2292
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
6 juli 2013
#4781
OmegaCoffe skrev:
GL77 skrev:
OmegaCoffe skrev:

Inte än. Kommer till vintern då det behövs extraljus. Ska göra det på heljuset så länge på bilen och halvljuset.

Okej, ja jag har Canbus slim xenon liggandes som skall monteras i hel samt dimljuset snart...

De är lika snabba som speed starter...

Ok. har liksom bara hört om speedstarters att om det finns så ökar dom i styrka fortare när de tänds. Men tack för infon.

När lamporna väl är uppbrunna så kan dom inte öka i styrka lr hur menar du?

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Dumpersförare.
970 Inlägg
6 juli 2013
#4782
C_A_T skrev:
OmegaCoffe skrev:
GL77 skrev:

Okej, ja jag har Canbus slim xenon liggandes som skall monteras i hel samt dimljuset snart...

De är lika snabba som speed starter...

Ok. har liksom bara hört om speedstarters att om det finns så ökar dom i styrka fortare när de tänds. Men tack för infon.

När lamporna väl är uppbrunna så kan dom inte öka i styrka lr hur menar du?

Att dom kommer upp i sin fulla styrka snabbare. jag hade vanliga utan sånt och det tog en stund innan lamporna kom upp i full styrka.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

398 Inlägg
6 juli 2013
#4783
En canbus-ballast blir aldrig lika snabb som en speedstarter-ballast, detta är på grund av att canbus-ballasten är gjord för att hålla runt 55w kontinuerligt som originallampan hade. Den går väl upp lite i ökad strömstyrka i kallstart men inte mycket för då kan ju annars canbus slå på och varna för trasig glödlampa och inte starta alls.
På min bil med canbus startar inte ens en speedstarter-ballast även med "canbus problemlösare" för den drar för mycket ström, 10A i mitt fall. 10A X 13,2V står det i specen och det är ju 132w och gissar att toleransen för canbus är ca 40w-65w skjutet från höften. Så kopplar man via reläer kan man alltså halvera starttiden om man kör med speedstarter, kopplar man via originalkablaget blir det troligtvis inte så bra resultat pga tunnare kablar, canbus osv.
Senast redigerat av HBass (6 juli 2013)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

GL77
7 juli 2013
#4784
HBass skrev:
En canbus-ballast blir aldrig lika snabb som en speedstarter-ballast, detta är på grund av att canbus-ballasten är gjord för att hålla runt 55w kontinuerligt som originallampan hade. Den går väl upp lite i ökad strömstyrka i kallstart men inte mycket för då kan ju annars canbus slå på och varna för trasig glödlampa och inte starta alls.
På min bil med canbus startar inte ens en speedstarter-ballast även med "canbus problemlösare" för den drar för mycket ström, 10A i mitt fall. 10A X 13,2V står det i specen och det är ju 132w och gissar att toleransen för canbus är ca 40w-65w skjutet från höften. Så kopplar man via reläer kan man alltså halvera starttiden om man kör med speedstarter, kopplar man via originalkablaget blir det troligtvis inte så bra resultat pga tunnare kablar, canbus osv.

Jag har canbus slim ballaster och de startar snabbt, dessa har jag på halvljuset och på original kablarna (och det är inga problem alls).

Teknisk specifikation - 35 Watt Canbus Slim ballast
Anslutningsspänning: 12 volt
Avgiven effekt: 35W
Ampere start: 6A
Ampere drift: 3,2A
Arbetstemperatur: -40 - 105C
Storlek: L 10,7 x B 6,7 x H 1,5 cm
Kontakttyp: AMP
Tändare: Extern
Certifiering: ISO 9001:2000, RoHS, CE

Dessa ballaster kommer nu även att monteras på hel samt dimljusets lyktor.

Jämförandes med nedanstående:

Teknisk specifikation - 35 Watt Speedstarter Slim ballast
Ballast med speedstarter teknologi 8A
Anslutningsspänning: 12V
Effekt: 35 Watt
Ampere start: 8A
Ampere drift: 3,2A
Temperaturintervall: -40-105 C
Storlek: L 10,7 x B 6,7 x H 1,5 cm
Kontakttyp: AMP
Tändare: Extern
Certifieringar: ISO9001:2000, RoHS, CE, E-Mark, TUV

Källa: http://www.humanhabit.se
Senast redigerat av GL77 (7 juli 2013)

1 265 Inlägg
12 juli 2013
#4785
Vad händer om man monterar Gul film på tex bosch bigknick med xenon, 6000K är färgen,
Stör de ljuset? förbättrar de?

398 Inlägg
12 juli 2013
#4786
joakim89 skrev:
Vad händer om man monterar Gul film på tex bosch bigknick med xenon, 6000K är färgen,
Stör de ljuset? förbättrar de?

Gult är fult smile Du kommer få massor av förluster i ljuset och dessutom mycket sämre färgåtergivning och därmed inte kunna upptäcka t.ex en älg som står i dikeskanten lika lätt.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

1 265 Inlägg
12 juli 2013
#4787
HBass skrev:
joakim89 skrev:
Vad händer om man monterar Gul film på tex bosch bigknick med xenon, 6000K är färgen,
Stör de ljuset? förbättrar de?

Gult är fult smile Du kommer få massor av förluster i ljuset och dessutom mycket sämre färgåtergivning och därmed inte kunna upptäcka t.ex en älg som står i dikeskanten lika lätt.

Blir de bättre med rökfärgat eller mattsvart film? ser så trist ut som dom är original så vill ha nå

Forummoderator
26 471 Inlägg
12 juli 2013
#4788
joakim89 skrev:
HBass skrev:
joakim89 skrev:
Vad händer om man monterar Gul film på tex bosch bigknick med xenon, 6000K är färgen,
Stör de ljuset? förbättrar de?

Gult är fult smile Du kommer få massor av förluster i ljuset och dessutom mycket sämre färgåtergivning och därmed inte kunna upptäcka t.ex en älg som står i dikeskanten lika lätt.

Blir de bättre med rökfärgat eller mattsvart film? ser så trist ut som dom är original så vill ha nå

Hur menar du med bättre?
Bättre kan det väl aldrig någonsin bli, med en färgad film?

Nog för att vissa extraljus har egna filter och så - läs Lightforce tex - men där är det lite skillnad.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 265 Inlägg
12 juli 2013
#4789
Mack skrev:
joakim89 skrev:
HBass skrev:

Gult är fult smile Du kommer få massor av förluster i ljuset och dessutom mycket sämre färgåtergivning och därmed inte kunna upptäcka t.ex en älg som står i dikeskanten lika lätt.

Blir de bättre med rökfärgat eller mattsvart film? ser så trist ut som dom är original så vill ha nå

Hur menar du med bättre?
Bättre kan det väl aldrig någonsin bli, med en färgad film?

Nog för att vissa extraljus har egna filter och så - läs Lightforce tex - men där är det lite skillnad.

Tänkte mest på att man vill ha så mkt ljus som möjligt men ändå ska de se tufft ut

Forummoderator
26 471 Inlägg
12 juli 2013
#4790
joakim89 skrev:
Mack skrev:
joakim89 skrev:

Blir de bättre med rökfärgat eller mattsvart film? ser så trist ut som dom är original så vill ha nå

Hur menar du med bättre?
Bättre kan det väl aldrig någonsin bli, med en färgad film?

Nog för att vissa extraljus har egna filter och så - läs Lightforce tex - men där är det lite skillnad.

Tänkte mest på att man vill ha så mkt ljus som möjligt men ändå ska de se tufft ut

Det som är tufft, och det som är praktiskt, går väldigt sällan hand i hand.
Personligen har jag funnit min perfekta kombo, men det är jag det och min högst personliga åsikt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

398 Inlägg
13 juli 2013
#4791
Lightforce färgade filter har också förluster, alla dessa färgfilter har det tyvärr.
Kör med vitt glas och styr färgen på ljuset med lampan istället. Vill man verkligen ha gula filter på och 6000K i lamporna får man väl någorlunda vitt ljus men då får du leva med förlusterna i ljuset.

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

7 481 Inlägg
13 juli 2013
#4792
tycker man att extraljusen är för fula(ej tuffa nog) får man väl ta bort dem då wink eller ha snabbfäste smile


Meldem
4 137 Inlägg
13 juli 2013
#4793
Åkte i mörker igår med mina extraljus. Och jag kan ju säga att jag INTE saknar xenon särskilt mycket.. Så jädra skönt att kunna blända av, möta 3-4 bilar, och slå på extraljusen med full styrka direkt. Utan att behöva vänta ~5-10 sek på att dom ska starta.
Ångrar inte en sekund att jag bytte upp mig till LED. smile


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
14 juli 2013
#4794
TouchOfRed skrev:
Åkte i mörker igår med mina extraljus. Och jag kan ju säga att jag INTE saknar xenon särskilt mycket.. Så jädra skönt att kunna blända av, möta 3-4 bilar, och slå på extraljusen med full styrka direkt. Utan att behöva vänta ~5-10 sek på att dom ska starta.
Ångrar inte en sekund att jag bytte upp mig till LED. smile

Förstår det, skulle också vilja ha den känslan. hmm

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Meldem
4 137 Inlägg
14 juli 2013
#4795
C_A_T skrev:
TouchOfRed skrev:
Åkte i mörker igår med mina extraljus. Och jag kan ju säga att jag INTE saknar xenon särskilt mycket.. Så jädra skönt att kunna blända av, möta 3-4 bilar, och slå på extraljusen med full styrka direkt. Utan att behöva vänta ~5-10 sek på att dom ska starta.
Ångrar inte en sekund att jag bytte upp mig till LED. smile

Förstår det, skulle också vilja ha den känslan. hmm

Skaffa det då? smile


1 749 Inlägg
14 juli 2013
#4796
TouchOfRed skrev:
Åkte i mörker igår med mina extraljus. Och jag kan ju säga att jag INTE saknar xenon särskilt mycket.. Så jädra skönt att kunna blända av, möta 3-4 bilar, och slå på extraljusen med full styrka direkt. Utan att behöva vänta ~5-10 sek på att dom ska starta.
Ångrar inte en sekund att jag bytte upp mig till LED. smile

Med xenon som jag har och haft så är det fullt ös på en gång efter jag mött 3-4 bilar.
Vad har du haft för sorts xenon?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Meldem
4 137 Inlägg
14 juli 2013
#4797
patrikke skrev:
TouchOfRed skrev:
Åkte i mörker igår med mina extraljus. Och jag kan ju säga att jag INTE saknar xenon särskilt mycket.. Så jädra skönt att kunna blända av, möta 3-4 bilar, och slå på extraljusen med full styrka direkt. Utan att behöva vänta ~5-10 sek på att dom ska starta.
Ångrar inte en sekund att jag bytte upp mig till LED. smile

Med xenon som jag har och haft så är det fullt ös på en gång efter jag mött 3-4 bilar.
Vad har du haft för sorts xenon?

Beror ju på om dom ligger precis efter varandra såklart. Men om dom ligger med några hunder meters mellanrum.
Har du fortfarande 100% styrka om du bländar på direkt efter?

Mitt xenon var från vvme. Inte det dyraste, men inte det billigaste heller. Dock inte speedstarter.


JFfoto
14 juli 2013
#4798
Angående uppstartstiden, så ser jag de såhär, de flesta, alla? klarar sig med bilen orginal hellyse. Det funkar att ha så, eller hur? sen innan xenon hade man halogen, blev bättre, 3x extraljus med halogen så ser man bra, om man då skaffar 3x 55w xenon, så lyser dessa mycket bättre än halogen nästan i första ögonblicket när man startar dom, det är bara de att man blir lurad.  Men med 13x med nästan 1000w xenon så lyser de mycket bra även efter 1 sekund wink

Meldem
4 137 Inlägg
14 juli 2013
#4799
Kalltkaffe skrev:
Angående uppstartstiden, så ser jag de såhär, de flesta, alla? klarar sig med bilen orginal hellyse. Det funkar att ha så, eller hur? sen innan xenon hade man halogen, blev bättre, 3x extraljus med halogen så ser man bra, om man då skaffar 3x 55w xenon, så lyser dessa mycket bättre än halogen nästan i första ögonblicket när man startar dom, det är bara de att man blir lurad.  Men med 13x med nästan 1000w xenon så lyser de mycket bra även efter 1 sekund wink

Jo, men vad har halogen att göra med uppstartstiden på xenon? tongue


JFfoto
14 juli 2013
#4800
TouchOfRed skrev:
Kalltkaffe skrev:
Angående uppstartstiden, så ser jag de såhär, de flesta, alla? klarar sig med bilen orginal hellyse. Det funkar att ha så, eller hur? sen innan xenon hade man halogen, blev bättre, 3x extraljus med halogen så ser man bra, om man då skaffar 3x 55w xenon, så lyser dessa mycket bättre än halogen nästan i första ögonblicket när man startar dom, det är bara de att man blir lurad.  Men med 13x med nästan 1000w xenon så lyser de mycket bra även efter 1 sekund wink

Jo, men vad har halogen att göra med uppstartstiden på xenon? tongue

Att de flesta nöjer sig med halogen, att man egentligen inte behöver mer. Man ser bra med halogen egentligen. Sen skaffar man xenon, som i första ögonblicket man tänder dom, kan lysa även då bättre än halogen, men vi klagar än. Man har blivit bortskämd. Eller så luras man av ljuset, att man tror det lyser svagt vid första ögonblicket. Men man ser bra även då. Blir bara bättre och bättre.


Sök