Problem med DLS Ur5i och Ur6i!

Tompa22
25 oktober 2012 · 3 Inlägg

Tänkte höra om någon kan hjälpa mig då nånting gått åt helvete!
Byggde ljud i min 330XD Touring E46 i somras och allt har spelat bra som fan i ett par månader.. Har ett UR5i system fram och ett UR6i bak.. det drivs av ett JBL GTO-1004 steg. JBL:s bandpasslåda i skuffen som drivs av JBL GTO-14001. DLS kond 1F och Pioneer DEH-P88RSII som huvudenhet. Allt har spelat kanon fram tills för ett par veckor sedan. Då sluta midbasen vänster fram att spela, sen gick det 2 veckor och så slutade midbasen höger fram att spela och sen slutade midbasen vänster bak att spela. Dock så fungerar alla skrikare?? jag har tagit ur alla midbasar och tittat på dom och dom ser hela ut, men dom fungerar inte i någon annan bil heller? Den fungerande midbasen har jag provat på alla kanaler och den fungerar.

Så vad kan ha hänt med dessa, nån som haft samma problem? och går det att laga???

Tacksam för svar /// T

Jonnsard
25 oktober 2012 · 458 Inlägg

Skrapar det något när du trycker på elementen?
Är talspolen synlig så du kan se om lindningen är kraftigt blå/brun?
VAd står högpassfiltret på?
Brukar du spela högt och länge?
Om du sätter den gungerande midden på det passiva filtret där någon mid gått sönder, vad händer då?
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2012 · 13 757 Inlägg

låter märkligt dls grejer går sällan sönder
steget vad har den för effekt?
strömkablar osv?
funderar på om du kan ha bränt talspolarna.

Kör med up5i kittet i min 850 och det matar jag med 1st dls ca23 till mellan registret och ca20 till diskanterna. Det känns som dom iallfall trivs med ganska mycket effekt för att prestera bra. kör detta aktivt delat på min p88rs
det behövs inte mycket innan man spelar sönder ett element när slutsteget börjar skicka likström ut i högtalarna pga effekten inte räcker till.

Men det är bara min teori eftersom 3 av 4 högtalare dött.
Inte säkert att man hör när dom börjar gå över gränsen till vad steget klarar av

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tompa22
7 november 2012 · 3 Inlägg

Jonnsard skrev:
Skrapar det något när du trycker på elementen?
Är talspolen synlig så du kan se om lindningen är kraftigt blå/brun?
VAd står högpassfiltret på?
Brukar du spela högt och länge?
Om du sätter den gungerande midden på det passiva filtret där någon mid gått sönder, vad händer då?
Mvh John

Jag har helt klart spelat jävligt högt o länge.. därför ja köpte dessa, dom är ju ändå inte gratis. Har provat dessa i brorsans bil och dom fungerar inte där heller. Och ingenting är synbart på dom. Tror det är talspolarna som gått.

evilaudio
7 november 2012 · 16 195 Inlägg

Tompa22 skrev:

Jonnsard skrev:
Skrapar det något när du trycker på elementen?
Är talspolen synlig så du kan se om lindningen är kraftigt blå/brun?
VAd står högpassfiltret på?
Brukar du spela högt och länge?
Om du sätter den gungerande midden på det passiva filtret där någon mid gått sönder, vad händer då?
Mvh John

Jag har helt klart spelat jävligt högt o länge.. därför ja köpte dessa, dom är ju ändå inte gratis. Har provat dessa i brorsans bil och dom fungerar inte där heller. Och ingenting är synbart på dom. Tror det är talspolarna som gått.

DLS Up serie är välljudsprylar.. inget man köper om man vill spela skit högt länge.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Tompa22
7 november 2012 · 3 Inlägg

Growe skrev:
låter märkligt dls grejer går sällan sönder
steget vad har den för effekt?
strömkablar osv?
funderar på om du kan ha bränt talspolarna.

Kör med up5i kittet i min 850 och det matar jag med 1st dls ca23 till mellan registret och ca20 till diskanterna. Det känns som dom iallfall trivs med ganska mycket effekt för att prestera bra. kör detta aktivt delat på min p88rs
det behövs inte mycket innan man spelar sönder ett element när slutsteget börjar skicka likström ut i högtalarna pga effekten inte räcker till.

