Här är mitt projekt med att få till de att få den effektstarkaste V50:n i Sverige ( kanske inte mycket att sukta efter men alltid något ) med, för tillfället, oöppnad motor ! Bilder från när jag köpte den till allt som sker och händer under vintern 2012, våren, sommaren & hösten 2013. Kommer det att stanna där eller kommer mer ske ? Det vet man aldrig !
Då var de dags ! I onsdags så åkte jag och Andreas upp till Trollhättan på förmiddagen.. för mig resulterade de nästan i en heldag på Autotech. Fy fasiken vilket härligt gäng dom är, fast de visste jag ju innan !
Kommer upp och där står min bil inne i verkstan.. tänk att ens bil kan va så saknad !
Efter lite information fick jag ta en provtur och drog iväg till närliggande macken för att pumpa den full på 98-okt då vi ville bänka den på detta.
Kommer tillbaka och då kör vi upp den i bänken..
FILM från bänkningen: [video]http://www.garaget.org/video/135844[/video]
För att göra en lång historia kort så blev de iallafall detta resultat efter lite pillande med luftburk och annat:
NU vill jag då förklara att denna kurvan är ju som synes inte helt 100 och jag som är helt och hållet novis när de gäller bilar hit och dit fick de förklarat att de är termostaten som sänker tempen och då går effekten upp och ner. Jag kommer knappt ihåg hälften av all information jag fick ( minne som en guldfisk ) men de som ordnade till kurvan var att jag skulle tanka i 10l E85 så fixade dessa sänkningar till sig. Detta gjorde jag igårkväll.
Det som nu väntar är att jag ska montera på dessa grejer:
Silikonslangar mellan turbo och IC samt, dumpventil till turbon m.m... Autotech ska fixa klart min multifuelmapp ( 50% E85 & 50% 98-okt ) som är det som ska gå i bilen sen ska jag köra upp bilen till Autotech en gång till och bänka om den !
Då kommer kurvan se betydligt finare ut och dessutom kommer det, som Patrik hoppades på, resultera i cirka 440Hk.
Vad har jag mer att säga.. bilen går som ett jäkla skott, låter helt galet underbart. En heeeeelt annan bil !
Det som va ännu mer skoj att höra var att detta var den bilen med K16 turbo som lämnat mest effekt !
Efter en provkörning igårkväll med polaren så har han ett mätarfilmklipp när vi testar lite dock har han de på sin dator hemma så får ladda upp den senare ikväll eller imorgon !
Nu blir de körning ikväll.. tänkte testa på krängningshämmaren som dom monterat med:
hyrbil skrev: Nu får din vän sluta upp med att vara en sån slöröv!
Dååååå kommer mitt sega svar här
Det har varit fullt upp på sistone med jobb, diverse bilträffar och allt möjligt så det har hela tiden "glömts" av att få en inspelning på mätaren. När man väl kommit ihåg de så har de inte varit rätt läge p.g.a trafik, krångliga vägar etc. etc...
Får be om ursäkt för de.. jag ska ordna detta.. så fort så fort så möjligt
För övrigt så har de inte heller funnits tid att få på silikonslangkitet så någon multifuelmapp är ännu inte i bilen.. väntar på detta med.
En sak till var att man i lördags lärde sig att stänga av DSTC när man drog på.. har undrat i någon vecka varför bilen bluddrat vid fullt gaspådrag och har väl haft antispinnen i tanke men min korkade hjärna har inte varit med på att jag iallafall kunde stängt av DSTC i färddatorn.. vilket jag och polaren gjorde i lördags och helsike vilken skillnad och vilket bett i backen de blev.
På så sätt ska de bli lite roligare att få en film på mätaren.. håller på och försöker lära mig att växla rätt med.. helt och hållet nybörjare på detta karateväxlandet.. är rädd att något ska gå sönder !
Såja.. lite dött på sistone.. fullt upp på jobben och lite bilträffar på sistone.. men idag ringde Simon ( Down_ ) och gav klartecken för lite bilmekande !
Drog upp till hans verkstad och där va även Putte så vi va tre man som satte igång med bilmekandet.
Trååååååångt så in i @ var de iallafall.. men till slut blev de klart.
Vi insåg i slutet att de inte gick att dra åt slangklämmorna utan att montera ner fronten så de fick bli de sista vi gjorde.. i samma veva vägrade dom att sätta tillbaka fronten om dom inte fixade i ordning sladdhärvan till mina xenonkit i dimljusen.. så även fast vi hade lite tight om tid så fixade dom detta med, tur man har vänner som är elnissar !
Sagt, gjort, klart ! Stort tack till Simon ( Down_ ) och Putte !
Projektet var väl delvis till att sätta på ELEVATE CBV:n på turbon med.. men efter lite kollande så insåg vi att detta måste va omöjligt att göra utan att ta ner turbon.. så lämnar över detta till gubbarna på Autotech istället.. haha
Multifuelmappen är på gång nu med så förhoppningsvis kan jag dra upp till herrarna inom ett par veckor !
Efter en liten tripp till Jönköping idag försökte jag få till lite mätarfilmer som en del av er ville ha.. kanske inte gör den bästa uppvisningen men de får väl duga tills de kan spelas in lite bättre med sugpropp
Se om de blir någon skillnad när multifuelmappen är klar:
Ta din bil o en kompis bil o något att filma med åk sedan i väg o filma. Finns en massa goa 850/855 filmer men ingen bra med v50 t5 :-( Hoppas du hajar?!? Gillar din Bil snygg som ...
sigge_ skrev: Ta din bil o en kompis bil o något att filma med åk sedan i väg o filma. Finns en massa goa 850/855 filmer men ingen bra med v50 t5 :-( Hoppas du hajar?!? Gillar din Bil snygg som ...
Hajar ! Ska nog kunna gå att ordna någon dag ! Gäller bara att hitta tid och i samband med när man har tid ska man även ha en kompis med bil och tid redo !
Drunk skrev: Ser ut som samma tider som jag typ har på s60'n med mf/mappen. Tänk då va din kommer gå med Mf
Åka till skara första juni på Arn träffen?
Hoppas de kan gå lite bättre iallafall med MF
Så länge vi inte kör 1:a skörd på jobbet denna dag så är de en självklarhet att jag ska upp !!! Och kommer då haka på den karavan som kommer stanna i Falköping.. antar man kommer möta upp dig med då ?
Ja de är rätt lugnt här för tillfället.. bilar rullar på och jag väntar på min multifuelmapp ännu Grabbarna på Autotech har en del att göra så de är bara att snällt vänta !
Har dock märkt att jag har fått lite hackningar runt 2800-3000varv och grabbarna tror på tändstift eller tändspoleproblem.. ska kika på de nästa gång jag åker upp
För övrigt fick jag hjälp idag av Andreas att få igång min interiörbelysning fram i bilen som jag inte haft någon alls de senaste ~15 månaderna eller något men nu va de dags !
Tack och bock Andreas.. hur gott som helst med lite belysning fram
Sen passade vi på och testa Andreas skumpåläggare ( eller vad de nu kallas ?! )
Lite småfräckt och blev riktigt bra faktiskt
För övrigt så är de ju ARN Racings bilträff på Vilanbadet nästa lördag så som jag sagt tidigare blir de nästa träff att åka på sålänge vi inte kommer köra 1:a skörd denna dag.. så de är väl bara att hoppas på att man är ledig