2833
Sök

Bmw e39 touring slutsteg/bas problem

4 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
knåpade ihop en låda som jag hade tänkt ha i vinterbilen då den befintliga lådan som är i sommarbilen inte får plats i vinterbilen. nu till problemet! jag får inte ut något ljud från basarna!
och jag är helt säker på att det har något med min koppling att göra.
jag sitter o funderar o grubblar över det hela o missar säkert en enkel lösning så jag prövar att bara lägga upp det här o se om någon kan vara vänlig o se vad som är fel haha.

grejjerna har funkat perfekt hittills! ( det enda jag inte vet om det funkar är lågpassfiltret då jag inte använde den i den andra bilen, filtrerade via HU i den , men i bmwn så kör jag på original grejjer!)

basarna är kopplade till ett ohm per bas, och körs på varsin kanal av steget.
eftersom jag inte kan plocka någon lågnivå i bmwn så använder jag mig utav en högnivå till lågnivå omvandlare, där jag har tagit signal från högtalarna uppe i taket. ( tips på bättre ställe att ta signal ifrån uppskattas )

nu till min fråga där jag tror felet ligger : hur skall jag koppla rca kablarna sinsemellan steget, filtret samt omvandlaren?

slänger upp en bild på grejjorna. jag förstår inte om omvandlaren ska in i output eller input på filtret o sedan till steget, säkert en logisk lösning men för tillfället klarar min hjärna inte av den tanken..

bild: http://s9.postimage.org/hr18teemj/IMG_20121120_194057.jpg

21 761 Inlägg
20 november 2012
Det där lågpassfiltret verkar ju bara vara en "lågfrekvensequalizer", dvs den förstärker låga frekvenser. Jag ser inget som tyder på att det är ett lågpassfilter. hmm

4 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
Den information jag har kunnat hitta på dessa gamla saker är att det där ''filtret'' skall vara ett såkallat crossover ( har även sett att vissa har sagt subsonic filter) som är ställt på 35hz.. Sedan kan du mycket möjligt ha rätt då jag ej har någon aning , detta är bara vad jag har fått höra samt läst mig till på ett fåtal ställen.

frågan återstår dock. hur skall jag koppla omvandlaren genom filtret och slutsteget?

21 761 Inlägg
21 november 2012
Från omvandlaren drar du RCA till "input" på filtret, sedan från filtrets "output" drar du till stegets RCA-ingång. smile

Har filtret någon annan modellbeteckning än det som syns på bilden?
Senast redigerat av Drönirettab (21 november 2012)

4 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
tackar, tror jag nog hittade felet haha. i all hast när jag testade första gången så nollade jag gainen på omvandlaren för att vara säker så att inget skulle gå fel men jag glömde ju självklart att skruva upp dom när jag väl testade systemet.. , jag hade kopplat som du sa först. så skall ta o testa det igen efter jobbet imorgon=)

nej tyvärr. slutsteget och filtret är gjort i usa på tidigt 90 tal, nu minns jag inte namnet på snubben men han var grundaren för hifonics iaf, jag hade lite mailkontakt med honom förra året för att ta reda på specs på steget.
Glömde ju givetvis att fråga angående filtret då jag inte använde det då.
det jag fick fram var att steget var personligen ihopsatt av honom samt så fick jag lite specs på det, samt att stegen som han gjorde då, inte hade några inställningar när det gällde delning för låg och högpass av någon viss anledning men pga det så gjordes detta filter som är på bilden för att komplettera hifonics slutstegen.
ska kolla om jag har kvar mailen från honom så kan jag se om jag hittar något intressant som jag inte minns haha:)

tack återigen iaf!

21 761 Inlägg
21 november 2012
Det var så vitt jag kommer ihåg inte direkt ovanligt att slutstegen på tidigt 90 tal (och äldre) var utan delningsfilter, man använde externa aktiva filter istället. Har själv ett gammalt aktivt filter av märket Zachry liggandes: https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/825275_w0p3nc.jpg 

Använde för ett gäng år sedan ett steg från Zachry som var utan eget filter, därför köpte jag det där filtret. smile

4 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
ja där ser man! då har jag lärt mig något nytt:)

mja du hade ju lite mer inställningsmöjligheter på ditt än vad jag har på mitt haha;d

Sök