Renovering av VW Bubbla -66

Bubblan ska få sig en uppfräshning av både plattan och karossen!
  • 63 Följare
  • 211 061 Visningar
  • Projektet avslutat 23 december 2013
Hakiki
24 juli 2013 · 510 Inlägg

Ja körde en sväng med den innan jag tanka i ny bensin,  så dehände precis efter ja hällde i den nya ..

Peter_Eriksson skrev:
Det beror på årsmodellen på motorn. Jag vet faktiskt inte from vilket år man kör utan blyersättning.. Kör du utan i en som ska ha så skadas ju ventilsäten.. så det är nog bäst att kolla upp det. Dock har jag svårt att se att det skulle kunna göra att den inte vill varva ur.. Den borde snarare gå dåligt på tomgång och låga varv om något.

Jag gissar att det kan va skit i huvudmunstycket eller fel flottörnivå. Har du haft isär förgasaren?

Bensin förångas och kristalliserar när det står i förgasaren länge och det kan täppa till kanaler. Ta isär och gör rent.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
24 juli 2013 · 510 Inlägg

Nee, ja körde en repa, sen ställde ja in den och åkte och tanka en dunk och hällde i.. sen gick den skit efter de, så jävla trött på skiten!

Peter_Eriksson skrev:
Kan fortfarande dras loss skit som sätter sig när som helst. Sen kan ju brytarspets, spole, tändkablar, rotor, fördelarlock och stift spöka lite hur de vill..

Ingenting har ändrats på motorn sen du körde senast? Vad har du för fördelare? är den enbart vakuumstyrd eller sitter där centrifugvikter med? Kolla tändningen oavsett..

Min originalmotor hade en fördelare med enbart vakuum och den höjde inte tändningen pga vakuumläckage och då gick den skit på höga varv.. Det var iofs mellan topp och insug det läckte.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
25 juli 2013 · 510 Inlägg

Kan testa med bly ersättning .. Nee, men ja tänkte eftersom ja hade kört en sväng, sen tanka i lite nytt.. men de kanske losna nått skit i tanken ? Filter sitter redan.. men får väl plocka i sär förgasaren =/

aero85 skrev:

Hakiki skrev:
Har kört på 95 tidigare, och dom ja frågat om ja ska ha blyersättning i så säger dom nej.. så ja vetifan ? wink

turbonissarna skrev:
Med risk att låta skit korkad... Ska man inte ha bly bensin i en sån gammal motor ?

du ska nog köra blyersättning i soppan
har du kållat om det är skit i tanken??
ta isär förgasaren gör rent och montera ett bränslefilter förre sopapumpen

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
29 juli 2013 · 510 Inlägg
Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
4 augusti 2013 · 510 Inlägg

Fortfarande till salu!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
5 augusti 2013 · 510 Inlägg

Bilen går nu bra i motorn igen smile  Bara hastighetsmätarnvajern som ja inte får att funka!  Tips ?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
5 augusti 2013 · 510 Inlägg

Fyrkantig mot mätaren ? Den går ut genom hjulet och sitter fast med en sprint!

Peter_Eriksson skrev:
Kolla så wiren är fyrkantig mot mätaren och går ut genom smörjkopp på hjulet och sitter med låsbricka utanpå

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
5 augusti 2013 · 510 Inlägg

Iof har jag inte smörjkoppen på ..kan de va de ?

Hakiki skrev:
Fyrkantig mot mätaren ? Den går ut genom hjulet och sitter fast med en sprint!

Peter_Eriksson skrev:
Kolla så wiren är fyrkantig mot mätaren och går ut genom smörjkopp på hjulet och sitter med låsbricka utanpå

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
5 augusti 2013 · 510 Inlägg

Okej, får testa de i morgon smile  Besiktning på Fredag sen!

Peter_Eriksson skrev:
Ja, alltså den änden som går in i mätarhuset, en plasthylsa håller den på plats.

Smörjkoppen måste va på plats, wiren ut genom hålet med en låsring.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
14 augusti 2013 · 510 Inlägg

Någon som vet vad de är för storlek på tändstiftshylsa man ska ha till 1300 motor ?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
24 augusti 2013 · 510 Inlägg

Bilen såldes i går till Helsingborgs trakten!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
24 augusti 2013 · 510 Inlägg

Jaa, ja måste ha nått med lite mer klipp i wink

Jimi skrev:

Hakiki skrev:
Bilen såldes i går till Helsingborgs trakten!

redan sad ?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
25 augusti 2013 · 510 Inlägg

Jodå, nytt projekt kommer att komma! Dock inte VW.

Annerstedt skrev:
Tråkigt att höra, har följt tråden länge men inte kommenterat vidare mycket. Hoppas du hittar något annat roligt projekt som man kan följa!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang