Får ej instrumentpanel att lysa efter inkoppling av stereo

Goof
20 november 2012 · 63 Inlägg

Jag köpte en gammal Saab 88a och har bytt från en skitgammal radio till en begagnad  pioneer stereo. Men får inte instrument belysningen att lysa. Har kopplat ett iso -kablage till kotaktstycket till pioneeren o till gamla kablaget i bilen. Lyckades lokalisera vilken av bilens kabel som skulle ihop med vilken från  ison och fick det att lysa, men det lyser konstant även med tändning av. Sen gick säkringen..för att ena kabeln kom åt chassit.... Vert alltså vilken kabel som ska vart men undrar varför det lyser konstant? Har det med att göra att kabeln för att stänga av stereon med tändningen inte är kopplad?

Zzoink
20 november 2012 · 1 229 Inlägg

Goof skrev:
Jag köpte en gammal Saab 88a och har bytt från en skitgammal radio till en begagnad  pioneer stereo. Men får inte instrument belysningen att lysa. Har kopplat ett iso -kablage till kotaktstycket till pioneeren o till gamla kablaget i bilen. Lyckades lokalisera vilken av bilens kabel som skulle ihop med vilken från  ison och fick det att lysa, men det lyser konstant även med tändning av. Sen gick säkringen..för att ena kabeln kom åt chassit.... Vert alltså vilken kabel som ska vart men undrar varför det lyser konstant? Har det med att göra att kabeln för att stänga av stereon med tändningen inte är kopplad?

du har nog kopplat belysningen till "minnessladden" som har konstant 12v för att hålla stereons minne vid liv! smile mät och kolla om du har nån sladd som bara ger ström vid tändning så löser det sig nog smile

Goof
20 november 2012 · 63 Inlägg

På tre tamparna som är kvar från ison står dashboard, antenna, och nåt mer kommer inte ihåg.. Menar du att minnes sladden är en av dom? Vilken kabel ska in till vilken för att stereon ska stängas av vid tändning av/på?

Goof
20 november 2012 · 63 Inlägg

På tre tamparna som är kvar från ison står dashboard, antenna, och nåt mer kommer inte ihåg.. Menar du att minnes sladden är en av dom? Vilken kabel ska in till vilken för att stereon ska stängas av vid tändning av/på?

twin_cam Smålänning
20 november 2012 · 7 877 Inlägg

Gul är minne, och ska ha konstant plus.
Röd är tändning eller radioläge och ska ha plus vid antingen radioläge eller tändning (eller konstant, om du vill)
Dashboard ska ha ström från instrumentbelysningen, men den är inte nödvändig att koppla.
Blå "Antenna" är remote för elanenn eller slutsteg.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Goof
20 november 2012 · 63 Inlägg

Men dashboard säger du inte är nödvändig? Är det inte den som gör så att jag får panelen att lysa? Vilken ska jag koppla den befintliga kabeln i bilens  originalkablage (för instru,entbelysnin,lampa itak, och handsfack) till för ksbel på ison? Och en annan sak som e konstig, dom tre jag nämnde precis går på samma 15A säkring, men instrumentlyset är det ända som ej lyser av dom..?

Goof
20 november 2012 · 63 Inlägg

Är jag helt dum i skallen eller? smile tänkte gå ut nu strax o kika!

twin_cam Smålänning
20 november 2012 · 7 877 Inlägg

Dashboard till stereon gör bara att knappar t.ex lyser när panelljuset är på även om stereon inte är igång.

Du har inte råkat ha sönder reostaten? En svag punkt på de gamla 900:orna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Goof
20 november 2012 · 63 Inlägg

Hur skulle man kunna haft sönder det och vad är det!? :s det ända jag gjorde var att ta ur den gamla radio delen ur konsolen in i den gick bara 12v 0a och antennkabel. Men var inget kontaktstycke på den utan allt gick in i enheten. alltså det va en pissgammal sak.
Men när jag kopplar ihop en av dom /överblivna kablarna ur ison till en av bilens kablar( en vit som kommer upp i en isolerad liten stam) får jag det att lysa' men som sagt konstant... Är det någon av ISO kablarna som har konstant 12v förutom röd?

Goof
20 november 2012 · 63 Inlägg

Vart fan dimrar man belysningen i en 900 8v 88a? Har haft bilen i typ 2veckor bara.. Och om delstaten är paj ska det då lysa när jag kopplar ihop kablarna som jag skrev tidigare? O hur byter man reostast annars?

Goof
21 november 2012 · 63 Inlägg

Så fixat, kabeln för belysningen fick konstant 12v när jag mätte. Hitta kabeln som är till tändning och koppla ihop dessa så den bara får ström när bilens tändning är på! Men fattar inte vilken av isons kablar som är för att stänga av och på stereon med tändningslåset, är det så enkelt så att den röda också ska ha ström från samma som belysningen nu??

Zzoink
21 november 2012 · 1 229 Inlägg

Goof skrev:
Så fixat, kabeln för belysningen fick konstant 12v när jag mätte. Hitta kabeln som är till tändning och koppla ihop dessa så den bara får ström när bilens tändning är på! Men fattar inte vilken av isons kablar som är för att stänga av och på stereon med tändningslåset, är det så enkelt så att den röda också ska ha ström från samma som belysningen nu??

allt som diu vill stänga av men tändningen kopplar du till den kabeln som bara får ström när du har tändningen påvriden smile svårare än så är det inte wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang