Drömmen blir verklighet! Nissan 200sx s13 -92

Nissan 200sx ** Juncta Valenta ** Följ mig på vägen till mitt drömprojekt!
  • 26 Följare
  • 15 240 Visningar
  • Projektet avslutat 23 oktober 2015
F-sjostrand
12 november 2012 · 143 Inlägg

Har länge varit taggad att få tag i en 200sx, och bygga om den helt själv..  Det hela började nog med fast&Forious filmerna..

Har nästintill ett färdigt projekt klart, i skallen.. nu ska det bara förverkligas med!

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
12 november 2012 · 143 Inlägg

Hämtade bilen i Trelleborg, ungefär 9 mils enkelresa.. Efter 2 mil började bilen bli slö och låta konstigt, så fick stanna i höjd med vellinge.. Oljelukt/rök, bilen tvärdog, ingen tomgång.. men startade efter några sekunder på startmotorn.. Kunde liknas med en gammal trött volvo 740...  Blev stående ett tag..  När jag kollade på bilen(på plats hos säljaren) så såg allt bra ut, och det enda jag glömde var att kolla oljan! (oturligt nog) Nu när bilen stannat kolla v, och motorn var snustorr från olja, eller nästintill.. denna skulle varit nybytt enligt förra ägaren..  Sagt och gjort, fassan tog "följebilen" och drog iväg och handla olja på statoil, fylla på 3,5 liter...  Dock fortfarande samma knack7tick/bankande ljud från motorn...  Så det blev att hämta den med släp dagen efter sad

Nu är den iallafall hemma! smile 



https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-a0885c2d1224060c654777ad672873e4.jpg
På väg hem på släp...


För att få på bilen fick jag demontera av hela kjolpaketet..  Gör mig inget, för ska endå ha på ett annat!  Så det som satt på är nu till salu om någon själ därute är intresserad!


Detta var alltså min roliga helg! smile

Senast redigerat av F-sjostrand (12 november 2012)

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
ceedz
12 november 2012 · 65 Inlägg

Projekt som börjar med lite otur brukar sluta briljant. smile
Vore kul om att höra mer om dina planer.

F-sjostrand
12 november 2012 · 143 Inlägg

ceedz skrev:
Projekt som börjar med lite otur brukar sluta briljant. smile
Vore kul om att höra mer om dina planer.

Ja, det får man ju hoppas på iallafall! smile 

Planerna för bilen kommer upp här så småningom smile Är du sugen redan nu ligger där redan lite info under bilens "framtidsplaner"! smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
ceedz
12 november 2012 · 65 Inlägg

F-sjostrand skrev:

ceedz skrev:
Projekt som börjar med lite otur brukar sluta briljant. smile
Vore kul om att höra mer om dina planer.

Ja, det får man ju hoppas på iallafall! smile 

Planerna för bilen kommer upp här så småningom smile Är du sugen redan nu ligger där redan lite info under bilens "framtidsplaner"! smile

Alright, får checka!

fjanthjulsdrift tesagt e tesagt!
12 november 2012 · 21 Inlägg

blir nog bra, kämpa på! smile

2FFU
F-sjostrand
13 november 2012 · 143 Inlägg

fjanthjulsdrift skrev:
blir nog bra, kämpa på! smile

Jodå! får hoppas på det smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
14 november 2012 · 143 Inlägg

Var ute och slog en kik under huven idag, mest för att kolla hur allt hänger ihop i en sånhär smile  Är ledig imorgon, så tänkt fortsätta då, eventuellt uppdatera med lite bilder..

Detta är ju somsagt ett långtidsprojekt, och eftersom det är fullt i garaget just nu så tar det ungefär en månad innan jag kommer få in den... tyvär!


Iallafall! Såg en jättefin sak uder huven (bild kommer)  Angående det här med Vevhusventilationen, någon som vet hur det ska va på dessa bilar?  För där sitter tydligen öppet vevhusfilter på min... har för mig det inte får vara så..

Det satt fast i en slagng som går längst med toppen på höger sida (ska kolla upp vad allt är och hur det fungerar)  och det bästa med allt var att vevhusfilter hängde ner över turbon, och slangen till vevhusfiltert var faststt med bundband i tryckröret mellan turbo och ic!   Vad trött man blir på sånt tattarjobb...

men är det någon här som vet hur det fungera med vevhusventen på dessa så är jag tacksam för hjälp!


// Fredrik

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
21 november 2012 · 143 Inlägg

Gick igenom bilen lite idag, se vad för kul man kunde hitta, bl.a urladdat batteri mm.. N väntas det bara för fullt tills den kommer in i garaget!

Här kommer lite bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-936115b662983be734100beedd7a03d2.jpg

Cd/dvd spelare, mitt nästa bekymer är att få ur denna.. Testa juxa lite idag, men den satt som berget.. får se hur det kommer lösas! smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-4ad865280e29c44a943705e6abcfe32b.jpg

Fick även med en Dvd skärm, inbyggd i solskyddet som ni ser... detta ska ur! Så blir att få tag i ett orginal solskydd istället, någon som har / vet någon som har ett sådant så hojta till! smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-18b3aeeb23d011ce098138e8115e4760.jpg


Det här hängde också med,  12" mds bas, GP-3 steg och 6x9" i hatthyllan smile  Ska också hinkas ur! smile

Som den yrkesskada man har som elektriker, så vet man ju att nolla och fas(eller på bilspråket, plus och minus) alltid ska va lika stora(area).  Det var det dock inte här..  Pluskabel på 21 kvadrat, och två tunna minuskablar på vardera ca. 4 kvadrat...  Alltså totalt max 8 kvadrat minus..  Underbart jobbat!..

Senast redigerat av F-sjostrand (21 november 2012)

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
Pall3
21 november 2012 · 137 Inlägg

Haha riktigt duktigt bygge låter det som smile

F-sjostrand
21 november 2012 · 143 Inlägg

Hittade även lite andra roliga saker, märks att det har varit väldigt seriöst gjort!

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-e794cfaaea88f0bd22d3f6ac4183df65.jpg

Växelspaksknoppen.. Gick att vrida sisådär en 90 grader.. inte nog med det, riktigt obekväm i handen!  Kommer givetvis bytas, men får vänta tills den dagen då jag ger mig på inredingen kommer!smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-b3515a5dc7b242542546fb95e340c773.jpg

Såhär rakt och fint sitter ratten på den, nästan lite kul big_smile  Diggar dock inte ratten, så den lär även bytas någon gång i framtiden!


https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-7ed3c5d6d1de4d70aa26aa04c367b5f4.jpg


Ladtrycksmätare i A-stolpen är ju givet, men hålaren satt inte fast i a-stolpen, och mätaren hade dessutom inte någon belysning inkopplad.. smile  Blir ända att riva ur då detta också kommer ersättas! smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
21 november 2012 · 143 Inlägg

Pall3 skrev:
Haha riktigt duktigt bygge låter det som smile

Absolut! smile  Och fler roliga saker har jag hittat... haha smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
21 november 2012 · 143 Inlägg

Och en närmare titt i motorutrymmet smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-ff6abdd1a0ce7939bc1c3f58f7a6098d.jpg

En bild på det jag snackat om tidigare i tråden..  öppet vevhusfilter, som dessutom sitter fast med buntband i tryckröret mellan turbo och ic..    Har även försökt leta info ang just vevhusventilationen på dessa bilar, men inte fått någon bra info, Någon här som vet hur det hänger ihop så är jag tacksam för svar! smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-3967a34a1193cd7c67db6a307f146b63.jpg


Även lagt märke till att det sitter ett slags fäste på sidan av motorn (syns på bilden) Men ingen aning vad detta är.. Någon som vet? smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
21 november 2012 · 143 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-519b6f7a3ffc7ee1c22051b86b19000f.jpg


Fick även ladda betteriet idag, då det va stendött.. frågan är bara vad som legat och dragit ström..

Slog även en kik ner i  behållaren till kylarvattnet, där var inte mycket vatten, samt att det var någon brun/svart gägga i..  Återstår att se vad detta kav vara...

Har en aning om att toppackningen har gått, då den var segstartad, och tappade tomgång..  Kanske därför motorn var så kletig (olja) runtom..

Men återstår att se, börjar inte riva i det innan jag fått in den i garaget.. smile

Det som skall göras innan flytt till garaget är:

Försöka ta reda på vad som ligger och drar ström.
Demontera saker som ska säljas, såsom stereo, högtalare, baslåda/steg och dvd skärm, ratten får vänta.. smile


Delar jag ska försöka få tag i:   Solskydd förarsidan.

Någon som har det jag söker, eller annat till dessa bilar/ motorer får gärna höra av sig! smile

Ska även försöka få ut en lista på hur jag tänkt bygga upp detta projket smile

// Fredrik

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
21 november 2012 · 143 Inlägg

Glömde tillägga att bilen har läckt in vatten bak, så det sammlats i reservhjulsbaljan..  Antgo att packingen till bakljuset var kass... Men det visade sig vara skruvarna till baklampan som inte var direkt åtspända.. Alla satt väldigt löst, så inte så konstigt det kommit in vatten..


Ska även göra ett komp prov på den, för att se om den håller eller inte, men antar fortfarande att toppackningen har gått..  Då det bubblade i kylsystemet på den sist den va igång..



// Fredrik

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
BomanP
21 november 2012 · 125 Inlägg

Vevhusventen ska INTE vara öppen på dessa bilar, den slangen som är där går original in mellan turbo och luftmassemätaren.

BMW E36 336 Turbo "S38B36 Turbo" (1991)
F-sjostrand
21 november 2012 · 143 Inlägg

Mister_tuned skrev:
Vevhusventen ska INTE vara öppen på dessa bilar, den slangen som är där går original in mellan turbo och luftmassemätaren.

Okej, tack för infon! då vet jag!smile   Har du någon aning om vad som händer ifall du kör med öppen vevhusvent?

//Fredrik

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
kingen85
23 november 2012 · 146 Inlägg

F-sjostrand skrev:

Mister_tuned skrev:
Vevhusventen ska INTE vara öppen på dessa bilar, den slangen som är där går original in mellan turbo och luftmassemätaren.

Okej, tack för infon! då vet jag!smile   Har du någon aning om vad som händer ifall du kör med öppen vevhusvent?

//Fredrik

Där händer väl inte så mycket men det luktar apa.. lol

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
F-sjostrand
23 november 2012 · 143 Inlägg

kingen85 skrev:

F-sjostrand skrev:

Mister_tuned skrev:
Vevhusventen ska INTE vara öppen på dessa bilar, den slangen som är där går original in mellan turbo och luftmassemätaren.

Okej, tack för infon! då vet jag!smile   Har du någon aning om vad som händer ifall du kör med öppen vevhusvent?

//Fredrik

Där händer väl inte så mycket men det luktar apa.. lol

Haha okej! big_smile  Då vet jag tongue

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
27 november 2012 · 143 Inlägg

Har nu fått tummen ur r**en och lagt ut diverse saker från bilen till försäljning, så passade på att demontera sakerna idag med.

Fick loss diskanterna, inga större problem, upptäckte dock att mellan diskanterna och stereon var det ett delningsfilter, men trådarna till "basarna"  var ej inkopplade... desutom va det värsta idioti dragning av kablarna... men men smile

6x9" lossades enkelt, inga problem där heller smile

Stereon va lite bökigare, men gick när jag väl fått loss panelen  rund stereon/växelspaken mm smile

Så nu är det ute smile

Lägger inte upp några bilder på det här, antar att ni som har sånna här bilar själva rotat med det :p

Nästa att åka av är dvd skärmen, blir ju snabbt mörkt, och inget vidare att göra ute på gatan..

Sen ska baslåda/steg också ut smile


Kollade lite i övrigt i bilen, nere vid pedalstället, jävlans ormbo..  Så kablar till steg, alltså lågnivå,ström och remote  kommer också åka ur!  Då detta ser förjävligt ut.. smile

Allt för denna gången!

// Fredrik

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang