Man får som sagt räkna in den ström som bilens ordinarie saker vill ha, tex insprutning+tändning+ordinarie belysning. Sånt skiljer förstås mellan olika bilar och den enda referens jag själv har är min 240 med B230E, dvs insprutning med både tankpump och huvudpump. Tändsystemet är inga superkraftiga saker.
Den strömförbrukning jag har mätt upp på tomgång med andast ordinarie ljus påslaget ligger runt 22-23 A. Hur mycket det skiljer på en modern bil med mer avancerad styrning av bränsle och tändning vet jag inte.
Förut var jag av den uppfattningen att en bilgenerator bara orkade kanske hälften av sin maximala ström för att hålla stabil spänning vid tomgångsvarv (typ 800-1000 varv), men det är dock inte alltid så. Vissa generatorer kan ge kanske 60-70% av sin maximala ström vid dessa varv och fortfarande ha ganska bra spänning, fast utväxlingen mellan vevaxel och generatoraxel gör ju skillnad naturligtvis.
För att vara säker på att inte få bekymmer med dåligt laddat batteri så bör generatorns maxström ligga en bit högre än totala förbrukningen inklusive alla extraljus, på så sätt borde laddspänningen "aldrig" sjunka så lågt att batteriet inte får laddning. Här får man förutsätta att motorvarvet (och därmed generatorvarvet) ligger på minst 2000 varv när extraljusen är tända, vilket innebär att generatorn i detta läge bör kunna ge i närheten av sin maximala ström.

Men att ofta och under en längre tid belasta generatorn med sin maximala ström gör att den kan överbelastas. Enligt vad jag har förstått så är inte en bilgenerator riktigt designad för att jobba så hårt, men jag kan ju ha fel.