HBass skrev:
En canbus-ballast blir aldrig lika snabb som en speedstarter-ballast, detta är på grund av att canbus-ballasten är gjord för att hålla runt 55w kontinuerligt som originallampan hade. Den går väl upp lite i ökad strömstyrka i kallstart men inte mycket för då kan ju annars canbus slå på och varna för trasig glödlampa och inte starta alls.
På min bil med canbus startar inte ens en speedstarter-ballast även med "canbus problemlösare" för den drar för mycket ström, 10A i mitt fall. 10A X 13,2V står det i specen och det är ju 132w och gissar att toleransen för canbus är ca 40w-65w skjutet från höften. Så kopplar man via reläer kan man alltså halvera starttiden om man kör med speedstarter, kopplar man via originalkablaget blir det troligtvis inte så bra resultat pga tunnare kablar, canbus osv.
Jag har canbus slim ballaster och de startar snabbt, dessa har jag på halvljuset och på original kablarna (och det är inga problem alls).
Teknisk specifikation - 35 Watt Canbus Slim ballastAnslutningsspänning: 12 volt
Avgiven effekt: 35W
Ampere start: 6A
Ampere drift: 3,2A
Arbetstemperatur: -40 - 105C
Storlek: L 10,7 x B 6,7 x H 1,5 cm
Kontakttyp: AMP
Tändare: Extern
Certifiering: ISO 9001:2000, RoHS, CE
Dessa ballaster kommer nu även att monteras på hel samt dimljusets lyktor.Jämförandes med nedanstående:Teknisk specifikation - 35 Watt Speedstarter Slim ballastBallast med speedstarter teknologi 8A
Anslutningsspänning: 12V
Effekt: 35 Watt
Ampere start: 8A
Ampere drift: 3,2A
Temperaturintervall: -40-105 C
Storlek: L 10,7 x B 6,7 x H 1,5 cm
Kontakttyp: AMP
Tändare: Extern
Certifieringar: ISO9001:2000, RoHS, CE, E-Mark, TUV
Källa: http://www.humanhabit.se