1907
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Avstängd
1 418 Inlägg
26 december 2012
efter nyår kommer det bilder när ja monterar xenon i dimljusen på min v70.
ska även reläa upp 55w speedstarter ballasterna för att se om det blir nån skillnad i uppstart då dom startar lika snabbt som halvljuset som är 35w noname ballaster:)

7 485 Inlägg
26 december 2012
Johan85 skrev:
ska även reläa upp 55w speedstarter ballasterna för att se om det blir nån skillnad i uppstart då dom startar lika snabbt som halvljuset som är 35w noname ballaster:)

ärligt talat tycker jag det är dumt att ha 55w xenon i dimljusen,, som gjort för att folk ska bli bländade å ge dig heljus å ringa snuten wink å då åker du på flygande å då blir det mindre kul ,,,,,

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
26 december 2012
granadadr skrev:
Johan85 skrev:

ärligt talat tycker jag det är dumt att ha 55w xenon i dimljusen,, som gjort för att folk ska bli bländade å ge dig heljus å ringa snuten wink å då åker du på flygande å då blir det mindre kul ,,,,,

Det är helt okej för mig OM man kopplar in dem till ENBART helljuset! mad

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Avstängd
1 418 Inlägg
26 december 2012
granadadr skrev:
Johan85 skrev:

nej nej blir vanliga 35 watt i dimljusen men ja ska göra om till 55wattarna ja har i helljusen va nog lite otydlig smile

Refined
1 770 Inlägg
26 december 2012
Kristian_V skrev:
Zwudda skrev:
Hur kan man veta vad alla inställningar gör? Det är ju en hel djungel med knappar och inställningar.
Jag köpte en systemkamera för inte så länge sedan, men har inte blivit riktigt klok på den. Men, jag körde bara på den vanliga nattinställningen, och fick då denna bilden. Tycker den var väldigt rätt visande smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-52766fc1cd419adaeeb9a2c2e1ecdeed.jpg
Eller hur tycker ni "experter" det ser ut? smile

Troligtvis är den överexponerad ett steg, som ju är ganska vanligt på sådana bilder.
Som sagt, vore det mera informativt med lite bild data till.
Markerar du bilden i utforskaren, så kan du troligtvis se all exponerings info nedanför. (Beror på hur du ställt utforskaren att visas.)

Eftersom du har dubbelt så många ljus, som min bil, så borde din slutartid vara något kortare än min neutrala bild. Men det beror ju på bländare och ISO också. Allt hänger samman.. Det går dock att räkna ut om man vill...

EDIT:
Men låt os inte gå där... Då kommer vi ifrån tråden ordentligt.
Exponerings info ihop med bilen, är trevligt för Xenon nördar (Som jag) för att kunna se hur mycket det lyser. Som mitt exempel ovan visar, är det lätt att visa mera ljus än vad som finns i verkligheten, och givetvis även tvärtom. Kort och gott, bilden visar inte hela sanningen.

Är det detta du menar?
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-74202aea683b8882a11b39d43021fa14.jpg
Få höra lite vad som är rätt eller fel wink

1 893 Inlägg
26 december 2012
Zwudda skrev:
Är det detta du menar?
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-74202aea683b8882a11b39d43021fa14.jpg

Jepp! f/ 3,5 0,5 sekunder och ISO 800
Man kan omvandla det mot mina bilder. Ta från ISO och lägg på exponerings tiden, så har vi två bilder som går att jämföra med varandra... BINGO !
Konstanten f/ 3,5 låter vi vara. ta ett steg från ISO och lägg den på tiden och du får:
f/ 3,5. - 1 sek. ISO 400. Din bild hamnar mitt emellan bild två och tre (Mina bilder). Se, nu kan vi konstatera att dina ljus lyser betydligt starkare än mina. Eller hur?

Johan85 skrev:
vart visst en kamera tråd nu istället:)

Tanken är ju inte att vi skall fortsätta tjata om det. Utan att när man postar en bild på hur det lyser, ange exponerings info, så man har en referens till ljuset.
Eller så skiter man i det och så är det en till "titta vad det lyser" bild som inte säger ett skit..

388 Inlägg
26 december 2012
Oerhört bra att någon som kan något tar upp detta angående kameror och hur inställningarna ska vara, lite jobbigt att jämföra hur bra olika extraljus lyser om alla fotar med olika inställningar, slutar bara med att vissa tror att 100W halogen sim lyser bättre än 55W xenon 3003or. (Som exempel)

Är man sen inte ett dugg intresserad är det inte svårare att än bläddra förbi bara, hade inte folk krånglat så intåhelvete mycket som det ska göras i denna tråd så hade det räckt med första inlägget om kamera inställningar, ev klippa det till första sidan men i sann gorg andra leder det till 150 sidor gnäll.
Senast redigerat av JsoooN (26 december 2012)

GL77
26 december 2012
Kristian_V skrev:
Zwudda skrev:
Är det detta du menar?
http://www1.garaget.org/gallery/images/28/27308/27308-74202aea683b8882a11b39d43021fa14.jpg

Man kan omvandla det mot mina bilder. Ta från ISO och lägg på exponerings tiden, så har vi två bilder som går att jämföra med varandra... BINGO !
Konstanten f/ 3,5 låter vi vara. ta ett steg från ISO och lägg den på tiden och du får:
f/ 3,5. - 1 sek. ISO 400. Din bild hamnar mitt emellan bild två och tre (Mina bilder). Se, nu kan vi konstatera att dina ljus lyser betydligt starkare än mina. Eller hur?

Johan85 skrev:
vart visst en kamera tråd nu istället:)

Tanken är ju inte att vi skall fortsätta tjata om det. Utan att när man postar en bild på hur det lyser, ange exponerings info, så man har en referens till ljuset.
Eller så skiter man i det och så är det en till "titta vad det lyser" bild som inte säger ett skit..

Ok hädanefter så får ni bild info av mig med wink

1 893 Inlägg
26 december 2012
Zwudda skrev:
Johan85 skrev:
Zwudda skrev:

Du måste vara en av de dummaste jävlarna på denna sidan som enbart bara vill förstöra trådar för andra. Har du inget ordentligt att bidra med så sluta skriva!
Är det märkvärdigt tycker du att det blir diskussioner angående hur man tar bilder på det bästa sättet för att få en så rättvis bild som möjligt. 
Det borde väl alla vara nöjda med att det blir ärliga bilder, för det är ju mycket bilder i tråden som jämförs!

va väll lite onödigt med så hårda ord bara för man tycker att tråden borde hålla sig till ämnet?
om ja söker upp en tråd om xenon och led så vill ja väll inte läsa 3 sidor med kamera inställningar?

Jag har följt tillräckligt många olika trådar där du enbart skriver en massa onödig skit för att irritera andra. Blir du inte trött på dig själv va att bara vara negativ och sprida dålig stämning?
Se till att bidra med något i en tråd för omväxling.

"Kamrater" låt oss släppa de hårda tagen nu, och ängna oss åt Xenon o led...
Ursäkta foto delen, men det är ju svårt att snacka utan bilder, och svårt att jämföra bilder utan data...

Krama varandra i trafiken!!! big_smile

Refined
1 770 Inlägg
26 december 2012
Kristian_V skrev:
Zwudda skrev:
Är det detta du menar?

Okej smile Tack för det, alltid kul å lära sig lite nytt.
Och det vore ju tråkigt om mina inte lös starkare än dina wink

1 893 Inlägg
26 december 2012
Zwudda skrev:
Kristian_V skrev:
Zwudda skrev:
Är det detta du menar?

Okej smile Tack för det, alltid kul å lära sig lite nytt.
Och det vore ju tråkigt om mina inte lös starkare än dina wink

Eller hur!!! tongue

Refined
1 770 Inlägg
26 december 2012
Kristian_V skrev:
Zwudda skrev:
Johan85 skrev:

va väll lite onödigt med så hårda ord bara för man tycker att tråden borde hålla sig till ämnet?
om ja söker upp en tråd om xenon och led så vill ja väll inte läsa 3 sidor med kamera inställningar?

Jag har följt tillräckligt många olika trådar där du enbart skriver en massa onödig skit för att irritera andra. Blir du inte trött på dig själv va att bara vara negativ och sprida dålig stämning?
Se till att bidra med något i en tråd för omväxling.

"Kamrater" låt oss släppa de hårda tagen nu, och ängna oss åt Xenon o led...
Ursäkta foto delen, men det är ju svårt att snacka utan bilder, och svårt att jämföra bilder utan data...

Krama varandra i trafiken!!! big_smile

Jodå, tråkigt bara att inte Admin kan gå in och plocka bort de jävla fjantarna som håller på att ställa till det smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
26 december 2012
Då var det lite mer xenon beställt då..får se när det dyker upp..(och jag som sa en gång i tiden att jag aaaaaaldrig skulle ge mig in i xenonträsket..)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 893 Inlägg
26 december 2012
XenonPowerFreak skrev:
Ok hädanefter så får ni bild info av mig med wink

Det är som sagt inget tvång på nått sätt. Men vist vore det kul även för dig som "erkänd X-ljus nörd" att kunna jämföra hur det lyser, utan att åka varken till Övertorneå eller Trelleborg.

Man kanske till och med kunde lägga en liten not på förstasidan om att försöka fota f/ 3,5 och ISO 400. Slutartiden blir ju då vad kameran väljer. Så har vi lätt att jämföra lysen...
De som fotar med mobilen kan kanske inte styra kameran, men exponerings info finns likaså i bildfilen, ange den om ni vill kunna jämföra...

God fortsättning på julen ! smile

Avstängd
1 418 Inlägg
26 december 2012
Mack skrev:
Då var det lite mer xenon beställt då..får se när det dyker upp..(och jag som sa en gång i tiden att jag aaaaaaldrig skulle ge mig in i xenonträsket..)

säger man aldrig om något så brukar det oftast bli så i slutändan ändå på nåt konstigt sätt smile

7 485 Inlägg
26 december 2012
Mack skrev:

hahaha,, så sa jag aldrig,, jag sa när man får råd,, tycker de är för dyra,, som led idag wink så om några år är vi lednördar å inte xenonnördar smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
26 december 2012
granadadr skrev:
Mack skrev:

hahaha,, så sa jag aldrig,, jag sa när man får råd,, tycker de är för dyra,, som led idag wink så om några år är vi lednördar å inte xenonnördar smile

Det var inte riktat mot någon heller men jag vet att jag sa att jag aldrig skulle ge mig in i xenonträsket för halogen funkade alldeles utmärkt..
Men en som har mycket vill ju gärna ha mer så..

7 485 Inlägg
26 december 2012
Mack skrev:
granadadr skrev:
Mack skrev:

Det var inte riktat mot någon heller men jag vet att jag sa att jag aldrig skulle ge mig in i xenonträsket för halogen funkade alldeles utmärkt..

hahaha förstod ju det men ville bara påpeka just förändringen från halogen till xenon,, å nu xenon till led smile

Forummoderator
26 471 Inlägg
26 december 2012
granadadr skrev:
Mack skrev:
granadadr skrev:

hahaha förstod ju det men ville bara påpeka just förändringen från halogen till xenon,, å nu xenon till led smile

Haha. Mjo..men jag har ju alltid varit steget efter med saker och ting..
Hursomhelst. Återkommer med resultat..

7 485 Inlägg
26 december 2012
Mack skrev:
granadadr skrev:
Mack skrev:

Haha. Mjo..men jag har ju alltid varit steget efter med saker och ting..
Hursomhelst. Återkommer med resultat..

haha jag hakar inte heller på NYHETER,, för dyrt wink
därför kör jag på xenon ett tag till smile

Sök