M50-m52-m54 bmw motorer

Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Ja mycket smidigare, men det var inte det han frågade om, det vet han förmodligen redan smile. Även fast det är en del krångel så går det trots allt att få mer pulver billigt ur en b28.

Mvh

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

med tanke på vad han frågade o vad han visste om motorerna så tror jag knappast han visste det big_smile
Mitt bygge kostade mej ca 7000kr totalt. men då är det med extraktor, m50insug o chippat o klart. plockade ut ca 230hk o då visste jag att allt stog rätt till o håller lika bra som en standard m52b28. Förstår bara inte varför man ska krångla till det när det finns smidiga lösningar som inte kostar massor

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Kalasgasarn
16 oktober 2012 · 937 Inlägg

har inte skruvat med m50 tidigare bara m30 så därför det blev lite frågor tongue men en m50b25 passar med den kabelhärvan jag har som kommer från m50b20 det är vel samma skit bara borr/slag som skiljer smile giviet vis så bytes boxen också! smile

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Finns de som tycker om att hålla på, skapa något själva. Finns andra som bara vill köpa.
Ja det borde passa.

mvh

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Kalasgasarn
16 oktober 2012 · 937 Inlägg

Tuggummimannen skrev:
Finns de som tycker om att hålla på, skapa något själva. Finns andra som bara vill köpa.
Ja det borde passa.

mvh

javisst smile okej tackar tongue

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
V234
16 oktober 2012 · 88 Inlägg

Boxen har en map som den går efter och den ändrar inte den själv. En 2.8:a har helt andra bränslekrav och en helt annan kurva än en 2.5:a. Höja soppatryck är för bönder.

blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

V234 skrev:
Boxen har en map som den går efter och den ändrar inte den själv. En 2.8:a har helt andra bränslekrav och en helt annan kurva än en 2.5:a. Höja soppatryck är för bönder.

+1

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

min 2.8a med vässade 2.5 kammar går mycket bättre nu än de första 50 milen, och tomgången är mycket jämnare, avgasvärdena bättre, osv. Klart det ska dit en mapp till nästa säsong. Vet du vad en knacksensor är?

mvh

Senast redigerat av Tuggummimannen (16 oktober 2012)

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Vet du vad en lambdasond och en luftmassemätare gör?

mvh

Senast redigerat av Tuggummimannen (16 oktober 2012)

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

om det nu funkar så bra så varför ska du dit med en ny mapp?

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

För att höja tändningen, optimera den för 95 oktan och få mer effekt.

mvh

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

om ett gamalt motronic sprut skulle justera mappen så bra som du tror så skulle det vara meningslöst mapp mappa den. att köra med fel mapp är skadligt för motorn. den lilla skillnaden som knacksensorer o lmm gör kan inte kompensera vad som felar. man kan köra utan knacksensorer o lmm. det säger en del om hur lite justerings område de har

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Om systemet inte känner av lmm t.ex. så går den in i ett förinställt säkerhetsläge som innebär att den går något för fett, lmm kan justera till mycket fetare blandning än så. Hur fet vet jag inte riktigt, men man kan ju sugtrimma ganska rejält utan att behöva byta sprut.

mvh

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

den går enbart på mappen i boxen o inte in något förinställt säkerhetsläge. det som lmm kan finjustera är bara soppan. tändkurvan är ju helt fel. det är som att säga att det går bra att köra med ren e85 bara för att bilen startar o grår framåt

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Sen är det klart EXTREMT mycket känsligare på vassa turbomotorer än original sugmotorer. En felaktig mapp på en vass turbomotor kan resultera i att man smälter kolvarna eller spikar sönder toppen ganska omedelbart. Men en original sugmotor från mitten av nittiotalet är inte lika känslig och kan ta sin tid att justera in sig någorlunda. smile

Mvh

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

Tuggummimannen skrev:
Sen är det klart EXTREMT mycket känsligare på vassa turbomotorer än original sugmotorer. En felaktig mapp på en vass turbomotor kan resultera i att man smälter kolvarna eller spikar sönder toppen ganska omedelbart. Men en original sugmotor från mitten av nittiotalet är inte lika känslig och kan ta sin tid att justera in sig någorlunda. smile

Mvh

det är sant men det är ju inte samma sak som att säga att det är rätt. Jag har spikat sönder sugmotorer från 90-talet på för lite soppa. o det var inget som hördes eller märktes

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

blracing skrev:
den går enbart på mappen i boxen o inte in något förinställt säkerhetsläge. det som lmm kan finjustera är bara soppan. tändkurvan är ju helt fel. det är som att säga att det går bra att köra med ren e85 bara för att bilen startar o grår framåt

Det går ju bra att åka på e85, bara man tillför 30-40% mer bränsle? Har väl inget med tändningen att göra? Bara att man KAN höja tändningen mer för att det är högre oktanhalt i e85, det går fortfarande bra att åka med samma tändning? eller? Har jag fel?

mvh

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

blracing skrev:

Tuggummimannen skrev:
Sen är det klart EXTREMT mycket känsligare på vassa turbomotorer än original sugmotorer. En felaktig mapp på en vass turbomotor kan resultera i att man smälter kolvarna eller spikar sönder toppen ganska omedelbart. Men en original sugmotor från mitten av nittiotalet är inte lika känslig och kan ta sin tid att justera in sig någorlunda. smile

Mvh

det är sant men det är ju inte samma sak som att säga att det är rätt. Jag har spikat sönder sugmotorer från 90-talet på för lite soppa. o det var inget som hördes eller märktes

Vad körde du för något? smile

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
blracing
16 oktober 2012 · 57 Inlägg

Tuggummimannen skrev:

blracing skrev:
den går enbart på mappen i boxen o inte in något förinställt säkerhetsläge. det som lmm kan finjustera är bara soppan. tändkurvan är ju helt fel. det är som att säga att det går bra att köra med ren e85 bara för att bilen startar o grår framåt

Det går ju bra att åka på e85, bara man tillför 30-40% mer bränsle? Har väl inget med tändningen att göra? Bara att man KAN höja tändningen mer för att det är högre oktanhalt i e85, det går fortfarande bra att åka med samma tändning? eller? Har jag fel?

mvh

tändkurvan måste också ändras om man kör e85.

en 325 e30 och en m5e34 har spikat sönder kolvarna.

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
16 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Okej smile
M5 är en högeffektiv motor så det är förståeligt, men en m20? Antar att du åkte du länge med för lite soppa?

mvh

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang