ChriZtoffer skrev:
Steget lämnar ungefär 4x100Wrms som mest ja, men är gainen felställd så kan du skicka på rätt duktigt med dist på dina stackars högtalare och då brinner talspolarna förr eller senare. Lika så om du kör musik av dålig kvalité eller har en huvudenhet som distar på hög volym. Sen är det JBL steget ärligt talat inte det bästa, jag skulle nog ha kollat på en ersättare i samband med högtalarbytet.
blir lätt att man vill spela lite högre än grejerna pallar med
märkte att jag inte kan spela speciellt högt när jag har rätt nivå på gainen inställd
och då har jag endå skapligt med effekt till min up5i där jag t.o.m kör separata steg till mellan och diskant
fast samtidigt kan jag spela på 90% av volymen utan att det på något sätt skulle riska att distning
så risken finns att dom nya högtalarna går sönder oxå efter en stund
Nu är jag ingen hifi människa så jag har rätt dålig koll på vad som är vättigt och inte vättigt när det gäller val av steg men det är alltid bättre att välja ett steg med för mycket effekt
en döv hör när man mekansikt spelar för högt men alla hör inte när en högtalare distar
och när man börjar skicka likspänning in i en högtalare lever den sällan speciellt länge
väljljudet i up5:orna är värt att offra lite i högspelandet för det känns rätt ordenkligt att det inte är några högtalare att spela högt med
tex jämför jag med när jag var yngre och bas var det viktigaste så glömmer jag aldrig mitt gamla dls R5 kitt som spelade sjukt högt och hårt vad man än drev det med
hade ett Crunch 2x50watt som jag drev dom med och det spelade något sjukt hårt trotts på tok för lite effekt