Köpa Bilbatteri (stinger)

Crunked
9 december 2012 · 104 Inlägg

Batteriet som sitter fram har ok med destilierat vatten iallafall, dock är vattnet väldigt grumligt i det högra hålet och lite smågrunligt i det hålet längst till vänster.
Och på det bakre batteriet så ser täcker inte vattnet kanten på cellen(?) så dom är inte täckta i vatten.
är det någon mening med att köpa destilerat vatten?

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
M_icke_
9 december 2012 · 3 466 Inlägg

Det man kan göra på ett vanligt syrabatteri för att få en uppfattning om skicket är att ladda det fullt med en batteriladdare och sedan mäta syrevilkten, detta ska göras innan man fyller på vatten på cellerna. Optimal syravikt är 1,3kg/liter, Bäst är det om du laddar det när det är slut och sedan mäter när det är fulladdat.

Lättast gör man det med en sånhär http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … are-37204/

Batterivatten fyller man normalt på efter fulladdning.

Om batteriet verkar vara i dåligt skick kan man testa att rekonda det. Man laddar det då med överspänning.
Rekondlägen finns på mer avancerade laddare som ex Ctek. Är inte helt säker på vad dessa laddar exakt i rekondläge men har för mig att det är runt 15V. När man rekondar ett batteri riktigt kan man ladda upp emot 2,8V per cell, det innebär 16,8V totalt.

Oavsett om man rekondar ett batteri blir det aldrig som ett nytt. Normalt sett har ett standardbatteri en beräknad livstid på 5år. Köper man istället ett AGM så kan man dubbla det.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Crunked
10 december 2012 · 104 Inlägg

M_icke_ skrev:
Det man kan göra på ett vanligt syrabatteri för att få en uppfattning om skicket är att ladda det fullt med en batteriladdare och sedan mäta syrevilkten, detta ska göras innan man fyller på vatten på cellerna. Optimal syravikt är 1,3kg/liter, Bäst är det om du laddar det när det är slut och sedan mäter när det är fulladdat.

Lättast gör man det med en sånhär http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … are-37204/

Batterivatten fyller man normalt på efter fulladdning.

Om batteriet verkar vara i dåligt skick kan man testa att rekonda det. Man laddar det då med överspänning.
Rekondlägen finns på mer avancerade laddare som ex Ctek. Är inte helt säker på vad dessa laddar exakt i rekondläge men har för mig att det är runt 15V. När man rekondar ett batteri riktigt kan man ladda upp emot 2,8V per cell, det innebär 16,8V totalt.

Oavsett om man rekondar ett batteri blir det aldrig som ett nytt. Normalt sett har ett standardbatteri en beräknad livstid på 5år. Köper man istället ett AGM så kan man dubbla det.

Låter extremt överkurs tongue
Hur vet man om man har WET, AGM eller GEL? står ju inte någonstans på batteriet?

Men har varit och testat lite och det verkar som att när bilen är avstängd laddar batterierna först cca 10.6 sen sjunker den 0,1 varannan minut och detta gör båda batterierna men när bilen är på laddar dom 14,6 innebär detta att det är något som drar extremt mycket ström när bilen är avstängd? testade även att koppla bort basen och det gjorde ingen skillnad.

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
M_icke_
10 december 2012 · 3 466 Inlägg

Crunked skrev:

M_icke_ skrev:
Det man kan göra på ett vanligt syrabatteri för att få en uppfattning om skicket är att ladda det fullt med en batteriladdare och sedan mäta syrevilkten, detta ska göras innan man fyller på vatten på cellerna. Optimal syravikt är 1,3kg/liter, Bäst är det om du laddar det när det är slut och sedan mäter när det är fulladdat.

Lättast gör man det med en sånhär http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … are-37204/

Batterivatten fyller man normalt på efter fulladdning.

Om batteriet verkar vara i dåligt skick kan man testa att rekonda det. Man laddar det då med överspänning.
Rekondlägen finns på mer avancerade laddare som ex Ctek. Är inte helt säker på vad dessa laddar exakt i rekondläge men har för mig att det är runt 15V. När man rekondar ett batteri riktigt kan man ladda upp emot 2,8V per cell, det innebär 16,8V totalt.

Oavsett om man rekondar ett batteri blir det aldrig som ett nytt. Normalt sett har ett standardbatteri en beräknad livstid på 5år. Köper man istället ett AGM så kan man dubbla det.

