Min Nissan 200sx s13 från orginal till byggnad av min drömbil.

Ett rullande projekt som det alltid finns något att göra på :)
  • 66 Följare
  • 53 520 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 april 2015
Rob92
21 november 2012 · 102 Inlägg

F-sjostrand skrev:
Snyggt jobb! smile  Fälgarna var riktigt schysta, var det bara 17"? smile

Hur gjorde du vid batteriflytten, skarvade du pluskabeln där framme där "klämman" till batteripolen är? eller hur gick du till väga? smile  Ska själv göra detta inom kort!smile

Prem lagd! Fortsätt såhär så blir det riktigt bra! smile

Det var är bara 17, gillar när det finns lite däck också wink

Jag skaffade ett kopplingsblock, det är en dosa med flera hål i som du trycker i sladdarna direkt, det är bättre än en massa skarvar, mitt kopplingsblock hade två stora anslutningar, den ena stoppade jag i den nya plus kabbeln som jag drog från bagaget och den andra anslutningen så stoppade jag i dengamla plus kabbeln som gick från battriet där den satt förut och sen så hade jag några mindre anslutningar där jag stoppade i kabbeln till säkringsboxen och så, är det absolut bästa sättet att göra på för att slippa  kortslutningar och att det överhettas wink sen så rekommenderar att du drar kabbeln längs höger sidan på bilan för bakom handsfacket så har du en kabbelgenomföring i gummi som du drar i genom kabbeln, får nog göra ett till hål i den, och sen så drar du kabbeln genom hela hjulhuset , för det finns ett hål där batteriet satt förut som du kan dra ut kabbeln i genom som kommer från hjulhuset. På detta säter drar du kabbeln så att det inte syns wink bara att fråga mer om det behövs wink

F-sjostrand
21 november 2012 · 143 Inlägg

Rob92 skrev:

F-sjostrand skrev:
Snyggt jobb! smile  Fälgarna var riktigt schysta, var det bara 17"? smile

Hur gjorde du vid batteriflytten, skarvade du pluskabeln där framme där "klämman" till batteripolen är? eller hur gick du till väga? smile  Ska själv göra detta inom kort!smile

Prem lagd! Fortsätt såhär så blir det riktigt bra! smile

Det var är bara 17, gillar när det finns lite däck också wink

Jag skaffade ett kopplingsblock, det är en dosa med flera hål i som du trycker i sladdarna direkt, det är bättre än en massa skarvar, mitt kopplingsblock hade två stora anslutningar, den ena stoppade jag i den nya plus kabbeln som jag drog från bagaget och den andra anslutningen så stoppade jag i dengamla plus kabbeln som gick från battriet där den satt förut och sen så hade jag några mindre anslutningar där jag stoppade i kabbeln till säkringsboxen och så, är det absolut bästa sättet att göra på för att slippa  kortslutningar och att det överhettas wink sen så rekommenderar att du drar kabbeln längs höger sidan på bilan för bakom handsfacket så har du en kabbelgenomföring i gummi som du drar i genom kabbeln, får nog göra ett till hål i den, och sen så drar du kabbeln genom hela hjulhuset , för det finns ett hål där batteriet satt förut som du kan dra ut kabbeln i genom som kommer från hjulhuset. På detta säter drar du kabbeln så att det inte syns wink bara att fråga mer om det behövs wink

Aha okej! det va snyggt för att va 17 minsann! big_smile

OKej, då förstår jag big_smile  tack så mycket! riktigt bra beskrivning, och tack för tipsen! big_smile

återigen, snyggt byggt änsålänge! wink

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
Rob92
21 november 2012 · 102 Inlägg

F-sjostrand skrev:

Rob92 skrev:

F-sjostrand skrev:
Snyggt jobb! smile  Fälgarna var riktigt schysta, var det bara 17"? smile

Hur gjorde du vid batteriflytten, skarvade du pluskabeln där framme där "klämman" till batteripolen är? eller hur gick du till väga? smile  Ska själv göra detta inom kort!smile

Prem lagd! Fortsätt såhär så blir det riktigt bra! smile

Det var är bara 17, gillar när det finns lite däck också wink

Jag skaffade ett kopplingsblock, det är en dosa med flera hål i som du trycker i sladdarna direkt, det är bättre än en massa skarvar, mitt kopplingsblock hade två stora anslutningar, den ena stoppade jag i den nya plus kabbeln som jag drog från bagaget och den andra anslutningen så stoppade jag i dengamla plus kabbeln som gick från battriet där den satt förut och sen så hade jag några mindre anslutningar där jag stoppade i kabbeln till säkringsboxen och så, är det absolut bästa sättet att göra på för att slippa  kortslutningar och att det överhettas wink sen så rekommenderar att du drar kabbeln längs höger sidan på bilan för bakom handsfacket så har du en kabbelgenomföring i gummi som du drar i genom kabbeln, får nog göra ett till hål i den, och sen så drar du kabbeln genom hela hjulhuset , för det finns ett hål där batteriet satt förut som du kan dra ut kabbeln i genom som kommer från hjulhuset. På detta säter drar du kabbeln så att det inte syns wink bara att fråga mer om det behövs wink

Aha okej! det va snyggt för att va 17 minsann! big_smile

OKej, då förstår jag big_smile  tack så mycket! riktigt bra beskrivning, och tack för tipsen! big_smile

återigen, snyggt byggt änsålänge! wink

Tack så mycket, jo 17 ser rätt bra ut och blev inte för litet, och rätt bra profil på däck, det blir så jäkla jobbigt med för låg profil i allla fall när det ska krängas på däcken.

Jo det är bara kul när man kan hjälpa till, det är bara säga till som sagt om du behöver några mer tips eller någon sorts hjälp med batteri flytten smile Rekomenderat  tjocklek på kabbeln för låg energi förlust/värmeförlust är 50 kvadrat mm (50mm2).

Senast redigerat av Rob92 (21 november 2012)

F-sjostrand
21 november 2012 · 143 Inlägg

Rob92 skrev:

F-sjostrand skrev:

Rob92 skrev:

Det var är bara 17, gillar när det finns lite däck också wink

Jag skaffade ett kopplingsblock, det är en dosa med flera hål i som du trycker i sladdarna direkt, det är bättre än en massa skarvar, mitt kopplingsblock hade två stora anslutningar, den ena stoppade jag i den nya plus kabbeln som jag drog från bagaget och den andra anslutningen så stoppade jag i dengamla plus kabbeln som gick från battriet där den satt förut och sen så hade jag några mindre anslutningar där jag stoppade i kabbeln till säkringsboxen och så, är det absolut bästa sättet att göra på för att slippa  kortslutningar och att det överhettas wink sen så rekommenderar att du drar kabbeln längs höger sidan på bilan för bakom handsfacket så har du en kabbelgenomföring i gummi som du drar i genom kabbeln, får nog göra ett till hål i den, och sen så drar du kabbeln genom hela hjulhuset , för det finns ett hål där batteriet satt förut som du kan dra ut kabbeln i genom som kommer från hjulhuset. På detta säter drar du kabbeln så att det inte syns wink bara att fråga mer om det behövs wink

Aha okej! det va snyggt för att va 17 minsann! big_smile

OKej, då förstår jag big_smile  tack så mycket! riktigt bra beskrivning, och tack för tipsen! big_smile

återigen, snyggt byggt änsålänge! wink

Tack så mycket, jo 17 ser rätt bra ut och blev inte för litet, och rätt bra profil på däck, det blir så jäkla jobbigt med för låg profil i allla fall när det ska krängas på däcken.

Jo det är bara kul när man kan hjälpa till, det är bara säga till som sagt om du behöver några mer tips eller någon sorts hjälp med batteri flytten smile Rekomenderat  tjocklek på kabbeln för låg energi förlust/värmeförlust är 50 kvadrat mm (50mm2).

Okej! låter bra big_smile tänkte faktiskt köra 18" på min, så får se big_smile  Det där med lg profil är jag van vid..  på min v70:i har jag 215/35/19, och coilovers, blir ganska stumt och stötigt.. tongue

tackar för tipsen! Ska bli kul att följa detta! smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
Rob92
22 november 2012 · 102 Inlägg

Ska snart flytta så kan inte fixa med bilen just nu, men hoppas på att komma med lite uppdateringar med bilder på projekten jag ska göra denna vintern, får se hur mycket pengar man kan lägga men det finns alltid projekt man kan utföra utan att det ska kosta alldeles för mycket pengar. Men ska försöka få gjort dom punkterna som jag har satt som mål och hoppas kanske på några till ut över dom man har satt upp, för det finns hur mycket som helst man vill göra, men får göra det efter mån av pengar smile

ma4num
16 februari 2013 · 48 Inlägg

Lägger en prem här!

Seat Ateca "FR" (2019)
Rob92
17 februari 2013 · 102 Inlägg

Hej, har inte hunnit med bilen för att jag skulle flytta till min nya lägenhet nu i december och behövde därför lägga fokus och pengar på det istället, så nu ska man klara sig helt på egen hand utan en mamma som tvättar och laggar mat, har ju i och för sig min flickvän wink

Men i slutet av förra veckan gjorde jag en beställning på en massa delar som jag väntar på, så tänkte därför att man kunde förbereda genom att palla upp bilen och börja riva. Så därför tog jag hem en domkraft från jobbat för att kunna palla upp bilen nu under helgen smile

Fick börja med att lägga upp lite brädor som man fick backa upp bilen på för att kunna få under domkraften xD

https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158343/158343-234f09188ffea29f965e82d900b44bf7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158343/158343-991dee33a549094470d7691a6102b9f1.jpg

Kardanen ute smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158343/158343-cb553de5a2c00c40934af5b10e81db15.jpg

Lådan är nu ute för lite service, blir lite nya packningar, packboxar, shortshift, damaskrar, lack, olja, förstärkta kuddar och så klart nya starkare koppling med slavcylinder + en massa annat som har med koppling att göra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158343/158343-8d259725c07f6bc59048b5f155ef7b25.jpg

Gamla svänghjulet, detta blir troligtvis kvar, kanske lämnar inte det för svarvning, så ska det även bytas motor kuddar till nya förstärkta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158343/158343-de0582a9ff6ea8cb21b4c088dc920b5e.jpg

Så det var det som blev gjort idag, känner mig nöjd med denna söndagen, så hoppas grejerna kommer så att man kan börja montera smile Hade inte hunnit med allt om det inte vore för all hjälp man får ut av farsan smile

Senast redigerat av Rob92 (19 februari 2013)

Rob92
17 februari 2013 · 102 Inlägg

ma4num skrev:
Lägger en prem här!

Kul med lite erfarna följare smile

ma4num
17 februari 2013 · 48 Inlägg

Hehe, erfaren är jag nog inte. Trim företag gjorde ju det stora jobbet wink  Men man lär sig mycket på en bil som är orginal från början. Det är en rolig resa;)

Senast redigerat av ma4num (17 februari 2013)

Seat Ateca "FR" (2019)
Rob92
17 februari 2013 · 102 Inlägg

ma4num skrev:
Hehe, erfaren är jag nog inte. Trim företag gjorde ju det stora jobbet wink Men man lär sig mycket på en bil som är orginal från början. Det är en rolig resa;)

Det bästa sättet att lära sig på är ju att skruva och det underlättar oftast om bilen är original så det inte har varit för många där innan och skruvat wink Så det är alltid kul att se förändringarna ända från då bilen var original smile

ma4num
17 februari 2013 · 48 Inlägg

Rob92 skrev:

ma4num skrev:
Hehe, erfaren är jag nog inte. Trim företag gjorde ju det stora jobbet wink Men man lär sig mycket på en bil som är orginal från början. Det är en rolig resa;)

Det bästa sättet att lära sig på är ju att skruva och det underlättar oftast om bilen är original så det inte har varit för många där innan och skruvat wink Så det är alltid kul att se förändringarna ända från då bilen var original smile

Du har helt rätt där. Jag hade dock mycket tur då jag fick rabatt på alla grejer. Blev inte särskilt dyrt med vad det hade kunnat kosta. Många arbetstimmar försvann på fakturan.

Seat Ateca "FR" (2019)
Rob92
19 februari 2013 · 102 Inlägg

Idag fick jag ett roligt paket big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158343/158343-c4cce6535c5c7d5e6f2d8bd139f6d7b9.jpg

Nya styvare växel- och motorkuddar, ny shortshift med ny packning mellan lådan och locket, ett stort 300zx bränslefilter för bättre flöde, ny packbox i bakkant av lådan och en ny bricka till oljeplugg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158343/158343-e178208553494210371346adc2e53587.jpg

Ny slavcylinder smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158343/158343-dd33544b5a20b16591638f1a0a8debdc.jpg

F-sjostrand
19 februari 2013 · 143 Inlägg

Skoj att du fått lite gjort trots flytten! smile  Har själv tvingats sälja min brukis för att kunna ha råd att påbörja min 200:a smile 

Skruva på! big_smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
Rob92
19 februari 2013 · 102 Inlägg

F-sjostrand skrev:
Skoj att du fått lite gjort trots flytten! smile  Har själv tvingats sälja min brukis för att kunna ha råd att påbörja min 200:a smile 

Skruva på! big_smile

Hade satt upp min planer tidigt, men trodde inte det skulle bli av, men nu kom jag äntligen igång, och nu har listan på planer blivit ganska mycket längre på vad som ska göras wink Får hoppas att det flyter på med  din 200, så att du får en schysst bil till sommaren att glida i smile

Senast redigerat av Rob92 (19 februari 2013)

F-sjostrand
19 februari 2013 · 143 Inlägg

Rob92 skrev:

F-sjostrand skrev:
Skoj att du fått lite gjort trots flytten! smile  Har själv tvingats sälja min brukis för att kunna ha råd att påbörja min 200:a smile 

Skruva på! big_smile

Hade satt upp min planer tidigt, men trodde inte det skulle bli av, men nu kom jag äntligen igång, och nu har listan på planer blivit ganska mycket längre på vad som ska göras wink Får hoppas att det flyter på med  din 200, så att du får en schysst bil till sommaren att glida i smile

Det låter härligt! smile 

har en del planer för min med, nyss beställt ett kjolpaket wink  Men tåkigtnog blir den nog inte körbar till denna sommarn... så får bli hojjen istället smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
Rob92
19 februari 2013 · 102 Inlägg

F-sjostrand skrev:

Rob92 skrev:

F-sjostrand skrev:
Skoj att du fått lite gjort trots flytten! smile  Har själv tvingats sälja min brukis för att kunna ha råd att påbörja min 200:a smile 

Skruva på! big_smile

Hade satt upp min planer tidigt, men trodde inte det skulle bli av, men nu kom jag äntligen igång, och nu har listan på planer blivit ganska mycket längre på vad som ska göras wink Får hoppas att det flyter på med  din 200, så att du får en schysst bil till sommaren att glida i smile

Det låter härligt! smile 

har en del planer för min med, nyss beställt ett kjolpaket ;tåkigtnog blir den nog inte körbar till denna sommarn... så får bli hojjen istället smile

En hoj är ju aldrig fel, vad kör du för något, vad blir det för kjolpaket?

F-sjostrand
19 februari 2013 · 143 Inlägg

Rob92 skrev:

F-sjostrand skrev:

Rob92 skrev:

Hade satt upp min planer tidigt, men trodde inte det skulle bli av, men nu kom jag äntligen igång, och nu har listan på planer blivit ganska mycket längre på vad som ska göras wink Får hoppas att det flyter på med  din 200, så att du får en schysst bil till sommaren att glida i smile

Det låter härligt! smile 

har en del planer för min med, nyss beställt ett kjolpaket ;tåkigtnog blir den nog inte körbar till denna sommarn... så får bli hojjen istället smile

En hoj är ju aldrig fel, vad kör du för något, vad blir det för kjolpaket?

Nope! Kör en Suzuki Gsx-r 600 smile finns bilder i fotoalumet smile  Det blir ett som heter silver line, i stil med Gps kjolpaketet de säljer på j-spec smile

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
Rob92
19 februari 2013 · 102 Inlägg

F-sjostrand skrev:

Rob92 skrev:

F-sjostrand skrev:

Det låter härligt! smile 

har en del planer för min med, nyss beställt ett kjolpaket ;tåkigtnog blir den nog inte körbar till denna sommarn... så får bli hojjen istället smile

En hoj är ju aldrig fel, vad kör du för något, vad blir det för kjolpaket?

Nope! Kör en Suzuki Gsx-r 600 smile finns bilder i fotoalumet smile  Det blir ett som heter silver line, i stil med Gps kjolpaketet de säljer på j-spec smile

Du lär få en del fart ändå låter det som, och helt rätt val av kjolpaket , om det är något kjolpaket som jag har funderat på så är det just gps style wink

F-sjostrand
19 februari 2013 · 143 Inlägg

Rob92 skrev:

F-sjostrand skrev:

Rob92 skrev:

En hoj är ju aldrig fel, vad kör du för något, vad blir det för kjolpaket?

Nope! Kör en Suzuki Gsx-r 600 smile finns bilder i fotoalumet smile  Det blir ett som heter silver line, i stil med Gps kjolpaketet de säljer på j-spec smile

Du lär få en del fart ändå låter det som, och helt rätt val av kjolpaket , om det är något kjolpaket som jag har funderat på så är det just gps style wink

Håller med dig! wink  Ja, det är riktigt snyggt, stilrent med wink

Lancia A112 Junior "Lilla blå" (1982)
Rob92
22 februari 2013 · 102 Inlägg

Hej, Idag fick jag ännu ett paket med lite roligt innehåll smile

En Spec koppling steg 2, klar av en bit över 400nm så blir perfekt ihop med steg 3 trim på bilen wink
[url=http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=158343&image=1882352]https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158343/158343-5faba09937a0b3daeb3c4c3f61329566.jpg[/url

Väntar fortfarande på lite prylar, men kommer nog i början av nästa vecka!
Blev mycket skruvande på jobbet idag, så orkar inte lägga mig i garaget och fort sätta skruva med min egen bil, så blir ett tag imorgon lördag och tillbringar väll nästan säkert hela söndagen i garaget. Så det kommer troligen uppdatering imorgon och på söndag med bilder om vad som görs smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang