5556
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

grön aktivist
846 Inlägg
4 juli 2013
vwkjell skrev:
Confide skrev:
it_mutt skrev:
Det gjorde jag, men missade audin där smile Ser ju inte alls tokigt ut smile Vad är det för några?

Audin har även lättare röktoning på sina baklyktor wink.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Sådär ser iallafall lampan ut som sitter där, kör med den själv i Skodan med.
Finns inte till salu än den heller, men väntar på att skatteverket gör sitt jobb (vilket går saaaaaaaaaaaaaaktaaaaaaaaaaaa) wink.

Är de där den som är till p-ljuset på skodan eller backljus?

Dessa är backljusen på den bilen smile.

Dumpersförare.
970 Inlägg
4 juli 2013
TouchOfRed skrev:
OmegaCoffe skrev:
Kan någon rekomendera var man kan hitta xenon med speedstarters billigt.?

Kolla förstasidan. Säger man nåt så räknas ju det som reklam.

Jo du dålig syn har jag men haha, jo jag har sett det. men inget som faller i smaken.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
4 juli 2013
GL77 skrev:
www.Merljus.se
www.oljebaren.se
www.prestandabelysning.se
www.Humanhabit.se

De alla har speed starter kitt big_smile

Tackar. låter bra. vill inte ha annat än med speed starter. vill dom ska tändas direkt ju.

Opel Omega 2,0 16V /97

7 481 Inlägg
4 juli 2013
OmegaCoffe skrev:
GL77 skrev:
www.Merljus.se
www.oljebaren.se
www.Humanhabit.se

Tackar. låter bra. vill inte ha annat än med speed starter. vill dom ska tändas direkt ju.

gör dem inte iaf )

Dumpersförare.
970 Inlägg
4 juli 2013
granadadr skrev:
OmegaCoffe skrev:
GL77 skrev:
www.Merljus.se
www.oljebaren.se
www.Humanhabit.se

gör dem inte iaf )

Förlåt. Snabbare menar jag såklart.

Opel Omega 2,0 16V /97

1 863 Inlägg
4 juli 2013
Har nån testat Mora Led extraljus från Strands? Lite sugen att köpa såna men vill vara säker på att jag blir nöjd med ljuset. Mycket pengar det handlar om.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

398 Inlägg
4 juli 2013
666_Beast skrev:
Har nån testat Mora Led extraljus från Strands? Lite sugen att köpa såna men vill vara säker på att jag blir nöjd med ljuset. Mycket pengar det handlar om.

Dom har ju alla fördelar med LED, men 25w i en 225mm reflektor är lite för svagt enligt mig :-P
Säg att du får ut 2200 teoretiska lumen ur den så är det lika mycket som 90w halogenljus.
35w xenon har ju trots allt 3200 teoretiska lumen och drar 45w totalt sett.
Titta även på LED som drar omkring samma effekt som halogenlampan, då kommer du uppleva en stor skillnad i ljusstyrkan. Vanligaste effektstegen är 45w och 60w LED får du ut ca 4000 respektive 5400 teoretiska lumen.
Lite skillnad mot 55w halogen med runt 1100-1500 teoretiska lumen :-)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

GL77
4 juli 2013
OmegaCoffe skrev:
GL77 skrev:
www.Merljus.se
www.oljebaren.se
www.Humanhabit.se

Inga problem...

Men jag tycker du ska investera i LED extraljus om du nu skulle konvertera extraljus???

757 Inlägg
4 juli 2013
HBass skrev:
robzter skrev:
HBass skrev:

Skit i färgfilter det ger 20% minskat ljus i runda slängar och satsa på Lightforce serie med externa xenonballaster. De är mycket billigare än de med inbyggda tyska Osram xenonkit. Självklart lite sämre kvalité och inte lyxen av inbyggd ballast men du får ju minst det dubbla ljuset och dessutom använder Lightforce 5000K xenon som ligger närmast dagsljus vilket ger optimal färgåtergivning och sikt i de flesta väder.

Om du vill ha mycket ljus överallt ska du absolut inte ha halogen i dessa, du får bara 1 gult streck. Att installera halogenextraljus 2013 är lika dumsnålt som att köpa en tjock-TV till vardagsrummet, det borde förbjudas!
En 55w glödlampa med blått filter ger dig max 1200 lumen, troligtvis mindre och 250-500h livstid medan xenon i 55w ger dig 4200 lumen och 3000h livstid.

känner dock att lägga 10 lök på extraljus är lite väl mycket pengar tongue är ju 2 resor till åre som man får för samma pengar tongue dubbla pengen mot halogen. för 3st. har xenon original på halvljus och konverterat på hel idag.

Tycker du är lite dumsnål om du kör på halogenljus 2013...
Steget upp till xenon är ju enormt! Minst 3x livstid och 3x ljusstyrka och en färgtemperarur nära dagsljus istället för 3 gula strålar. Halogen orkar inte lysa upp något alls åt sidorna men med xenon i kan du justera en bredare ljusbild.

Bred ljusbild kräver MER lumen, glöm inte det.
Om du dubblar bredden på strålen behöver du 4x ljusstyrkan för att bibehålla samma räckvidd.

jo men dubbla priset? alla vill inte lägga 10.000kr på extraljus wink det är som sagt 2 resor till åre och en halv turbo till racebilen.

GL77
4 juli 2013
robzter skrev:
HBass skrev:
robzter skrev:
känner dock att lägga 10 lök på extraljus är lite väl mycket pengar tongue är ju 2 resor till åre som man får för samma pengar tongue dubbla pengen mot halogen. för 3st. har xenon original på halvljus och konverterat på hel idag.

Tycker du är lite dumsnål om du kör på halogenljus 2013...
Steget upp till xenon är ju enormt! Minst 3x livstid och 3x ljusstyrka och en färgtemperarur nära dagsljus istället för 3 gula strålar. Halogen orkar inte lysa upp något alls åt sidorna men med xenon i kan du justera en bredare ljusbild.

Bred ljusbild kräver MER lumen, glöm inte det.
Om du dubblar bredden på strålen behöver du 4x ljusstyrkan för att bibehålla samma räckvidd.

jo men dubbla priset? alla vill inte lägga 10.000kr på extraljus wink det är som sagt 2 resor till åre och en halv turbo till racebilen.

Vad får det kosta då?

Detta är ju två bra alternativ:

http://www.blocket.se/vastmanland/NBB_A … amp;last=1

Eller LED extraljus

http://www.blocket.se/stockholm/60w_LED … 11&w=3
Senast redigerat av GL77 (4 juli 2013)

Dumpersförare.
970 Inlägg
4 juli 2013
GL77 skrev:
OmegaCoffe skrev:
GL77 skrev:
www.Merljus.se
www.oljebaren.se
www.Humanhabit.se

Inga problem...

Men jag tycker du ska investera i LED extraljus om du nu skulle konvertera extraljus???

Inte än. Kommer till vintern då det behövs extraljus. Ska göra det på heljuset så länge på bilen och halvljuset.

Opel Omega 2,0 16V /97

Lastbilschaufför
176 Inlägg
4 juli 2013
OmegaCoffe skrev:
GL77 skrev:
OmegaCoffe skrev:

Inga problem...

Inte än. Kommer till vintern då det behövs extraljus. Ska göra det på heljuset så länge på bilen och halvljuset.

Jag har köpt speed starter slim till mitt halv och helljus samt dimljuset smile

GL77
4 juli 2013
OmegaCoffe skrev:
GL77 skrev:
OmegaCoffe skrev:

Inga problem...

Okej, ja jag har Canbus slim xenon liggandes som skall monteras i hel samt dimljuset snart...

De är lika snabba som speed starter...

83 Inlägg
5 juli 2013
Fundera lite på vilket fäste jag ska välja inför extraljus monteringen till hösten.
*LightOn

eller

*Quick-light

Står i mellan dessa för att kunna enkelt och smidigt vid behov kunna ta av ljusen.
Vilket fäste tycker ni???

GL77
5 juli 2013
noniz skrev:
Fundera lite på vilket fäste jag ska välja inför extraljus monteringen till hösten.
*LightOn

eller

*Quick-light

Står i mellan dessa för att kunna enkelt och smidigt vid behov kunna ta av ljusen.

LightOn big_smile
Senast redigerat av GL77 (5 juli 2013)

Avstängd
1 418 Inlägg
5 juli 2013
noniz skrev:
*LightOn

eller

*Quick-light

bygg ett eget så får du det precis som du vill ha det:)

utgångspunkten kan va ett vanligt fäste som du kapar bort lite på som får sitta på bilen fast med en annan lösning med huvsprintar tex till andra fästet:) mygger max 5mm:)

Forummoderator
26 471 Inlägg
5 juli 2013
GL77 skrev:
noniz skrev:
*LightOn

eller

*Quick-light

LightOn big_smile

Här håller jag faktiskt med, dock med att understryka att jag inte har provat "Quick-light".

Av att döma av det man har läst om "Quick-light", känns det dock som att den senare är en klenare version av ursprungsversionen som LightOn tillverkar, och eftersom jag själv kör med LightOn och trivs med detta så rekommenderar jag det även till andra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

83 Inlägg
5 juli 2013
Finns det nån här som har en Saab 9-3 SC/SS och som har monterat LightOn extraljusfäste på den och i så fall kan vis på bild hur det ser ut!?

GL77
5 juli 2013
noniz skrev:
Finns det nån här som har en Saab 9-3 SC/SS och som har monterat LightOn extraljusfäste på den och i så fall kan vis på bild hur det ser ut!?

Min pappa har köpt sig ett och ska montera det. Kan plåta den senare...

Annars kan du be OL Construction att skicka dig några kund bilder smile

Dumpersförare.
970 Inlägg
5 juli 2013
GL77 skrev:
OmegaCoffe skrev:
GL77 skrev:

Inga problem...

Okej, ja jag har Canbus slim xenon liggandes som skall monteras i hel samt dimljuset snart...

De är lika snabba som speed starter...

Ok. har liksom bara hört om speedstarters att om det finns så ökar dom i styrka fortare när de tänds. Men tack för infon.

Opel Omega 2,0 16V /97

Sök