Jimmi Ronk´s 240, 16valve turbo

Ronk´s 16 valve turbo. Motorbygge å kaross byte
  • 75 Följare
  • 26 203 Visningar
  • Projektet avslutat 10 mars 2015
Sevenfold JSH Konsult
30 november 2012 · 329 Inlägg

Det var så här det hela började

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-57fe7dc8d659325c516eef1cb1f118b0_large.jpg

Blocket upphängt å målat
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-dd335d1766c4ec38cd7211ed443242e9_large.jpg

Tog e sväng med toppen medans blocket fick lite vila
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-7620a0478e6446defe68b5b81c34fe34_large.jpg

Senast redigerat av Sevenfold (27 december 2012)

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
Sevenfold JSH Konsult
30 november 2012 · 329 Inlägg

Kan berätta lite om vad som e gjort hittills med maskinen eftersom den kom helt isärplockad

Topp B234
Rensade styrningar
Planad 1,6mm
Nya tätningar å packningar
Mirafrästa säten
Inslipsde saltkylda ventiler för turbo
36 mm in och 34 mm ut
stelithbelagda Natrium skaft
16 st ventilfjädrar med 34  kg inspänningstryck
Orginal 280 kammar
12.9 bultar med distanser

B234 botten
Honade cylindrar
Balanserad 16valve vev
Spm H-profil stakar med 12.9 hex bult
Pluggade balans axlar
Nya Inslipsde kolv ringar 0,45
Viktade Orginal kolvar 16valve
Nya packboxar samt packningar
Nya Ram och vevlager frn npr
Oljeförflyttare från Volvo D5
Götzer blockpackning 1,65

Insug B234
Omsvetsat för dubbla uppsättningar spridare
Dubbla spridarbryggor 1 st B230F samt 1 st B234
8 st Gröna S80r spridare
3" spjällhus.

Avgas
KL-racing extreme grenrör med T4 DUAL/TWIN entry
Holset HX40 med T4fläns
Extern wastegate (saknar en för tillfället)
80 mm downpipe

Motorstyrning
Hestec sput
Separata tändspolar
Kommar nog köra med 2 olika ladd å soppa styrningar.

Senast redigerat av Sevenfold (12 februari 2013)

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
Sevenfold JSH Konsult
30 november 2012 · 329 Inlägg

Börjat lite smått å förbereda med nya pacboxar fram å bak
Samt viktat kolvar å satt ihop dom med stakarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-5463ee2f7fd7644fff5932e64e7d827f_large.jpg

Stakar 149 mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-d9170d01daf045f5040ec5e442be2924_large.jpg

NPR lager banor
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-6a4dd34d228340ebe3a880606c5d7074_large.jpg

Nu e Botten ihop så gött som, slipat in kolvingar 0,45


https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-48130c68c79501ded4ee11e5382d71d6_large.jpg

Senast redigerat av Sevenfold (4 januari 2013)

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
Sevenfold JSH Konsult
1 december 2012 · 329 Inlägg

Slänger in nåra bilder på sprutet
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-ae2fb6fcca75aecf022475a299fe1609_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-484acbacbf0f165db96f4551cab03ff8_large.jpg

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
lundin-racing
1 december 2012 · 270 Inlägg

ser bra ut smile prem lagd!

Volvo s60 (2001)
Sevenfold JSH Konsult
2 december 2012 · 329 Inlägg

japp igår fixade jag litte igen,,

oljeretur tapp 18 mm inv
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-ff8d0f77f40b468d30776a1cefa058db.jpg

borrade hål för returen i 234 blocket, 15 mm hål på bild (ej klart)
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-80dee90cab006db9f06db7d52eaccc0a.jpg

nu börjar det hända lite grejjer
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-0a8bbc698a14a641b2ab8f3221671b9d.jpg

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
gromitSWE
2 december 2012 · 1 677 Inlägg

Prem lagd! smile

Sevenfold JSH Konsult
2 december 2012 · 329 Inlägg

hittade denna info från www.turbobanditen.se

All trimning/modifiering görs på egen risk!!

OLJERETUREN ska helst vara minst 16-17mm invändigt på dom flesta aggregaten, och oljan ska lätt kunna rinna av utan tryck, och därför ska slangen bara gå rakt ner.
OLJETILLFÖRSEL slangen ska vara 4-6mm, med allt för grov slang så ökar trycket i turbon, och oljan hinner inte rinna av, vilket resulterar i att turbon börjar trycka ut olja genom tätningarna på både kompressor och turbin sidan. Så märker ni att det börjar ryka blått efter turboinstallation så bör ni se efter era oljeslangar!!


faan jag e ju INTE helt fel ute big_smile

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
Sevenfold JSH Konsult
2 december 2012 · 329 Inlägg

för er som vill veta så kommer mitt kompressionsförhållande förhoppningsvis hamna på 7-7,5:1 ungefär

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
Volvoarne
2 december 2012 · 13 Inlägg

Prem lagd! smile hoppas man får se den vingla förbi nån gång wink

StlpMK Team T-Röd Racing
2 december 2012 · 507 Inlägg

Varför så korta stakar`?

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Sevenfold JSH Konsult
2 december 2012 · 329 Inlägg

StlpMK skrev:
Varför så korta stakar`?

det vart 146 mm stakar (tror dom heter så)

med götzerpackning å den setupen på 98 blyfri så går det ladda uppemot 1,6 utan probz
med skärrings packningen jag sneglat på, så kommer jag kunna köra långt över 1,6 utan att packningen går..

har inte tänkt att köra Etanol,, tycker det e lite (fusk) smile

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
StlpMK Team T-Röd Racing
2 december 2012 · 507 Inlägg

Sevenfold skrev:

StlpMK skrev:
Varför så korta stakar`?

det vart 146 mm stakar (tror dom heter så)

med götzerpackning å den setupen på 98 blyfri så går det ladda uppemot 1,6 utan probz
med skärrings packningen jag sneglat på, så kommer jag kunna köra långt över 1,6 utan att packningen går..

har inte tänkt att köra Etanol,, tycker det e lite (fusk) smile

original e ju 152mm du kommer få jättetråkig motor utan laddtryck iom knappt nått komp

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Sevenfold JSH Konsult
2 december 2012 · 329 Inlägg

StlpMK skrev:

Sevenfold skrev:

StlpMK skrev:
Varför så korta stakar`?

det vart 146 mm stakar (tror dom heter så)

med götzerpackning å den setupen på 98 blyfri så går det ladda uppemot 1,6 utan probz
med skärrings packningen jag sneglat på, så kommer jag kunna köra långt över 1,6 utan att packningen går..

har inte tänkt att köra Etanol,, tycker det e lite (fusk) smile

original e ju 152mm du kommer få jättetråkig motor utan laddtryck iom knappt nått komp

oki trodde 149 va orginal?

men e dom 152 org, så e mina 149 isf. eftersom mina e 3 mm kortare pga att toppen e bearbetat 1,6 mm
big_smile

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
TobiasEkstranD
3 december 2012 · 796 Inlägg

gillas skarpt lycka till smile ofc prem lagd !

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Sevenfold JSH Konsult
5 december 2012 · 329 Inlägg

Moroten då.. hmm ska byta grenrör
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-3c6a3843f26ea4b1a9f77fef1e3b231c.jpg

idag vart det 3" spjällhus och orginal 3" LMM
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-2e8092916f2266aa94d607f67efa84cb.jpg


sådär ja nu e kamremmen å alla rullar på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-1b23d8dd4debaa1d68bf52a758780768.jpg

grenröret ska provmonteras snart
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-d7eb08f99d9371e8d8d8e2af19a85cf1_large.jpg


sen har jag suktat på dessa 345 mm diskar fram å 4 kols ok fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-f8d4910c5bcbfa528f7f4a67d89cddab_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-40d4703fa7e54a32bb436a9289daad9b.jpg


måste svarva skivor lr byta te större Ok
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-71e485d5e3781682e69bf51e3c7a0447.jpg

Senast redigerat av Sevenfold (5 december 2012)

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
Sevenfold JSH Konsult
6 december 2012 · 329 Inlägg

å här e bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-a64ccbef4fa1bf1b966550ea57a113ae.jpg

rätt vättigt faktiskt,, men jävligt mycket jobb på den,'
gött då har jag nått att göra i vinter

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-b24c552ef7d4c827a047783fb2c7fc09.jpg


och så här såg den ut när den var nylackad 2003-2004
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-30183b62b81012b67bc14e2b4328f040.jpg

Senast redigerat av Sevenfold (6 december 2012)

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
Sevenfold JSH Konsult
8 december 2012 · 329 Inlägg

iväntan på att mina oljeslangar te turbon ska komma hem, så fick man styra med annat

så nu har jag kommit så långt att jag insett att det
blir en annan turbo, då flänsen ej stämmer
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-5047d56d79598a095e211b0a627886f1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-627fe4cdff24618d701f7bfe45db4e2c.jpg

nu hamna dom nya tändstiften i,, det vart ngk platinum
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-baefd52c6c477077c260a0bb22390bbb_large.jpg

här e ett försök att göra en adapter av föregående ägare
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-05e131998269f23fe74b85f3eebe2ce3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-c9f6c6a55db03b7e9ba82f702cef4b73.jpg

Det vart lite reklam hemma med :smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-6f1f901d0a4e119f6965614c5d43fde4.jpg

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll
_nobbe_
13 december 2012 · 159 Inlägg

nice

lundin-racing
13 december 2012 · 270 Inlägg

ser bra ut big_smile

Volvo s60 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang