2255
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

337 Inlägg
25 december 2012
Hej en liten fråga...

Jag har på min 2 st lampor en till hel och en till halv. Funderade bara finns det något lagkrav som säger att halvljuset måste vara släckt när helljuset är på?? Tänkte bara på som ni pratar om uppstartstiden, så det inte blir svart. Har inte köpt till helljuset ännu, så vet ej om det blir något jätte problem med detta, bara en fundering om det är något att vinna på att göra om??

Mvh Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

2 074 Inlägg
25 december 2012
Mickeymouse skrev:
Hej en liten fråga...

Jag har på min 2 st lampor en till hel och en till halv. Funderade bara finns det något lagkrav som säger att halvljuset måste vara släckt när helljuset är på?? Tänkte bara på som ni pratar om uppstartstiden, så det inte blir svart. Har inte köpt till helljuset ännu, så vet ej om det blir något jätte problem med detta, bara en fundering om det är något att vinna på att göra om??

Mvh Micke

Halvljuset lyser samtidigt som helljuset på alla bilar med original xenon. Och inte olagligt att halvljuset lyser med helljuset.
På bilar med halogen halv och hel är det ingen ide att ha halvljuset att lysa samtidigt som helljuset. Det drar bara mera ström, och bidrar inget eller ytterst lite med att skapa ljus där det behövs när helljuset lyser.

Har du tänkt köra med xenon i helljus där halvljuset inte lyser samtidigt som helljus, så kan det vara fördel att fixa så att halvljuset lyser samtidigt som hel. För kan bli lite märkt när xenonet tänder och halvljuset slutar lysa.
Senast redigerat av MammDiin (25 december 2012)

1 893 Inlägg
25 december 2012
Mickeymouse skrev:
Hej en liten fråga...

Mvh Micke

De flesta bilar, även min, med original Xenon på halvljuset. Släcker inte halvljuset när helljuset är på.
Så lagkrav på det finns nog inte.
Helmörkt blir det inte, halvljuset lyser hela tiden...

Det är de som har halogen där halv slocknar när hel går på, som lider av mörkret...

Jag tror att man förr släckte halvljuset för att spara på ampere. För 30 år sedan var generatorer inte vad de är idag. Strömen räckte helt enkelt inte till både hel och halv, så man släckte halv...

EDIT:
Någon han posta före. neutral
Senast redigerat av Kristian_V (25 december 2012)

1 893 Inlägg
25 december 2012
Tänkte ge mig själv en liten julklapp. Är lite sugen på devilseyes till bilen.
http://www.vparts.se/v40/volvo-v40-fas2 … 4-kro.html

Är lite nyfiken på två saker.

1. Hur lyser eftermarknads projektorlins mot volvos original reflektor?

2. Då jag har Xenon från fabrik, måste höjd justerings automatik finnas, undrar om det fungerar.

Finns en längre variant också. Där man även integrerat blinkers under samma glas. Sugen är man.
Vill ju gärna kunna åka till SBP utan att behöva bygga om bilen varje år...

2 074 Inlägg
25 december 2012
Kristian_V skrev:

2. Då jag har Xenon från fabrik, måste höjd justerings automatik finnas, undrar om det fungerar.

Finns en längre variant också. Där man även integrerat blinkers under samma glas. Sugen är man.

De är inte godkända med xenon, så kommer säkert bli problem när du åker till SBP.
Senast redigerat av MammDiin (25 december 2012)

Forummoderator
26 471 Inlägg
25 december 2012
MammDiin skrev:
Kristian_V skrev:

De är inte godkända med xenon, så kommer säkert bli problem när du åker till SBP.

Länken funkar nu, i alla fall för mig.

Är projektorlinserna på dessa lika bra som de eftermarknadslyktor jag har, så är de förvånansvärt bra i min mening.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 893 Inlägg
25 december 2012
MammDiin skrev:
Kristian_V skrev:

Länken funkar för mig...

Här är den längre varianten, den jag funderar på...
http://www.realcar.se/img/p/4/0/5/9/9/40599-large.jpg
Skall givetvis maila leverantören och försäkra mig. Tänkte bara att någon här, kanske har hunnit prova, och man kan få första hands info från någon som monterat dem?

1 893 Inlägg
25 december 2012
Läste precis på den långa lampan... "Manual height adjust" Den är helt körd för mej... (Tänker inte bli en av dem som bländar andra. Det måste fungera med nivåreglering och korrekt inställt.)

220 Inlägg
25 december 2012
Mervolic skrev:
Varför stör ni er på uppstartstiden? Bara undrar..

ja visst kommer ljuset ganska så snabbt men ljuset tar en stund innan det får rätt färgtemperatur och jag ser dåligt med för blått ljus.

