5590
Sök

Laga slutsteg?

Bas älskare
716 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
Tja, har ett slutsteg ligger hemma som e lite trasigt, går det att använda ändå eller kan man laga det? eller är de bara skräp?

Bild:
http://i46.tinypic.com/155qk3c.jpg

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 november 2012
Är det bara anslutningarna där som är det trasiga? Isåfall så ser jag då inga problem, bara att sätta kabelskor på kablarna och ansluta så är det ju lugnt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

362 Inlägg
7 november 2012
Beror ju på vad som är trasigt
Är det säkring eller vad??
Kommer inte ihåg vad du sa när vi snackade sist =P

Spana in Golfen!
24st 10" basar och mycket mer!
Golf 2 Ljudbygge
Bra Ljud i Bil / Kenwood / Silent Coat

Bas älskare
716 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
Du ser ju till höger på bilden tongue

983 Inlägg
7 november 2012
Är la inga fel på steget förutom att det ser ut som att en säkring gått?
Ström plintarna saknar väggar visst men tar du å skruvar dit allt ordentligt å sen tejpar kablarna så det inte blir "kortis" så äre ju lungt ?smile

362 Inlägg
8 november 2012
Ser ju inte så bra hur säkringarna är, df jag frågade =P
Men om det e säkringarna så är det bara att byta sen göra som figgaro sa ;-)

Spana in Golfen!
Golf 2 Ljudbygge

Bas älskare
716 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
yes, ska ner o köpa kabelskor när jag får pengar o sen byta säkringarna o tejpa kablarna o hoppas att de går att kräma på lite mer med basen med de steget. 100wrms är inte mkt att ta en fika för.

Bas älskare
716 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Fast vart kan man köpa rätt grova kabelskor som passar där då? Tror det är 25mm kablar jag har i bilen, eller går det att klippa av lite koppartråd på kabeln o pressa in den i en gul kabelsko ?

8 Inlägg
8 november 2012
VolvoXet skrev:
Fast vart kan man köpa rätt grova kabelskor som passar där då? Tror det är 25mm kablar jag har i bilen, eller går det att klippa av lite koppartråd på kabeln o pressa in den i en gul kabelsko ?

Biltema har grova kabelskor, men frågan är ju om de går på när de är så tight mellan kopplingarna smile

Bas älskare
716 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Får försöka lösa det hemma sen smile

362 Inlägg
8 november 2012
Bra Ljud i bil har med ;-)

Spana in Golfen!
Golf 2 Ljudbygge

682 Inlägg
8 november 2012
Se till att du får kabelskor för BILSTEREO! En vanlig elektronikaffär kommer att ge dig gråa i metall som elektriker använder! De är RIKTIGT svåra att få ihop utan RÄTT verktyg! 

DBakuten.se säljer la kabelskor.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 november 2012
DanneSundin skrev:
Se till att du får kabelskor för BILSTEREO! En vanlig elektronikaffär kommer att ge dig gråa i metall som elektriker använder! De är RIKTIGT svåra att få ihop utan RÄTT verktyg! 

DBakuten.se säljer la kabelskor.

Fast dom andra ska du ju inte pressa, utan löda. Och det klarar du inte heller utan verktyg.

682 Inlägg
8 november 2012
Precis, och precis som i VVS använder man väl det mer lättrinniga lödtennet? Kommer inte ihåg vad det heter, men vi får slipa rören så att det fäster och sen är det DET lödet man behöver, lite tjockare än vanligt lödtenn det vi har iaf.   

Eller menar du löda de från Dbakuten? Haha, kanske därför mina kablar trillat ut då.. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 november 2012
DanneSundin skrev:
Precis, och precis som i VVS använder man väl det mer lättrinniga lödtennet? Kommer inte ihåg vad det heter, men vi får slipa rören så att det fäster och sen är det DET lödet man behöver, lite tjockare än vanligt lödtenn det vi har iaf.   

Eller menar du löda de från Dbakuten? Haha, kanske därför mina kablar trillat ut då.. smile

det är därför dina kablar trillat ut. Skitskor tycker jag det är.
Fast dom andra är minst lika dåliga om man inte har verktyg. Därför är det ju enklast att mäta ut kablarna, ta med sig en bullängd och fråga en elfirma om dom kan pressa skorna..

682 Inlägg
8 november 2012
Haha där ser man! El är nog inte min starka sida lol  Tackar för vetskapen iallafall! 

Jag bad min far köpa kabelskor på en elaffär, såg ut som galvrör (materialet) grått, hårt och tjockt..  Gick knappt att pressa igen med rörtång! 

Tack återigen för det med lödning, har inte tänkt på det alls!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 november 2012
DanneSundin skrev:
Haha där ser man! El är nog inte min starka sida lol  Tackar för vetskapen iallafall! 

Jag bad min far köpa kabelskor på en elaffär, såg ut som galvrör (materialet) grått, hårt och tjockt..  Gick knappt att pressa igen med rörtång! 

Jajjemän, han köpte helt rätt. Du kan definitivt inte klämma dom med en tång haha.
Inte en sådan tång iaf wink
Du kan dock ta en körnare och slå ett jack i dem.
Jo det är inte dumt att löda alls!

983 Inlägg
8 november 2012
Nitromast skrev:
DanneSundin skrev:

Jajjemän, han köpte helt rätt. Du kan definitivt inte klämma dom med en tång haha.
Inte en sådan tång iaf wink
Du kan dock ta en körnare och slå ett jack i dem.
Jo det är inte dumt att löda alls!

Ja köpte hem såna från biltema igår samt ett "press" verktyg därifrån igår smile fungerade bra å kablarna sitter riktigt fast! Men lödde alla på jobbet idag iaf smile 58 st kabelskor vart det! smile

16 197 Inlägg
8 november 2012
löder kabelskor gör inte ens jag..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
8 november 2012
evilaudio skrev:
löder kabelskor gör inte ens jag..tongue

Men sen kanske du använder riktiga kabelskor också. Inte skräpskorna som behöver lödas wink

Sök