3078
Sök

Alpina B3 3.3 - Hobby-racing på Ringen

Historien om en Alpina B3 som beger sig ut på en resa till sina rötter. Resan till att bli en banbil. Ena hemmet är i Malmö, men där den lever ut, är på Ringen.

21 286 Visningar
Uppdaterades senast 28 oktober 2014
1 534 Inlägg
13 november 2012
Tänker följa för att se vart detta hamnar smile

392 Inlägg
13 november 2012
Prova att måtta ut en glasfiberskiva som passar
som ett smeck i hölet? wink

65 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
jetta16v skrev:
Tänker följa för att se vart detta hamnar smile

Låter bra det! smile

65 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
peterahlin skrev:

Bara det va så lätt. Hålet är lite böjt och skevt. Svårt att få en rak platta att passa i riktigt. smile

392 Inlägg
13 november 2012
ceedz skrev:
peterahlin skrev:

Bara det va så lätt. Hålet är lite böjt och skevt. Svårt att få en rak platta att passa i riktigt. smile

Rak förstår jag att den inte är.
Ta och gör en mall i papp och håll på
tills du är nöjd och lägg den sen på plexiglaset.

Rita av och kapa ut den med en sticksåg eller liten kap.
Värm med värmeistol eller gasvärmare om du vill ha någon böj på den.
Glasfiberspackla om du inte får exakta kanter.
Slipa och foliera. Taaa daa smile

392 Inlägg
13 november 2012
Kan ju va bra att borra hål för mätarna med
Men det har du ju lyckats med.

65 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
peterahlin skrev:
ceedz skrev:
peterahlin skrev:

Rak förstår jag att den inte är.
Ta och gör en mall i papp och håll på
tills du är nöjd och lägg den sen på plexiglaset.

Rita av och kapa ut den med en sticksåg eller liten kap.
Värm med värmeistol eller gasvärmare om du vill ha någon böj på den.
Glasfiberspackla om du inte får exakta kanter.
Slipa och foliera. Taaa daa smile

Grymt, tack för tipsen!
Men jag gjorde ungefär så faktiskt. Jag la ut papp, skar från en mall osv. Men skillnaden blev bara att jag råkade kapa av för mycket, så jag limmade tillbaks bitar igen. (mest för att slipa bråka med att borra hålen igen.)

Sen idag har jag kört med spackel i hörnen och fyllde ut den lite och det blev helt ok ändå.
Ska foliera den imorn, så det är förhoppningsvis det sista jag gör på den skiten. smile

392 Inlägg
13 november 2012
Okej, det blir säkert bra. Lätt att vara efterklok
men skulle du någon gång göra om det borra då
hålen det sista du gör när du är helt nöjd med
ramen så sparar du lite tid. Upp med bild sen så ja får
se hur det ble, good luck!

65 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
peterahlin skrev:
Okej, det blir säkert bra. Lätt att vara efterklok
men skulle du någon gång göra om det borra då
hålen det sista du gör när du är helt nöjd med
ramen så sparar du lite tid. Upp med bild sen så ja får
se hur det ble, good luck!

Det låter som en smart idé faktiskt. Trial and error smile
Slänger upp lite bilder på den slipade och sedan folierade konsolen!

392 Inlägg
13 november 2012
Sen om den inte vill sitta kvar i hålet
så fungerar kardborre tejp bra. Då
är det ju lätt och smidigt om man vill lyfta
bort panelen av någon anledning. Nu ska jag inte
smutsa ner träden mer wink

65 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
peterahlin skrev:
Sen om den inte vill sitta kvar i hålet
så fungerar kardborre tejp bra. Då
är det ju lätt och smidigt om man vill lyfta
bort panelen av någon anledning. Nu ska jag inte
smutsa ner träden mer wink

Kardborrband är fan smart! Tänkte jag inte på. Jag funderade på att skruva in den, men ska kolla om det t.o.m. går att lägga sånn tejp istället.
Bra med tips ju. Du har ju lite erfarenhet från att bygga bil kan man väl säga big_smile

65 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-93d672b7862235ad5fe779efcd1a9e01.jpg
Plastic padding! (innan slipning)

https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7958/7958-b0cbc820b263de4cc21f5db4a7485cd0.jpg
Färdigt resultat! Dock saknas en mäter som tillkommer snart.

Det blev inte perfekt så jag kommer säkert vilja göra om detta. Men jag har andra saker jag hellre gör just nu, så detta får duga så länge...

65 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=YA8QF6Ca … e=youtu.be

Den nya "dämparen" i bak låter riktigt skönt nu. Det är raka rör från mittdämparen och är kapat och svettsat ordentligt. När bilen kommer upp på pallar efter avställning kommer lite fler bilder.

1 534 Inlägg
15 november 2012
ceedz skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=YA8QF6Ca … e=youtu.be

Den nya "dämparen" i bak låter riktigt skönt nu. Det är raka rör från mittdämparen och är kapat och svettsat ordentligt. När bilen kommer upp på pallar efter avställning kommer lite fler bilder.

Låter som en hel del resonans..

65 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
jetta16v skrev:
Låter som en hel del resonans..

Iphonekameran återger tyvärr inte riktigt ljudet så bra...

458 Inlägg
16 november 2012
Jag förstår inte varför man tar en alpina och plockar isär när det finns m3 csl som bara är att ta på sig handskarna och köra...?
Lättad, diffad, väghållning som heter duga, skålade stolar, starkare motor... Men vill man ha och göra så wink
Jag följer iaf, alpina är ju skitskoj big_smile!
Mvh John

1 534 Inlägg
16 november 2012
Jonnsard skrev:
Jag förstår inte varför man tar en alpina och plockar isär när det finns m3 csl som bara är att ta på sig handskarna och köra...?
Lättad, diffad, väghållning som heter duga, skålade stolar, starkare motor... Men vill man ha och göra så wink
Mvh John

Då skulle man kunna lägga ner de flesta projekt o skaffa sig en "bättre" bil, kul med Alpinas som tuffas till tycker jag, man ser inte mkt av dom annars..

69 Inlägg
16 november 2012
Håller med! Då kan man lägga ner de flesta projekt!
Sen att en M3 CSL inte varken växer på träd, eller är speciellt billig är ju en annan femma...

65 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
Jonnsard skrev:
Mvh John

Här är det nog priset som skiljer bilarna isär. smile Hade det funnits pengar till en M3 CSL så hade det blivit en sådan. Men tyvärr är man inte försedd med mängder med pengar.

Alpinan har många punkter som gör den bra för  just banåkning. Bra och stark motor, ingen hel/typ-bilsgodkänning, osv. Och som du sa, Alpina är skitskoj! smile

Kul att ni följer iaf!

458 Inlägg
16 november 2012
Kan väl dra en snabb sammanfattning om varför jag skrev som jag gjorde tidigare, det är inte för att jag är emot projekt eller "Onej, en alpina skruvas i molekyler" utan för att jag själv gjort kalkyl på hur mycket det skulle kunna kosta att få iordning min egen bil till en riktig ban-slukare (330in jag fick ihop en bitöver 300k, med väghållning, trim och säkerhet.
Då är man ju uppe i en CSL, om man plussar på 100k vilket en alpina kostar (minst).
Jag skall inte göra någon smygreklam eller något, men jag kan säga att jag köpte bakvagnsbussningar till min bil i aluminium och ledlager, och det är en väldig skillnad mot original så det rekommenderas starkt!
Finns för subframen och fram för bakre bärarmar smile Bilen kommer användas i vintern så vi får se hur ledlager tacklar salt och annat!
Update snart? smile
Mvh John

Sök