1577
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

7 485 Inlägg
18 februari 2013
Kristian_V skrev:
Lite kul är det med folks åsikter om vad som är bra, och vad som ABSOLUT inte är det.big_smile

"BozniaN" frågade råd om vad han skall satsa på.
Nästan det första som kommer fram är. "Absolut inte SIM!"
(Kvalité brist till trots, så är deras Flood  ref 37 det ljus med bäst ljusbild.
Inte enligt mej, utan av oberoende tester av experter i laboratorie miljö.)

Jag förstår att de flesta här har gått igenom SIM, annars kan ni väl inte säga att de är dåliga, eller?
Vi har alla sett bilder tidigare i tråden, på bort rostade reflektorer på SIM...
MEN... BozniaN bor i Skellefteå !!!
Hur mycket salt har de på vägarna där uppe.
Kanske håller SIM i 20 år där uppe?
Vem vet?

Jag vet i alla fall att om man skall köpa stenskott skydd för 180kr/st till sina Hella, så väljer jag lätt SIM för 200kr/st istället. Går en sönder, så köper jag en ny!

Vad är viktigast?
Att det lyser bäst?
Eller att det håller bäst?
Eller att det inte skall kosta skjortan?

Är pengar inte ett problem? Köp IPF Xenon för typ 4000kr/st. (Eller LightForce)
Mycket ljus för pengarna? Köp SIM ref37 och konvertera. (De lyser mer än nog långt med 5x starkare Xenon.)
"Eller någonstans mitt emellan? Hella 3003, NBB 225, Bocsh... . . . .  .  .  .

vi har mkt salt här tro mig,, men smaken är som baken,, däremot touch of red,, tycker jag det är urkasst å ha gula filter,, de förstör ju bara ljusflödet,, wink snygt å snyggt,, talar nog för de flesta,, man har INTE extraljus för de är snygga wink wink wink   kram

7 485 Inlägg
18 februari 2013
Rocknob skrev:
Eirike93 skrev:
Rocknob skrev:
Kan tillägga att jag bor och jobbar i Ramsele, 7 mil från sollefteå och de sandar här.
Och vi har sim på alla våra taxibilar, vi byter ut de med 1,5år mellanrum. Största orsaken för att reflektor har totalt rosta sönder annars får de spricker så fort man får stenskott. Kan ja även tillägga att vi kör med de året runt och utan skydd, är väl chefen som är dumsnål. En buss har borch och de har hållt i ca 3år

1,5 år, i en taxi, vad innebär det i mil?

Uppskattningsvis 7-9000mil

det var lite jag körde ca 1000mil i mån när jag körde taxi

730 Inlägg
18 februari 2013
Tog en bild med mobilen när jag körde hem ikväll.

Har fortfarande elfel så det är bara 2 fjärr och 2 pencil som lyser utav mina NBB. Inte ställt in dom heller ännu, men det finns potential där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72687/72687-51b23f1e2b845be0918bdd440760d89d.jpg
Senast redigerat av Sjodahl (18 februari 2013)

783 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
granadadr skrev:
Rocknob skrev:
Eirike93 skrev:

1,5 år, i en taxi, vad innebär det i mil?

Uppskattningsvis 7-9000mil

det var lite jag körde ca 1000mil i mån när jag körde taxi

Bero lite på vart man kör med smile Sen kör ja bärgare med så smile

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
18 februari 2013
Nu har jag en liten fundering! Har nu ikväll kört förbi ett X antal fartkameror med fullmundering igång.
Skulle en kamera klara att få med regplåten på bild när 375W xenon stirrar in i linsen? Särskilt när extraljusen sitter precis ovanför skylten.

Bara en fundering! Sällan jag är i riskzonen och är ingenting jag har tänkt att testa wink

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Forummoderator
26 471 Inlägg
18 februari 2013
AD_ skrev:
Nu har jag en liten fundering! Har nu ikväll kört förbi ett X antal fartkameror med fullmundering igång.
Skulle en kamera klara att få med regplåten på bild när 375W xenon stirrar in i linsen? Särskilt när extraljusen sitter precis ovanför skylten.

Bara en fundering! Sällan jag är i riskzonen och är ingenting jag har tänkt att testa wink

Har faktiskt grubblat över detta själv tidigare.
Det borde ju bli oläsliga bilder om ljuset är tillräckligt starkt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

230 Inlägg
18 februari 2013
AD_ skrev:

Bara starta lysena och gå och fota med en vanligt kamera?
Ser man det då så ser fartkameran.

74 Inlägg
18 februari 2013
Någon som kan peka mot ett par led lampor motsvarande 4300K? Har 6000K i position och 4300K i halvljus, ser inte jättebra ut. Canbus eller inte spelar ingen roll då de jag har nu är Canbus men blinkar ändå

Meldem
4 137 Inlägg
19 februari 2013
Går det att montera såna där runda led lampor med sugproppar i bakrutan?
Känns som en bra idé, men kanske blir ostadigt och inte sitter åt ordentligt.

som backlyse tänker jag som alltså.
Senast redigerat av TouchOfRed (19 februari 2013)

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 februari 2013
Mack skrev:
AD_ skrev:

Har faktiskt grubblat över detta själv tidigare.
Det borde ju bli oläsliga bilder om ljuset är tillräckligt starkt?

715w xenon in i kameran ksk räcker?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
19 februari 2013
TouchOfRed skrev:

Tror inte det blir så särskilt stabilt. (Trodde först du menade en rund ledsymbol där ens humör kunde visas i bakrutan. Den är också av led och är rund big_smile)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Meldem
4 137 Inlägg
19 februari 2013
C_A_T skrev:
TouchOfRed skrev:

Tror inte det blir så särskilt stabilt. (Trodde först du menade en rund ledsymbol där ens humör kunde visas i bakrutan. Den är också av led och är rund big_smile)

Haha, absolut inte ! xD
vad tror du om mig? :p

GL77
19 februari 2013
Googleye skrev:
Någon som kan peka mot ett par led lampor motsvarande 4300K? Har 6000K i position och 4300K i halvljus, ser inte jättebra ut. Canbus eller inte spelar ingen roll då de jag har nu är Canbus men blinkar ändå

Hör med bengtsson här på garaget.

http://www.garaget.org/Bengtsson

Han har Saab och har bytt ut det mesta mot LED smile

GL77
19 februari 2013
AD_ skrev:

Det funkar (jag menar kameran blir bländad), jag har testat då jag hade skodan med mitt extraljussystem monterat big_smile

Fotograf
1 319 Inlägg
19 februari 2013
G-POWER skrev:
AD_ skrev:

Det funkar (jag menar kameran blir bländad), jag har testat då jag hade skodan med mitt extraljussystem monterat big_smile

försvann skylten eller såg man inte dig+

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

GL77
19 februari 2013
fredda_king skrev:
G-POWER skrev:
AD_ skrev:

Fick inget bot smile Det e ju huvudsaken smile "Över 800w i xenon kan inte ha fel" big_smilebig_smilebig_smile

Fotograf
1 319 Inlägg
19 februari 2013
G-POWER skrev:
fredda_king skrev:
G-POWER skrev:

Fick inget bot smile Det e ju huvudsaken smile "Över 800w i xenon kan inte ha fel" big_smilebig_smilebig_smile

haha sant

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

GL77
19 februari 2013
Men nu på den nya bilen så blir det extraljus som ska vara lite snyggare, inga stora ljus som gör bilen ful. Jag tycker inte att NBB och de andra passar på denna. Så jag vill ha LED istället, tex någon Vision X ramp vid reg-skylten.

https://www1.garaget.org/archive/37/36462/318126/318126-3012252.jpg

Har ju testat rätt många extraljus med mycket effekt och tycker att det räcker med xenon nu.

Jag har ju nästan ett helt år på mig att bestämma mig hur det ska se ut, så nu satsar jag på annat så länge... cool
Senast redigerat av G-POWER (19 februari 2013)

783 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
Ska nog utöka mitt system med 4 x NBB 175(pencil) med 55w xenon i smile

2 074 Inlägg
19 februari 2013
Rocknob skrev:
Ska nog utöka mitt system med 4 x NBB 175(pencil) med 55w xenon i smile

Jag fick ingen bra ljusbild med xenon i NBB 175 pencil. Blev lite som en cirkel med en starkare punkt i mitten.

Sök