Ford, Lampor tändes, Stereon dog, sen startar inte bilen?

Mysweetantidote
13 oktober 2012 · 80 Inlägg

hejsan, ja e duktigt arg på bilaset just nu då ja gick miste om vissa festliga aktiviteter ikväll tack vare den... men för o gå till problemet!

Jag var ute och körde och iaktog att Antisladdlampan och ABS lampan plötsligt börjar lysa, sen dog stereon och samtliga instrument och då stanna jag till vid vägkanten och stängde av motorn
när jag sen skulle starta den igen gick de inte, startmotorn klickade i takt med innerbelysning fram och bakljus blinkade.. sen rätt vad de var så hissades rutorna ner 2 cm o inget mer hände... samma fenomen hände var gång man vred om nyckeln

vi knuffade igång aset o körde hem men var 20e sekund ca.. så dog tändningen (så bilen inte gick o köra, ingen tomgång alls, eller vad vet ja mätarna fungerade inte)  o sen starta den igen (rullandes)

är det någon som kan något om bilar som vet vad de kan vara?, bilen är en Ford Focus ST170- 2004 års modell,

tacksam för hjälp!

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
fredda_king Fotograf
13 oktober 2012 · 1 319 Inlägg

känns som du bör läsa felkoder på den bilen iaf

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Mysweetantidote
13 oktober 2012 · 80 Inlägg

jag har fått följande tips om va de kan va : Generatorn slutat ladda, Huvudrelä som lagt av, Jordkabel som inte sluter.

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
Drönirettab
13 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Det du bör göra just nu är att mäta på batteripolerna vilken spänning det är, skriv vilket mätvärde du får så kan vi ge mer råd sedan. smile

Mysweetantidote
13 oktober 2012 · 80 Inlägg

jag satte Batteriet på laddning nu och de var nere på 3-4 volt så batteriet var nere i bonn.

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
Drönirettab
13 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Då var det mest troligt generatorn som slutade ladda av en eller annan anledning, men för att vara absolut säker så får du starta upp bilen igen och mäta laddspänningen. Alltid spännande att se om ett batteri vill ta laddning när det har så pass låg spänning, du får vara beredd på att det kanske inte vill göra det. smile

Dirtymike
13 oktober 2012 · 1 532 Inlägg

Kolla bromsar runtom. Explorern jag hade gjorde samma sak. Ett bromsrör var dåligt. Fel indikerar nåt med bromsarna så lägger bilen av o är konstig sa dom på Ford i Linköping.
Men felkod läs först.

Jeep J20 (1978)
Drönirettab
13 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

När batteriet har 3-4V spänning så är ju inte eventuella felkoder på bromssystemet det första jag skulle kolla förstås, ser inget samband där.

Dirtymike
13 oktober 2012 · 1 532 Inlägg

Drönirettab skrev:
När batteriet har 3-4V spänning så är ju inte eventuella felkoder på bromssystemet det första jag skulle kolla förstås, ser inget samband där.

Elen slås ut o batteriet laddas ur.
Jag har inte tummen mitt i handen o trodde generatorn pajat o felsökte men fann inge fel utom nått nödläge den hamnat i o ringde då Ford som sa att det hade med broms läckaget att göra.
Haverera nått me bromsarna så dog allt o vid varje startförsök dog elen mer o mer.

Jag skrota skiten då jag köpte den för 1000kr men din Focus är ju värd lite mer.
Men äre nu inge lätt fel så räkna med ett antal tusen kr innan du fått den att funka igen.

Men låna en felkods läsare eller en dator o kolla vad som hänt.
Kanske bara en kabel som lossnat med lite tur.

Jeep J20 (1978)
Drönirettab
13 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Det verkar ju helt vansinnigt. Om bilens dator helt vägrade att låta motorn starta kan jag gå med på, med tanke på att bromsar är viktiga saker, men att den startar och inte laddar låter sjukt. Dåligt gjort av Ford i så fall. hmm

twin_cam Smålänning
13 oktober 2012 · 7 877 Inlägg

Mitt tips: Börja med att mäta laddspänningen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Dirtymike
13 oktober 2012 · 1 532 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det verkar ju helt vansinnigt. Om bilens dator helt vägrade att låta motorn starta kan jag gå med på, med tanke på att bromsar är viktiga saker, men att den startar och inte laddar låter sjukt. Dåligt gjort av Ford i så fall. hmm

Tror mer dom är rädda för korkade amerikaner som stämmer företag för minsta skit sak hmm
Dom har lärt sig hårda vägen.

