En vinter utan salt?

KRT-BlackPearl
20 oktober 2012 · 379 Inlägg

Här uppe finns tydligen inte plogen bara saltet. De tror att de saltar mera försvinner snön men den faliga slasken som blir när de inte plogar livs faligt och folket kör som krattor och det blir irritation i trafiken och de klagar på att ungdomen är dåliga förare snarare tvärtom så är det de gammla som är rädd bakom ratten  eller?

DanielAsplund
20 oktober 2012 · 317 Inlägg

skulle gärna se att saltet försvann, som det är sagt tidigare att salt som läggs på under -5 är bara farligt och tyvärr är det många gånger då dom saltar sad, Dom har redan börjat salta R61 vid vissa tillfällen, visst det kan vara lite halkigt ( runt 6-7) på morgonen men då har inte ens saltbil kommit ut, när kl blir runt 8 är den lilla fläckvisa halkan borta och då kommer dom på att det ska saltas, Finns extremfall då salt kan vara bra men föredrar helt klart grus

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
mb_pucken
20 oktober 2012 · 5 087 Inlägg

halkan som blir när en saltad väg fryser är hemsk. hittar tyvärr inte ett klipp som vi spela in för några år sedan när vi på 2 personer tar spjän och knuffar i väg min bil i sidled på riksvägen:-P ser trickfilmat ut men är på riktigt. dock stog den då på dubbfritt men ändå. dubb hjälper inte på den typen av is då ja skulle tro den är för tunn..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
KRT-BlackPearl
20 oktober 2012 · 379 Inlägg

De får säga vad de vill men dubb ska på min kärra

tompa_turbo Höst och kallt
20 oktober 2012 · 325 Inlägg

Jag skall sj köra på dubb blir nya däck samt 16 fälgar till veckan

KRT-BlackPearl
20 oktober 2012 · 379 Inlägg

Har redan mina på nya 17"

DanielAsplund
20 oktober 2012 · 317 Inlägg

Sk "saltis" är i praktiskt taget samma som när det regnar en kväll å fryser på natten, Den är tunn och mke halkigare än vanlig is, Kör alltid med dubb däck men när det är som nu att det bara regnar å skulle det då frysa så finns det inget som hjälper

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Anderholm
20 oktober 2012 · 613 Inlägg

vafan hände med Kährs och deras träpulver som skulle ut på vägarna?
kanske blev så illa att dessa bögkommuner vi har inte villa lägga 100 000 buck på ett nytt agreggat till lastbilarna så de kunde sprida pulvret synd med tanke på vad saltet kostar och GÖR med alltting som det kommer i kontakt med

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
DanielAsplund
20 oktober 2012 · 317 Inlägg

Anderholm skrev:
vafan hände med Kährs och deras träpulver som skulle ut på vägarna?
kanske blev så illa att dessa bögkommuner vi har inte villa lägga 100 000 buck på ett nytt agreggat till lastbilarna så de kunde sprida pulvret synd med tanke på vad saltet kostar och GÖR med alltting som det kommer i kontakt med

Helt rätt men vore ju rätt kärigt å åke å sladde i träpulver wink, Nej men de vore ju mke bättre för vägarna å bilarna och framför allt miljön smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Anderholm
20 oktober 2012 · 613 Inlägg

träpulvret blir ju en restprodukt av skogen varför inte återbörda den till naturen genom att utnyttja dess effekt vid halka och sen vore det bra om folk fattar att vi ska ta hand om naturen och att den inte är något man kastar diesel i eller misshandlar med sopor

kan kommunerna egetligen säga nej till vad folket säger? det är ju för fan folket som betalar allt och allting som kommuner och stat äger borde vi inte då kunna pressa asen till att ta bort saltet?

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
DanielAsplund
20 oktober 2012 · 317 Inlägg

Ja träprodukter har riktigt bra egenskaper mot halka (Ris m.m) så det pulvret borde ju funka., Det angående kommuner och stat så är det ju våra skattepengar som betalar för allt samt att jag skulle kunna tro att skulle kommunen göra något för att samla in ev lite pengar tror jag folk skulle gå med och lägga dessa pengar bara dom kan bevisa att detta träpulver verkligen funkar, mke pga att det gynnar miljön men även bilarna och vägarna mm, Kostar ju endel att rostlaga på verkstad (för de som ej kan själv)

Tycker själv att detta vore något som är värt att prova iallafall

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Anderholm
20 oktober 2012 · 613 Inlägg

saken är att pulvret är billigare och det finns hur mycket som helst eftersom sverige är en skogsindustri hela jävla landet smile
än saltet så det borde bli rätt mycket billigare alltså kan de ploga och strö pulver fler gånger per dygn än vad saltbil/plogbil kör så då räcker ju våra surt betalade skattepengar mer än väl Lolz

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
DanielAsplund
20 oktober 2012 · 317 Inlägg

Ja precis det lider ju ingen stor brist på träprodukter, Vet ej hur detta pulver tillverkas men måste gå att tillverka det av "brännved", Kör själv skogsmaskin och det blir en heldel brännved som dom bara eldar upp så vf inte bruka det till vägen också smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Anderholm
20 oktober 2012 · 613 Inlägg
Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Mack Forum- och sitemoderator
20 oktober 2012 · 26 155 Inlägg

Glad dom inte har släppt in saltet allt för långt i Jämtland i alla fall. Eller ja..det är ju ända in till Brunflo men personligen är jag inte åt det hållet så ofta, men tycker synd om exempelvis alla pendlare som kommer från det hållet..

Vill fan inte ha något salt här i trakterna!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
DanielAsplund
20 oktober 2012 · 317 Inlägg

Anderholm skrev:
http://www.tradbransle.se/fakta_pulver.asp

Ah det tillverkas ju av ris och det blir det ju ingen brist på när man tar ner skogen wink

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5
Eddy Galen, inte dum.
23 oktober 2012 · 1 324 Inlägg

Är det jag som har fel eller hade dom inte börjat sluta salta allt utom trafikleder? Har något minne av att vägarna utanför Stockholm hade det så.

Btw. om vi hotar med att vi inte ta bilarna för att dom saltar vägarna... blir inte kommunen bara gladare av att det slits mindre på vägarna och att vi blir tvungna att ta bussarna för att spara på miljön?

Senast redigerat av Eddy (23 oktober 2012)

Tomaten Yrkesförare
23 oktober 2012 · 49 Inlägg

Dom MÅSTE salta här i kring Göteborg. Annars hade det blivit totalkaos!
Tror många här inne hade vart av vägen innan dom hann blinka..
Socker drar åt sig djur som tidigare nämnt.. Sanda funkar inte då det tar 2 lastbilar och sanden är väck, likaså flis.

Saltas det på dagen då det inte är halka är det inte bara för att dom har tråkigt, utan för att det är "förebyggande saltning", då metrologerna har spått omslag i vädret och risk att vädret fryser på. Yttertemperaturen ni ser hemma eller i bilen har egentligen inte med detta att göra då det är vägbanetemperaturen som avgör.

Men jag gillar inte heller saltet.. Men det är nödvändigt.
Sen kan man disskutera de som inte ställer in skäret på plogen riktigt och lämnar 1dm snömodd efter sig.


//F.d Plog/saltbils chaufför.

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
23 oktober 2012 · 1 778 Inlägg

Saltet gör bara trafiksituationen värre!
Kan ge två av många exempel på när dom gjorde väglaget värre med alt här förra året.

Åker norrut på e4an vid 5 tiden på eftermiddagen. Skulle till stockholm och tillbaka med bilsläp efter.
På vägen upp var det ca 6-10 minus grader, men vägbanan var snustorr. inte en tendens till halka.
Vad gör dom då? Jo på med salt, vägbanan blir blöt och äcklig.
På hemvägen sjönk temperaturen till 18-22 minus grader.
Vad hände då? Den saltblöta vägen blev is!
Så istället för att vägen hade fortsatt vara torr och fin så fick jag köra 25 mil på ren is med biltransport släp efter, riktigt spännande!

Exempel nummer två:
Riksväg 32 som går förbi här. Vid kl8 på kvällen börjar det snöa rejält, temperaturen ligger på va 5 minusgrader.
Efter ett par timmar när jag gav mig ut hade det kommit 1-1,5dm nysnö.
Ingen plogbil syntes till. Men efter en stund möter jag en bil med plogbladet uppe, som sprider ut salt!
1dm nysnö som var helt okej att köra i blev istället 1dm slask! Totalt livsfarligt!
Senare på natten sjönk temperaturen som vanligt, 1dm salsk frös till is! Skit bra väglag, not!

Så ser det ofta ut här på vintrarna, dom saltar på dagarna på något som var helt okej väglag. Sedan fryser det på nätterna och det blir helt livsfarligt.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Emilius Avstängd
23 oktober 2012 · 1 714 Inlägg

tompa_turbo skrev:
Jag skall sj köra på dubb blir nya däck samt 16 fälgar till veckan

Känns inte 16 vinterhjul lite overkill?

Visst, det är brist på däck just nu men jag tror inte du gör av med 4 uppsättningar däck på en vinter wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang