7039
Sök

ställa in ljudet i en 9855:a

Piratpartiet
339 Inlägg
6 oktober 2006
Trådstartare
Just nu har jag bara diskant i den, hur gör jag för att få i mer bas? Har mediaexpander:n på och hiphop i EQ:n men det är ändå för mycket diskant.

1 631 Inlägg
7 oktober 2006
Huh, det låter som du kopplat galet nånstans. Men börja med att stänga av Media expandern, nolla EQn och lyssna på en original-cd med bra ljudkvalité.

Vad har du för grejor i övrigt? Slutsteg, högtalare?

Hur har du ställt delningsfilter och nivåer?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Piratpartiet
339 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
allt lät bra innan med originalhögtalarna, sen bytte jag mellanreg i förardörren (enda som gjordes i den), diskant och mellanreg och la till ett delningsfilter i passagerardörren. det var mer bas i 4-tummarna än i 5.25orna. kör på stereons slutsteg har nå arizona eagle system fram

6 851 Inlägg
7 oktober 2006
Alphasonic skrev:
allt lät bra innan med originalhögtalarna, sen bytte jag mellanreg i förardörren (enda som gjordes i den), diskant och mellanreg och la till ett delningsfilter i passagerardörren. det var mer bas i 4-tummarna än i 5.25orna. kör på stereons slutsteg har nå arizona eagle system fram

Låter som fasfel..kolla över så du har satt alla + och - på rätt sätt. kan vara så enkelt att du har bytt plats på 1av dem.

Piratpartiet
339 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
får ta å kolla upp det sen, men jag tror att jag satt dom rätt

1 631 Inlägg
7 oktober 2006
Alphasonic skrev:

En gång till. Du har bytt det vänstra mellanregistret och lagt till ett delningsfilter på höger sida? Betyder det att du har OLIKA setup på vänster och höger sida?

Har du några högtalare bak?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Piratpartiet
339 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
sommaren: bytte diskant och satte till ett delningsfilter på förarsidan. fick inte dit mellanreg.

nu: bytte diskant, mellanreg och satte dit ett delningsfilter på passagerarsidan. fick mellanregistret på plats på förarsidan.

ingenting bak
Senast redigerat av Alphasonic (7 oktober 2006)

1 631 Inlägg
7 oktober 2006
OK. Med den setupen hade jag helt klart valt att skippa dina delningsfilter och köra alla kanalerna från cd-spelaren istället. Fördelen med det är att du själv kan välja delningsfrekvens, branthet och nivåer mellan diskant och mellanregister. Plus tidskompet då!

Jag hade kopplat så här:
FRONT från CD: Diskanter
REAR från CD: Mellanregister

Ställ spelaren i 3-vägsläge (knappen finns undertill).

Diskanter: HP Delning 4khz/12db
Mellanreg: LP Delning 4khz/12db, HP Delning ca 80hz/12db

Har du möjlighet att prova detta?

// Gurra

Piratpartiet
339 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
det här e bara ett temporärt system, vill inte fixa hur mkt som helst. delningsfiltret hänge med i paketet. tänkte köpa DLS sen när jag får råd och bygga om dörrsidorna helt

1 631 Inlägg
7 oktober 2006
Det blir bättre och enklare utan delningsfiltret. Och framförallt rätt!

// Gurra

Piratpartiet
339 Inlägg
29 november 2006
Trådstartare
Nu har jag kollat upp det och testat fasvända, hittade även pro menyn i cd:n smile
Nu hör man faktiskt basen, tack för all hjälp!

Sök