M50-m52-m54 bmw motorer

Kalasgasarn
16 oktober 2012 · 937 Inlägg

Tjena jag har en fråga, är blocken likadana m50 m52 å m54? tänkte om man hade en m50 som satt i en bil kan man lägga i en m52 eller m54 utan att krabba? och sen tänkte jag elhärvan hur mycket skilljer sig det där? Mvh

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
strand18
16 oktober 2012 · 19 Inlägg

ingen bra ide m52 o m54 har alublock medans m50 har gjutjärn. m50 blocket är bättre . inte riktigt svar på din fråga men en tanke iaf.

BMW e30 327 "turbo" (1987)
Kalasgasarn
16 oktober 2012 · 937 Inlägg

strand18 skrev:
ingen bra ide m52 o m54 har alublock medans m50 har gjutjärn. m50 blocket är bättre . inte riktigt svar på din fråga men en tanke iaf.

okej lekte med tanken bara om man bytter ut sin m50b20 till en m54b30 det är ju lite mera pulver i en sådan i orgnalutförande wink

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

M50 blocken och m52 blocken är i samma utförande men m50 är ett stålblock o m52 ett alu block. M54b30 är ett alublock men har stålfoder. Der är ett helt annat block. Härvorna skiljer helt mellan m50 o m54. Ska du köra med en m54 i din 320 så har du en hel del el jobb att se fram imot

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Kalasgasarn
16 oktober 2012 · 937 Inlägg

blracing skrev:
M50 blocken och m52 blocken är i samma utförande men m50 är ett stålblock o m52 ett alu block. M54b30 är ett alublock men har stålfoder. Der är ett helt annat block. Härvorna skiljer helt mellan m50 o m54. Ska du köra med en m54 i din 320 så har du en hel del el jobb att se fram imot

okej tackar det var det hela jag vill veta tongue men ett m52 block går att slänga i utan större modifieringar?

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

Du kommer att få problem där med då det är inbyggd starspärr i m52b28 boxen

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Kalasgasarn
16 oktober 2012 · 937 Inlägg

blracing skrev:
Du kommer att få problem där med då det är inbyggd starspärr i m52b28 boxen

fan vad jobbigt allt blir hela tiden smile jahopp smile tack för infon

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

en m50b25 funkar ju. Hittar du en komplett med härva box o allt så ska det bara va o bulta i men att kosta på en 320/520 har aldrig varit en bra affär

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Du kan slänga i en m52 om du vill, det du behöver göra är att byta ut alla givare mot de från m50in samt ta bort vanosen (om du har en m50 icke vanos), så kör du med kabelhärva från m50in.

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

Tuggummimannen skrev:
Du kan slänga i en m52 om du vill, det du behöver göra är att byta ut alla givare mot de från m50in samt ta bort vanosen (om du har en m50 icke vanos), så kör du med kabelhärva från m50in.

Mvh
/T

Det funkar bara på en m52b25 inte på en m52b28

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Du får ta kamaxelhusen och kamaxlarna från m50in också, för m50is kamaxelgivare passar inte m52s insugskam, de ser helt olika ut. Och plugga lambdasondsuttagen på m52s grenrör då m52 har två lambdasonder och m50 bara en längre bak i avgaset, men kör med m50 avgas så blir det prima! smile

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

Tuggummimannen skrev:
Du får ta kamaxelhusen och kamaxlarna från m50in också, för m50is kamaxelgivare passar inte m52s insugskam, de ser helt olika ut. Och plugga lambdasondsuttagen på m52s grenrör då m52 har två lambdasonder och m50 bara en längre bak i avgaset, men kör med m50 avgas så blir det prima! smile

Mvh
/T

Funkar fortfarande inte bra på en 2.8 wink

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

m50 boxen är mappad för 2,5l så den kommer att gå snålt om man kör med en m50 originalbox på en 2.8l.
Jag har själv provat.

Ditt tidigare inlägg om givare var det inte heller så mycket rätt med kah jag tillägga. För ca ett år sedan byggde jag en e30 med m52b28 motor. Jag använde en m50b25 kabelhärva inkl kamaxelgivare mm och det passar. efter som inte 2.5l mappen passar bra för 2.8l motorn så måste boxen mappas

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Bara marginella skillnader, tillräckligt små för att den mappar in sig själv med tiden mha bl.a. knacksensorerna.

Här är en m50kam som sitter på och en m52 som ligger över:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-78bf27f8592751f9b6b4c93b56946e52.jpg
M50is kamaxelgivarplåt är bara någon cm medans m52 är ett halvt varv.

Här är en m50kamaxel med m52 kamaxelgivarplåt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-5bcef48343a02f22ad6d1fbf9a8a0b33.jpg

Förstår inte hur det skulle kunna passa utan modifikation?

mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

Knappast något som mappar sej själv. Är Skillnad på kammar mm så det är inte nyttigt för motor. Den kan reglera lite med bränsle men tändning och bränsle mappen ser helt annorlunda ut om man kollar på båda två. så stor skillnad så det är inget som motronicet klarar av att styra själv.
Varför skulle han ta bort vanos? Vanos är ju klockrent. Efter alla turbobmw jag har byggt så skulle jag nog aldrig bygga en utan vanos

M52b28 motorn som jag fixade

http://i118.photobucket.com/albums/o96/jorgenandersson/IMG_0878.jpg
http://i118.photobucket.com/albums/o96/jorgenandersson/IMG_0874.jpg

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Därför menar jag att han ska ha kvar m50 kammarna. Om han inte har vanos på motorn som styrsystemet är menat till så blir det ju bättre om han tar bort vanosen på m52an, eftersom vanosen ändrar nockvinkeln och därmed kammarnas överlappningstid med varvtalet. Har han kvar vanosen så stämmer ju inte tändningen eller bränslet lika bra.

Att motorn inte mår bra är ju en annan sak, klart det inte blir optimalt, men det är det sniktrimma handlar om. Billigt och simpelt och så optimalt man kan få. Hur bra mår trimmade motorer i allmänhet? Man får se över motorn oftare och hålla koll på saker och ting.

Mvh

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

Så du menar att han ska använda en m50b20 icke vanos  kammar, härva o box o bara köra?

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

En m52motor kostar 4000 spänn på skroten och om han får ihop det med m50grejer så tror jag han får mer än 4hk mer (1000kr/sughäst), sen får man se vilka problem som uppkommer allteftersom och lösa det, kanske höja soppatrycket med ställbar btr t.ex. Jag säger inte att han bara ska köra, säger att det är fullt möjligt att genomföra.
Bättre att se möjligheterna istället för att säga tvärnej till något som är genomförbart med smärre modifikationer smile

Mvh

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

Det är väl ändå smidigare om mer genomförbart att köra med en m50b25 vanos härva och ett frezen chip så är det klart???

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang