Trimma Volvo b230ft

2fast4race
12 november 2012 · 11 Inlägg

Tjena, någon som är mer kunnig på detta än jag.
Jag har en Volvo b230ft original motor.
Jag ska beställa 4st h-profil stakar,vevlager,ramlager och allt det där som klarar lite mer hk och vrid.
Är det lönt att köra med original kolvar?
Hade tänkt att bara byta ringarna.
Ska på extraktor grenrör och t70 turbo.
Mappbart sprut, kommer köra på 98 bensin, och ett ladd på ca 1,3-1,5.
Kommer motorn att hålla?

Volkswagen Jetta GL "Das Aufkleber" (1988)
Gurglapung
12 november 2012 · 2 Inlägg

Det lär det göra, jag kör på circa 1.3 i ladd på min fk motor och då har jag endast chippat skiten. Och tro mig, den jävla bilen får gå hårt smile

Boostrider Försöker iaf
12 november 2012 · 1 998 Inlägg

Gurglapung skrev:
Det lär det göra, jag kör på circa 1.3 i ladd på min fk motor och då har jag endast chippat skiten. Och tro mig, den jävla bilen får gå hårt smile

Fast 1,3 BAR med en 13c genererar kanske 190hk

En större turbo med samma ladd klarar av 450hk utan problem...


On topic då. Originalkolvarna hänger med rätt länge så de behöver du inte oroa dig för.
Horna blocket och i med nya ringar räcker om de är fräscht. Sen kan du oringa de om du vill.

Sj kör jag med oringat block och limmad originalpackning

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
2fast4race
12 november 2012 · 11 Inlägg

Kan man skippa sprutet och bara köra på större spridare och en modell större bränsle pump?
Kommer man behöva mappa den sen?

Volkswagen Jetta GL "Das Aufkleber" (1988)
Boostrider Försöker iaf
12 november 2012 · 1 998 Inlägg

2fast4race skrev:
Kan man skippa sprutet och bara köra på större spridare och en modell större bränsle pump?
Kommer man behöva mappa den sen?

Gör som alla andra som sniktrimmar

Gröna "968or"
16t/19T Turbo
3" lmm hemmagjord eller 960ins 012
Mappat chip för detta

Bränslepumpen hänger med en bra bit

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
2fast4race
12 november 2012 · 11 Inlägg

okej då kör vi väl på något sånt då.

Volkswagen Jetta GL "Das Aufkleber" (1988)
Boostrider Försöker iaf
12 november 2012 · 1 998 Inlägg

2fast4race skrev:
okej då kör vi väl på något sånt då.

Fast då räcker de med en orörd botten. Stakarna ska klara de utan problem så länge det inte spikar

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
2fast4race
12 november 2012 · 11 Inlägg

Okej säkert?
Kanske byta vev/ramlager ändå?

Volkswagen Jetta GL "Das Aufkleber" (1988)
LilleLindgren
19 november 2012 · 123 Inlägg

Om du endå ska ha ur motorn kan de va fint att byta lager, gjorde de på min då vet man att de är fräscht , som sagt är vad ja tycker. Men alla gillar väll fräscha och bra grejer?!

Volvo 855 t5 "Kaaren" (1994)
Webrex
20 november 2012 · 379 Inlägg

Kolvarna håller fint, men jag avråder dig att köpa en T70, den kommer gå i surge på din 8 ventilare då den inte sväljer så mycket luft som den turbon pumpar.

Har testat själv, så det är inga spekulationer. Vart väldigt segt laddtryck oxå, jäkligt tråkig motor vart de.
Detta va med ett portat orginalgrenrör, å ja tror problemet bara kommer bli värre med extraktor, tåkig maskin över lag.

henkemedpuffen
21 november 2012 · 249 Inlägg

Sattsa på h profil så håller de bättre, sen finns de många roliga turbos men köp inte en Kina turbo, för 2500 kr får du en hx35-40 bra mkt bättre turbo än kina. Fast ska du bruka bilen så satsa på tex: KKK 24 eller något i den storleken som inte är så seg laddat

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
Webrex
22 november 2012 · 379 Inlägg

henkemedpuffen skrev:
Sattsa på h profil så håller de bättre, sen finns de många roliga turbos men köp inte en Kina turbo, för 2500 kr får du en hx35-40 bra mkt bättre turbo än kina. Fast ska du bruka bilen så satsa på tex: KKK 24 eller något i den storleken som inte är så seg laddat

Spoolupen beror ju helt på vilken kina turbo du väljer, och vart du köpt den!
Kvaliteten varijerar ifrån totalt oanvändbar till identiska med äkta garrett tex. Även Garrett själva tillverkar sina aggregat i Kina/Asien.

Åk med våran 16v med Kina T3/T4 hybrid och försök sen klaga på spoolupen tongue Vi har kört hård drifting i 3 säsonger med den, med höga avgastempar på 950 grader å dne har hållt fint!

MEN å andra sidan så klippte vi en lika dan på en annan bil på under 5 timmars körning. Axeln gick rakt av.
Det skall dock nämnas att de inte va köpta på samma frima. Den som höll kom ifrån KL-racing.

Ett hx35 agg är i min värld ett ypperligt dåligt och segladdat aggregat. Lämpar sig mycket dåligt på en slö 8 ventilare. En KKK24 är mycket mer passande!

Xuri One Man Clan
22 november 2012 · 4 287 Inlägg

håller med webrex i de mesta, finns många bra å "dåliga" kina agg, mitt kina aggregat lämnade finare register på m min 8v än polarens 8v med mitsu 19T... jag har effekten tidigare å längre. även om jag hade lite strul med surge....

Tycker du är ute å cyklar där webrex, en hx35 är ett ypperlig aggregat om vi pratar typ en 8 liters båtmotor som oftast går på fullast då funkar dom jättebra tongue

Om de är bruksbil säger jag antingen Kkk24, dock säger jag helst borg  warner s200g turbo.
Äcklig snabbspolat å bromsar inte så mycke...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Webrex
22 november 2012 · 379 Inlägg

Xuri skrev:
håller med webrex i de mesta, finns många bra å "dåliga" kina agg, mitt kina aggregat lämnade finare register på m min 8v än polarens 8v med mitsu 19T... jag har effekten tidigare å längre. även om jag hade lite strul med surge....

Tycker du är ute å cyklar där webrex, en hx35 är ett ypperlig aggregat om vi pratar typ en 8 liters båtmotor som oftast går på fullast då funkar dom jättebra tongue

Om de är bruksbil säger jag antingen Kkk24, dock säger jag helst borg  warner s200g turbo.
Äcklig snabbspolat å bromsar inte så mycke...

Haha! Ja precis tongue Eller om man skall köra dragracing å ha launchcontroll, för axeln har spnt tröghetsmoment att den hinner aldrig varva ned mellan växlningarna: P

De mest segspolade jag nånsin åkt va en 240 (B23E) med HX agg tongue

Xuri One Man Clan
22 november 2012 · 4 287 Inlägg

Webrex skrev:

Xuri skrev:
håller med webrex i de mesta, finns många bra å "dåliga" kina agg, mitt kina aggregat lämnade finare register på m min 8v än polarens 8v med mitsu 19T... jag har effekten tidigare å längre. även om jag hade lite strul med surge....

Tycker du är ute å cyklar där webrex, en hx35 är ett ypperlig aggregat om vi pratar typ en 8 liters båtmotor som oftast går på fullast då funkar dom jättebra tongue

Om de är bruksbil säger jag antingen Kkk24, dock säger jag helst borg  warner s200g turbo.
Äcklig snabbspolat å bromsar inte så mycke...

Haha! Ja precis tongue Eller om man skall köra dragracing å ha launchcontroll, för axeln har spnt tröghetsmoment att den hinner aldrig varva ned mellan växlningarna: P

De mest segspolade jag nånsin åkt va en 240 (B23E) med HX agg tongue

Ja de mest segspolade jag nåsin åkt å antagligen kommer göra var min b230ft med hx40 agg å ett ej twin entry grenrör.... fullt laddtryck först vid 4800rpm (1.5bar) å man fick tammefan nästan växla ner i nerförsbackarna så jävla orkeslös var skiten...körde 100 mil me grejerna typ sen såld jag allt som hade suttit ihop med de aggregatet...

men borg warner agget jag hade, de spoolade 2 bar innan 3000rpm på ett portat 940grenrör.... maxvrid vid 3700rpm. hade inte tändningen varit sänkt så pass möe hade de nog varit ett par hundra varv tidigare.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Webrex
22 november 2012 · 379 Inlägg

Xuri skrev:

Webrex skrev:

Xuri skrev:
håller med webrex i de mesta, finns många bra å "dåliga" kina agg, mitt kina aggregat lämnade finare register på m min 8v än polarens 8v med mitsu 19T... jag har effekten tidigare å längre. även om jag hade lite strul med surge....

Tycker du är ute å cyklar där webrex, en hx35 är ett ypperlig aggregat om vi pratar typ en 8 liters båtmotor som oftast går på fullast då funkar dom jättebra tongue

Om de är bruksbil säger jag antingen Kkk24, dock säger jag helst borg  warner s200g turbo.
Äcklig snabbspolat å bromsar inte så mycke...

Haha! Ja precis tongue Eller om man skall köra dragracing å ha launchcontroll, för axeln har spnt tröghetsmoment att den hinner aldrig varva ned mellan växlningarna: P

De mest segspolade jag nånsin åkt va en 240 (B23E) med HX agg tongue

Ja de mest segspolade jag nåsin åkt å antagligen kommer göra var min b230ft med hx40 agg å ett ej twin entry grenrör.... fullt laddtryck först vid 4800rpm (1.5bar) å man fick tammefan nästan växla ner i nerförsbackarna så jävla orkeslös var skiten...körde 100 mil me grejerna typ sen såld jag allt som hade suttit ihop med de aggregatet...

men borg warner agget jag hade, de spoolade 2 bar innan 3000rpm på ett portat 940grenrör.... maxvrid vid 3700rpm. hade inte tändningen varit sänkt så pass möe hade de nog varit ett par hundra varv tidigare.

Jag hade en 760 med B23A och mitshu 14T agg, 940rör och 940 IC.. Hade fullt ladd 1.2bar vid 1500rpm big_smile Å den drog fint hela vägen till 5000, sen va den rätt dö tongue Men satan vilken go maskin smile

Så de e en jädra skillnad på turbo och turbo, så man bör välja de me lika stor omsorg som när man väljer kvinna tongue

Xuri One Man Clan
22 november 2012 · 4 287 Inlägg

Webrex skrev:

Xuri skrev:

Webrex skrev:

Haha! Ja precis tongue Eller om man skall köra dragracing å ha launchcontroll, för axeln har spnt tröghetsmoment att den hinner aldrig varva ned mellan växlningarna: P

De mest segspolade jag nånsin åkt va en 240 (B23E) med HX agg tongue

Ja de mest segspolade jag nåsin åkt å antagligen kommer göra var min b230ft med hx40 agg å ett ej twin entry grenrör.... fullt laddtryck först vid 4800rpm (1.5bar) å man fick tammefan nästan växla ner i nerförsbackarna så jävla orkeslös var skiten...körde 100 mil me grejerna typ sen såld jag allt som hade suttit ihop med de aggregatet...

men borg warner agget jag hade, de spoolade 2 bar innan 3000rpm på ett portat 940grenrör.... maxvrid vid 3700rpm. hade inte tändningen varit sänkt så pass möe hade de nog varit ett par hundra varv tidigare.

Jag hade en 760 med B23A och mitshu 14T agg, 940rör och 940 IC.. Hade fullt ladd 1.2bar vid 1500rpm big_smile Å den drog fint hela vägen till 5000, sen va den rätt dö tongue Men satan vilken go maskin smile

Så de e en jädra skillnad på turbo och turbo, så man bör välja de me lika stor omsorg som när man väljer kvinna tongue

du började jävligt bra men de blev katastrofalt på slutet.... man väljer inte kvinna... de e billigare å mindre besvär me kjöpekvinnor nån gång då å då istället.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Webrex
22 november 2012 · 379 Inlägg

Xuri skrev:

Webrex skrev:

Xuri skrev:
Ja de mest segspolade jag nåsin åkt å antagligen kommer göra var min b230ft med hx40 agg å ett ej twin entry grenrör.... fullt laddtryck först vid 4800rpm (1.5bar) å man fick tammefan nästan växla ner i nerförsbackarna så jävla orkeslös var skiten...körde 100 mil me grejerna typ sen såld jag allt som hade suttit ihop med de aggregatet...

men borg warner agget jag hade, de spoolade 2 bar innan 3000rpm på ett portat 940grenrör.... maxvrid vid 3700rpm. hade inte tändningen varit sänkt så pass möe hade de nog varit ett par hundra varv tidigare.

Jag hade en 760 med B23A och mitshu 14T agg, 940rör och 940 IC.. Hade fullt ladd 1.2bar vid 1500rpm big_smile Å den drog fint hela vägen till 5000, sen va den rätt dö tongue Men satan vilken go maskin smile

Så de e en jädra skillnad på turbo och turbo, så man bör välja de me lika stor omsorg som när man väljer kvinna tongue

du började jävligt bra men de blev katastrofalt på slutet.... man väljer inte kvinna... de e billigare å mindre besvär me kjöpekvinnor nån gång då å då istället.

Det ät väl oxå ett val du gör då tongue
Med betydligt större valmöjlighet oxå skulle jag tro tongue

Senast redigerat av Webrex (22 november 2012)

Xuri One Man Clan
22 november 2012 · 4 287 Inlägg

Webrex skrev:

Xuri skrev:

Webrex skrev:

Jag hade en 760 med B23A och mitshu 14T agg, 940rör och 940 IC.. Hade fullt ladd 1.2bar vid 1500rpm big_smile Å den drog fint hela vägen till 5000, sen va den rätt dö tongue Men satan vilken go maskin smile

Så de e en jädra skillnad på turbo och turbo, så man bör välja de me lika stor omsorg som när man väljer kvinna tongue

du började jävligt bra men de blev katastrofalt på slutet.... man väljer inte kvinna... de e billigare å mindre besvär me kjöpekvinnor nån gång då å då istället.

Det ät väl oxå ett val du gör då tongue
Med betydligt större valmöjlighet oxå skulle jag tro tongue

haha lol

Ja man kan ju skippa de där me kräsna flickor, är bara lädret tjockt så kan man välja å vraka wink

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
2fast4race
23 november 2012 · 11 Inlägg

hmm mycket intressanta svart blir nog ett seriöst bygge isåfall

Volkswagen Jetta GL "Das Aufkleber" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang