Volvo 940 ltt trimtips?

JN1975
1 juni 2015 · 234 Inlägg

Turbon har börjat låta lite vid gaspådrag och har släppt ett litet oljemoln vid riktig tung acceleration nån gång. Har fått tag på ett beggat fint, glappfritt aggregat från en V70 T5 (1:a generationen kring '99-'00 nånting), tror det är storlek 15 istället för 13 som på min 945 LTT.

Vad behöver ändras för att få den att passa i min 940LTT?

Vad bör man rengöra på ett begagnat turbo-aggregat innan man monterar det?

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
JN1975
27 september 2015 · 234 Inlägg

Har fått ihop allt, köpt wastegate-klocka med justerbar stång från KI.

Inga problem att få på stången på "piggen" i typ orginalläge, men när man kortar den några varv så är det ju sjukt hårt att dra fram den så hålet möter piggen. Hur fan gör man? Kan inte vara meningen att man ska montera av hela turbon var gång man justerar...

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
JN1975
3 oktober 2015 · 234 Inlägg

Mailade KL Racing, de svarade att det var tungt att dra fram den å man får ha en bra tång.

Men jag kopplade på blåshandtahet på en liten kompressor och skruvad fast det på gummislangen till wg-klockan. Puffade till så stången åkte ut, justerade och monterade. Lätt som en plätt, säkert så man ska göra?

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Johan85 Avstängd
3 oktober 2015 · 1 418 Inlägg

köp lustgas med munstycken för 200hk enklast billigast

JN1975
3 oktober 2015 · 234 Inlägg

Johan85 skrev:
köp lustgas med munstycken för 200hk enklast billigast

För att justera wastegaten? Alltså koppla på slangen så man kan trycka ut stången? Låter smidigt, men kompressor och blåshandtaget funka bra hemma i garaget tongue

Senast redigerat av Chez le mac (3 oktober 2015)

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Johan85 Avstängd
3 oktober 2015 · 1 418 Inlägg

Chez le mac skrev:

Johan85 skrev:
köp lustgas med munstycken för 200hk enklast billigast

För att justera wastegaten? Alltså koppla på slangen så man kan trycka ut stången? Låter smidigt, men kompressor och blåshandtaget funka bra hemma i garaget tongue

du skulle ju ha trimtips.
sen är det enklare att lägga brickor mellan fästet och kompressorn till wastegaten tills man man får typ 0.8 i ladd sen sätta pysventil och öka på till en bar pysventilen gör oxå att laddet kommer hårdare.

Senast redigerat av Johan85 (3 oktober 2015)

JN1975
3 oktober 2015 · 234 Inlägg

Aha, nu är jag med. Körde t-kors med pysventil på min gamle 940 LTT men motorn rasade, detta (ställbar wastegate) känns säkrare då det är en bruksbil. Accet räcker, det lovar jag.

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Johan85 Avstängd
3 oktober 2015 · 1 418 Inlägg

Chez le mac skrev:
Aha, nu är jag med. Körde t-kors med pysventil på min gamle 940 LTT men motorn rasade, detta (ställbar wastegate) känns säkrare då det är en bruksbil. Accet räcker, det lovar jag.

du kanske ska sätta i i chip så bränslet räcker till till laddet?

ivansson945
27 oktober 2015 · 11 Inlägg

Nån som kan förklara hur man brickar wastegaten? Jag har aldrig förstått dedär riktigt ..

Volvo 944 (1991)
Johan85 Avstängd
27 oktober 2015 · 1 418 Inlägg

ivansson945 skrev:
Nån som kan förklara hur man brickar wastegaten? Jag har aldrig förstått dedär riktigt ..

som jag skrev en bit upp så lägger man brickor mellan fästet till wastegateklockan och kompressorhuset på turbon det är samma sak som att du skruvar på stången på en ställbar wastegateklocka

JN1975
31 juli 2016 · 234 Inlägg

Fortsätter mitt budgetbygge med automatlåda, bara köpt trimchip till bränslet och ställbar wastegate. Fått bilen, 945 Ltt '96. För övrigt har jag bytt till en vriden turbo från en 99-00 V70 T5 och silikonslangar. Går riktigt bra, men får nog för lite soppa vid fullgas då den rycker.

Nu har jag hittat spridare från en 2,0 (italiensk) V70 T5, spridare från en Saab 9-5 Aero och LMM från en Aero. Ngt av detta man kan skrämma upp den ytterligare med? Tänkte även trimma orginal bränsletrycksregulator 5mm för att få upp trycket. Samt ta bort motståndet för låg-ohm.

Kan det ge ngt? Eller har ni fler budget-tips. Har även pysventil man kanske skulle testa?

Senast redigerat av Chez le mac (31 juli 2016)

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
snusebuse
13 augusti 2016 · 47 Inlägg

Hej!

Jag är i funderingarna att köpa en 945 LTT då min 240 visat sig ha 5-6 kvadratdecimeter rostätet i golvet och försöker då väga om jag antingen ska svetsa pärlan eller sälja bort den och lägga energin på att trimma upp en LTT, beroende på hur mödosamt det är att nå min önskade effekt jämfört med att svetsa golvet.

Det jag då undrar är vad som krävs för att få en B230FK upp till runt 180-200hk. Räcker det med t.ex ett BSR eller Vikingchip och en FTT tryckklocka eller åker jag på att byta kam och avgas också för att nå den effekten?

Tack på förhand och hoppas det inte är en allt för dum fråga med självklart svar. smile

TurbOla Reservdansk
13 augusti 2016 · 6 271 Inlägg

Har du provat söka i forumet efter svar?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
snusebuse
13 augusti 2016 · 47 Inlägg

TurbOla skrev:
Har du provat söka i forumet efter svar?

Jo det har jag och har hittat massor med trådar, men hittar mot min förmodan inga klara svar på just frågan om man slipper bygga om avgas och byta kam för att nå just 200hk.

Ber om ursäkt om det är uttröttande att läsa variationer på samma fråga hela tiden, men ställde därför frågan i denna tråd istället för att skapa en ny.

Kan visa ut mig själv om det tycks att jag brutit mot någon regel eller etikett... sad

Mack Forum- och sitemoderator
13 augusti 2016 · 26 149 Inlägg

snusebuse skrev:

TurbOla skrev:
Har du provat söka i forumet efter svar?

Jo det har jag och har hittat massor med trådar, men hittar mot min förmodan inga klara svar på just frågan om man slipper bygga om avgas och byta kam för att nå just 200hk.

Ber om ursäkt om det är uttröttande att läsa variationer på samma fråga hela tiden, men ställde därför frågan i denna tråd istället för att skapa en ny.

Kan visa ut mig själv om det tycks att jag brutit mot någon regel eller etikett... sad

Finns ett par i min mening fantastiska guider just för detta ändamål.
Kan ge dig en länk till en: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Hoppas den ger dig lite ljusning i mörkret. Lycka till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
aqulio
13 augusti 2016 · 1 146 Inlägg

MIN polare som skrivit denna hehe

snusebuse
13 augusti 2016 · 47 Inlägg

Mack skrev:
Finns ett par i min mening fantastiska guider just för detta ändamål.
Kan ge dig en länk till en: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Hoppas den ger dig lite ljusning i mörkret. Lycka till.

Tackar Mack! Tråden måste undgått mig då jag använde söktermerna "Volvo 940 Ltt trim" och "B230FK trim", men den är ju rubricerad som "Volvo insprutar turbo guide"!

Ser ut som jag åker på och bygga om avgas och kambyte då om jag ska nå 200, kanske blir å svetsa ändå.

Var tror ni man hamnar med bara bränsle och tändchip samt "större" tryckklocka? 170-180, fulltryckarna har väl 165 original med den större tryckklockan som enda skillnaden mot lättryckarna?

Melin82
14 augusti 2016 · 513 Inlägg

Att ta ut 170-200 hk ur motorn anser jag inte vara några problem.
Och det vill säga genom att chippa och byta vg.
Köper du grejorna på tex KL och gör det själv kommer du undan med mindre än 2000 skulle jag tippa på. Och ser du på bsr sida så hävdar dom att du får ut 200hk med dessa enkla saker.
Sen så måste man ställa sig frågan hur den kommer att köras? Som om den vore stulen ja då kanske man ska tänka på avgas osv. Som Svensson vill funkar det kanon, visst sliter ökat tryck på sakerna men det får man räkna med.

Nordea
15 augusti 2016 · 27 Inlägg

chippa bränsle o tändning  då är du garanterad soppa och tändningen gör sitt med.
tanka 98 oktan så minskar risken för spikningar som har sönder din motor.
justerbar wategate klocka för stabilt tryck utan skenladdningar.
15g eller 13 c funkar fint men även 16t från tidiga 850R där man vänder huset ett halvt varv bara.
Sportsystem INTE 3" utan 2,5" halvsystem räcker
Hårdare tryckplatta och ny fin original lamell
Riktigt sportfilter inte BILTEMA...
laddtryck 1,0bar

där har du ett bra recept på ca 170-190 ärliga hästar med ett jäkligt bra drag gentemot originalet.

Senast redigerat av Nordea (15 augusti 2016)

JN1975
17 augusti 2016 · 234 Inlägg

Måste säga att jag är rätt nöjd med mitt recept, enkelt budgetbygge (Det är en AUTOMATARE!): 16T-Turbo, hemsvetsad downpipe, Timo bränslechip, vita spridare från V70 2.0 T5, bryggat motstånd, trimmad BTR 1mm, ställbar wastegate från KL anpassad till turbon, silikonslangar från KL, öppet filter, 2,5" avgas hemmabygge, bortplockad katt, tankar alltid 98.

Har tyckt den känns pigg, men inte haft nån riktig referens. Igår försökte en splajs ny Golf GTE med 204 hk, 0-100 på strax under 7sek, 6-vxl DSG som kostar ca 360´000 sticka ifrån mig (ej 0-100, aktiv körning med acc och svängar och ut på motorväg). Han var snabb men lyckades inte tappa mig, inte ens vid fullgas kom jag efter. Kul att chocka nån tjänstemanna-tönt ibland. Detta var dessutom på sega M+S däck!tongue

Nästa steg är uppställd tändning 3grader, E85. Sen 531-topp och VX3-kam. 3" LMM.

Senast redigerat av Chez le mac (17 augusti 2016)

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang