3491
Sök

Elhissar och vinter

192 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
Så nu är den där jäkla vintern här och då kommer debaclet med att använda elhissarna. Det blir lite matköp i driven på McD, BK och Max bl.a men vill även kunna sänka hissarna eftersom mina rutor är tonade. Finns det något sätt att förebygga att de fryser? Och hur vet man egentligen när de går att använda? Kan ju bli en dyr historia, vet det av egen erfarenhet då jag pajade den på farsans Merca en gång i tiden.
Senast redigerat av C_Ek (2 december 2012)

Finraggare
2 381 Inlägg
3 december 2012
Fetta in insidan av gummilisten med samma silikonfett du använder för att smörja dörrarna. Mina är också tonade men har inga problem att hissa upp/ner på vintern bara av toningen - eller missförstod jag dig nu?

Jag brukar "dutta" lite på elhissen, dvs inte fullt ös ner auto utan just bara ett "dutt" - då ser jag om rutan sitter fast.

Alternativet är ju att ge fan i att äta skräpmat - men det känns ju lite jobbigt wink

I love being a nobody - because nobody is perfect.

192 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Svårt att låta bli både skräpmaten och polisundvikningen, det vet du väl? wink Duttade på den häromdagen och då satt den fast. Men funkar det inte så att om du duttar så glider den ner i autoläge? Jag skyndade mig att "dutta" upp den när jag hörde att den satt fast. Men är livrädd att paja elhissen sen fadäsen med farsans bil. Jag har ju som bekant inget varmt garage jag heller. wink Men får köra silikon när (om?) det blir lite mildare ute då. Men jag är väl mer orolig om det fryser nere i mekaniken i dörren snarare?

kameramannen skrev:
Fetta in insidan av gummilisten med samma silikonfett du använder för att smörja dörrarna. Mina är också tonade men har inga problem att hissa upp/ner på vintern bara av toningen - eller missförstod jag dig nu?

Jag brukar "dutta" lite på elhissen, dvs inte fullt ös ner auto utan just bara ett "dutt" - då ser jag om rutan sitter fast.

Alternativet är ju att ge fan i att äta skräpmat - men det känns ju lite jobbigt wink

Finraggare
2 381 Inlägg
3 december 2012
Nej det är nog ingen fara med mekaniken.

Liten dutt så går de så länge du trycker - djupt dutt så går automatiken igång.

Du får tona av eller knata in på restaurangen? smile

1 215 Inlägg
3 december 2012
kanske går att värma med kupefläkt så du kan få ner rutan och sen lägga på sån där silikon? smile

Finraggare
2 381 Inlägg
3 december 2012
Eller helt enkelt rulla in i ett garage på ett köpcenter om ni har sådana i obygden?

Smålänning
7 887 Inlägg
4 december 2012
På 940 lossnade det inte för en gångs skull med att trycka upp-ner flera gånger, men då slog jag bara lite på rutan och skraplisten med näven så gick det wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

577 Inlägg
4 december 2012
Finns det inte överlastskydd till elhissarna för att förhindra skador vid eventuell fastfrysning?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Smålänning
7 887 Inlägg
4 december 2012
risodlarn skrev:
Finns det inte överlastskydd till elhissarna för att förhindra skador vid eventuell fastfrysning?

Är det hans SRT-8 det gäller lär det finnas, moderna bilar har oftast det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök