Volvo V50 T5 - Året 2013; 400Hk passerat !

Här är mitt projekt med att få till de att få den effektstarkaste V50:n i Sverige ( kanske inte mycket att sukta efter men alltid något ) med, för tillfället, oöppnad motor ! Bilder från när jag köpte den till allt som sker och händer under vintern 2012, våren, sommaren & hösten 2013. Kommer det att stanna där eller kommer mer ske ? Det vet man aldrig !
  • 129 Följare
  • 139 806 Visningar
  • Projektet avslutat 17 november 2013
opA
2 juni 2013 · 302 Inlägg

Ja igår var de då ARN Racings bilträff på Vilanbadet i Skara.. en dag man sett GALET fram emot men som gick åt helvete iallafall sad

Mina vänner och jag samlas och drar upp mot Lidl i Falköping där vi möter upp bland annat Drunk och Klevert ! Riktigt trevliga killar.. kul att träffa nytt bilintresserat folk !!!

Vi ger oss iväg.. och vi är ju några bilar i karavanen med lite kräm under huven så vi hetskör ju lite roll
Och så ska jag då ge mig efter Drunk i hans oerhört fina S60 ( wink ) .. plötsligt kommer den högsta avgasknallen jag fått och de va då jag trodde att jag sköt en cylinder eller något.. mad

Bilen blir helt slapp.. motorservice erfodras dyker upp.. inget händer när jag trycker på gaspedalen.. varenda lampa börjar lysa och bilen stendör mitt på 184:an..  på med varningsblinkers och hela karavanen bakom får stanna upp 184:an..

Som tur vad är har jag mina älskade vänner med mig som är 110% mer bilmekanik-kunniga än mig som börjar undersöka vad som är fel.. vi kommer ingen vart.. bilen dör så fort jag startar den.  men under dom två sekunder den går igång låter inget som motorras iallafall.. så Björn får bogsera mig bort till lastbilsskroten..

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99288/99288-9d166d6cc6efeb9d9a0f4f868a56c739.jpg

Tack Björn smile

Under tiden jag blir bogserad ringer jag Patrik och hör om lite tips.. hans gissning är LMM så de första vi gör på parkeringen är att dra ur luftmassemätaren.. bilen startar !!! 7km kvar till Skara så de blir en lugn körning dit..

Under kvällen så märker jag att jag inte får de minsta turbotryck.. trycker jag på gasen går han till 0 i tryck och stannar där.. suck.. har turbon dött tänker jag..

Kommer hem sent inatt och orkar inte tänka mer på de..  idag hör jag med Kristoffer Karlsson om dom har tid att hjälpa mig kolla på om de är lite tryckslangar eller något som hoppat loss..

In i verkstan och ge mig under bilen.. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99288/99288-d48354e3b832218bf6023705dbee2421.jpg

Kristoffer hade dock innan hittat en slang lös mellan tryckröret till turbon och IC:n !

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99288/99288-df08730fa1e86b6ea8f0866269cb0265.jpg

Puh ! De va en slang iallafall som lossnat ! Hade ju hela dagen gått och laddat för att köpa en ny LMM under morgondagen.. nu slapp jag dessa tusenlappar..

Vi får ge oss båda under bilen och få på skiten..

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99288/99288-56f7326d660634af88c8ab81a34e1747.jpg

Satan vad trångt de är under tongue På med slangen och tackar för hjälpen ( Återigen STORT tack Andreas och Kristoffer !!!! ).. ger mig iväg men de är något som inte stämmer..

Bilen laddar inte fullt och går ojämnt i turbotryck..  trycker gasen i botten men han går bara upp till 0,5.. för att sedan gå upp till 1,0... 1,2... 1,0... den ska ladda stabila 1,6 och gå upp i 1,6 direkt.. inte dessa små hack som han gör... dubbel suck..

Någon som har någon aning vad detta kan vara för fel ?????


Pratade med Patrik igen som sa åt mig att kolla slangar och LMM återigen.. så ska åka in till Volvo imorgon och göra en felsökning i datorn om den hittar något fel på LMM.. har kollat genom Torque efter felkoder men efter vi satte på slangen så försvann felkoderna på luftmassefelen i Torque iallafall..

Så som sagt.. någon som vet varför turbon inte laddar som den ska ????? Tändspolarna som vi pratat om tidigare ??? Han har ju gått upp till 1,6 innan även om de nu varit något tändspoleproblem innan..

Nåja.. då min vän Robert inte bor så långt bort från mig så tog jag och åkte till han och hans sambo och tjötade lite bilar ett tag.. har tänkt testa att spraya på lite toningsfilm på mina baklyktor då han gjort de på sambons S60 vilket blev riktigt bra. Tänkte testa lägga på 2 lager av denna film:

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99288/99288-acfeac02fd617bb3d2d8afcae23415ff.jpg

Se hur morgondagen slutar nu då.. man blir lite småless på bilar när de ska krångla.. hmm

Volvo V60 Polestar "Autotech" (2015)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
2 juni 2013 · 2 571 Inlägg

Usch, fasen va tråkigt men skönt med backup såpass nära.
Hoppas det löser sig enkelt och att plånboken får koncentrera sig på annat!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Larsa74 Montör/svetsare
3 juni 2013 · 197 Inlägg

Hoppas på simpelt o billigt fel :-)

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
3 juni 2013 · 296 Inlägg

Tråkigt att det ska krångla , men får hoppas att felet är lätt fixat!

Det blir som det blir!
Drunk A.Sörman
3 juni 2013 · 1 299 Inlägg

Får själv passa på å tacka för riktigt trevligt sällskap!! Hoppas verkligen att bilen går som du vill till
den 15e juni så vi kan pressa bilarna lite igen smile

nyller BMW 335D E91
3 juni 2013 · 1 399 Inlägg

Fasen så tråkigt. Hoppas ni ordnar upp vrålåket big_smile

Klevert
3 juni 2013 · 279 Inlägg

säger som Drunk. tackar för trevligt sällskap. och hoppas vi kanske kan göra om det i framtide. (fast utan rasade saker då)

Volvo V70II (2016)
opA
3 juni 2013 · 302 Inlägg

Tack för peppningarna smile

Va inne idag på Volvo men inte en felkod som har något med detta att göra ( lite felkoder på lamper m.m men dom flesta va orsakade med mening av en viss anledning tongue ).

Åker ut och provkör bilen.. han laddar inte fullt som han ska.. vi lyssnar efter läckor, ingenting.. men vi går fortfarande på att de är LMM som krånglar så beställde en beg. från JB som hade suttit på en V50 T5 -10 som hade gått 109mil, 1375:- emot en ny som kostade 2900:- .. så chansar hellre på en beg. när de inte ens kanske är de som är felet !

Tjötade lite med Simon ( Down_ ) idag under jobbet och vi grubblade lite över vad de kan vara och kom fram till att de kanske är något med termostaten ??? Han har ju laddat fullt ett par gånger när bilen stått stilla och gått som han ska men sen går ner till halvfart igen när bilen blivit mer varm.. hörde efter med Patrik igen och de lät helt rimligt fast de ska inte va termostaten då utan "temperaturgivare.." eller va de nu va han sa tongue
Ska höra med han imorgon igen och höra om han kan fixa fram ett art.nr till den på Volvo ! smile

Men men.. LMM ska väl komma fram imorgon så den sätter vi på någon gång i veckan och ska i samma veva kolla om de kanske satt sig något i luftburken, som vi funderade över jag och min PST.

Men som de ser ut nu så kan de väl vara någon/några av dessa delar som krånglar:

LMM
Skit i luftburken
Tändspolar
"Temperaturgivare" (?)
.. och i värsta fall turbon..

Nåja.. tills vidare smile

Volvo V60 Polestar "Autotech" (2015)
Baws
3 juni 2013 · 21 Inlägg

Surt med krågel, Vill inte dra några slutsatser men låter som törbon. inte säker men en polare hade samma problem med sin bil, ladda dåligt och ojämt, vi bytta törbon och gick som en klocka sen.

Hoppas ej de är den, lycka till! prem lagd!

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
3 juni 2013 · 296 Inlägg

Magnetventilen kanske är kass ? Vet själv att min gamla V70 förbrukade några st.

Det blir som det blir!
opA
4 juni 2013 · 302 Inlägg

Baws skrev:
Surt med krågel, Vill inte dra några slutsatser men låter som törbon. inte säker men en polare hade samma problem med sin bil, ladda dåligt och ojämt, vi bytta törbon och gick som en klocka sen.

Hoppas ej de är den, lycka till! prem lagd!

Hoppas verkligen inte de är turbon iallafall hmm

Tack smile

Dream_ skrev:
Magnetventilen kanske är kass ? Vet själv att min gamla V70 förbrukade några st.

Ja just de.. magnetventilen diskuterade vi med på Volvo om de kunde va. Har ju en liggandes hos Autotech som kanske vore värt att sätta dit när dom får i ordning på mjukvaran med just den ventilen. smile

Volvo V60 Polestar "Autotech" (2015)
opA
9 juni 2013 · 302 Inlägg

Ptja... inga nyheter mer än att under gårdagen va jag ute med en turbokunnig polare som har trott att det är WG:en som krånglat.. men under en timmas härdande av bilen så gick den som den skulle hmm

Laddade upp i 1,5-1,6 hela tiden.. gick till och med upp i 1,8 en gång.. hacken har jag kvar men de ska ju antagligen vara tändspolarna som vi pratat om tidigare.

Så.. vet inte riktigt vad man ska tro nu att problemet löst sig själv eller något smile

Volvo V60 Polestar "Autotech" (2015)
Fadde_e30
9 juni 2013 · 462 Inlägg

Shit vad tråkigt med motor problem hmm har du tonat dina lysen än? riktigt sugen på att se hur det blev! Kolla in mina baklysen på min vita v70 får du se hur det blir! Riktigt fin bil har du iaf! smile

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
opA
9 juni 2013 · 302 Inlägg

Fadde_e30 skrev:
Shit vad tråkigt med motor problem hmm har du tonat dina lysen än? riktigt sugen på att se hur det blev! Kolla in mina baklysen på min vita v70 får du se hur det blir! Riktigt fin bil har du iaf! smile

Motorproblem är definitivt inget rolig.. särskilt när man som jag inte kan så hemskt mycket om att felsöka hit och dit hmm

Nix ! Inte kommit så långt än.. har arbetat 7 dagar i sträck och knappt haft någon vila så har inte fått tummen ur med baklysena.. hur många lager har du lagt på dina ? De blev GALET fint på din ! smile

Tack och bock !

Volvo V60 Polestar "Autotech" (2015)
opA
14 juni 2013 · 302 Inlägg

Snabb update !

Att den inte laddade korrekt var försvunnet förra helgen.. var ute i en timma och körde runt med en kunnig polare som va inställd på att WG krånglade men som sagt en timmas körande och han gick precis som han skulle och laddade till 1,6.. till och med 1,8 en gång tongue Så vet inte om de krävdes några av och på starter efter att luftslangen va på igen för de skulle nollas.. får hoppas de håller nu när de är Skara-träff imorgon igen ! smile


OCH en "STOR" update:

I nästa vecka åker multifuelmappen, ATM magnetventilen och CBV-dumpen på då jag blivit tillsagd att komma upp med bilen så dom får ha den några dagar ! cool big_smile big_smile big_smile

... så.. tills vidare !

Volvo V60 Polestar "Autotech" (2015)
Larsa74 Montör/svetsare
14 juni 2013 · 197 Inlägg

Spännande. Ska bli kul o höra hur mycket dom kan kräma ur den

Klevert
14 juni 2013 · 279 Inlägg

härligt att den går igen. blir der karavan imorgon igen ? så kan vi se om den klarar sig dit tongue

//Mattias

Volvo V70II (2016)
opA
14 juni 2013 · 302 Inlägg

Larsa74 skrev:
Spännande. Ska bli kul o höra hur mycket dom kan kräma ur den

Hehe jag hoppas inte på för mycket så motorn faktiskt överlever wink

Klevert skrev:
härligt att den går igen. blir der karavan imorgon igen ? så kan vi se om den klarar sig dit tongue

//Mattias

Den har gått hela tiden men inte 100%:igt.. får hoppas den fortsätter som förra lördagen när den gick bra tongue

Japp blir karavan.. du är  redan inbjuden ! wink

https://www.facebook.com/events/136774423189839/

Volvo V60 Polestar "Autotech" (2015)
Klevert
14 juni 2013 · 279 Inlägg

opA skrev:

Larsa74 skrev:
Spännande. Ska bli kul o höra hur mycket dom kan kräma ur den

Hehe jag hoppas inte på för mycket så motorn faktiskt överlever wink

Klevert skrev:
härligt att den går igen. blir der karavan imorgon igen ? så kan vi se om den klarar sig dit tongue

//Mattias

Den har gått hela tiden men inte 100%:igt.. får hoppas den fortsätter som förra lördagen när den gick bra tongue

Japp blir karavan.. du är  redan inbjuden ! wink

https://www.facebook.com/events/136774423189839/

redan anmäld smile får ju inte missas. hoppas det blir fler från Falköping som hakar på bara

Volvo V70II (2016)
opA
15 juni 2013 · 302 Inlägg

Klevert skrev:
redan anmäld smile får ju inte missas. hoppas det blir fler från Falköping som hakar på bara

Gött... ja, hoppas Andreas hakar på också. Eller vad säger du, Drunk ? smile

Volvo V60 Polestar "Autotech" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang