Hej! tänkte att det var dags att lägga upp ett projekt så man kan skriva av sig lite om vad som händer och kanske få lite tips om saker och ting
målet är i alla fall att få en rolig bil med karaktär med 200 sug hästar så får väl ligga i lite då
Bilen som jag kommer att använda mig av är en volvo 744 16v från :89 Bilen från utgångsläget: Ja den vita då ^^
Setup vinter vår 2012-2013
Helrenoverad original motor (alla slitage delar bytta) micke grön 2,5" folkrace grenrör 3"lmm och ställt soppatryck
Setup Sommar-( ) 2013- ( ) har inte börjat med detta än men det är såhär jag vill ha det vissa saker är redan klara/fixade
Block: B230 Topp: 16v Portad och starkare fjädrar Kolvar: Smidda Stakar: H-profil Kamrem: kevlar förstärkt med special gjord kamremsspännare från usa, ställbara kamdrev och ett ståldrev på det. Insug: hemmabyggt plenum med 3" spjäll Avgassystem: Micke Grön´s extraktor rör sen 100 cells race katt och 2,5" hela vägen men 3" slutdämpare Koppling: Kammar: GLT-org kammar Ventiltryckare: Fasta Styrsystem: MSII v3 lödat och moddat av mig tändsystem: Ngk Iridium 7 skalit med VAG spolar Spridare: Gröna v70-R spridare 460cc
har säkert glömt något men det uppdateras senare
Här kommer lite bilder på vad som hänt:
extraktor röret från micke
Dubbla krängare och ambulansstag gjort av ett gammalt dubbellagers moppe styre
Hjärnan Bakom det hela
alla Original bussningar byttes ut mot poly bussningar
Bränslepumpen och filtret fick sig ett nytt hem i skuffen
Och till sist så mitt lilla test för att inte fjädrarna ska rosta så har jag lindat dom med vulktejp så det är helt tätt och spricker inte får se hur det funkar och så sitter det 240 dämpare i rören med distanser finns fler bilder på allt detta som gjorts om någon vill se!
Är lite halv krasslig men har lyckats att få något gjort idag iaf har tagit bort alu balken i kofångaren och fixat lite med fästen så lite bilder åt folket på det!
ursäkta för dåliga mobil bilder ska ladda kameran nästa gång
hemmagjorda fästen :
Stelfrusen bil men 2 fästen fram och en på varje sida sitter bra iaf
och till sist en närbild på hur den sitter
2 bonus bilder på fälgarna som ska på och lite instrumentpanel
det var nog allt för idag så ni får kommentera gubbar! mvh
Wikstromm skrev: hur mer exakt hade du tänkt lösa det med fasta tryckare om du ska ha org kammar?
tack för frågan tanken är ju att motorn ska varva över 7000rpm då hänger ju inte hydral lyftarna med men har läst att man ska kunna köra med glt hydral kammar med mekaniska lyftare men tydligen inte helt optimalt har hört att några kört såhär utan problem på en turbo laddad motor på 600hk, men det är mycket möjligt att jag behöver slipa om dom till mekaniska kammar.
och en liten söt fläkt kontroller så jag kan ställa in exakt viken temperatur på oljan/vattnet som mishimoto fläkten ska gå igång på
det var allt för denna gången mvh! motor bygget kommer igång så fort TitoFF här på forumet får i gång sin t5:a så han kan fixa en 30 mils hemleverans på en b230 till mig
Link_696 skrev: Växelspaken du har där. Är det bara en förlängning eller funkar den som snabbväxling? Föressten var köper man så man får det där gula du har på framlyserna?
det är ett gammalt moppe styre i aluminium som passade perfekt där, den är förlängd under kulan så den funkar som snabbväxling annars hade man slått sig själv i ansiktet
finns nog en del ställen som säljer strålkastar toning men just den jag har är en gul plast film som jag har köpt på biltema kostar ca 60kr
Link_696 skrev: haha moppe styre. jag gillade hur det ser ut. men hur gör man så man får kortare växel lägen då? så kanske man skulle göra på den gamle bilen. hittade det på biltema ja. gult blir rätt nice faktiskt. sen gula dimljus på det. föressten hur är din sänking? fram bak?
Tackar :p om du plockar av växelspaken så ser du att det är en kula i mitten av "pinnen" spaken sen ett fäste längst ner som går till spakstället in i lådan mellan fästet och kulan ska du kapa sen svetsa dit en förlängning jag har 2,5cm förlängt vilket är helt okej kan fixa bilder annars om det önskas Ja det ser lite råare ut i fronten Jag har 40/40 sänkningsfjädrar sen har jag kapat 3varv bak och 4 varv fram och så har jag 240is fjäderben fram dom är ca 4,5cm kortare än 740 original
Link_696 skrev: haha moppe styre. jag gillade hur det ser ut. men hur gör man så man får kortare växel lägen då? så kanske man skulle göra på den gamle bilen. hittade det på biltema ja. gult blir rätt nice faktiskt. sen gula dimljus på det. föressten hur är din sänking? fram bak?
Tackar :p om du plockar av växelspaken så ser du att det är en kula i mitten av "pinnen" spaken sen ett fäste längst ner som går till spakstället in i lådan mellan fästet och kulan ska du kapa sen svetsa dit en förlängning jag har 2,5cm förlängt vilket är helt okej kan fixa bilder annars om det önskas Ja det ser lite råare ut i fronten Jag har 40/40 sänkningsfjädrar sen har jag kapat 3varv bak och 4 varv fram och så har jag 240is fjäderben fram dom är ca 4,5cm kortare än 740 original
du får gärna lägga ut lite bilder på det. det skulle uppskattas! okej ja för den är väl lägre i framänden? det rätta stucket där ju! har du kapat sänknings fjädrarn oxå? fint ska försöka fixa det på min
denna är original hitta ingen bild på den förlängda men du kapar där strecket är sen förflyttar du fästet utåt och förlänger med ett rör/bult i samma diameter förlänger man för mycket tar den i kardanen med 2,5cm brukar vara bra så är det ganska lätt att känna lägena med ja den är ca 5 cm lägre i framändan
somsagt 4 varv kapade fram och 3 bak på sänkfjädrarna
har kollat runt lite och hittat smidda kolvar och H-profil i usa + frakt för 5500sek tack för kass ekonomi i usa? ^^
har satt dit det mesta av fronten med ska köpa hålborr med, hade tänkt att oljekylaren ska sitta bakom skärmen där skylten satt
bakan kommer se ut såhär frågan är hur jag ska göra med utblåset ska det vara 2 fyrkantiga på varje sida genom extraljuse hålen eller ett fyrkantigt i mitten?
har inte hänt så mycket med bilen då den ligger under 15cm snö och jag har inget garage så men har fått hem en ny bruksbil en 744 16v automat fullutrustad bild på brukisen kommer imorgon
Brukisen 744 16v 89 oxblod läder inredning ac paket med nya köldmediet oljekyld automat låda el hissar el uppvärmda el backspeglar el bakruta ABS Original högtalarpaket med högtalare i hatthyllan mitt bälte bak original solskydds gardin bakruta original ytter temp mätare extraljuse original dimljuse fram