3095
Sök

Volvo 744 GL -89 Helrenoveras och blir med BMW-motor

Planerna är att gå igenom bilen efter rost och renovera upp det som ska användas igen. Väghållningen ska förbättras och en BMW M20B25 motor med turbo ska hinkas i. Projektet kommer gå ganska långsamt periodvis eftersom min... Visa mer

477 135 Visningar
Uppdaterades senast 13 oktober 2019
467 Inlägg
15 oktober 2014
Trådstartare
#681
ArvidsZon skrev:
Bara en idé, be någon liten verkstad göra plattor i aluminium med gängade hål i som du TIG-svetsar fast i kåpan så slipper du köra något genomgående i kåpan.

Garagemuppen skrev:
Kan du inte svetsa fast pinnbultar från insidan av kåpan, och sedan skruva fast tändspolarna med muttrar? Då bör du ju få det tätt i alla fall? smile

Har planer på att svetsa fast en aluprofil uppepå som jag kan gänga i. Men ska kolla om det kanske går att göra ett fäste som sitter fast i 4 av hålen till ventilkåpan så spolarna kommer upp lite och sitter lite svalare


118 Inlägg
16 oktober 2014
#682
vet inte om de funkar men vill du ha dom kvar på topplocket kanske du kan testa  malla ut en packning efter nån distans du lägger uppe på topplocket som då täcker hela mittendelen av topplocket om du förstår vad jag menar smile tongue

zappen999 skrev:
Jävligt ren topp
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Toppen ihop igen
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Ska ta tag i ventilkåpan och komma på någon bättre lösning för fastsättningen av spolarna. Svårt att få det tätt med 12 hål i ventilkåpan sad
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Besiktning av oljepump. Tacka fan för silen!
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Körde rent pumpen i ett oljebad och blåste rent med tryckluft. Som ny fortfarande
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

På jakt efter M20B25 Block/botten. Ingen som läser tråden som har något liggandes?


118 Inlägg
16 oktober 2014
#683
oj kanske skulle läst kommentarerna med XD haha my bad

kimkim skrev:
vet inte om de funkar men vill du ha dom kvar på topplocket kanske du kan testa  malla ut en packning efter nån distans du lägger uppe på topplocket som då täcker hela mittendelen av topplocket om du förstår vad jag menar smile tongue

zappen999 skrev:
Jävligt ren topp
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Toppen ihop igen
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Ska ta tag i ventilkåpan och komma på någon bättre lösning för fastsättningen av spolarna. Svårt att få det tätt med 12 hål i ventilkåpan sad
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Besiktning av oljepump. Tacka fan för silen!
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Körde rent pumpen i ett oljebad och blåste rent med tryckluft. Som ny fortfarande
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

På jakt efter M20B25 Block/botten. Ingen som läser tråden som har något liggandes?



59 Inlägg
16 oktober 2014
#684
Smygläser din tråd regelbundet, riktigt tråkigt med raset... Vet hur det känns. Det är fan då inte roligt. Är ju som att förlora sin kompis, för fan. Jävla synd.

Men riktigt roligt att du kämpar vidare och har orken kvar, det är inte alla som orkar med sånt här.

Kämpa på! Allting i övrigt ser riktigt bra ut!

Mvh,
Adler


467 Inlägg
17 oktober 2014
Trådstartare
#685
Europa skrev:
Smygläser din tråd regelbundet, riktigt tråkigt med raset... Vet hur det känns. Det är fan då inte roligt. Är ju som att förlora sin kompis, för fan. Jävla synd.

Men riktigt roligt att du kämpar vidare och har orken kvar, det är inte alla som orkar med sånt här.

Kämpa på! Allting i övrigt ser riktigt bra ut!

Mvh,
Adler

Tackar! När motivationen är nere är det bara att kolla in din bil/projekt wink


600 Inlägg
17 oktober 2014
#686
ska du ha riktigt gubbstuk så sänk fram å höj bak

1 861 Inlägg
17 oktober 2014
#687
ErsdaHL skrev:
ska du ha riktigt gubbstuk så sänk fram å höj bak

Det är då inte gubbstuk det blir ju jänkestuk/70-80 tal ^^ Tierps stuk ska det va om något låg i röven och hög i fram! Annars ska det vara jämn höjd ^^


725 Inlägg
23 oktober 2014
#688
följer!


467 Inlägg
29 oktober 2014
Trådstartare
#689
Liten update:
Har fått köpt en ny botten med dieselvev, 320 stakar och v12 kolvar. Ligger på Schenker och ska hämtas imorgon.

Ett nytt tråg rengjort:
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-028d208e72f1a04fdd456d1f25e133d9_large.jpg

Har haft lite tid över så jag tänkte köra några saker polerade på denna motor. Börjat med kompressordelen på turbon. Första gången jag polerar alu men det blev helt okej ändå!
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-be0eaef168ff7154c4142f64d7114474_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-a21019bbb394b7c572cf41c631a60f9f_large.jpg


maskinist
585 Inlägg
29 oktober 2014
#690
kul att du är påväg upp på fötter igen! smile


1 861 Inlägg
29 oktober 2014
#691
Vad använde du för att komma ner i alla små utrymmen för att slipa ner det så det blev slätt och fint? Lite sugen på att göra samma jobb själv... ^^


467 Inlägg
1 november 2014
Trådstartare
#692
timsi skrev:
kul att du är påväg upp på fötter igen! smile

Känns gött att ha lite tid nu när vintern kommer. Jag kände lite stress nu i höst att få ihop den. Det var ju kul med provkörning som motivation iallafall!

Dr_struts skrev:
Vad använde du för att komma ner i alla små utrymmen för att slipa ner det så det blev slätt och fint? Lite sugen på att göra samma jobb själv... ^^

Det är lite pill. Jag körde bort gjutskägg och gropar med vinkelslipen och började sedan med 80papper. Körde upp till 1200 våtslip och sedan med poleringstrissa. Det var inte så mycket trånga utrymmen på kompressorhuset. Fingrarna funkade bra. Tog uppskattningsvis 4 timmar.

Har fått hem motorn nu. Plockade isär den idag och inspekterade lite. Har bestämt mig för att inte köra med v12-kolvarna då ventilurtagen sitter fel och jag är osäker på kompet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-9d2ddcf6057bc527dc2ffa700598d948_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-5267864d2038298af480c1cc523cfc65_large.jpg

Smidd dieselvev för 2.7L
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-8807381c850259f435a3ba061d597117_large.jpg

Penslade på bums så det får stå under natten och gotta till sig. Någon som vet någon motorfärg som sitter fruktansvärt bra?
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-4df4f3045485477eb2d54cc9c4b87771_large.jpg


Scania v8. Din dröm, min verklighet.
461 Inlägg
2 november 2014
#693
Volvo penta grön är rätt så granner wink

Scania v8 - din dröm, min verklighet.
Mvh Jonathan

32 Inlägg
2 november 2014
#694
läst igenom hela tråden nu och är mycket imponerad!
total rätt motor val oxå, synd att den rasa bara.. men verkar ju gå åt rätt håll nu iallafall smile

1 861 Inlägg
3 november 2014
#695
Då blir det nog en blank turbo här med! ^^ Lycka till med vidare bygget jag följer ju sen en bra tid tillbaks och blir lika glad varje gång man ser updates big_smile


1 711 Inlägg
9 november 2014
#696
Vanlig billack funkar mycket bra!!

Förbannat bra byggtråd!! Jag brukat kräkas på 740, men hatten av för dig o din bil!!!!
Motorras är pungspark... Bara peppa peppa från mig!

Klart man följer detta bygge!


20 Inlägg
26 november 2014
#697
Gör något då zappen!

klabbarpan
3 041 Inlägg
27 november 2014
#698
Prenumeration lagd! Satan vad fin den blir big_smile tror jag får göra något liknande på min 945 smile


467 Inlägg
17 december 2014
Trådstartare
#699
Har stått still här ett tag pga. skola. Har fått slipat, lackat och sköljt rent blocket iallafall. Vevaxeln behöver bearbetning då spårkilen har gått av och dragit upp hålet. Ska försöka beställa lager och packningar runt jul/nyår. Ska även jaga tag i kolvar.



Sök