1 324 Inlägg
25 december 2012
Hur stor är skillnad på 55w respektive 70w xenon?  Ska sitta i 3st 223mm extraljus
Senast redigerat av VD-Design (25 december 2012)

730 Inlägg
25 december 2012
Var tvungen att påbörja mitt extraljus fäste som ska på bilen.

Skönt med riktig såg när man ska kapa
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72687/72687-c7c249ad6d388251856acd9daa54bc3d.jpg

Passar in bitarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72687/72687-dd080bbf7fc90957fa117cf6ddb439d2.jpg

Punktar ihop bitarna med lite avstånd
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72687/72687-f7a978b94f3a8bb4aea53672ca4ff2fb.jpg

Färdig punktat
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72687/72687-a06e3e8efa2d0001912ea2f4b5cf45fd.jpg

Helsvetsning
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72687/72687-91de2d7a2bba2c94b57df9b642e39394.jpg

Färdig svetsat och slipat
https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72687/72687-600a6fe0d4674122847492d2977a5580.jpg
Senast redigerat av Sjodahl (25 december 2012)

Forummoderator
26 471 Inlägg
25 december 2012

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 893 Inlägg
25 december 2012

Problemet med att göra det i svartstål, är att det rostar. Skall du borra hål i profilerna för bultar till strålkastarna?
Försök att få in rostskydd på insidan.
Helst doppa den i färg.

En bra lösning vore att svetsa profilerna så det blir helt tätt. Locka ändarna. Sedan svetsa på öron som du fäster strålkastarna i.
Så länge det är tät, kommer profilerna inte rosta på insidan. Värmen vid svetsning, kör ur all fukt och iom att det är tätt, kommer ingen ny fukt in. (Inte vägsalt heller)
(Därför som jag gjorde mitt i syrafast stål, lite dyrare, men det rostar inte.)

730 Inlägg
25 december 2012
Kristian_V skrev:
Sjodahl skrev:
Mack skrev:

Kommer nog bli bra det där!

Tackar!

Fick visst problem med bilderna. Får fixa det.

Problemet med att göra det i svartstål, är att det rostar. Skall du borra hål i profilerna för bultar till strålkastarna?
Försök att få in rostskydd på insidan.
Helst doppa den i färg.

En bra lösning vore att svetsa profilerna så det blir helt tätt. Locka ändarna. Sedan svetsa på öron som du fäster strålkastarna i.
Så länge det är tät, kommer profilerna inte rosta på insidan. Värmen vid svetsning, kör ur all fukt och iom att det är tätt, kommer ingen ny fukt in. (Inte vägsalt heller)
(Därför som jag gjorde mitt i syrafast stål, lite dyrare, men det rostar inte.)

Bra synpunkter där.
Jag är inte klar med fästet ännu, ska sätta öron som du sa för extraljusen, sen när allt är svetsat ska jag fylla profilen invändigt med maskinemalje som är en bra färg att måla med vad jag har fått erfara tidigare. Sedan efter det ska jag borra båda hålen för att fästa profilen i extraljusfästet bakom nrplåten. Sedan blir det målning utvändigt när alla hål är borrade. Kommer att sänka in muttrarna till hållaren i profilen och sätta dit gummitätningar för att förhindra att funkt kryper in. Gavlarna kommer jag sätta dit någon form utav täcklock samt silikon för att förhindra fukt tränger in där med. Funderade på om man skulle svetsa ihop galvarna, men tveksam till om jag får det snyggt. Där emot så ska jag nog prova på spillbitarna som blev över tror jag. Hade varit nice annars.

1 893 Inlägg
25 december 2012
Du har helsvetsat vinklarna. Kapa till små brickor av samma profil, svetsa på lock i ändarna och du har rostskyddat hela profilen... Så länge du inte borrar hål i den, kommer den inte rosta inifrån.
Svetsa på öron där du har hål för infästning i bilen och öron där du sätter ljusen...

Spelar ingen roll hur mycket du tänker på plast lock, gummitätningar, vad som helst. Fukt kommer tränga in och eftersom du inte kommer åt att rostskydds måla insidan på profilen, kommer den rosta sönder inifrån.

Vad jag kan bedöma av bilderna, är det två millimeter tjock profil.
Jag ger den tre säsonger, sedan ramlar den i bitar, sönderrostad inifrån.

Locka ändarna, gör under inga omständigheter hål i profilerna (Svetsa på öron med hål.) och den kommer hålla lika länge som bilen. (Om du målar den på utsidan givetvis.)

EDIT:
Jag jobbar som smed, arbetar i sådana material varje dag.
Typ...
http://i463.photobucket.com/albums/qq358/Kristian_V3/IMG_0368.jpg
Alla ändar är lockade...

730 Inlägg
25 december 2012
Kristian_V skrev:
Du har helsvetsat vinklarna. Kapa till små brickor av samma profil, svetsa på lock i ändarna och du har rostskyddat hela profilen... Så länge du inte borrar hål i den, kommer den inte rosta inifrån.
Svetsa på öron där du har hål för infästning i bilen och öron där du sätter ljusen...

