Ja mycket smidigare, men det var inte det han frågade om, det vet han förmodligen redan . Även fast det är en del krångel så går det trots allt att få mer pulver billigt ur en b28.
med tanke på vad han frågade o vad han visste om motorerna så tror jag knappast han visste det Mitt bygge kostade mej ca 7000kr totalt. men då är det med extraktor, m50insug o chippat o klart. plockade ut ca 230hk o då visste jag att allt stog rätt till o håller lika bra som en standard m52b28. Förstår bara inte varför man ska krångla till det när det finns smidiga lösningar som inte kostar massor
har inte skruvat med m50 tidigare bara m30 så därför det blev lite frågor men en m50b25 passar med den kabelhärvan jag har som kommer från m50b20 det är vel samma skit bara borr/slag som skiljer giviet vis så bytes boxen också!
Boxen har en map som den går efter och den ändrar inte den själv. En 2.8:a har helt andra bränslekrav och en helt annan kurva än en 2.5:a. Höja soppatryck är för bönder.
V234 skrev: Boxen har en map som den går efter och den ändrar inte den själv. En 2.8:a har helt andra bränslekrav och en helt annan kurva än en 2.5:a. Höja soppatryck är för bönder.
min 2.8a med vässade 2.5 kammar går mycket bättre nu än de första 50 milen, och tomgången är mycket jämnare, avgasvärdena bättre, osv. Klart det ska dit en mapp till nästa säsong. Vet du vad en knacksensor är?
mvh
Senast redigerat av Tuggummimannen (16 oktober 2012)
om ett gamalt motronic sprut skulle justera mappen så bra som du tror så skulle det vara meningslöst mapp mappa den. att köra med fel mapp är skadligt för motorn. den lilla skillnaden som knacksensorer o lmm gör kan inte kompensera vad som felar. man kan köra utan knacksensorer o lmm. det säger en del om hur lite justerings område de har
Om systemet inte känner av lmm t.ex. så går den in i ett förinställt säkerhetsläge som innebär att den går något för fett, lmm kan justera till mycket fetare blandning än så. Hur fet vet jag inte riktigt, men man kan ju sugtrimma ganska rejält utan att behöva byta sprut.
den går enbart på mappen i boxen o inte in något förinställt säkerhetsläge. det som lmm kan finjustera är bara soppan. tändkurvan är ju helt fel. det är som att säga att det går bra att köra med ren e85 bara för att bilen startar o grår framåt
Sen är det klart EXTREMT mycket känsligare på vassa turbomotorer än original sugmotorer. En felaktig mapp på en vass turbomotor kan resultera i att man smälter kolvarna eller spikar sönder toppen ganska omedelbart. Men en original sugmotor från mitten av nittiotalet är inte lika känslig och kan ta sin tid att justera in sig någorlunda.
Tuggummimannen skrev: Sen är det klart EXTREMT mycket känsligare på vassa turbomotorer än original sugmotorer. En felaktig mapp på en vass turbomotor kan resultera i att man smälter kolvarna eller spikar sönder toppen ganska omedelbart. Men en original sugmotor från mitten av nittiotalet är inte lika känslig och kan ta sin tid att justera in sig någorlunda.
Mvh
det är sant men det är ju inte samma sak som att säga att det är rätt. Jag har spikat sönder sugmotorer från 90-talet på för lite soppa. o det var inget som hördes eller märktes
blracing skrev: den går enbart på mappen i boxen o inte in något förinställt säkerhetsläge. det som lmm kan finjustera är bara soppan. tändkurvan är ju helt fel. det är som att säga att det går bra att köra med ren e85 bara för att bilen startar o grår framåt
Det går ju bra att åka på e85, bara man tillför 30-40% mer bränsle? Har väl inget med tändningen att göra? Bara att man KAN höja tändningen mer för att det är högre oktanhalt i e85, det går fortfarande bra att åka med samma tändning? eller? Har jag fel?
Tuggummimannen skrev: Sen är det klart EXTREMT mycket känsligare på vassa turbomotorer än original sugmotorer. En felaktig mapp på en vass turbomotor kan resultera i att man smälter kolvarna eller spikar sönder toppen ganska omedelbart. Men en original sugmotor från mitten av nittiotalet är inte lika känslig och kan ta sin tid att justera in sig någorlunda.
Mvh
det är sant men det är ju inte samma sak som att säga att det är rätt. Jag har spikat sönder sugmotorer från 90-talet på för lite soppa. o det var inget som hördes eller märktes
blracing skrev: den går enbart på mappen i boxen o inte in något förinställt säkerhetsläge. det som lmm kan finjustera är bara soppan. tändkurvan är ju helt fel. det är som att säga att det går bra att köra med ren e85 bara för att bilen startar o grår framåt
Det går ju bra att åka på e85, bara man tillför 30-40% mer bränsle? Har väl inget med tändningen att göra? Bara att man KAN höja tändningen mer för att det är högre oktanhalt i e85, det går fortfarande bra att åka med samma tändning? eller? Har jag fel?
mvh
tändkurvan måste också ändras om man kör e85.
en 325 e30 och en m5e34 har spikat sönder kolvarna.