Men det är bara min teori eftersom 3 av 4 högtalare dött.
Inte säkert att man hör när dom börjar gå över gränsen till vad steget klarar av

Ja jag är förbannad ärligt talat då grejerna ska vara kvalite. Det verkar som det är talspolarna som gått åt helvete.
Driver dom med jbl gto-1004 som ger 4x100 RMS. Skrikarna är fina, likaså filtrena så ja ska kasta dom där jävla middarna och åka o provlyssna på Dynaudio NW 152 imorn. Har hört gått om dom. Tänkte bara byta middarna iallafall. Tror du steget är för klent menar du?
Har 50 kvadrats från batteri till strömblock, därefter 25 kvadrat till steg/kond. Alla högtalarkablar i bilen är på 2,5 kvadrat.

robininfOCUS Med lem
7 november 2012 · 768 Inlägg

Testat med ett annat steg? DLS grejerna brukar hålla..Men allt kan ju gå sönder!

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2012 · 13 757 Inlägg

Tompa22 skrev:

Growe skrev:
låter märkligt dls grejer går sällan sönder
steget vad har den för effekt?
strömkablar osv?
funderar på om du kan ha bränt talspolarna.

Kör med up5i kittet i min 850 och det matar jag med 1st dls ca23 till mellan registret och ca20 till diskanterna. Det känns som dom iallfall trivs med ganska mycket effekt för att prestera bra. kör detta aktivt delat på min p88rs
det behövs inte mycket innan man spelar sönder ett element när slutsteget börjar skicka likström ut i högtalarna pga effekten inte räcker till.

Men det är bara min teori eftersom 3 av 4 högtalare dött.
Inte säkert att man hör när dom börjar gå över gränsen till vad steget klarar av

Ja jag är förbannad ärligt talat då grejerna ska vara kvalite. Det verkar som det är talspolarna som gått åt helvete.
Driver dom med jbl gto-1004 som ger 4x100 RMS. Skrikarna är fina, likaså filtrena så ja ska kasta dom där jävla middarna och åka o provlyssna på Dynaudio NW 152 imorn. Har hört gått om dom. Tänkte bara byta middarna iallafall. Tror du steget är för klent menar du?
Har 50 kvadrats från batteri till strömblock, därefter 25 kvadrat till steg/kond. Alla högtalarkablar i bilen är på 2,5 kvadrat.

sen vad som står på steget och vad som är verklig effekt är oxå en sak
en talspole går inte bara sönder hur som helst antingen spelar man så dom mekaniskt går sönder och då har man mest troligen förmycket effekt och då brukar dom låta rätt illa efteråt.
Eller så bränner man spolen pga för dålig effekt.
Har inte riktigt hunnit spelat så jäkla hårt med mina up5i men man kunde spela rätt högt utan att det lät illa
men dom verkar trivas med effekt då jag inte upplever att jag har något överflöd av effekt trotts relativt stort steg till mellanregisterna.
och eftersom 3högtalare dött så låter det mer som att spolarna bränts än något annat fel.
brukar sällan vara en slump när så många högtalare dör

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Janneutanb
7 november 2012 · 7 272 Inlägg

Vad står ditt hpf på?
Hur ser din EQ ut? Basboost?
Hur är dom monterade?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 november 2012 · 8 744 Inlägg

Steget lämnar ungefär 4x100Wrms som mest ja, men är gainen felställd så kan du skicka på rätt duktigt med dist på dina stackars högtalare och då brinner talspolarna förr eller senare. Lika så om du kör musik av dålig kvalité eller har en huvudenhet som distar på hög volym. Sen är det JBL steget ärligt talat inte det bästa, jag skulle nog ha kollat på en ersättare i samband med högtalarbytet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2012 · 13 757 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Steget lämnar ungefär 4x100Wrms som mest ja, men är gainen felställd så kan du skicka på rätt duktigt med dist på dina stackars högtalare och då brinner talspolarna förr eller senare. Lika så om du kör musik av dålig kvalité eller har en huvudenhet som distar på hög volym. Sen är det JBL steget ärligt talat inte det bästa, jag skulle nog ha kollat på en ersättare i samband med högtalarbytet.

blir lätt att man vill spela lite högre än grejerna pallar med
märkte att jag inte kan spela speciellt högt när jag har rätt nivå på gainen inställd
och då har jag endå skapligt med effekt till min up5i där jag t.o.m kör separata steg till mellan och diskant
fast samtidigt kan jag spela på 90% av volymen utan att det på något sätt skulle riska att distning

så risken finns att dom nya högtalarna går sönder oxå efter en stund
Nu är jag ingen hifi människa så jag har rätt dålig koll på vad som är vättigt och inte vättigt när det gäller val av steg men det är alltid bättre att välja ett steg med för mycket effekt

en döv hör när man mekansikt spelar för högt men alla hör inte när en högtalare distar
och när man börjar skicka likspänning in i en högtalare lever den sällan speciellt länge


väljljudet i up5:orna är värt att offra lite i högspelandet för det känns rätt ordenkligt att det inte är några högtalare att spela högt med

tex jämför jag med när jag var yngre och bas var det viktigaste så glömmer jag aldrig mitt gamla dls R5 kitt som spelade sjukt högt och hårt vad man än drev det med

hade ett Crunch 2x50watt som jag drev dom med och det spelade något sjukt hårt trotts på tok för lite effekt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
7 november 2012 · 2 353 Inlägg

"Ibland är det svårt att inse hur man själv bidrar till problemet" sa en profet en gång.

DLS grejer är inget skit, utan detta handlar helt och hållet om "skit bakom spakarna".

ALLT går att spela sönder, och om du nu kört fullrange på signalen till steget och vidare till passiva filtret, så får du dessvärre skylla dig själv, och lära av läxan.

Du skall ha ett HÖGPASS filter på signalen från HU till steget, alternativt i steget som gör att de allra djupaste bastonerna aldrig når midbasarna, för de kan ändå inte göra nåt med den informationen i musiken. Du kan sätta det till mellan 50 och 80Hz.

/Jonas

Senast redigerat av jonash (7 november 2012)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2012 · 13 757 Inlägg

jonash skrev:
"Ibland är det svårt att inse hur man själv bidrar till problemet" sa en profet en gång.

DLS grejer är inget skit, utan detta handlar helt och hållet om "skit bakom spakarna".

ALLT går att spela sönder, och om du nu kört fullrange på signalen till steget och vidare till passiva filtret, så får du dessvärre skylla dig själv, och lära av läxan.

Du skall ha ett HÖGPASS filter på signalen från HU till steget, alternativt i steget som gör att de allra djupaste bastonerna aldrig når midbasarna, för de kan ändå inte göra nåt med den informationen i musiken. Du kan sätta det till mellan 50 och 80Hz.

/Jonas

är inte det rätt självklart?

föredrar att aktivt dela dom direkt på hu för då slipper man en massa krångel med inställning på stegen
som oftast sitter så illa att man inte ens kommer åt ställskruvarna
dom flesta vättiga enheter har möjligheter att ha högpass direkt från stereon med vissa inställnigar t.o.m på den äkliga Jvc skrotet jag har i min gamla volvo kan man dela 50/80/120hz

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
7 november 2012 · 7 241 Inlägg

Growe skrev:

jonash skrev:
"Ibland är det svårt att inse hur man själv bidrar till problemet" sa en profet en gång.

DLS grejer är inget skit, utan detta handlar helt och hållet om "skit bakom spakarna".

ALLT går att spela sönder, och om du nu kört fullrange på signalen till steget och vidare till passiva filtret, så får du dessvärre skylla dig själv, och lära av läxan.

Du skall ha ett HÖGPASS filter på signalen från HU till steget, alternativt i steget som gör att de allra djupaste bastonerna aldrig når midbasarna, för de kan ändå inte göra nåt med den informationen i musiken. Du kan sätta det till mellan 50 och 80Hz.

/Jonas

är inte det rätt självklart?

föredrar att aktivt dela dom direkt på hu för då slipper man en massa krångel med inställning på stegen
som oftast sitter så illa att man inte ens kommer åt ställskruvarna
dom flesta vättiga enheter har möjligheter att ha högpass direkt från stereon med vissa inställnigar t.o.m på den äkliga Jvc skrotet jag har i min gamla volvo kan man dela 50/80/120hz

Det är inte så självklart för alla...speciellt inte nybörjare. Tänk på det smile

Senast redigerat av Lonefox (7 november 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
7 november 2012 · 2 353 Inlägg

Growe skrev:

jonash skrev:
"Ibland är det svårt att inse hur man själv bidrar till problemet" sa en profet en gång.

