1689
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

45 Inlägg
4 februari 2013
#2901
Mack skrev:
Vad är det för fel på dem då? Haha. Jag gillar dem. Mycket för lite pengar.

Jag också! smile
Har också spräckt ett när jag skulle justera utan att lossa alla skruvar, i -10:D


1 893 Inlägg
4 februari 2013
#2902
Vad spelar det för roll vilket mörke X-ljusen är.
Kör man på en upp plogad isvall, spelar det ingen roll, det går sönder.

Era X-ljus har inte smakat på annat än lite löst packad snö. En riktig vall, som sett några dagar med plusgrader är lika hårda som betong.
Ett tips. När ni parkerar, kör inte så långt fram. Eller om ni måste, backa! wink


Forummoderator
26 474 Inlägg
4 februari 2013
#2903
Kristian_V skrev:
Vad spelar det för roll vilket mörke X-ljusen är.
Kör man på en upp plogad isvall, spelar det ingen roll, det går sönder.

Era X-ljus har inte smakat på annat än lite löst packad snö. En riktig vall, som sett några dagar med plusgrader är lika hårda som betong.
Ett tips. När ni parkerar, kör inte så långt fram. Eller om ni måste, backa! wink

Det där tänker jag inte ens kommentera..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

JFfoto
4 februari 2013
#2904
Har monterat relä och ballasterna på taket nu.. Lite krångel med att nya generatorn inte laddar "bara", blir ett nytt batteri imorgon, om inte det funkar då, så tar jag bort allt. Orkar inte.

https://www1.garaget.org/archive/172/171273/307106/307106-3012689.jpg

16 Inlägg
5 februari 2013
#2905
monterte nye lys i helga, skal lage nytt feste til de øvre så de havner nermere de nedre
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184953/184953-83559f36493432ed647e7ad77cd14a1f.jpg
hovedlykta er fikset nå. philips extreme vision i hovedlyktene, osram 100w i de nedre og 35w xenon i de øvre
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184953/184953-ca80941a35c4047b097719c76de7e734.jpg
trenger litt justering men jeg er ikke fornøyd med lyset, må vel bestille 75W xenon tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184953/184953-0c790d0c8189fe0582839124883dc584.jpg

392 Inlägg
5 februari 2013
#2906
Kristian_V skrev:
Vad spelar det för roll vilket mörke X-ljusen är.
Kör man på en upp plogad isvall, spelar det ingen roll, det går sönder.

Era X-ljus har inte smakat på annat än lite löst packad snö. En riktig vall, som sett några dagar med plusgrader är lika hårda som betong.
Ett tips. När ni parkerar, kör inte så långt fram. Eller om ni måste, backa! wink

Mina bick-nick har smakat på ett å annat, fortfarande hela.

Kompisens NBB klarade inte en vall, tror 2st sprack


1 893 Inlägg
5 februari 2013
#2907
Fillppa skrev:
Mina bick-nick har smakat på ett å annat, fortfarande hela.

Kompisens NBB klarade inte en vall, tror 2st sprack

Det är det jag menade i min förra post.
De flesta ljus idag har hus av plast. Kyla gör material skört.
Hus av metall tål givetvis mer. "Glas" av plast pallar bättre än "Glas" av glas.

Men om man skall putta in fronten i en snövall med extraljusen före, så är ju en ny plogad vall med lite löst packad snö snällare mot materialet än en gammal vall som blivit till is.
Puttar man till en vall, med en bil på ca 1,5ton, med X-ljusen emellan, så spelar märke och modell mindre roll.
Det är därför som det finns en marknad för frontbågar. För att skydda lamporna.

Snack om att ett märke pallar vallen bättre än ett annat, är ju bara dumt.
Det beror ju mera på hårdheten på vallen, än på märket på lampan.


EDIT:

Borvik skrev:
...trenger litt justering men jeg er ikke fornøyd med lyset, må vel bestille 75W xenon tongue
http://www1.garaget.org/gallery/images/185/184953/184953-0c790d0c8189fe0582839124883dc584.jpg

Börja med att ställa in lamporna först, det gör ju stor skillnad. Du har ju någon lampa som lyser upp alldeles framför bilen. Den ljus fläcken gör ju att du inte ser ljuset längre bort, för du blir bländad av ljuset på vägen närmast bilen.
Jag brukar ställa in höjden med ett vattenpass. Så ljusen pekar en liten aning upp, luftbubblan innanför sträcken men en aning bort från bilen.
Men det beror ju på hur mycket reflektorn sprider ljuset på höjden. Det viktiga är att man inte har för ljust nära bilen, för det förstör mörkerseendet så man inte ser sina egna X-ljus borta i skogen.
Senast redigerat av Kristian_V (5 februari 2013)


Meldem
4 137 Inlägg
5 februari 2013
#2908
Kristian_V skrev:
Fillppa skrev:
Mina bick-nick har smakat på ett å annat, fortfarande hela.

Kompisens NBB klarade inte en vall, tror 2st sprack

Det är det jag menade i min förra post.
De flesta ljus idag har hus av plast. Kyla gör material skört.
Hus av metall tål givetvis mer. "Glas" av plast pallar bättre än "Glas" av glas.

Men om man skall putta in fronten i en snövall med extraljusen före, så är ju en ny plogad vall med lite löst packad snö snällare mot materialet än en gammal vall som blivit till is.
Puttar man till en vall, med en bil på ca 1,5ton, med X-ljusen emellan, så spelar märke och modell mindre roll.
Det är därför som det finns en marknad för frontbågar. För att skydda lamporna.

Snack om att ett märke pallar vallen bättre än ett annat, är ju bara dumt.
Det beror ju mera på hårdheten

Du tror att ett par Sim klarar en snövall lika bra som ett par Lightforce? Glas är väl det sämsta.materialet att ha i ett extraljus egentligen.


Fotograf
1 319 Inlägg
5 februari 2013
#2909
Kalltkaffe skrev:
Har monterat relä och ballasterna på taket nu.. Lite krångel med att nya generatorn inte laddar "bara", blir ett nytt batteri imorgon, om inte det funkar då, så tar jag bort allt. Orkar inte.

http://www1.garaget.org/archive/172/171273/307106/307106-3012689.jpg

säljer dom annars?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 893 Inlägg
5 februari 2013
#2910
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:
Fillppa skrev:
Mina bick-nick har smakat på ett å annat, fortfarande hela.

Kompisens NBB klarade inte en vall, tror 2st sprack

Det är det jag menade i min förra post.
De flesta ljus idag har hus av plast. Kyla gör material skört.
Hus av metall tål givetvis mer. "Glas" av plast pallar bättre än "Glas" av glas.

Men om man skall putta in fronten i en snövall med extraljusen före, så är ju en ny plogad vall med lite löst packad snö snällare mot materialet än en gammal vall som blivit till is.
Puttar man till en vall, med en bil på ca 1,5ton, med X-ljusen emellan, så spelar märke och modell mindre roll.
Det är därför som det finns en marknad för frontbågar. För att skydda lamporna.

Snack om att ett märke pallar vallen bättre än ett annat, är ju bara dumt.
Det beror ju mera på hårdheten

Du tror att ett par Sim klarar en snövall lika bra som ett par Lightforce? Glas är väl det sämsta.materialet att ha i ett extraljus egentligen.

Jag tror att SIM klarar en snövall lika bra, eller dåligt som LightForce.
Men jag försöker hålla mina SIM från snövallar, de håller längre då! cool

Välkommen tillbaka!


733 Inlägg
5 februari 2013
#2911
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:
Fillppa skrev:
Mina bick-nick har smakat på ett å annat, fortfarande hela.

Kompisens NBB klarade inte en vall, tror 2st sprack

Det är det jag menade i min förra post.
De flesta ljus idag har hus av plast. Kyla gör material skört.
Hus av metall tål givetvis mer. "Glas" av plast pallar bättre än "Glas" av glas.

Men om man skall putta in fronten i en snövall med extraljusen före, så är ju en ny plogad vall med lite löst packad snö snällare mot materialet än en gammal vall som blivit till is.
Puttar man till en vall, med en bil på ca 1,5ton, med X-ljusen emellan, så spelar märke och modell mindre roll.
Det är därför som det finns en marknad för frontbågar. För att skydda lamporna.

Snack om att ett märke pallar vallen bättre än ett annat, är ju bara dumt.
Det beror ju mera på hårdheten

Du tror att ett par Sim klarar en snövall lika bra som ett par Lightforce? Glas är väl det sämsta.materialet att ha i ett extraljus egentligen.

Mina 3sim som jag hade på s70:in höll för att köra in i en garageport big_smile det som räddade dom var att fötterna är gjorda i plast så dom gick sönder före nått på själva lyktan pajja smile


16 Inlägg
5 februari 2013
#2912
Kristian_V skrev:
Borvik skrev:
...trenger litt justering men jeg er ikke fornøyd med lyset, må vel bestille 75W xenon tongue
http://www1.garaget.org/gallery/images/185/184953/184953-0c790d0c8189fe0582839124883dc584.jpg

Börja med att ställa in lamporna först, det gör ju stor skillnad. Du har ju någon lampa som lyser upp alldeles framför bilen. Den ljus fläcken gör ju att du inte ser ljuset längre bort, för du blir bländad av ljuset på vägen närmast bilen.
Jag brukar ställa in höjden med ett vattenpass. Så ljusen pekar en liten aning upp, luftbubblan innanför sträcken men en aning bort från bilen.
Men det beror ju på hur mycket reflektorn sprider ljuset på höjden. Det viktiga är att man inte har för ljust nära bilen, för det förstör mörkerseendet så man inte ser sina egna X-ljus borta i skogen.

det ser verre ut enn det er på bildet, bilen står i en nedoverbakke. det er egentlig bare den helt til høyre som må justeres opp, og de øverste skal lyse litt tettere

171 Inlägg
5 februari 2013
#2913
Fick mitt xenon kit från Humanhabbit och så packade jag upp det och la märkte till att en ballast var bucklad, märkte det redan innan jag tog med det till garaget, men alla 3 funkade dock, lite trist dock med en bucklad, har ej kontaktat dem angående det funderar på göra det, annars nöjd med 3st 55W xenon i SIM

398 Inlägg
5 februari 2013
#2914
Kristian_V skrev:
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:
Det är det jag menade i min förra post.
De flesta ljus idag har hus av plast. Kyla gör material skört.
Hus av metall tål givetvis mer. "Glas" av plast pallar bättre än "Glas" av glas.

Men om man skall putta in fronten i en snövall med extraljusen före, så är ju en ny plogad vall med lite löst packad snö snällare mot materialet än en gammal vall som blivit till is.
Puttar man till en vall, med en bil på ca 1,5ton, med X-ljusen emellan, så spelar märke och modell mindre roll.
Det är därför som det finns en marknad för frontbågar. För att skydda lamporna.

Snack om att ett märke pallar vallen bättre än ett annat, är ju bara dumt.
Det beror ju mera på hårdheten

Du tror att ett par Sim klarar en snövall lika bra som ett par Lightforce? Glas är väl det sämsta.materialet att ha i ett extraljus egentligen.

Jag tror att SIM klarar en snövall lika bra, eller dåligt som LightForce.
Men jag försöker hålla mina SIM från snövallar, de håller längre då! cool

Välkommen tillbaka!

Tror inte du vet vad du pratar om tongue
https://www.youtube.com/watch?v=U_R2JLs0I5E
Senast redigerat av HBass (5 februari 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

1 893 Inlägg
5 februari 2013
#2915
HBass skrev:
Kristian_V skrev:
TouchOfRed skrev:
Du tror att ett par Sim klarar en snövall lika bra som ett par Lightforce? Glas är väl det sämsta.materialet att ha i ett extraljus egentligen.

Jag tror att SIM klarar en snövall lika bra, eller dåligt som LightForce.
Men jag försöker hålla mina SIM från snövallar, de håller längre då! cool

Välkommen tillbaka!

Tror inte du vet vad du pratar om tongue
https://www.youtube.com/watch?v=U_R2JLs0I5E

Och det vet du?
Hur bra lös den lampan sedan? För i videon monterar de varken ihop lamphuset med glaset, eller visar hur de lyser. (Efter första skottet ser man ett tydligt hål i glaset. Vore det en reflektor bakom glaset, tror du den skulle vara spegelblank och reflektera ljuset korrekt?)
De klämmer heller inte i hop komplett lampa mellan nått som väger +1,5ton och ett fast föremål. (Det vi pratade om här)
Jag kan skjuta hagelbössa på en bil, den går säkert att köra med sedan, men hur långt och vem vill köra med en sådan bil.
Senast redigerat av Kristian_V (5 februari 2013)


Meldem
4 137 Inlägg
5 februari 2013
#2916
Kristian_V skrev:
HBass skrev:
Kristian_V skrev:

Jag tror att SIM klarar en snövall lika bra, eller dåligt som LightForce.
Men jag försöker hålla mina SIM från snövallar, de håller längre då! cool

Välkommen tillbaka!

Tror inte du vet vad du pratar om tongue
https://www.youtube.com/watch?v=U_R2JLs0I5E

Och det vet du?
Hur bra lös den lampan sedan? För i videon monterar de varken ihop lamphuset med glaset, eller visar hur de lyser. (Efter första skottet ser man ett tydligt hål i glaset. Vore det en reflektor bakom glaset, tror du den skulle vara spegelblank och reflektera ljuset korrekt?)
De klämmer heller inte i hop komplett lampa mellan nått som väger +1,5ton och ett fast föremål. (Det vi pratade om här)
Jag kan skjuta hagelbössa på en bil, den går säkert att köra med sedan, men hur långt och vem vill köra med en sådan bil.

Frågan var ju om dom höll eller inte. Inte hur bra dom lös efter?
Skulle förövrigt vilja se SIM genomgå dom där testerna. Tror faktiskt inte det är mycket kvar av SIM efter det testet.

Men skitsamma om det nu..

En bil med projektorlinser i strålkastarna, är det bara att xenonkonvetera dom normalt? Enkelt? Svårt?


398 Inlägg
5 februari 2013
#2917
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:
HBass skrev:

Tror inte du vet vad du pratar om tongue
https://www.youtube.com/watch?v=U_R2JLs0I5E

Och det vet du?
Hur bra lös den lampan sedan? För i videon monterar de varken ihop lamphuset med glaset, eller visar hur de lyser. (Efter första skottet ser man ett tydligt hål i glaset. Vore det en reflektor bakom glaset, tror du den skulle vara spegelblank och reflektera ljuset korrekt?)
De klämmer heller inte i hop komplett lampa mellan nått som väger +1,5ton och ett fast föremål. (Det vi pratade om här)
Jag kan skjuta hagelbössa på en bil, den går säkert att köra med sedan, men hur långt och vem vill köra med en sådan bil.

Frågan var ju om dom höll eller inte. Inte hur bra dom lös efter?
Skulle förövrigt vilja se SIM genomgå dom där testerna. Tror faktiskt inte det är mycket kvar av SIM efter det testet.

Men skitsamma om det nu..

En bil med projektorlinser i strålkastarna, är det bara att xenonkonvetera dom normalt? Enkelt? Svårt?

Det är oftast ingen skillnad att xenonkonvetera dem, skillnaden är oftast att du får bättre ljusbild.
Det du ska tänka på är att du ska ha helljuslampor eftersom det redan finns avskärmning i dem.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

Soppgubbe
900 Inlägg
5 februari 2013
#2918
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:
HBass skrev:
Tror inte du vet vad du pratar om tongue
https://www.youtube.com/watch?v=U_R2JLs0I5E

Och det vet du?
Hur bra lös den lampan sedan? För i videon monterar de varken ihop lamphuset med glaset, eller visar hur de lyser. (Efter första skottet ser man ett tydligt hål i glaset. Vore det en reflektor bakom glaset, tror du den skulle vara spegelblank och reflektera ljuset korrekt?)
De klämmer heller inte i hop komplett lampa mellan nått som väger +1,5ton och ett fast föremål. (Det vi pratade om här)
Jag kan skjuta hagelbössa på en bil, den går säkert att köra med sedan, men hur långt och vem vill köra med en sådan bil.

Frågan var ju om dom höll eller inte. Inte hur bra dom lös efter?
Skulle förövrigt vilja se SIM genomgå dom där testerna. Tror faktiskt inte det är mycket kvar av SIM efter det testet.

Men skitsamma om det nu..

En bil med projektorlinser i strålkastarna, är det bara att xenonkonvetera dom normalt? Enkelt? Svårt?

Enkelt, bara trycka i lampan, tuta och köra smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

Meldem
4 137 Inlägg
5 februari 2013
#2919
HBass skrev:
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:

Och det vet du?
Hur bra lös den lampan sedan? För i videon monterar de varken ihop lamphuset med glaset, eller visar hur de lyser. (Efter första skottet ser man ett tydligt hål i glaset. Vore det en reflektor bakom glaset, tror du den skulle vara spegelblank och reflektera ljuset korrekt?)
De klämmer heller inte i hop komplett lampa mellan nått som väger +1,5ton och ett fast föremål. (Det vi pratade om här)
Jag kan skjuta hagelbössa på en bil, den går säkert att köra med sedan, men hur långt och vem vill köra med en sådan bil.

Frågan var ju om dom höll eller inte. Inte hur bra dom lös efter?
Skulle förövrigt vilja se SIM genomgå dom där testerna. Tror faktiskt inte det är mycket kvar av SIM efter det testet.

Men skitsamma om det nu..

En bil med projektorlinser i strålkastarna, är det bara att xenonkonvetera dom normalt? Enkelt? Svårt?

Det är oftast ingen skillnad att xenonkonvetera dem, skillnaden är oftast att du får bättre ljusbild.
Det du ska tänka på är att du ska ha helljuslampor eftersom det redan finns avskärmning i dem.

Finns det renodlade helljuslampor? Hänger inte med på vad du menar tongue


398 Inlägg
5 februari 2013
#2920
Kristian_V skrev:
HBass skrev:
Kristian_V skrev:

Jag tror att SIM klarar en snövall lika bra, eller dåligt som LightForce.
Men jag försöker hålla mina SIM från snövallar, de håller längre då! cool

Välkommen tillbaka!

Tror inte du vet vad du pratar om tongue
https://www.youtube.com/watch?v=U_R2JLs0I5E

Och det vet du?
Hur bra lös den lampan sedan? För i videon monterar de varken ihop lamphuset med glaset, eller visar hur de lyser. (Efter första skottet ser man ett tydligt hål i glaset. Vore det en reflektor bakom glaset, tror du den skulle vara spegelblank och reflektera ljuset korrekt?)
De klämmer heller inte i hop komplett lampa mellan nått som väger +1,5ton och ett fast föremål. (Det vi pratade om här)
Jag kan skjuta hagelbössa på en bil, den går säkert att köra med sedan, men hur långt och vem vill köra med en sådan bil.

Jag har haft båda och jag skulle INTE köpa SIM igen, däremot Lightforce skulle jag köpa igen.
Men jag har iof aldrig kört in i en snövall med någon av dem men har fått hål av stenskott i SIM.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/


Sök