Hopplöst elfel Ford fiesta 1,3 -95

falco
17 oktober 2012 · 3 Inlägg

Lillsyrran köpte för en tid sedan en fiesta -95 som första veckan la ner efter blött väder, då byttes
alla tänddelar,kablar o stift och bilen gick så bra som en sådan här gammal fiesta kan.
Men nu för ett par veckor sedan så helt plötsligt utan några förtecken dör bilen (elektroniken) mitt under färd, helkonstigt fel som jag och verkstadskillarna inte kan finna.

Batteriet har ström, startmotorn driver och varnings samt parkeringsljus fungerar men det är också det enda ingen annan el funkar.
det har suttit ett eftermonterat larm i bilen som vi tagit bort, det är en gåta att elektroniken bara dör och vi finner inget fel!! Någon som har en aning??
Tacksam för hjälp!!

John

Senast redigerat av falco (17 oktober 2012)

Expoze
17 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Kolla säkringsdosan. Fordar från 90-talet verkar ha det som allmän åkomma att det läcker in vatten i säkringsdosan och allting i botten på dem ärgar sönder tillslut.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2012 · 17 516 Inlägg

...och så klart bränslepumpsrelä eller pumpen själv. Men kolla säkringarna först!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Expoze
17 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
...och så klart bränslepumpsrelä eller pumpen själv. Men kolla säkringarna först!

Fast då borde inte i stort sett all elektronik i bilen dö?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
falco
17 oktober 2012 · 3 Inlägg

Ska kolla genom säkringsdosan återigen men tvivlar, spookey elfel finns inte ett liv,inte ett enda klick från pumpar reläer, inte en enda lampa eller mätare i instrumenteringen.

Tackar för all input!

Expoze
17 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Det hjälper dock inte att lyfta på locket för att se detta problemet utan man måste se hela insatsen i säkringsdosan underifrån.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
crazzy Möbelutkörare
18 oktober 2012 · 358 Inlägg

Kolla även jordkablarna mellan batteri - chassi - motor.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.
Saab 9-3 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang