3206
Sök

Årsmodell?

4 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
Har köpt en ny bil och fick den för några dagar sedan, nu visar det sig att det är 2005 års modell :-( - vilken betydelse har det för andrahandsvärdet för bilen? Det är en Suzuki Liana. Försäljaren kommer givetvis att säga att det inte har någon betydelse, men jag vill ha kött på benen när jag ringer honom.... Det fanns ju inget sätt jag kunde kontrollera det förrän jag fick papperna på bilen...

Hoppas ni som är insatta kan hjälpa mig. :-)

Rekondare
289 Inlägg
9 oktober 2006
Det betyder att när du ska byta in den så värderas den som en -05:a och inte som en -06.a dvs. mindre pengar för bilen...

Annars kanske det skiljer något i utförande på bilen också, typ ny radio eller något men det vet jag inte wink

Edit:Vet dock inte hur stort det "gapet"(på en 05:a och en 06:a) blir på en suzuki...kan vara försumbart...testa www.bilpriser.se och se...
Senast redigerat av michael561 (9 oktober 2006)

BMW 530iA
Audi 100 2,0E

4 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
Ja, jag förstod att den skulle värderas som en 05:a och inte en 06:a, så jag undrade egentligen vad skillnade i värdet skulle bli. Tack för tipset - ska kolla där och se om jag får något svar :-)

1 854 Inlägg
9 oktober 2006
Det är sjukt de där, sälja tex en 07 nu när det är 06..

Kolla chassinummret där kan du se om det är en 05a eller 06a

Tex när jag köpte min så sa ägaren att det va en 00a men enligt chassinummret så är det en 01a, när jag beställer reservdelar så är det 01a oxå.

Så din borde vara en 06a

Rekondare
289 Inlägg
9 oktober 2006
Kunde inte hålla mig:
05:a = 113300:-
06:a = 121200:-

smile

BMW 530iA
Audi 100 2,0E

Rekondare
289 Inlägg
9 oktober 2006
onej84 skrev:
Så din borde vara en 06a

Det finns inte så mycket som säger att det borde vara en 06:a...hade försäljaren kvar en 05:a som fortfarande inte rullat något så är det lätt att klämma till med att det är en 06:a...

BMW 530iA
Audi 100 2,0E

4 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
När jag fick reg. beviset från vägverket står det klart och tydligt att det är en 05:, tillverkad i februari 2005. Nej, den hade inte rullat något så den var ju ny, men som vi sagt här innan så värderas den ju fortfarande som en 05:a när man vill byta in den...

Jag fick fram andra siffror - hur gjorde du michael561

Arbetslös luffare :'(
271 Inlägg
9 oktober 2006
jag föreslår du kontaktar firman o häver köpet alt. kräver ersättning...för du kommer förlora pengar när du säljer den antar även du fick betala 06ans pris...vilket du inte ska...

4 Inlägg
9 oktober 2006
Trådstartare
Japp, fick betala 06 priset - är inte direkt nöjd med mitt köp just nu :-( Får väl se vad de kan åstadkomma när jag pratar med dem imorgon...

638 Inlägg
9 oktober 2006
Prata med dom, om dom vägrar så ringer du konsumentverket och hör vad dom har att säga om problemet.

Kommer väl nånting här snart!

Rekondare
289 Inlägg
10 oktober 2006
nybil2006 skrev:
När jag fick reg. beviset från vägverket står det klart och tydligt att det är en 05:, tillverkad i februari 2005. Nej, den hade inte rullat något så den var ju ny, men som vi sagt här innan så värderas den ju fortfarande som en 05:a när man vill byta in den...

Jag tog ny värdering>inget reg.nr>suzuki liana>2005 / 2006 och fyllde i lite uppgifter(typ om den har metallic lack os.v...) sedan så kommmer priset fram, jag tog vid köp hos handlare...

Jag tycker precis som de andra att du kanske borde häva köpet, åtminstone bli kompenserad...för sånt här är ruttet...

BMW 530iA
Audi 100 2,0E

1 854 Inlägg
10 oktober 2006
nybil2006 skrev:

Är den tillverkad så tidigt så är det en 05a...

Häv köpet, går det inte ring sverker på + smile

Smålänning
7 887 Inlägg
11 oktober 2006
Du ska inte behöva betala fullpris för bilen i alla fall. hade aldrig jag gjort. du ska få köpa den till priset av en välvårdad 05:a

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 256 Inlägg
11 oktober 2006
Grabbar grabbar!! Ta det nu lugnt!
Speciellt, Nybil2006..
Du skall inte vara orolig, du skall bara vara glad..

Idag är det som så här..

Volvo tillverkar sina 07:or nu, men det är ren bullshit, köper ni en 07:a nu i oktober och vill byta in den om ett år hos mig till exempel..

Då kollar jag FÖRSTA REGISTRERINGSDATUM och då ser jag.. I Nybil2006s fall första registrering som ex 2006-10-01 .. Då är det en 06:a, Jag tittar i min gröna bok "listpriserna" och så får man ett skambud :S

Tack o hej
Senast redigerat av Jonni (11 oktober 2006)

538 Inlägg
11 oktober 2006
nybil2006 skrev:

om den är tillverkad i feb 05 så är den en 05....den kommer oxå värderas som en 05 när du säljer eller byter in den. hade den vart tillverkad i okt, nov 05 typ så hade den kankse kunnat räknas som en 06! hade en mitsu sapce wagon, försäljaren sa att den var en 02 men enligt reg nr så var den tillverkad mars 00, dvs den var en 00. när vi sen skulle byta in den på samma ställe så ville han räkna den som en 00! smart gubbe där! tur att man inte e så dum själv!

Rekondare
289 Inlägg
11 oktober 2006
Jonni skrev:
Grabbar grabbar!! Ta det nu lugnt!
Speciellt, Nybil2006..
Du skall inte vara orolig, du skall bara vara glad..

Idag är det som så här..

Volvo tillverkar sina 07:or nu, men det är ren bullshit, köper ni en 07:a nu i oktober och vill byta in den om ett år hos mig till exempel..

Då kollar jag FÖRSTA REGISTRERINGSDATUM och då ser jag.. I Nybil2006s fall första registrering som ex 2006-10-01 .. Då är det en 06:a, Jag tittar i min gröna bok "listpriserna" och så får man ett skambud :S

Tack o hej

Men är inte det olika från handlare till handlare...vissa gör som du säger och vissa går efter att de tär en 05:a...(?)

BMW 530iA
Audi 100 2,0E

1 256 Inlägg
11 oktober 2006
Sen en sak till..

Om ni ska sälja era bilar och kollar på bilpriser.se eller eller i tidningen och kommer in till mig och säger att era bilar är värda si och så mycket så är ni säkerligen välkomna att vända er till bilpriser.se eller de andra o höra om de vill köpa bilarna för de priserna..

Jag har nämligen folk dagligen som kommer in o säger "Men i GP så står det idag att min bil är värd så här mycket"

Bilpriser.se jämför bara priserna på vissa bilar som vi bilhandlare har och så slår dom ut ett medel, Det finns inget som säger att just din bil är värd så mycket! utan det är tyvärr nybilspriserna som bestämmer marknaden..

Sen givetvis finns det bilar som håller sig väldigt högt i värde och en del tappar jättemycket!
KÖP KOMBI big_smile

Rekondare
289 Inlägg
11 oktober 2006
Jonni skrev:
Bilpriser.se jämför bara priserna på vissa bilar som vi bilhandlare har och så slår dom ut ett medel, Det finns inget som säger att just din bil är värd så mycket!

Det är sant, men det funkar bra att kolla där bara för att få ett hum om vad man ungefär kan få...smile

BMW 530iA
Audi 100 2,0E

538 Inlägg
11 oktober 2006
Jonni skrev:
Sen en sak till..

Om ni ska sälja era bilar och kollar på bilpriser.se eller eller i tidningen och kommer in till mig och säger att era bilar är värda si och så mycket så är ni säkerligen välkomna att vända er till bilpriser.se eller de andra o höra om de vill köpa bilarna för de priserna..

Jag har nämligen folk dagligen som kommer in o säger "Men i GP så står det idag att min bil är värd så här mycket"

Bilpriser.se jämför bara priserna på vissa bilar som vi bilhandlare har och så slår dom ut ett medel, Det finns inget som säger att just din bil är värd så mycket! utan det är tyvärr nybilspriserna som bestämmer marknaden..

Sen givetvis finns det bilar som håller sig väldigt högt i värde och en del tappar jättemycket!
KÖP KOMBI big_smile

bilfösäljare går efter sin "gröna lista" när de köper in bilen, o de tar väldigt lite hänsyn hur välsköt bilen är och "extra" utrsutning. MEN när ni ska sälja de så skriver ni en massa om det däremot!...bilförsäljare är de värsta som finns, vilka lögner man drar!jag vet hur det är för jag har själv sålt bilar! :d
Senast redigerat av Albertoo (11 oktober 2006)

Arbetslös luffare :'(
271 Inlägg
11 oktober 2006
onej84 skrev:
nybil2006 skrev:

Är den tillverkad så tidigt så är det en 05a...

Häv köpet, går det inte ring sverker på + smile

vill se sverker kasta den i sin sopptunna big_smile skulle va roande o se big_smile

Sök