2352
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

21 761 Inlägg
13 januari 2013
#2341
Man får som sagt räkna in den ström som bilens ordinarie saker vill ha, tex insprutning+tändning+ordinarie belysning. Sånt skiljer förstås mellan olika bilar och den enda referens jag själv har är min 240 med B230E, dvs insprutning med både tankpump och huvudpump. Tändsystemet är inga superkraftiga saker.

Den strömförbrukning jag har mätt upp på tomgång med andast ordinarie ljus påslaget ligger runt 22-23 A. Hur mycket det skiljer på en modern bil med mer avancerad styrning av bränsle och tändning vet jag inte.

Förut var jag av den uppfattningen att en bilgenerator bara orkade kanske hälften av sin maximala ström för att hålla stabil spänning vid tomgångsvarv (typ 800-1000 varv), men det är dock inte alltid så. Vissa generatorer kan ge kanske 60-70% av sin maximala ström vid dessa varv och fortfarande ha ganska bra spänning, fast utväxlingen mellan vevaxel och generatoraxel gör ju skillnad naturligtvis.

För att vara säker på att inte få bekymmer med dåligt laddat batteri så bör generatorns maxström ligga en bit högre än totala förbrukningen inklusive alla extraljus, på så sätt borde laddspänningen "aldrig" sjunka så lågt att batteriet inte får laddning. Här får man förutsätta att motorvarvet (och därmed generatorvarvet) ligger på minst 2000 varv när extraljusen är tända, vilket innebär att generatorn i detta läge bör kunna ge i närheten av sin maximala ström. smile

Men att ofta och under en längre tid belasta generatorn med sin maximala ström gör att den kan överbelastas. Enligt vad jag har förstått så är inte en bilgenerator riktigt designad för att jobba så hårt, men jag kan ju ha fel.

37 Inlägg
13 januari 2013
#2342
Woody92 skrev:
Johan85 skrev:
Kristian_V skrev:

Han försöker bara provocera, han har redan skrivit åtminstone tre gånger i tråden att han skall ha 75W Xenon.

ska montera extra dimljus med 75watt xenon oxå smile

Ja vi har hört det blir nog bra lägg upp bild smile



Någon som har en aning om varför mina LED jag hade förut dimmade ner när de var igång ett tag, de satt i instrumenten och när jag startade bilen lös de starkt men blev gradvis svagare och svagare tills att de bara lös lite.

Har nu beställt några dussin led t10 t5 osv till instrumentbelysningen och vill inte att det ska hända samma igen..

Någon?


167 Inlägg
13 januari 2013
#2343
Det är så att jag har en volvo v70n.
Känner att jag inte hinner montera dit extraljuskablarna själv. Någon som vet vad volvo tar för att göra detta åt en? Alltså montera allt som behövs utan extraljuset och extraljusfästet?

45 Inlägg
13 januari 2013
#2344
Drönirettab skrev:
Man får som sagt räkna in den ström som bilens ordinarie saker vill ha, tex insprutning+tändning+ordinarie belysning. Sånt skiljer förstås mellan olika bilar och den enda referens jag själv har är min 240 med B230E, dvs insprutning med både tankpump och huvudpump. Tändsystemet är inga superkraftiga saker.

Den strömförbrukning jag har mätt upp på tomgång med andast ordinarie ljus påslaget ligger runt 22-23 A. Hur mycket det skiljer på en modern bil med mer avancerad styrning av bränsle och tändning vet jag inte.

23A är ganska lite kontra en modern bil, med all dess elektronik:|
Min 960 från -96 slukade 40A med ordinarie ljus och utan att elfläkten gick!
Med allt tillslaget så drog den 80A, då menar jag stereo, fläktar (kupé och kylning), stolsvärme, värme i ruta/speglar, helljus!
Gjorde samma mätning på en V70 (första karossen, -00), resultatet blev drygt 20A mer på alla fronter.
På en XC90, -05 D5, så landade det på dryga 100A med allt tillslaget tongue

Alla tre mätningar gjorda utan extraljus och endast xenonkonverterat helljus som drar samma som standard!
Senast redigerat av Eirike93 (13 januari 2013)


Voodoo
1 444 Inlägg
13 januari 2013
#2345
XenonPowerFreak skrev:
Stripz skrev:
Btw hur mkt kyla tål ledExtraljusen ?  tänkte då min ledlencer panlampa verkar inte tåla kyla alls :S

Ta upp det här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=197652

Min fråga var om led ramp!  Tog på lampan som exempel..  märkte att mina h3 led lampor från xenonkungen lyser svagare i kylan

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Voodoo
1 444 Inlägg
13 januari 2013
#2346
Risken finns ju med för mkt förbrukare att bilens dator får för lite ström och i sin tur få fel koder i motorn osv. Kanske en varnings lampa för airbag lr en motorlampa.

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

21 761 Inlägg
13 januari 2013
#2347
Stripz skrev:
Btw hur mkt kyla tål ledExtraljusen ?

Hos de ramper/extraljus där jag har sett info om temperaturarbetsområde så tål de iaf minus 40 grader, tyvärr är det inte alla ställen som skriver sån info. smile

4 074 Inlägg
13 januari 2013
#2348
Vet inte om det är jag som är trött men...

Har en bil med h4 i halvljus och h4 i helljus.
Ska jag då ha bixenon i båda??

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

730 Inlägg
13 januari 2013
#2349
ilaali skrev:
Det är så att jag har en volvo v70n.
Känner att jag inte hinner montera dit extraljuskablarna själv. Någon som vet vad volvo tar för att göra detta åt en? Alltså montera allt som behövs utan extraljuset och extraljusfästet?

Du gör det arbetet själv på under en halvtimme.

2 624 Inlägg
13 januari 2013
#2350
BJonsson skrev:
Vet inte om det är jag som är trött men...

Har en bil med h4 i halvljus och h4 i helljus.
Ska jag då ha bixenon i båda??

Ja du ska ha ett 35W bi-xenonkit. smile


Forummoderator
26 479 Inlägg
13 januari 2013
#2351
BJonsson skrev:
Vet inte om det är jag som är trött men...

Har en bil med h4 i halvljus och h4 i helljus.
Ska jag då ha bixenon i båda??

Om det är två separata så ska du väl ha två separata satser?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 624 Inlägg
13 januari 2013
#2352
Mack skrev:
BJonsson skrev:
Vet inte om det är jag som är trött men...

Har en bil med h4 i halvljus och h4 i helljus.
Ska jag då ha bixenon i båda??

Om det är två separata så ska du väl ha två separata satser?

Det är inte separat. har han H4 så är det en lampa smile
Senast redigerat av martinn (13 januari 2013)


Forummoderator
26 479 Inlägg
13 januari 2013
#2353
martinn skrev:
Mack skrev:
BJonsson skrev:
Vet inte om det är jag som är trött men...

Har en bil med h4 i halvljus och h4 i helljus.
Ska jag då ha bixenon i båda??

Om det är två separata så ska du väl ha två separata satser?

Det är inte separat. har han H4 så är det en lampa smile

Lät som separata lampor av döma av texten..men ok.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 074 Inlägg
13 januari 2013
#2354
martinn skrev:
BJonsson skrev:
Vet inte om det är jag som är trött men...

Har en bil med h4 i halvljus och h4 i helljus.
Ska jag då ha bixenon i båda??

Ja du ska ha ett 35W bi-xenonkit. smile

Ett??

Hmm.... 2st kit lär jag väl ha! big_smile

Förtydligande!

Det är alltså 1st h4 till halv och 1st h4 till hel,totat 2st halv å 2st hel
Senast redigerat av BJonsson (13 januari 2013)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

GL77
13 januari 2013
#2355
BJonsson skrev:
martinn skrev:
BJonsson skrev:
Vet inte om det är jag som är trött men...

Har en bil med h4 i halvljus och h4 i helljus.
Ska jag då ha bixenon i båda??

Ja du ska ha ett 35W bi-xenonkit. smile

Ett??

Hmm.... 2st kit lär jag väl ha! big_smile

Vad är det för bil? smileroll

2 624 Inlägg
13 januari 2013
#2356
BJonsson skrev:
martinn skrev:
BJonsson skrev:
Vet inte om det är jag som är trött men...

Har en bil med h4 i halvljus och h4 i helljus.
Ska jag då ha bixenon i båda??

Ja du ska ha ett 35W bi-xenonkit. smile

Ett??

Hmm.... 2st kit lär jag väl ha! big_smile

Förtydligande!

Det är alltså 1st h4 till halv och 1st h4 till hel,totat 2st halv å 2st hel

Va?

H4 är ju en lampa med både halv/hel.

Varför har du då två olika H4or? känns märkligt tongue


4 074 Inlägg
13 januari 2013
#2357
XenonPowerFreak skrev:
BJonsson skrev:
martinn skrev:
Ja du ska ha ett 35W bi-xenonkit. smile

Ett??

Hmm.... 2st kit lär jag väl ha! big_smile

Vad är det för bil? smileroll

Opel astra är de... tror de är en 98 eller 99 tyskimport
Senast redigerat av BJonsson (13 januari 2013)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

2 624 Inlägg
13 januari 2013
#2358
BJonsson skrev:
XenonPowerFreak skrev:
BJonsson skrev:
Ett??

Hmm.... 2st kit lär jag väl ha! big_smile

Vad är det för bil? smileroll

Opel astra är de... tror de är en 98 eller 99

Den har EN h4. inte TVÅ smile

en för varje sida alltså.

så det är ett 35w bixenon kit du behöver!
Senast redigerat av martinn (13 januari 2013)


7 488 Inlägg
13 januari 2013
#2359
du har ju bara en lampa per strålkastare ju wink så ETT kit,, men rekomenderar ej xenon med H4 alls,, då de bländar som SATAN,


4 074 Inlägg
13 januari 2013
#2360
oops.... cool
haha tack grabbar!
får skyllla på att jag är trött

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!


Sök