Ford, Lampor tändes, Stereon dog, sen startar inte bilen?

twin_cam Smålänning
14 oktober 2012 · 7 877 Inlägg

Datastyrd laddning på så moderna bilar, så laddningslampan kan man inte lita på till 100% som i äldre bilar. Vet jag hade en Caddy -07 i verstaden en gång, och fick fel multirem så körde ut den utan remmen, men någon laddningslapma lös inte p.g.a att batterispänningen helt enkelt va tillräcklig.

Men kolla så du har 12v på D+ med tändningne på, det är magnetiseringsspänningen och utan den laddar det inte. Vet att äldra focus hade bekymmer med just laddningen, men brukade vara att lampan lös utan något fel.

Stämmer det, så är det bara att byta generator.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Drönirettab
14 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Om batterilampan tänds med tändningen påslagen så betyder det att lampan fungerar och rimligtvis har kontakt med generatorn via laddregulatorns kol, under förutsättning att inte kabeln kommer åt jord någonstans.

På generatorn ska det finnas ett uttag som heter "B+", det är där laddkabeln upp till batteriet sitter. När man mäter laddspänningen så bör man först mäta nere på generatorn och sedan på batteriet för att jämföra eventuela spänningsskillnader pga dålig kontakt mellan generator och batteri. smile

Edit: Lite sen. Datorstyrd laddning har jag aldrig pysslat med och vet inte vilka "konstigheter" sånt kan medföra.

Senast redigerat av Drönirettab (14 oktober 2012)

Mysweetantidote
15 oktober 2012 · 80 Inlägg

ny info igen haha, hoppas ni inte tröttnar på mig, ja försöker verkligen lösa det själv men är inget proffs...

jag plockade av höljet på generatorn (där pluskabeln satt) startade upp bilen me kraften som fanns kvar i batteriet och mätte med multimetern direkt på plus på generatorn och sen jord via generatorn då mätte ja upp en spänning på 15,6 volt från generatorn,( på tomgång ), och 12,96 volt från batteriet, är de kabeln mellan generatorn och batteriet som kärvar?

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
Mysweetantidote
15 oktober 2012 · 80 Inlägg

ja har läst era svar o följt o tänkt på de ni sagt, nu har ja ännu mer info.... haha!

vi startade upp bilen, mätte 15,6 volt direkt på generatorn och 12,9volt på batteriet men när vi sen kopplande en kabel från generatorns Plus till batteriets Plus och mätte batteriet (bilen igång) plus till minus, så fick vi ut 14,7 volt, (precis va där ska va?....) det måste ju ändå tyda på kabelbrott mellan generator o batteri?, och för att dra det ännu längre... generatorn har en pluskabel som går till Startmotorn som sen har en kabel till batteriet, och eftersom bilen startar så är där ju inget problem mellan batteri och startmotor?, utan de eventuella kabelbrottet måste ju vara mellan generator och startmotor?, right?

sry för lång text.....

Ford Focus ST170 "Blue" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang