · 2 763 Inlägg

Jag kan också göra "inbrott" i min egna bil utan att det syns, det är faktiskt inga större problem! hmm

Volvo - For Life
mb_pucken
11 oktober 2012 · 5 088 Inlägg

har du gjort polisanmälan på det hela? lämna serienummer på steget och sterion om du får fram det via kvittot osv så ska det nog inte vara någon fara:-) hade du gjort det i din egen bil hade du väl stulit allt?:-P du får helt enkelelt vänta och se vad bolaget säger.tror inte dom nekar för att det inte finns märken osv på bilen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
KolGruvan
11 oktober 2012 · 1 450 Inlägg

Blev också av med allt mitt ljud i min bil, då dom slog sönder rutan, fick inte ett skit av fb bara för ja inte hade något kvitto för de hade ja ju så klart slängt, och dom hade  ju inte direkt "skruvat" ur sterion utan ryckt sönder varenda kabel i hela bilen , men har du kvitto så e de inga problem skulle ja tro

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
TexaL
11 oktober 2012 · 308 Inlägg

Finns inga kvitton kvar och har inget serienummer på sakerna heller.. Får inte tillbaka en krona av fb.
Finns inte mycket mer att göra än jobba ännu hårdare och spara till nytt.... sad

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Expoze
11 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Ett tips i all välmening, när man tittar på dina bilder har du bilder på din bil, med bilder på allt ljud och hur det är monterat, och har inte dolt ditt reg-nummer på bilderna? Vem som helst kan kontrollera var bilen hör hemma och planera vad de ska plocka i förväg. Ska man lägga ut lite såna här bilder så bör man alltid dölja sitt regnummer eller rent av klippa in falskt regnummer så man iallafall försvårar för idioterna som håller på.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
it_mutt Avstängd
11 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Expoze skrev:
Ett tips i all välmening, när man tittar på dina bilder har du bilder på din bil, med bilder på allt ljud och hur det är monterat, och har inte dolt ditt reg-nummer på bilderna? Vem som helst kan kontrollera var bilen hör hemma och planera vad de ska plocka i förväg. Ska man lägga ut lite såna här bilder så bör man alltid dölja sitt regnummer eller rent av klippa in falskt regnummer så man iallafall försvårar för idioterna som håller på.

Absolut en tanke. Vet folk som också "vägrar spela högt" i området där de bor och så vidare. På något vis får man ju trots allt vara glad att det inte handlar om en anläggning för XX.000kr (även om det givetvis är en klen tröst)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TexaL
11 oktober 2012 · 308 Inlägg

Expoze skrev:
Ett tips i all välmening, när man tittar på dina bilder har du bilder på din bil, med bilder på allt ljud och hur det är monterat, och har inte dolt ditt reg-nummer på bilderna? Vem som helst kan kontrollera var bilen hör hemma och planera vad de ska plocka i förväg. Ska man lägga ut lite såna här bilder så bör man alltid dölja sitt regnummer eller rent av klippa in falskt regnummer så man iallafall försvårar för idioterna som håller på.

Bilen står på far min, jag bor någon annanstans, bilderna är tagna på en parkering och detta hände hos min flickvän. Så i min mening borde det vara F.B.I som gjort detta ifall dom skulle få fram all den infon för ett slutsteg och en stereo :pPp

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Expoze
11 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Det är en kanonlösning, finns dock många andra som inte tänker på detta.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
volvojohan
11 oktober 2012 · 172 Inlägg

TexaL skrev:

Expoze skrev:
Ett tips i all välmening, när man tittar på dina bilder har du bilder på din bil, med bilder på allt ljud och hur det är monterat, och har inte dolt ditt reg-nummer på bilderna? Vem som helst kan kontrollera var bilen hör hemma och planera vad de ska plocka i förväg. Ska man lägga ut lite såna här bilder så bör man alltid dölja sitt regnummer eller rent av klippa in falskt regnummer så man iallafall försvårar för idioterna som håller på.

Bilen står på far min, jag bor någon annanstans, bilderna är tagna på en parkering och detta hände hos min flickvän. Så i min mening borde det vara F.B.I som gjort detta ifall dom skulle få fram all den infon för ett slutsteg och en stereo :pPp

Då är det väl någon som vet var bilen brukar stå, antingen av att ha sett den härifrån och bor i närheten eller så är det någon bekant till dig, som vet vad du har i bilen kanske.

TexaL
11 oktober 2012 · 308 Inlägg

volvojohan skrev:

TexaL skrev:

Expoze skrev:
Ett tips i all välmening, när man tittar på dina bilder har du bilder på din bil, med bilder på allt ljud och hur det är monterat, och har inte dolt ditt reg-nummer på bilderna? Vem som helst kan kontrollera var bilen hör hemma och planera vad de ska plocka i förväg. Ska man lägga ut lite såna här bilder så bör man alltid dölja sitt regnummer eller rent av klippa in falskt regnummer så man iallafall försvårar för idioterna som håller på.

Bilen står på far min, jag bor någon annanstans, bilderna är tagna på en parkering och detta hände hos min flickvän. Så i min mening borde det vara F.B.I som gjort detta ifall dom skulle få fram all den infon för ett slutsteg och en stereo :pPp

Då är det väl någon som vet var bilen brukar stå, antingen av att ha sett den härifrån och bor i närheten eller så är det någon bekant till dig, som vet vad du har i bilen kanske.

Tror absolut inte att någon jag känner skulle göra något sånt här mot mig då dom har 10x värre grejer själva och har hjälpt mig med allt mitt ljud. Dessutom känns det lite som ett "beställnings jobb" då dom BARA har tagit det dom "vart ute efter", min gitarr, kläder, sportratt, andra slutsteget, verktyg m.m var kvar... Han/hon hade dessutom tagit ALLA papper på bilen, FÖRUTOM 2st brev som jag inte hade öppnat, de lämnade han kvar (snällt?).. Fattar verkligen inte hur den tänkte.

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
volvojohan
11 oktober 2012 · 172 Inlägg

TexaL skrev:

volvojohan skrev:

TexaL skrev:

Bilen står på far min, jag bor någon annanstans, bilderna är tagna på en parkering och detta hände hos min flickvän. Så i min mening borde det vara F.B.I som gjort detta ifall dom skulle få fram all den infon för ett slutsteg och en stereo :pPp

Då är det väl någon som vet var bilen brukar stå, antingen av att ha sett den härifrån och bor i närheten eller så är det någon bekant till dig, som vet vad du har i bilen kanske.

Tror absolut inte att någon jag känner skulle göra något sånt här mot mig då dom har 10x värre grejer själva och har hjälpt mig med allt mitt ljud. Dessutom känns det lite som ett "beställnings jobb" då dom BARA har tagit det dom "vart ute efter", min gitarr, kläder, sportratt, andra slutsteget, verktyg m.m var kvar... Han/hon hade dessutom tagit ALLA papper på bilen, FÖRUTOM 2st brev som jag inte hade öppnat, de lämnade han kvar (snällt?).. Fattar verkligen inte hur den tänkte.

Nä, inte dina närmaste vänner kanske, men finns alltid bekanta till bekanta som vet. Och man ska inte vara för naiv.
Tråkigt att det händer, hoppas du får ut nåt på försäkringen kanske, om du tycker det är värt att använda den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang