Vad tror ni om att byta alla glödlampor i bakljuset till led? Älskar den där "Snap on - Snap off" effekten på LED. Om ni vet vad jag menar?
Eh..dom tänds..förhoppningsvis. Och slocknar? Eller gör dom nåt mer spännande?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Vad tror ni om att byta alla glödlampor i bakljuset till led? Älskar den där "Snap on - Snap off" effekten på LED. Om ni vet vad jag menar?
Eh..dom tänds..förhoppningsvis. Och slocknar? Eller gör dom nåt mer spännande?
LED tänds/slocknar ju "direkt" till skillnad mot glödlampor, tror det var det som menades
Hur är det med LED-extraljus? Fortsätter dem, liksom vanliga halogenlampor, att glöda någon sekund efter avstängning eller är det även där helt tvärt av?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Eh..dom tänds..förhoppningsvis. Och slocknar? Eller gör dom nåt mer spännande?
LED tänds/slocknar ju "direkt" till skillnad mot glödlampor, tror det var det som menades
Hur är det med LED-extraljus? Fortsätter dem, liksom vanliga halogenlampor, att glöda någon sekund efter avstängning eller är det även där helt tvärt av?
Jag har inte märkt av nån fördröjning. Dom tänds så snabbt att helljuset kommer igång kanske 1/2 eller 1/4 sekund efter.
Eh..dom tänds..förhoppningsvis. Och slocknar? Eller gör dom nåt mer spännande?
LED tänds/slocknar ju "direkt" till skillnad mot glödlampor, tror det var det som menades
Precis !
Kan hålla med om att jag också gillar det. Faren har ju LED-baklampor på sin A6, visserligen sjukt mycket snyggare som modell än original. Men jag gillar som sagt också det där "helt på/helt av direkt"-"grejen
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LED tänds/slocknar ju "direkt" till skillnad mot glödlampor, tror det var det som menades
Hur är det med LED-extraljus? Fortsätter dem, liksom vanliga halogenlampor, att glöda någon sekund efter avstängning eller är det även där helt tvärt av?
Jag har inte märkt av nån fördröjning.
När man stänger av alltså?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
LED tänds/slocknar ju "direkt" till skillnad mot glödlampor, tror det var det som menades
Precis !
Kan hålla med om att jag också gillar det. Faren har ju LED-baklampor på sin A6, visserligen sjukt mycket snyggare som modell än original. Men jag gillar som sagt också det där "helt på/helt av direkt"-"grejen
Hur är det med LED-extraljus? Fortsätter dem, liksom vanliga halogenlampor, att glöda någon sekund efter avstängning eller är det även där helt tvärt av?
Jag har inte märkt av nån fördröjning.
När man stänger av alltså?
Nej. Kanske finns nån fördröjning, men inget jag märker av. Henke kan säkerligen svara på detta, med sina uträkningar på hur mycket fördröjning det kan vara, om någon fördröjning alls.
Jag upplever att min extraljusramp med LED även slocknar mycket snabbt, typ som Xenon.
Om man tex står vid en järnvägsövergång och kollar på de blinkande röda lamporna så ser man väldigt tydlig skillnad i hur snabbt de både tänds och släcks när det sitter LED i lamphusen.
Ja, det är ju fördröjning på glödlampor, eller bara när de släcks, tänder gör de ju på stört.
Tyckte också att glöd/halogen tände på stört tills vi monterade LED-arbetsljus på en traktor. När vi monterat på ena sidan var man ju tvungen att testa, jävlar vilken skillnad det var på tillslag. LED tänds ögonblickligen men halogen får en fördröjning nästan likt xenon kontra halogen.
Robzter är du ute efter en kortare ljusbild eller längre ljusbild? Lightforce 240 med 35w xenon har 1 lux på 1200m Lightforce 170 med 35w xenon har 1 lux på 510m
Även om dom har exakt samma lumen kommer de fördelas på olika ställen. En liten reflektor kommer antingen ge en bredare och högre ljusbild i själva mittpunkten eller mer ströljus precis nära bilen.
Jag är ute efter så mycket ljus som möjligt överallt dock så åker jag mest i stockholm så xenon är lite överflödigt. blir Åre ett par gånger per vinter samt lite jakt i höst/vinter så vill ha bra ljus där med när man ska hem från skogen. bilen kommer däremot inte ha extraljusen på sommaren
tänkte montera dom ungefär sådär fast 3st inte låta dom sticka upp ovanför huven iaf. sen köpa filter till. iaf färgfilter för att få rätt färg för snö
Skit i färgfilter det ger 20% minskat ljus i runda slängar och satsa på Lightforce serie med externa xenonballaster. De är mycket billigare än de med inbyggda tyska Osram xenonkit. Självklart lite sämre kvalité och inte lyxen av inbyggd ballast men du får ju minst det dubbla ljuset och dessutom använder Lightforce 5000K xenon som ligger närmast dagsljus vilket ger optimal färgåtergivning och sikt i de flesta väder.
Om du vill ha mycket ljus överallt ska du absolut inte ha halogen i dessa, du får bara 1 gult streck. Att installera halogenextraljus 2013 är lika dumsnålt som att köpa en tjock-TV till vardagsrummet, det borde förbjudas! En 55w glödlampa med blått filter ger dig max 1200 lumen, troligtvis mindre och 250-500h livstid medan xenon i 55w ger dig 4200 lumen och 3000h livstid.
känner dock att lägga 10 lök på extraljus är lite väl mycket pengar är ju 2 resor till åre som man får för samma pengar dubbla pengen mot halogen. för 3st. har xenon original på halvljus och konverterat på hel idag.
Jag är ute efter så mycket ljus som möjligt överallt dock så åker jag mest i stockholm så xenon är lite överflödigt. blir Åre ett par gånger per vinter samt lite jakt i höst/vinter så vill ha bra ljus där med när man ska hem från skogen. bilen kommer däremot inte ha extraljusen på sommaren
tänkte montera dom ungefär sådär fast 3st inte låta dom sticka upp ovanför huven iaf. sen köpa filter till. iaf färgfilter för att få rätt färg för snö
Skit i färgfilter det ger 20% minskat ljus i runda slängar och satsa på Lightforce serie med externa xenonballaster. De är mycket billigare än de med inbyggda tyska Osram xenonkit. Självklart lite sämre kvalité och inte lyxen av inbyggd ballast men du får ju minst det dubbla ljuset och dessutom använder Lightforce 5000K xenon som ligger närmast dagsljus vilket ger optimal färgåtergivning och sikt i de flesta väder.
Om du vill ha mycket ljus överallt ska du absolut inte ha halogen i dessa, du får bara 1 gult streck. Att installera halogenextraljus 2013 är lika dumsnålt som att köpa en tjock-TV till vardagsrummet, det borde förbjudas! En 55w glödlampa med blått filter ger dig max 1200 lumen, troligtvis mindre och 250-500h livstid medan xenon i 55w ger dig 4200 lumen och 3000h livstid.
känner dock att lägga 10 lök på extraljus är lite väl mycket pengar är ju 2 resor till åre som man får för samma pengar dubbla pengen mot halogen. för 3st. har xenon original på halvljus och konverterat på hel idag.
Tycker du är lite dumsnål om du kör på halogenljus 2013... Steget upp till xenon är ju enormt! Minst 3x livstid och 3x ljusstyrka och en färgtemperarur nära dagsljus istället för 3 gula strålar. Halogen orkar inte lysa upp något alls åt sidorna men med xenon i kan du justera en bredare ljusbild.
Bred ljusbild kräver MER lumen, glöm inte det. Om du dubblar bredden på strålen behöver du 4x ljusstyrkan för att bibehålla samma räckvidd.