Historien om en Alpina B3 som beger sig ut på en resa till sina rötter. Resan till att bli en banbil. Ena hemmet är i Malmö, men där den lever ut, är på Ringen.
Prova att måtta ut en glasfiberskiva som passar som ett smeck i hölet?
Bara det va så lätt. Hålet är lite böjt och skevt. Svårt att få en rak platta att passa i riktigt.
Rak förstår jag att den inte är. Ta och gör en mall i papp och håll på tills du är nöjd och lägg den sen på plexiglaset.
Rita av och kapa ut den med en sticksåg eller liten kap. Värm med värmeistol eller gasvärmare om du vill ha någon böj på den. Glasfiberspackla om du inte får exakta kanter. Slipa och foliera. Taaa daa
Prova att måtta ut en glasfiberskiva som passar som ett smeck i hölet?
Bara det va så lätt. Hålet är lite böjt och skevt. Svårt att få en rak platta att passa i riktigt.
Rak förstår jag att den inte är. Ta och gör en mall i papp och håll på tills du är nöjd och lägg den sen på plexiglaset.
Rita av och kapa ut den med en sticksåg eller liten kap. Värm med värmeistol eller gasvärmare om du vill ha någon böj på den. Glasfiberspackla om du inte får exakta kanter. Slipa och foliera. Taaa daa
Grymt, tack för tipsen! Men jag gjorde ungefär så faktiskt. Jag la ut papp, skar från en mall osv. Men skillnaden blev bara att jag råkade kapa av för mycket, så jag limmade tillbaks bitar igen. (mest för att slipa bråka med att borra hålen igen.)
Sen idag har jag kört med spackel i hörnen och fyllde ut den lite och det blev helt ok ändå. Ska foliera den imorn, så det är förhoppningsvis det sista jag gör på den skiten.
Okej, det blir säkert bra. Lätt att vara efterklok men skulle du någon gång göra om det borra då hålen det sista du gör när du är helt nöjd med ramen så sparar du lite tid. Upp med bild sen så ja får se hur det ble, good luck!
Okej, det blir säkert bra. Lätt att vara efterklok men skulle du någon gång göra om det borra då hålen det sista du gör när du är helt nöjd med ramen så sparar du lite tid. Upp med bild sen så ja får se hur det ble, good luck!
Det låter som en smart idé faktiskt. Trial and error Slänger upp lite bilder på den slipade och sedan folierade konsolen!
Sen om den inte vill sitta kvar i hålet så fungerar kardborre tejp bra. Då är det ju lätt och smidigt om man vill lyfta bort panelen av någon anledning. Nu ska jag inte smutsa ner träden mer
Sen om den inte vill sitta kvar i hålet så fungerar kardborre tejp bra. Då är det ju lätt och smidigt om man vill lyfta bort panelen av någon anledning. Nu ska jag inte smutsa ner träden mer
Kardborrband är fan smart! Tänkte jag inte på. Jag funderade på att skruva in den, men ska kolla om det t.o.m. går att lägga sånn tejp istället. Bra med tips ju. Du har ju lite erfarenhet från att bygga bil kan man väl säga
Den nya "dämparen" i bak låter riktigt skönt nu. Det är raka rör från mittdämparen och är kapat och svettsat ordentligt. När bilen kommer upp på pallar efter avställning kommer lite fler bilder.
Den nya "dämparen" i bak låter riktigt skönt nu. Det är raka rör från mittdämparen och är kapat och svettsat ordentligt. När bilen kommer upp på pallar efter avställning kommer lite fler bilder.
Jag förstår inte varför man tar en alpina och plockar isär när det finns m3 csl som bara är att ta på sig handskarna och köra...? Lättad, diffad, väghållning som heter duga, skålade stolar, starkare motor... Men vill man ha och göra så Jag följer iaf, alpina är ju skitskoj ! Mvh John
Jag förstår inte varför man tar en alpina och plockar isär när det finns m3 csl som bara är att ta på sig handskarna och köra...? Lättad, diffad, väghållning som heter duga, skålade stolar, starkare motor... Men vill man ha och göra så Jag följer iaf, alpina är ju skitskoj ! Mvh John
Då skulle man kunna lägga ner de flesta projekt o skaffa sig en "bättre" bil, kul med Alpinas som tuffas till tycker jag, man ser inte mkt av dom annars..
Jag förstår inte varför man tar en alpina och plockar isär när det finns m3 csl som bara är att ta på sig handskarna och köra...? Lättad, diffad, väghållning som heter duga, skålade stolar, starkare motor... Men vill man ha och göra så Jag följer iaf, alpina är ju skitskoj ! Mvh John
Här är det nog priset som skiljer bilarna isär. Hade det funnits pengar till en M3 CSL så hade det blivit en sådan. Men tyvärr är man inte försedd med mängder med pengar.
Alpinan har många punkter som gör den bra för just banåkning. Bra och stark motor, ingen hel/typ-bilsgodkänning, osv. Och som du sa, Alpina är skitskoj!
Kan väl dra en snabb sammanfattning om varför jag skrev som jag gjorde tidigare, det är inte för att jag är emot projekt eller "Onej, en alpina skruvas i molekyler" utan för att jag själv gjort kalkyl på hur mycket det skulle kunna kosta att få iordning min egen bil till en riktig ban-slukare (330in jag fick ihop en bitöver 300k, med väghållning, trim och säkerhet. Då är man ju uppe i en CSL, om man plussar på 100k vilket en alpina kostar (minst). Jag skall inte göra någon smygreklam eller något, men jag kan säga att jag köpte bakvagnsbussningar till min bil i aluminium och ledlager, och det är en väldig skillnad mot original så det rekommenderas starkt! Finns för subframen och fram för bakre bärarmar Bilen kommer användas i vintern så vi får se hur ledlager tacklar salt och annat! Update snart? Mvh John