Felsök först ialla fall för spekulera kan man alltid göra lixom.

Jeep J20 (1978)
Mysweetantidote
14 oktober 2012 · 80 Inlägg

okej... ny dag o har nu börjat rota i de, men kom inte speciellt långt.... batteriet stod på laddning hela natten men när ja kopplar loss de mäter ja 5-6 volt, så ja antar att de batteriet är stendött?, vad gör jag nu?, går de och starta bilen med hjälp av startkablar för att sen mäta strömmen från generatorn?

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
impresst 2fast4you
14 oktober 2012 · 371 Inlägg

kan ju va batteriet som har totalt dött. kolla du så laddaren funka riktigt? alla dom problemen du beskriver med abs o elhissar tyder på lite med ström. så det bästa vore ju o kolla med ett annat batterie som har rikligt me ström, släng i det o mät laddningen med bilen igång. laddar den inget är det ju generatorn eller kablar därikring

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
Bill_Bull Truck/Bil mekaniker
14 oktober 2012 · 159 Inlägg

köp nytt batteri elr låna från annan bil och starta möget mät laddningen laddar han fint 14,3volt ca så kassera ditt gamla batteri och köp nytt.

Subaru Legacy GT SPEC-B "WR LIMITED" (2004)
Mysweetantidote
14 oktober 2012 · 80 Inlägg

okej ny info... jag körde o köpte en riktig multimeter och testade. då var batteriets spänning plötsligt på 12,99volt (den ja testa me i morse är från 80 talet.......) och jag kunde utan problem starta bilen, alla mätare o allt fungerade perfekt, sen jordade ja generatorn och testa på pluspolen på batteriet (där den röda kabeln från generatorn ansluter) och värdena där var på 13volt, så wtf? nu e ja duktigt förvirrad ? har inte vågat köra en runda än men får väl våga mig ut en runda snart.... någon som vet vad som hänt? :S

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
Drönirettab
14 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Mysweetantidote skrev:
sen jordade ja generatorn

Hur menar du, menar du att du satte mätpinnen där?

Mysweetantidote
14 oktober 2012 · 80 Inlägg

jag satte en mätpinne (den svarta) på motorblocket, då ja såg att generatorn sitter monterad i motorn såatt säga, sen den röda mätpinnen satte jag på plus på batteriet, eller ja kontaktskon till den röda kabeln som går till generatorn. men ja fick precis ett tips om o mäta spänningen i batteriet me bilen avstängd då fick ja värdet 12,99 volt sen skulle ja starta bilen o sedan mäta på samma sätt, från plus till minus på batteriet o se vad för värde ja fick då. och då var värdet på 12,8 volt o sjönk i lagom takt på ett par minuters tomgång ner till 11,6volt då stängde ja av bilen... så om ja förstått de rätt så e generatorn kass?, (ber om ursäkt för min okunskap och är tacksam för den hjälp ja får och att ni inte idiotförklarar mig! )

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
Drönirettab
14 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Okej, du menar så. Det verkar som att generatorn inte ger laddning, men du kan för säkerhets skull mäta med båda mätpinnarna nere på generatorn (mellen B+ och generatorhölje). smile

Lyser batterilampan när du har tändningen påslagen?

Mysweetantidote
14 oktober 2012 · 80 Inlägg

problemet är att man inte riktigt kommer åt o mäta direkt på generatorn (och att de spöregnar ute....) vad är B+ o var hittar ja de ? :S,

det som är sjukt märkligt är att laddningslampan inte tänds ja lät bilen stå på tomgång och den tändes inte förän spänningen va nere på 8 volt i batteriet och allt börja flippa igen. DÅ tändes den, annars inte, men den tänds när man vrider nyckeln till "andra läget".. men de e ju ganska självklart nu att generatorn inte laddar.. :S

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang