3508
Sök

Hjälp!!! Extraljus på volvo s40 fas1

65 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#1
kan nån vänlig skäl rita upp ett koplings schema på hur man kopplar ex ljus på denna bil?
Det är plus jordning i bilen, dvs jordstyrt, får fan inte till de, har testa 100 olika sätt nu ,
Har kommit så långt att exljusen funkar, när man slår på, men ex ljusen tänds inte på ljus tutan och när man vrider över till parkerings ljuset tändS EX LJUSEN, ex ljusen är för övrigt xenon konverterade,
TAcksam för svar


477 Inlägg
8 november 2012
#2
så många trådar om detta ämne men men...
bilar med minustyrda system måste man "bakvända" reläet

30 till batteri+
85 skarvas ihop med 30 (eller till batteri +)
86 minus signal från bilens helljus
87 blir då + ut till x-ljusen

bör inte vara någon skillnad även om ljusen är konverterade
Senast redigerat av blink_pj (8 november 2012)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

65 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
#3
blink_pj skrev:
så många trådar om detta ämne men men...
bilar med minustyrda system måste man "bakvända" reläet

30 till batteri+
85 skarvas ihop med 30 (eller till batteri +)
86 minus signal från bilens helljus
87 blir då + ut till x-ljusen

bör inte vara någon skillnad även om ljusen är konverterade

De är så de är kopplat nu. Men de funkar inte.sad minus från.ex ljusen måste dras direkt till minus på batteriet. För att lamporna ska kunna lysa riktigt . Minusen från hel ljus lampan räckte.inte till till exljusen. Tog ja minus från bara lampan så lyste exljus haren bara hälften så starkt :/har du nån idé om hur ja ska gå till väga ?smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 november 2012
#4
Enklaste om man är osäker är att dra 85 och 86 på relät till vardera plus och minus direkt på helljuslampan, funkar alltid störningsfritt och vilken idiot som helst klarar det utan att behöva fundera. Koppla 85 eller 86 på lampans plus har ingen betydelse då reläspolen inte är polaritetsberoende.

Sammanfattat idiotsäker version:
30 till pluspolen på batteri via säkring
85 till helljusets plus
86 till helljusets minus
87 till extralysenas +
Extralysenas - direkt till minuspolen på batteri.

MVH


477 Inlägg
8 november 2012
#5
förstår inte riktigt vad du menar! menar du att du har dålig jord i karossen o därför måste dra minus till x-ljusen direkt från batteriet? eller har du gjort galet och tagit strömmen från bilens hell ljus lampa till dina x-ljus yikes ??? du ska bara använda bilens helljus (minus) som "signal" till relät! hoppas de e ja som fattat dig fel tongue
Twisted523 skrev:
blink_pj skrev:
så många trådar om detta ämne men men...
bilar med minustyrda system måste man "bakvända" reläet

30 till batteri+
85 skarvas ihop med 30 (eller till batteri +)
86 minus signal från bilens helljus
87 blir då + ut till x-ljusen

bör inte vara någon skillnad även om ljusen är konverterade

De är så de är kopplat nu. Men de funkar inte.sad minus från.ex ljusen måste dras direkt till minus på batteriet. För att lamporna ska kunna lysa riktigt . Minusen från hel ljus lampan räckte.inte till till exljusen. Tog ja minus från bara lampan så lyste exljus haren bara hälften så starkt :/har du nån idé om hur ja ska gå till väga ?smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!


Sök