Spelar ingen roll hur mycket du tänker på plast lock, gummitätningar, vad som helst. Fukt kommer tränga in och eftersom du inte kommer åt att rostskydds måla insidan på profilen, kommer den rosta sönder inifrån.

Locka ändarna, gör under inga omständigheter hål i profilerna (Svetsa på öron med hål.) och den kommer hålla lika länge som bilen. (Om du målar den på utsidan givetvis.)

EDIT:
Typ...
http://i463.photobucket.com/albums/qq35 … G_0368.jpg
Alla ändar är lockade...

Har funderingar på om man skulle fylla hela profilen med färg, då borde den ju bli skyddad invändigt. Men som du säger, lock så blir den tät.

Refined
1 770 Inlägg
25 december 2012
Sjodahl skrev:
Kristian_V skrev:

EDIT:
Typ...
http://i463.photobucket.com/albums/qq35 … G_0368.jpg
Alla ändar är lockade...

Har funderingar på om man skulle fylla hela profilen med färg, då borde den ju bli skyddad invändigt. Men som du säger, lock så blir den tät.

Det hjälper ju helt klart med rostskydds färg inne i profilen. Men, är alla ändar helsvetsade så kommer den fukten som letar sig in i profilen aldrig heller komma ut. Så då kommer det börja rosta inifrån i vilket fall som hellst.
Jag har iof gjort hål i min egna konstruktion, men jag vet att jag inte kommer ha den mer än max två vintrar innan den är utbytt igen.

Som sagt, helsvetsa allt ihop och försäkra dig om att det är tätt och gör öron om du vill behålla konstruktionen länge.

1 893 Inlägg
25 december 2012
Sjodahl skrev:

Att fylla den med färg är meningslöst...
Det man brukar göra är att smida medans det är varmt så att säga...
När man svetsar ihop stålet i vinklarna, blir materialet varmt. Även insidan blir då över 100grader, det driver ut all fukt. Då svetsar man på lock. Har man svetsat övriga svetsar täta, så kommer ingen fukt att kunna ta sig in igen. Därmed behövs inget rostskydd på insidan. Den kommer inte rosta från insidan så länge fukt inte kan ta sig in.

Om du kollar bilden på Palace skylten, ser du att förutom att alla profiler är lockade, har jag svetsat på öron (Vinkeljärns bitar med hål) för montering i taket. Två på de stående profilerna i mitten och en i var ände på tvärslån över texten "palace".

Det är givetvis snyggare ur monterings perspektiv att borra igenom profilen. Men då har man problemet med rost skyddet... Jag har gjort min X-ljus hållare i syrafast stål, den kommer överleva bilen. (Den och avgassystemet, som också är gjord i rostfritt.)

EDIT:
Zwudda skrev:
...Men, är alla ändar helsvetsade så kommer den fukten som letar sig in i profilen aldrig heller komma ut. Så då kommer det börja rosta inifrån i vilket fall som hellst. ...

Om du svetsar "TÄTT", så kommer ingen fukt kunna ta sig in ! wink

Refined
1 770 Inlägg
25 december 2012
Kristian_V skrev:
Sjodahl skrev:

Att fylla den med färg är meningslöst...
Det man brukar göra är att smida medans det är varmt så att säga...
När man svetsar ihop stålet i vinklarna, blir materialet varmt. Även insidan blir då över 100grader, det driver ut all fukt. Då svetsar man på lock. Har man svetsat övriga svetsar täta, så kommer ingen fukt att kunna ta sig in igen. Därmed behövs inget rostskydd på insidan. Den kommer inte rosta från insidan så länge fukt inte kan ta sig in.

Om du kollar bilden på Palace skylten, ser du att förutom att alla profiler är lockade, har jag svetsat på öron (Vinkeljärns bitar med hål) för montering i taket. Två på de stående profilerna i mitten och en i var ände på tvärslån över texten "palace".

Det är givetvis snyggare ur monterings perspektiv att borra igenom profilen. Men då har man problemet med rost skyddet... Jag har gjort min X-ljus hållare i syrafast stål, den kommer överleva bilen. (Den och avgassystemet, som också är gjord i rostfritt.)

EDIT:
Zwudda skrev:
...Men, är alla ändar helsvetsade så kommer den fukten som letar sig in i profilen aldrig heller komma ut. Så då kommer det börja rosta inifrån i vilket fall som hellst. ...

Om du svetsar "TÄTT", så kommer ingen fukt kunna ta sig in ! wink

Jag menade givetvis att det kommer in fukt om man har borrat igenom profilen smile Och att det då blir extra svårt att få ut fukten om man har svetsat ändarna smile

Sök