Låter extremt överkurs tongue
Hur vet man om man har WET, AGM eller GEL? står ju inte någonstans på batteriet?

Men har varit och testat lite och det verkar som att när bilen är avstängd laddar batterierna först cca 10.6 sen sjunker den 0,1 varannan minut och detta gör båda batterierna men när bilen är på laddar dom 14,6 innebär detta att det är något som drar extremt mycket ström när bilen är avstängd? testade även att koppla bort basen och det gjorde ingen skillnad.

Har du syra så är det vanliga syrabatteri, Är det gel eller AGM så har du ingen syra och det står på batteriet. Gel är riktiga skitbatteri.

Koppla bort pluspolen pch låt batteriet stå¨med den av någon timme så det får återhämta sig lite sen mäter du batterispänningen.

Du kan även testa att resistansmäta mellan batterikablarna om du kopplar av dom från batteriet. Drar den så pass mycke ström så kan resistansen vara ganska låg, Aff den drar så pass mycket så batteriet belastas så hårt känns ju som att det bara kan vara en kortsliutning någon stans. Det enda som inte sitter avsäkrat är Startmotorn och Generatorn. Generatorn verkar ju onekligen funka så det enda jag kan tänka mig är att där är overslag i startmotorn eller i batteriet själv. Är det i batteriet så kommer det inte återhämta sig även om du har polerna av. Men om det är ex startmotorn som drar kommer spänningen på batteriet att sakta öka när belastningen försvinner. I vilket fall borde ett överslag innebära att den spänningen med bilen igång hade varit läger, Samma sak om batteriet är slut och laddas upp. Med andra ord tror jag nästan att det är batteriet som är kasst.

Att testa syravikten på ett batteri är jätteenkelt och du får direkt en uppfattning om där är några kassa celler.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Crunked
10 december 2012 · 104 Inlägg

M_icke_ skrev:

Crunked skrev:

M_icke_ skrev:
Det man kan göra på ett vanligt syrabatteri för att få en uppfattning om skicket är att ladda det fullt med en batteriladdare och sedan mäta syrevilkten, detta ska göras innan man fyller på vatten på cellerna. Optimal syravikt är 1,3kg/liter, Bäst är det om du laddar det när det är slut och sedan mäter när det är fulladdat.

Lättast gör man det med en sånhär http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … are-37204/

Batterivatten fyller man normalt på efter fulladdning.

Om batteriet verkar vara i dåligt skick kan man testa att rekonda det. Man laddar det då med överspänning.
Rekondlägen finns på mer avancerade laddare som ex Ctek. Är inte helt säker på vad dessa laddar exakt i rekondläge men har för mig att det är runt 15V. När man rekondar ett batteri riktigt kan man ladda upp emot 2,8V per cell, det innebär 16,8V totalt.

Oavsett om man rekondar ett batteri blir det aldrig som ett nytt. Normalt sett har ett standardbatteri en beräknad livstid på 5år. Köper man istället ett AGM så kan man dubbla det.

Låter extremt överkurs tongue
Hur vet man om man har WET, AGM eller GEL? står ju inte någonstans på batteriet?

Men har varit och testat lite och det verkar som att när bilen är avstängd laddar batterierna först cca 10.6 sen sjunker den 0,1 varannan minut och detta gör båda batterierna men när bilen är på laddar dom 14,6 innebär detta att det är något som drar extremt mycket ström när bilen är avstängd? testade även att koppla bort basen och det gjorde ingen skillnad.

Har du syra så är det vanliga syrabatteri, Är det gel eller AGM så har du ingen syra och det står på batteriet. Gel är riktiga skitbatteri.

Koppla bort pluspolen pch låt batteriet stå¨med den av någon timme så det får återhämta sig lite sen mäter du batterispänningen.

Du kan även testa att resistansmäta mellan batterikablarna om du kopplar av dom från batteriet. Drar den så pass mycke ström så kan resistansen vara ganska låg, Aff den drar så pass mycket så batteriet belastas så hårt känns ju som att det bara kan vara en kortsliutning någon stans. Det enda som inte sitter avsäkrat är Startmotorn och Generatorn. Generatorn verkar ju onekligen funka så det enda jag kan tänka mig är att där är overslag i startmotorn eller i batteriet själv. Är det i batteriet så kommer det inte återhämta sig även om du har polerna av. Men om det är ex startmotorn som drar kommer spänningen på batteriet att sakta öka när belastningen försvinner. I vilket fall borde ett överslag innebära att den spänningen med bilen igång hade varit läger, Samma sak om batteriet är slut och laddas upp. Med andra ord tror jag nästan att det är batteriet som är kasst.