DLS grejer är inget skit, utan detta handlar helt och hållet om "skit bakom spakarna".

ALLT går att spela sönder, och om du nu kört fullrange på signalen till steget och vidare till passiva filtret, så får du dessvärre skylla dig själv, och lära av läxan.

Du skall ha ett HÖGPASS filter på signalen från HU till steget, alternativt i steget som gör att de allra djupaste bastonerna aldrig når midbasarna, för de kan ändå inte göra nåt med den informationen i musiken. Du kan sätta det till mellan 50 och 80Hz.

/Jonas

är inte det rätt självklart?

Uppenbarligen inte.....

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2012 · 13 757 Inlägg

jonash skrev:

Growe skrev:

jonash skrev:
"Ibland är det svårt att inse hur man själv bidrar till problemet" sa en profet en gång.

DLS grejer är inget skit, utan detta handlar helt och hållet om "skit bakom spakarna".

ALLT går att spela sönder, och om du nu kört fullrange på signalen till steget och vidare till passiva filtret, så får du dessvärre skylla dig själv, och lära av läxan.

Du skall ha ett HÖGPASS filter på signalen från HU till steget, alternativt i steget som gör att de allra djupaste bastonerna aldrig når midbasarna, för de kan ändå inte göra nåt med den informationen i musiken. Du kan sätta det till mellan 50 och 80Hz.

/Jonas

är inte det rätt självklart?

Uppenbarligen inte.....

jag är rätt grön när det gäller sånt där

fast visst hållt på med bilar sen jag var 16 och haft en hel del stereobyggen men samtidigt lägger jag aldrig någon fundering över något.

Men man hör t.o.m att det låter bättre med hpf igång på stereon så det borde vara självklart.

eller är det bara vissa som orkar sitta och plippa på stereon för att hitta alla olika inställingar? smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
7 november 2012 · 2 353 Inlägg

Growe skrev:

jonash skrev:

Growe skrev:
är inte det rätt självklart?

Uppenbarligen inte.....

jag är rätt grön när det gäller sånt där

fast visst hållt på med bilar sen jag var 16 och haft en hel del stereobyggen men samtidigt lägger jag aldrig någon fundering över något.

Men man hör t.o.m att det låter bättre med hpf igång på stereon så det borde vara självklart.

eller är det bara vissa som orkar sitta och plippa på stereon för att hitta alla olika inställingar? smile

Så länge man vet på ett ungefär vad man håller på med så är att "plippa" inte så dumt, det enda man egentligen behöver oroa sig för är om man råkar skicka fullrange in i diskanterna, det är inte så nyttigt, eller för mycket effekt in i små element - utan delning rent generellt - kanske sammanfattar det bättre...

Annars, på lagom ljudnivåer så kan man testa det mesta utan att riskera något. smile

Senast redigerat av jonash (7 november 2012)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
7 november 2012 · 8 744 Inlägg

Sen är ju effekt inte allt, jag tar då hellre ett (på pappret) lite klenare steg som låter bra och har kontroll på högtalarna, än ett steg som låter sådär men kan ge en väldans massa effekt. smile Effektmässigt räcker JBL steget säkerligen till alltså, men det finns klart roligare steg, speciellt om du nu ska köpa Dynaudio element.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
7 november 2012 · 2 353 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Sen är ju effekt inte allt, jag tar då hellre ett (på pappret) lite klenare steg som låter bra och har kontroll på högtalarna, än ett steg som låter sådär men kan ge en väldans massa effekt. smile Effektmässigt räcker JBL steget säkerligen till alltså, men det finns klart roligare steg, speciellt om du nu ska köpa Dynaudio element.

Vart står det nämnt DynAudio? De kommer inte heller hålla om man fortsätter på det viset.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Expoze
7 november 2012 · 2 024 Inlägg

jonash skrev:

ChriZtoffer skrev:
Sen är ju effekt inte allt, jag tar då hellre ett (på pappret) lite klenare steg som låter bra och har kontroll på högtalarna, än ett steg som låter sådär men kan ge en väldans massa effekt. smile Effektmässigt räcker JBL steget säkerligen till alltså, men det finns klart roligare steg, speciellt om du nu ska köpa Dynaudio element.

Vart står det nämnt DynAudio? De kommer inte heller hålla om man fortsätter på det viset.

#6

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang