Drömmen blir verklighet! Nissan 200sx s13 -92

Nissan 200sx ** Juncta Valenta ** Följ mig på vägen till mitt drömprojekt!
  • 26 Följare
  • 15 243 Visningar
  • Projektet avslutat 23 oktober 2015
Michkijn Tangentbordsriddare
3 december 2012 · 1 825 Inlägg

Trevlig projekt! Skall följas. smile

Verkar vara en hyvens pärla som haft bilen innan och "pimpat" tongue

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
F-sjostrand
3 december 2012 · 143 Inlägg

Michkijn skrev:
Trevlig projekt! Skall följas. smile

Verkar vara en hyvens pärla som haft bilen innan och "pimpat" tongue

Trevligt att höra! smile  Följer ditt fräcka projekt med! tongue

Jovisst verkar det så! tongue Fick den dock till ett bra pris, nästintill helt rostfri och coilovers mm på redan, så anser att jag köpte en kaross.. Eftersom motorn börja banka tongue

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
Michkijn Tangentbordsriddare
3 december 2012 · 1 825 Inlägg

F-sjostrand skrev:

Michkijn skrev:
Trevlig projekt! Skall följas. smile

Verkar vara en hyvens pärla som haft bilen innan och "pimpat" tongue

Trevligt att höra! smile  Följer ditt fräcka projekt med! tongue

Jovisst verkar det så! tongue Fick den dock till ett bra pris, nästintill helt rostfri och coilovers mm på redan, så anser att jag köpte en kaross.. Eftersom motorn börja banka tongue

Då får du skaffa en roligare motor. Många verkar ju förtjusta i V8or, fast du kanske föredrar fyrorna? smile

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
Fogelgren
3 december 2012 · 437 Inlägg

ska bli intressant att följa detta!

F-sjostrand
3 december 2012 · 143 Inlägg

Michkijn skrev:

F-sjostrand skrev:

Michkijn skrev:
Trevlig projekt! Skall följas. smile

Verkar vara en hyvens pärla som haft bilen innan och "pimpat" tongue

Trevligt att höra! smile  Följer ditt fräcka projekt med! tongue

Jovisst verkar det så! tongue Fick den dock till ett bra pris, nästintill helt rostfri och coilovers mm på redan, så anser att jag köpte en kaross.. Eftersom motorn börja banka tongue

Då får du skaffa en roligare motor. Många verkar ju förtjusta i V8or, fast du kanske föredrar fyrorna? smile

Gammal hederlig v8 är ju fränt smile

Men det blir att köra med ca18det motorn smile  försöka kräma ur så mycket plånbocken kan leverera tongue

Annars är de ju rätt gott ljud i 6:orna med smile och volvos vit-5or för den delen tongue

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
3 december 2012 · 143 Inlägg

Fogelgren skrev:
ska bli intressant att följa detta!

Tack, kul att höra! smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
5 december 2012 · 143 Inlägg

Lovade på förra sidan att lägga upp planerna för detta projektet smile

Det kommer bli ett 2-3 års projekt, då jag precis börjat studera nu och inte har någon inkomst, men kommer försöka få till det på ett eller annat vis! smile

Projektuppdelning:

1:a prio.  Exteriört/Kaross.

2:a prio. Motor/drivlina.

3:e prio. Interiör+ div småsaker.


Exteriört/Kaross:

* Finns ett rosthål längst bak på höger balk (underifrån) som skall lagas.
* Finns en bula längst fram på höger balk som ska "riktas"(förra ägaren har antagligen lyft med domkraft på fel sätt)
* Nyss kjolpaket av modell GPS- style.
* Sleepy eyes.
* Klarglas strålkastare.
* Kouki bakljusena.
* Eftermarknadsvinge (driftstuk)
* Tona rutorna (svart)
* Rota GTR 18" fälgar.
* Ny lack! (samma kulör)
* Lacka samt göra fint i motorutrymmet.
* Eventuellt lite andra småsaker!



Motor/Drivlina:

* Borrad 1:a överdim.
* Smidda stakar.
* Smidda kolvar.
* Portad/Planad topp.
* Trimkammar (ev. tomei)
* Topmount extraktorgrenrör.
* Garrett GT35 turbo.
* Extern wastegate.
* 3" system från turbon.
* Större spridare.
* Större bränslepump.
* Oljekyl.
* FMIC.
* större kylare.
* Lättat svänghjul.
* Ny koppling (ej orginal)
* Ersätta fläkten på motorn med givarstyrda elfläktar.
* Nya remhjul mm  aluminium.
* Nya kamdrev.
* E85 konverteras.
* Diffbroms s14/eftermarknads.
* fräschas upp allmänt.
* Ev. VEMS sprut.
* Tillkommer säkert en hel del mer!


Interiör:

* Modellanpassade fäste för sportstolar.
* Sportstolar.
* Mätare - laddtryck, oljetryck, oljetemp, bredbandslambda.
*  Ny stereo samt högtalare i dörrar.
* Ev. halvbur.
* Tillkommer säkert mer!




Detta är vad jag tänkt änsålänge!  Börjar somsagt med kaross sen motor/drivlina och inredning.

Det lär ta ett tag, men blir förhoppningsvis bra tillslut! smile


// Fredrik

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
Rasmus91 Motortok
5 december 2012 · 37 Inlägg

Låter vettigt smile! Hoppas du är tålmodig nog och projektet inte läggs ner som dessvärre tycks hända ofta med långtidsprojekt.

F-sjostrand
5 december 2012 · 143 Inlägg

Jumbofisken skrev:
Låter vettigt smile! Hoppas du är tålmodig nog och projektet inte läggs ner som dessvärre tycks hända ofta med långtidsprojekt.

Tålmodig är jag! smile  Får försöka jobba ihop pengar så man kan börja nu bara, kliar i fingrarna smile  Samt så har jag drömt om just en sån här bil i 5 år nu, så då ger jag mig inte i först taget! smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
21 februari 2013 · 143 Inlägg

Det var ett tag sen man uppdaterade här!

Har tråkigtnog inte hänt så mycket...  Fick tillslut in bilen i "garaget", ja mer kan man knappt kalla det, jordstampat golv mm, förrådsplats är nog lite bättre ordval!

Hursomhelst, har fått prioritera lite annat, studierna får ju gå före, och nu har jag fått sålt min brukis, för att kunna finnansiera lite till detta projekt!

Har iallafall nu i dagarna beställt ett nytt kjolpaket, så nu väntar jag på lite paket, får se när det dyker upp!

Ska även säga att det letas ett bättre meckgarage i helsingborgområdet, så fram tills dess får jag sammla på mig delar, och försöka skruva så gott det går! smile

/ Fredrik

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
20 maj 2013 · 143 Inlägg

Nu har här varit dött länge nog tycker jag...   Inte hänt så hemskans mycket... Har fått hem kjolpaketet, och lite annat små pill smile   Och den bästa nyheten är att jag nu fått tag i ett garage!! Det bästa är att där lär va tillgång till 4-pelar lyft med, kan knappt bli bättre smile  och inga "garagegrannar" att trängas med!  Så nu kan det börjas ordentligt big_smile

Nu återstår det bara att få bilen från förrådet till de nya garaget, sen kan det börjas!

Bestämt mig för att motor och låda ska åka ur..  Sen står kaross som 1:a prio, rostlagning osv, justera in kjolpaket, samt röjja i motorrummet, eftersom även det ska lackeras så småningom! smile


Ska försöka slänga upp en uppdate på vilket kjolpaket det föll på, samt det andra jag fick hem..


// Fredrik

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
31 maj 2013 · 143 Inlägg

Sådär ja, en liten update såhär på kvällskvisten! Lovade ju visa de lilla som hänt...

I och med att snön kom fick jag sätta in bilen i ett förråd sålänge, då garageplats saknades...

Här fick jag hjälp av mossans jobb att transportera iväg den från gatan hemmavid till "förrådet"

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-6c3b90d9efc459d34727568136313913.jpg
Biltransportsläp?  Flakväxlare ska det vara!

Det här kallar jag biltransport, synd man inte har C/CE kort bara :p


https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-72fdcecbba4384cccdd7ff315c7a2113.jpg
Biltransport, 4-axlad DAF med flakväxlare smile

Stort tack till Co-Sanering för hjälpen med biltransporten smile

Väl på plats i "förrådet"...


https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-c6f0dec5e34bae56860da1a7324835fe.jpg
PÅ plats i förrådet..


https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-eabedbc2747b9314fe3237a47839d9fa.jpg
200an

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-f011ed56affb435f7b42ceeef7456dcc.jpg
CA18DET

Fick till slut sålt det gammla kjolpaketet, så inhandla ett nytt direkt, lite snyggare stuk på detta enligt mig själv smile bättre bilder kommer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-280246c9f3f2e95f30d0018e16ce9772.jpg
Nya fronten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-ad60e4eda7fded2a244065815a63dfd9.jpg
Nya baken..

Hängde på fronten lite snabbt sådär för att få ett litet smakprov, dock fortfarande med plasten på fronten, men.. gillade det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-292993cd3bdab074c0c1dff479922835.jpg
Ser bra ut trots plasten är på smile


Och nu till dagens bravader, bilen har stått längst in, killen jag delar förrådet med hade bl.a en Vw caddy(som inte går att starta)  ett bilsläp lastat med en hästvagn ivägen för att jag skulle kunna få ut min bil...   Så fick ta hjälp av min kära syster och lite kompisar för att röra runt i detta :p  Så sm det står nu är min bil längst ut, eftersom det ska bli lättare i nästa etapp, dvs då jag ska flytta den till mitt nya garage smile   Lite bilder nu när jag vädra henne wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-71bfe29fdee32af9c4f9d4c7beaa302f.jpg
Lite dammig efter vintern..

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-1c90d15bd4d4c3ce942adddb630e54eb.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134795/134795-884e567b59dd0af8cb71de9b4f6deb46.jpg

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
F-sjostrand
31 maj 2013 · 143 Inlägg

Har även spekulerat vidare i det här med det tik/bankande ljudet från motorn...  Lät "förrådsgrannen" ta sig en titt, och lyssna på hur det lät.. då jag och fassan inte riktigt kunnat avgöra om det låter från toppen eller om det var ett lagerras i botten...  Men enligt killen jag nu visade det för ligger det mest troligen i toppen, för det lät i hans öron inte som ett bankande vevlager.. mest troligen en lyftare som fått sig en känga :p  så får hoppas på detta, då de blir mindre jobb med bottendelen! smile

Ha de gott
// Fredrik

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
johannisson
31 maj 2013 · 534 Inlägg

Härligt projekt.. kommer följas. Om jag var du skulle jag plocka ur motorn o renoverat smile Kolla in mitt projekt tongue

F-sjostrand
31 maj 2013 · 143 Inlägg

johannisson skrev:
Härligt projekt.. kommer följas. Om jag var du skulle jag plocka ur motorn o renoverat smile Kolla in mitt projekt tongue

Låter härligt! smile   

Jodå, motorn ska ur, överdim. lager + smidd botten osv. smile   Ska jag absolut göra! :p

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
johannisson
31 maj 2013 · 534 Inlägg

F-sjostrand skrev:

johannisson skrev:
Härligt projekt.. kommer följas. Om jag var du skulle jag plocka ur motorn o renoverat smile Kolla in mitt projekt tongue

Låter härligt! smile   

Jodå, motorn ska ur, överdim. lager + smidd botten osv. smile   Ska jag absolut göra! :p

Härligt. Jag började ju smått men de gick över till att plocka ur allt tillslut. Lika bra att göra rätt från början smile

F-sjostrand
31 maj 2013 · 143 Inlägg

johannisson skrev:

F-sjostrand skrev:

johannisson skrev:
Härligt projekt.. kommer följas. Om jag var du skulle jag plocka ur motorn o renoverat smile Kolla in mitt projekt tongue

Låter härligt! smile   

Jodå, motorn ska ur, överdim. lager + smidd botten osv. smile   Ska jag absolut göra! :p

Härligt. Jag började ju smått men de gick över till att plocka ur allt tillslut. Lika bra att göra rätt från början smile

Aha okej, där ser man! smile det har du fullständigt rätt i, görs det rätt blir slutresultatet bättre och förhoppningsvis håller det med smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
johannisson
31 maj 2013 · 534 Inlägg

F-sjostrand skrev:

johannisson skrev:

F-sjostrand skrev:

Låter härligt! smile   

Jodå, motorn ska ur, överdim. lager + smidd botten osv. smile   Ska jag absolut göra! :p

Härligt. Jag började ju smått men de gick över till att plocka ur allt tillslut. Lika bra att göra rätt från början smile

Aha okej, där ser man! smile det har du fullständigt rätt i, görs det rätt blir slutresultatet bättre och förhoppningsvis håller det med smile

O det är roligare smile

F-sjostrand
31 maj 2013 · 143 Inlägg

johannisson skrev:

F-sjostrand skrev:

johannisson skrev:

Härligt. Jag började ju smått men de gick över till att plocka ur allt tillslut. Lika bra att göra rätt från början smile

Aha okej, där ser man! smile det har du fullständigt rätt i, görs det rätt blir slutresultatet bättre och förhoppningsvis håller det med smile

O det är roligare smile

Ja!smile får förhoppningsvis lära mig ett och annat också, ett plus det med smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
johannisson
31 maj 2013 · 534 Inlägg

F-sjostrand skrev:

johannisson skrev:

F-sjostrand skrev:

Aha okej, där ser man! smile det har du fullständigt rätt i, görs det rätt blir slutresultatet bättre och förhoppningsvis håller det med smile

O det är roligare smile

Ja!smile får förhoppningsvis lära mig ett och annat också, ett plus det med smile

Jag har klarat mig med hjälp av en Heinzbok och forum smile o jag har aldrig renoverat en motor förut tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang