Fillppa skrev:
Mina bick-nick har smakat på ett å annat, fortfarande hela.
Kompisens NBB klarade inte en vall, tror 2st sprack
Det är det jag menade i min förra post.
De flesta ljus idag har hus av plast. Kyla gör material skört.
Hus av metall tål givetvis mer. "Glas" av plast pallar bättre än "Glas" av glas.
Men om man skall putta in fronten i en snövall med extraljusen före, så är ju en ny plogad vall med lite löst packad snö snällare mot materialet än en gammal vall som blivit till is.
Puttar man till en vall, med en bil på ca 1,5ton, med X-ljusen emellan, så spelar märke och modell mindre roll.
Det är därför som det finns en marknad för frontbågar. För att skydda lamporna.
Snack om att ett märke pallar vallen bättre än ett annat, är ju bara dumt.
Det beror ju mera på hårdheten på vallen, än på märket på lampan.
EDIT:
Börja med att ställa in lamporna först, det gör ju stor skillnad. Du har ju någon lampa som lyser upp alldeles framför bilen. Den ljus fläcken gör ju att du inte ser ljuset längre bort, för du blir bländad av ljuset på vägen närmast bilen.
Jag brukar ställa in höjden med ett vattenpass. Så ljusen pekar en liten aning upp, luftbubblan innanför sträcken men en aning bort från bilen.
Men det beror ju på hur mycket reflektorn sprider ljuset på höjden. Det viktiga är att man inte har för ljust nära bilen, för det förstör mörkerseendet så man inte ser sina egna X-ljus borta i skogen.