Jaguar XJS Street racer

En Jaguar XJS från -78 inskaffad för att slå ihjäl lite tid med. Tanken är att bygga en besiktningsbar bil som man kan köra på gatan och lite 402meters. Grundvikten är ca1700kg så är väl inte allra bästa att bygga på. Finns lite olika V12or hemma att tillgå men inget bestämt till 100% .....
  • 268 Följare
  • 247 509 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 september
swejag
17 november 2012 · 297 Inlägg

det hela på väg ner, myckets lirkandes är det, så fick motorn hänga ett par timmar
förkylning och feber tar ut sin rätt, bara att in å lägga sig en stund

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-8844e666271e155755c41313e1ada978.jpg

Sen vidare en stund till...

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-9c5989172889402e1bdf98b96b9f65a8.jpg
Pust, det värtsa var att ligga under bilen för att bygga om växellådsfästet men det gick det med till slut.
Egen design med gummibussningar i ställer för den stora fjädern lådan står på annars.
Japp den är penselmålad :-)


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-7765a4385f36d9503809eec3c512b1fb.jpg

Senast redigerat av swejag (17 november 2012)

Jaguar XJS (1978)
pontiacen
17 november 2012 · 1 080 Inlägg

Nej, precis det som var grejen att jag tolkade dig som att du hade penslat allt men det såg alldeles för slätt ut wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
swejag
18 november 2012 · 297 Inlägg

pontiacen skrev:
Nej, precis det som var grejen att jag tolkade dig som att du hade penslat allt men det såg alldeles för slätt ut wink

Ok då fattar jag, är slipat, spacklat, slipat igen mattat ner allt som ska lackas.

Därpå 2 lager epoxyprimer och sedan 2 lager svart lastbilslack som läggs "vått i vått" så man behöver inte vänta på att primern ska härda igenom

Kan verlkligen rekommendera lastbilslacken, blir exakt lika fin som vanlig billack men kostar inte ens en tredjedel per liter, måste kolla kvittot men tror att allt "vått" material till lacken gick på under tusenlappen!!

Jaguar XJS (1978)
sir_daniel www.kudoz.se
18 november 2012 · 3 802 Inlägg

kanske missade det, var köpte du lastbilslacken?

swejag
18 november 2012 · 297 Inlägg

sir_daniel skrev:
kanske missade det, var köpte du lastbilslacken?

Syntema, du måste fråga efter den. Inget dom marknadsför till privatpersoner.
Skulle tro dom flesta handlare som säljer billack har det men eftersom priset skiljer så mycket är det inget dom vill prata om.

Jaguar XJS (1978)
swejag
21 november 2012 · 297 Inlägg

Då var motor å låda på plats och fastskruvat i chassiet igen, nu fattas bara resten....
Måste fixa med oljekyl till motor och låda
Dra om det mesta i elväg
Installera ny insprutning och styrning till växellådan
Installera å dra alla bränsleledningar
Flytta på servo pumpen då den sitter väldigt högt monterad orginal, ev. turbo kommer att ta i ;-)
Kasta ur den remdrivna fläkten å in med en elfäkt, kommer nog ta en BMW fläkt igen som jag har i rödingen
Avgas får vara orginal till å börja med bara att kasta ur första burkarna
Ja å sen allt annat förståss hehe....ja det här kommer ju vara färdigt till jul :-)


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-6199b6a8b4bc0d42729b054246b36f58.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
21 november 2012 · 297 Inlägg

Började med att skaffa en ny kyl till motorn.
En 10 raders Setrab slimline, inhandlades hos Setrab importör i UK, kylare och 2 st AN12 i alu beställde.
Det kostade inklusive frakt 2/3 än vad den billigaste nasarn i Svedala skulle ha exklusive frakt.....måste vara nåt fel med prissättningen generellt i Sverige för bildelar!!!
Nu är i allafall motorns olja utom fara, enorm skillnad i kylkapasitet mot den gamla som består av 2 rör lindade med en kopparspiral :-)


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-d545685fdf6712f73d643e2a1804cf64.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
21 november 2012 · 297 Inlägg

Impassning av kylarna, här är även kylarn till lådan på plats, 13 raders Kina oljekyl finns ingen anledning att sätta dit en dyrare. Kostade på ett par stålomspunna slangar i stället för rör.
Är ju bara ett satans elända att få dit och dra slangarna snyggt, är ju inte direkt lättböjda och böj inte för mycket för då får du veck på innerslangen som igenligen är som ett plaströr....Motorkylen passade ruggigt bra

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-3f19a62eb591913ecbf2f9f65fdded7f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-e2cf5b35476576c0955280ebebf50f12.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
29 november 2012 · 297 Inlägg

Fick ta upp ett stort hål i kardantunneln för att komma åt anslutningarna på lådan..var ändå trångt som tusan att få dit dom. Fick slipa lite på lådan och spöa på röret till oljestickan för att få dit dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-d5a74d031d92e39c297ca21e9251359b.jpg
nytt golv finns att svetsa dit, någon som är sugen hehe..som tur är finns det inte så mycket mera rost det här pga av det stått så mycket vatten på golvet, regnade in via dörrlister och fönsterlister

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-e7887df410a9e5caaebe9ea6fba52144.jpg

Senast redigerat av swejag (29 november 2012)

Jaguar XJS (1978)
swejag
29 november 2012 · 297 Inlägg

I väntan på en stor låda med delar från USA så började jag titta lite på kablaget ute i motorrummet.
Går ju att få till snyggt med lite nya kabelstrumpor, dom gamla i tyg är ganska ruttna.
Är även en hel del kabel som jag kan ta dän då den nya insprutning/tändning behöver helt nya kablar ändå.

Gammalt och nytt

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-52e9adb28dd97e3632ec564d1586c761.jpg
Högra sidan var ganska enkel, kunde ta bort en hel kabelstam som gick til den gamla insprutningen.
Sen är det då kablaget kvar på vänster sida till i huvudsak belysningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-3522209521cd7d090ed2f305be70cc52.jpg

Finns säkringshållare i retro still att köpa nya, sen lite nya relän etc så blir det som nytt.
Måste flytta placeringen på reläna till lyse/signalhorn då jag ska få dit luftintag/filterburkarna där dom sitter orginal.

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-748d8ce04922f4e639bb18e5eecff171.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
29 november 2012 · 297 Inlägg

Orkade med mera el så tog en koll på servopumpen, orginal sitter den högt upp på höger sida av motorn men där kommer den vara i vägen om jag nu får till det med dubbelturbo.
Satte den nere på vänster sida i stället, ska igentligen sitte en spännrulle till remmen för vattenpump/kylfläkt.
Bort med spännrullen och dit med pumpen, passade ju inte rakt av så fick kapa av ena fästörat
Nu uppskimsat med brickor för att få remmen i linje, ser snett ut men är stållinjalen som är "krokig"

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-8a4ffccef1199959f457bbe645f884b3.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-749f127723c1748873c258856c477b9b.jpg

Klipp ny remskiva på pumpen, då jag fick hem motorn efter jag köpt den så fick jag se att det var plattremmar på den, ringde direkt skroten där jag köpt den och bad dom skicka generator och pump och förklarade då att remskivorna måste med. Inte fan satt det någon skiva på servopumpen många telesamtal men den fanns bara inte kvar...Skit
letade länge efter en ny på skrotar runt i landet, stog en likadan bil på skroten i Norrköping.....pump med skiva sålt, Fan åxo. Kontaktade en massa skrotar i UK men ingen som ens bemödade sig att höra av sig.
Till slut ringde jag en firma nere i södra Sverige som pysslar med Jaguar. Nä vi har ingen pump eller skiva liggandes blev det til svar, men jag kan kolla om det finns nya skivor att beställa. Han ringde tillbaka efter ca 15min , japp finns ny att köpa kostade 420Sek inklusive frakt :-) helt otroligt billigt räknade med minst 1500

Jaguar XJS (1978)
MikkoThaMan
29 november 2012 · 114 Inlägg

ser bra ut!
Intressant de där med lastbils lack! vad är skillnaden? är dem mer stryk tålig?

mvh

swejag
30 november 2012 · 297 Inlägg

MikkoThaMan skrev:
ser bra ut!
Intressant de där med lastbils lack! vad är skillnaden? är dem mer stryk tålig?

Vad jag har förstått så är den lite hårdare än vanlig billack, hurvida det stämmer vet jag inte, Däremot slog killen i lite "blank" medel för att få lacken blankare.

Jaguar XJS (1978)
swejag
12 december 2012 · 297 Inlägg

Nja har inte hänt så mycket, varit väldigt lite garagetid tyvärr.
Körde lite i helgen fixade färdigt kablaget på höger sida i motorrummet

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-db338572f4613eaceabb933e15da6fe6.jpg
sen fick jag dit remmen till generatorn ....

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-468fd0c09a09fe6ea836bd78eaba68ba.jpg

Jaguar XJS (1978)
pontiacen
12 december 2012 · 1 080 Inlägg

Gött att det rör sig lite iaf, blir ju kul om den kommer ut till våren smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
swejag
12 december 2012 · 297 Inlägg

sen vart det mycket funderingar över hur kylningen skulle fixas...
är ju inget fel på vattenkylaren men med turbo så behövs intercoolers vilket just nu inte går att få dit eftersom vattenkylaren är för stor. Här är en bild från rödingen, ser lika dant ut i xjs'en

https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-9976305f2cba19767eb460d4143b7709.jpg

blir alltså till att skaffa en smalare kylare så I/C slangarna kommer förbi på sidorna.
Hittade en fin hos Lövens helt i aluminium till Ford som kommer att passa bra, måste bara dit med nya fästen och en anslutning till i övre högra hörnet, jänkare har tydligen bara en termostat medans jaggan har 2...

Lite stiltje med medans jag väntar på en massa grejor att komma tillbaka från svetsning och borr/fräsning

Senast redigerat av swejag (12 december 2012)

Jaguar XJS (1978)
swejag
12 december 2012 · 297 Inlägg

Gött att det rör sig lite iaf, blir ju kul om den kommer ut till våren

Tja man kan ju alltid hoppas tidsoptimist som man är,
ja jusst däjaa beställde nya insprutning/tändningen igår.
Blev en MSIII med MS3X kortet
Alltså blir det semi-sequential insprut och wasted spark till tändningen.

Jaguar XJS (1978)
pontiacen
12 december 2012 · 1 080 Inlägg

Du menar megasquirt? Varför valde du det före tex nira i7 eller maxxecu?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
swejag
12 december 2012 · 297 Inlägg

Ni som nu orkat läsa allt kanske kommer ihåg att växellådan som nu sitter i är en 4L80E
Super låda som igentligen tål hur mycket stryk som helst med lite modd.
Den behöver då någon form av dator som kan ta hand om växlingen, finns en hel del olika varianter att tillgå eftermarknads grejor då alltså, tyvärr inte så många som fixar 12cylindrar dock.
Efter mycket tänkandes och snåltarmen drog åt så vart det ett GPIO kort från grabbarna Bowling&Grippo.
Samma killar som är ägare till MegaSquirt burkarna.
Fördelen med den är att man kan länka ihop den via CAN bussen med en MS burk för sprut/tändning.
Med nya MSIII finns det mycket data som kan delas av burkarna :-)

Så här ser det ut efter att man suttit och lött ett par kvällar, snygg svart eloxerad burk, kortet på sidan är en "TransStim" alltså en växellåds simulator för att kunna testa alla funktioner.
Här uppkopplat mot datorn


https://www1.garaget.org/gallery/images/127/126202/126202-9c8e58e4c5d24ee693836cb126f8c036.jpg

Jaguar XJS (1978)
swejag
12 december 2012 · 297 Inlägg

Du menar megasquirt? Varför valde du det före tex nira i7 eller maxxecu?

Oskäligt dyra !!!

Den här kostade mig 6t inklusive frakt, sen kör jag MSII i rödingen så kan alla funktioner i TunerStudio
plus att den kan samköras med styrningen till växellådan

Senast redigerat av swejag (12 december 2012)

Jaguar XJS (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang