2740
Sök

Vad är DIN anledning att åka med plåtfälgar på vintern?

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
13 november 2012
Självklart kör man 19" alu även på vintern, de gör väl alla? tongue   Tro nästan de skulle bli svårt me plåt på min, lär nog ha 17", för 16 tror ja inte går på, å 17" plåtisar ser då iaf inte jag varje dag...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Pim_Pim
13 november 2012
TobbeE_87 skrev:
Självklart kör man 19" alu även på vintern, de gör väl alla? tongue   Tro nästan de skulle bli svårt me plåt på min, lär nog ha 17", för 16 tror ja inte går på, å 17" plåtisar ser då iaf inte jag varje dag...

Ofan.. rätt vanligt här tongue

Saaboholic
3 129 Inlägg
13 november 2012
Nyare bil och plåtisar är fan bland det fulaste som finns, USCH.

"Liberty of thought is the life of the soul"

43 Inlägg
13 november 2012
Sladdvagn = Plåt, håller för lite sten och nya finns hos grannen 50kr..
Brukisen (fwd) = Alu, stekigt ska de visst va, Nebula 18".

OUTLAW1
13 november 2012
på vintern åker man plåtfälg för att man är smart..visst det är inget snyggt men man slipper tvätta fälgarna varannan dag samt att om man nu skulle åka ned i ett potthål eller liknande så håller ju fälgen och ballongdäcket..
Sedan gör ju den extra vikten att man får ett bättre grepp också..big_smilebig_smile

Hade gärna åkt alu på vintern med..men som sagts tidigare en riktig VINTER ALUFÄLG är inte billig...
Vanliga alu håller INTE för saltet samt all skit runt om utan att skadas...för att inte prata om hur sköra dom blir när kvicksilvret kryper nedåt..

Fast det e klart skåningar åker väl på sommarhjul hela året och norrlänningar på plåt året om big_smilebig_smilebig_smile

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
13 november 2012
kör hellre alu på vintern för att de tål mer stryk smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

OUTLAW1
13 november 2012
Dixieman skrev:

lollol

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
13 november 2012
OUTLAW1 skrev:
Dixieman skrev:

lollol

tänk dig själv, en plåtfälg som sladdar in i trottoaren, den böjer sig.. En alufälg rispar bort en bit istället.. Jag har bättre erfarenthet av alu än plåt på vintern!

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!

OUTLAW1
13 november 2012
Dixieman skrev:
OUTLAW1 skrev:
Dixieman skrev:

lollol

tänk dig själv, en plåtfälg som sladdar in i trottoaren, den böjer sig.. En alufälg rispar bort en bit istället.. Jag har bättre erfarenthet av alu än plåt på vintern!

brukar inte köra in i kanter o dylikt men kan tänka mig att om du kör ur en flis ur en alu fälg så lär du ju bara skrapa lite på plåtfälgen också..
sladdar du in i trottoaren med en alu så kan jag lova dig att den spricker..

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
13 november 2012
OUTLAW1 skrev:
Dixieman skrev:
OUTLAW1 skrev:

lollol

brukar inte köra in i kanter o dylikt men kan tänka mig att om du kör ur en flis ur en alu fälg så lär du ju bara skrapa lite på plåtfälgen också..
sladdar du in i trottoaren med en alu så kan jag lova dig att den spricker..

jaja, som sagt.. av EGEN erfarenhet.. tråden menar fortf vad var och ens anledning till plåtfälg vs vinter är

90 Inlägg
13 november 2012
Är mest road över hur mycket vissa stör sig på andras bilar eller hur de vill se sig som bättre än andra eftersom de minsann kör med alu fälgar på vintern. Jäklar vad häftigt.
Även jag fick med plåtisar när jag köpte nuvarande bilen nybegagnad. Skulle jag köpt bilen ny hade jag lagt till några kronor för alu fälgar men så var nu inte fallet, utan dessa följde med.
Har införskaffat 19" till sommaren och funderar på att kränga på vinterdäcken på originalfälgarna 16", men vinterhjulen sitter redan på bilen och det kommer kosta pengar att skifta+kränga däck.
Nu känner jag folk så jag får det billigare, men i vanliga fall går det nog på en tusing kan jag tänka mig.
Inget jag känner för att lägga ut för tillfället. Kanske till nästa vinter, men som vissa skriver finns det fördelar med plåtisar också om man ser bortom det ytliga.
Folk får lägga sina pengar på vad de vill men denna tråd känns lite barnslig.

Fotograf
1 319 Inlägg
13 november 2012
Haft plåt fälgar på en bil och de gör jag inte om. Aluminium året runt ska de vara. Slipper mycket med att snö och is fastnar å ger obalans

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Darkus
13 november 2012
För vinterdäcken sitter på dom fälgarna helt enkelt. Dessutom går plåt fälgar int sönder så lätt som alu fälgar när man kör in i trottoarkanten..som finns där under snön.

1 271 Inlägg
13 november 2012
Min anledning att inte göra de är för det är fult å har jag de är de pga ekonomiska skäll men i vinter så blir det bredda 17" på vinter bilen går fälge sönder så gör den har 4 plåt i reserv som finns binter däck till menar nara för att det är snö ute vill jag inte att bilen ska se hemsk ut

Large Cap
1 816 Inlägg
13 november 2012
För då kan man åka med Volvo org. hjulsidor <3
Nä, skämt o sido! Av egen erfarenhet (och andras skulle jag tro) så upplever jag att plåtfälgar håller bättre än alufälgar när man är ute och sladdar snö och av misstag skulle råka toucha en trottarkant eller dyligt.
Är man t.ex på en sjö så spelar det ingen roll!

Påstängd
1 197 Inlägg
13 november 2012
Däcken satt på plåt när jag fick dom.
Skulle jag ha någon nyare bil skulle jag nog krängt över dom på några alu, men till tex 940in passar det rätt bra med vita plåt!

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 november 2012
Kör på volvo original alu fälg på vintern:) hatar plåtisar ^^

279 Inlägg
13 november 2012
fredda_king skrev:
Haft plåt fälgar på en bil och de gör jag inte om. Aluminium året runt ska de vara. Slipper mycket med att snö och is fastnar å ger obalans

menar du att snö och is inte fastnar på alu fälg ? tycker det är endast på alla alu fälgar jag haft problem med obalans pga snö is och sand från grusningen alldrig med plåtisar. så jag tycker det är fördelen med plåstisar så sett.
o ska man ha plåtfälg så ska dom vara snyggt iordning så ser det helt ok ut. men inte när dom börjat rosta som dom flesta har då ser det ju bara skabbigt ut.

fast detta var mycket offtopic

men ontoppic. kör jag med plåt så är det för att inte har haft pengar / hunnit skaffa alu fälg

10 164 Inlägg
13 november 2012
kör på ett par hemskt fula och äkligt rosdtiga plåtisar för dom följde med bilen kanske skaffar några biliga alufälgar istället men då ska dom va biliga också orkar ej ha för fina fälgar på vintern vill ha något som man ej behöver vara så rädd om även om jag är svinn rädd om bilen vill säga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Sök