1929
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Meldem
4 137 Inlägg
14 juli 2013
Kalltkaffe skrev:
TouchOfRed skrev:
Kalltkaffe skrev:
Angående uppstartstiden, så ser jag de såhär, de flesta, alla? klarar sig med bilen orginal hellyse. Det funkar att ha så, eller hur? sen innan xenon hade man halogen, blev bättre, 3x extraljus med halogen så ser man bra, om man då skaffar 3x 55w xenon, så lyser dessa mycket bättre än halogen nästan i första ögonblicket när man startar dom, det är bara de att man blir lurad.  Men med 13x med nästan 1000w xenon så lyser de mycket bra även efter 1 sekund wink

Jo, men vad har halogen att göra med uppstartstiden på xenon? tongue

Att de flesta nöjer sig med halogen, att man egentligen inte behöver mer. Man ser bra med halogen egentligen. Sen skaffar man xenon, som i första ögonblicket man tänder dom, kan lysa även då bättre än halogen, men vi klagar än. Man har blivit bortskämd. Eller så luras man av ljuset, att man tror det lyser svagt vid första ögonblicket. Men man ser bra även då. Blir bara bättre och bättre.

Visst klarar man sig med halogen, men det är ju det gulaktiga ljuset man vill bort från. Samt att det ska lysa längre och starkare.
Jo men jag tycker fortfarande att det är frustrerande att behöva vänta på full effekt. Då är det skitsamma om dom lyser bättre än halogen direkt vid uppstart. Man VET att det inte lyser med full effekt, och det irriterar mig. tongue

Därför bytte jag till LED för att slippa uppstartstiden. Samt att jag måste ha hela motorutrymmet med relän för att xenonet ska fungera. Nu har jag endast ett relä till alla mina fyra extraljus. smile

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
14 juli 2013
TouchOfRed skrev:
C_A_T skrev:
TouchOfRed skrev:
Åkte i mörker igår med mina extraljus. Och jag kan ju säga att jag INTE saknar xenon särskilt mycket.. Så jädra skönt att kunna blända av, möta 3-4 bilar, och slå på extraljusen med full styrka direkt. Utan att behöva vänta ~5-10 sek på att dom ska starta.
Ångrar inte en sekund att jag bytte upp mig till LED. smile

Förstår det, skulle också vilja ha den känslan. hmm

Skaffa det då? smile

Kostar vettu cool

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Meldem
4 137 Inlägg
14 juli 2013
C_A_T skrev:
TouchOfRed skrev:
C_A_T skrev:

Förstår det, skulle också vilja ha den känslan. hmm

Skaffa det då? smile

Kostar vettu cool

Spara big_smile

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
14 juli 2013
TouchOfRed skrev:
C_A_T skrev:
TouchOfRed skrev:

Skaffa det då? smile

Kostar vettu cool

Spara big_smile

Om jag hade haft en inkomst så visst wink

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

3 722 Inlägg
14 juli 2013
Snabb fråga! Vill xenonkonvertera mitt halvljus på min V70. Vad behöver jag? (Ej så insatt i detta därav frågan)

* Voff voff *
10 982 Inlägg
14 juli 2013
Digital_Kicker skrev:
Snabb fråga! Vill xenonkonvertera mitt halvljus på min V70. Vad behöver jag? (Ej så insatt i detta därav frågan)

Det största problemet är att man inte bara kan byta shunt på 05-08 (som man kunde på 00-04) så då får man lampvarning. Lösningen är effektmotstånd, men dom blir ganska varma och måste därför sitta vettigt under huven.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 481 Inlägg
14 juli 2013
Digital_Kicker skrev:

R lampor wink

3 722 Inlägg
14 juli 2013
Så jag måste köpa nya strålkastare som har xenon med andra ord? smile

Avstängd
1 418 Inlägg
14 juli 2013
Digital_Kicker skrev:

nej han menar att du ska köpa xenonlampor märka R för att inte blända andra

JFfoto
15 juli 2013
Fråga om stenskottsskydd, dessa, måste man ta av dom varje gång? är ju färgat, så blir ju en aning sämre ljus men, skulle va snyggt med dessa på alla 13, men drygt att ta av.. så tror jag skippar.. men någon som provat dessa med lyset på? xenon då.

http://www.oljebaren.se/extraljus/nbb/x … rp=2002837

3 722 Inlägg
15 juli 2013
Johan85 skrev:
Digital_Kicker skrev:

Så jag ska söka efter lampor med R? Säljs det i ett kit? Med alla kablar och ballaster som behövs?

Forummoderator
26 471 Inlägg
15 juli 2013
Digital_Kicker skrev:
Johan85 skrev:
Digital_Kicker skrev:

Så jag ska söka efter lampor med R? Säljs det i ett kit? Med alla kablar och ballaster som behövs?

Ja, dom säljs i kit.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

730 Inlägg
15 juli 2013
Kalltkaffe skrev:
Fråga om stenskottsskydd, dessa, måste man ta av dom varje gång? är ju färgat, så blir ju en aning sämre ljus men, skulle va snyggt med dessa på alla 13, men drygt att ta av.. så tror jag skippar.. men någon som provat dessa med lyset på? xenon då.

http://www.oljebaren.se/extraljus/nbb/x … rp=2002837

jag hade använt nbb originalskydd

414 Inlägg
15 juli 2013
Digital_Kicker skrev:
Johan85 skrev:
Digital_Kicker skrev:

Du ska ja lampor som heter H7R eller H1R beroende på vilken lampa som sitter i halvljuset. Xenon lampor med beteckningen R efter lampans sockel är för Reflektor.

När du valt ditt xenonkit, ska du välja lampa och då tar du en lampa med R

* Voff voff *
10 982 Inlägg
15 juli 2013
Ni som kör med LED-extraljus. Hur upplever ni ljusstyrkan jämfört med halogen? Kan två LED-ljus mäta sig i längd/bredd med t.ex. två Hella Comet FF200 med 100w-lampor?

Och förstås, vilka LED-ljus är det ni kör med? Länka gärna!

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (15 juli 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 265 Inlägg
15 juli 2013
Digital_Kicker skrev:
Johan85 skrev:
Digital_Kicker skrev:

Jo  H7R finns iaf som ett set

GL77
15 juli 2013
Jag kommer att bygga ut LED systemet i form av dioder till mina bakljus samt ha LED i blinkersen.

https://www1.garaget.org/archive/37/36462/318126/318126-3169978.jpg

Och inga extraljus kommer att monteras på denna bilen denna vinter, har andra kostnader som måste fixas först.
Senast redigerat av GL77 (15 juli 2013)

214 Inlägg
15 juli 2013
HBass skrev:
joakim89 skrev:
Vad händer om man monterar Gul film på tex bosch bigknick med xenon, 6000K är färgen,
Stör de ljuset? förbättrar de?

Gult är fult smile Du kommer få massor av förluster i ljuset och dessutom mycket sämre färgåtergivning och därmed inte kunna upptäcka t.ex en älg som står i dikeskanten lika lätt.

Om det är fult eller inte är upp till betraktaren (jag gillar det). Jag skulle säga att förlusten i ljusstyrka går hand i hand med "toningsgraden" på filmen. Min gula film är på 8% och det stämmer nog rätt bra att jag förlorar den mängden ljus. För mig är det dock värt det då jag tycker om det gula ljuset, det är snällare för mina ögon som är väldigt känsliga för reflektioner från snö etc.

Halogenextraljus med gul film får gult sken, säg 3000K. Xenon med 4300K och gul film får ett gulgrönt sken, vet inte vilken färgtemperatur man ska säga men det är gult med ett visst grönt stick. 6000K skulle jag gissa får än mer grönt i sig.

1 265 Inlägg
15 juli 2013
ajokko skrev:
HBass skrev:
joakim89 skrev:
Vad händer om man monterar Gul film på tex bosch bigknick med xenon, 6000K är färgen,
Stör de ljuset? förbättrar de?

Gult är fult smile Du kommer få massor av förluster i ljuset och dessutom mycket sämre färgåtergivning och därmed inte kunna upptäcka t.ex en älg som står i dikeskanten lika lätt.

Om det är fult eller inte är upp till betraktaren (jag gillar det). Jag skulle säga att förlusten i ljusstyrka går hand i hand med "toningsgraden" på filmen. Min gula film är på 8% och det stämmer nog rätt bra att jag förlorar den mängden ljus. För mig är det dock värt det då jag tycker om det gula ljuset, det är snällare för mina ögon som är väldigt känsliga för reflektioner från snö etc.

Halogenextraljus med gul film får gult sken, säg 3000K. Xenon med 4300K och gul film får ett gulgrönt sken, vet inte vilken färgtemperatur man ska säga men det är gult med ett visst grönt stick. 6000K skulle jag gissa får än mer grönt i sig.

Har som börja fundera på röktonat från biltema, de såg ju häftigt ut på vanliga strålkastarna så de måste ju va de på extraljus också

1 265 Inlägg
15 juli 2013
Är de nån som vet om dessa är nått att ha?
Har 2st sådana med bredljusbild,  är dom svåra att konvertera? hur brett lyser de?

http://forumbilder.se/CET4Q/9054136071
Senast redigerat av joakim89 (15 juli 2013)

Sök