Att testa syravikten på ett batteri är jätteenkelt och du får direkt en uppfattning om där är några kassa celler.

tack för att du förklarade skillnaden mellan GEL, AGM och WET man lär sig något nytt varje dag smile

Igår innan jag gick och la mig låg batterierna på runt 10,6 och det konstiga var att bilen startade i morse.
Men en kollega sa att batteriet ska ladda runt 12,3 när bilen är avstängd, kan detta stämma?

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
M_icke_
10 december 2012 · 3 466 Inlägg

Crunked skrev:

M_icke_ skrev:

Crunked skrev:

Låter extremt överkurs tongue
Hur vet man om man har WET, AGM eller GEL? står ju inte någonstans på batteriet?

Men har varit och testat lite och det verkar som att när bilen är avstängd laddar batterierna först cca 10.6 sen sjunker den 0,1 varannan minut och detta gör båda batterierna men när bilen är på laddar dom 14,6 innebär detta att det är något som drar extremt mycket ström när bilen är avstängd? testade även att koppla bort basen och det gjorde ingen skillnad.

Har du syra så är det vanliga syrabatteri, Är det gel eller AGM så har du ingen syra och det står på batteriet. Gel är riktiga skitbatteri.

Koppla bort pluspolen pch låt batteriet stå¨med den av någon timme så det får återhämta sig lite sen mäter du batterispänningen.

Du kan även testa att resistansmäta mellan batterikablarna om du kopplar av dom från batteriet. Drar den så pass mycke ström så kan resistansen vara ganska låg, Aff den drar så pass mycket så batteriet belastas så hårt känns ju som att det bara kan vara en kortsliutning någon stans. Det enda som inte sitter avsäkrat är Startmotorn och Generatorn. Generatorn verkar ju onekligen funka så det enda jag kan tänka mig är att där är overslag i startmotorn eller i batteriet själv. Är det i batteriet så kommer det inte återhämta sig även om du har polerna av. Men om det är ex startmotorn som drar kommer spänningen på batteriet att sakta öka när belastningen försvinner. I vilket fall borde ett överslag innebära att den spänningen med bilen igång hade varit läger, Samma sak om batteriet är slut och laddas upp. Med andra ord tror jag nästan att det är batteriet som är kasst.

Att testa syravikten på ett batteri är jätteenkelt och du får direkt en uppfattning om där är några kassa celler.

tack för att du förklarade skillnaden mellan GEL, AGM och WET man lär sig något nytt varje dag smile

Igår innan jag gick och la mig låg batterierna på runt 10,6 och det konstiga var att bilen startade i morse.
Men en kollega sa att batteriet ska ladda runt 12,3 när bilen är avstängd, kan detta stämma?

Batteriet laddar inte när bilen är avstängd, det vilar. I viloläge bör ett friskt batteri ha så nära 2,2V per cell, detta innebär totalt 13,2V. Men allt ifrån 12,9 (2,15V per cell) till 13,2 är riktigt bra. Ligger batteriet under 12,5 är det dåligt. Det man kan göra är att rekonda det och sedan låta det stå ett par timmar sen mäter man vilospäningen på det. Är den fortfarande under 12,5V så kan du i princip kasta batteriet

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Drönirettab
10 december 2012 · 21 761 Inlägg

Crunked skrev:
Batteriet som sitter fram har ok med destilierat vatten iallafall, dock är vattnet väldigt grumligt i det högra hålet och lite smågrunligt i det hålet längst till vänster.

När syran är grumlig så tyder det på att material i cellplattorna har börjat lossna, ett dåligt tecken.

Crunked skrev:
Och på det bakre batteriet så ser täcker inte vattnet kanten på cellen(?) så dom är inte täckta i vatten.
är det någon mening med att köpa destilerat vatten?

Risken är stor att plattorna har tagit skada och batteriet kan ha tappat en del kapacitet. Jag tvivlar på att batterierna går att få i bra skick igen. smile

M_icke_ skrev:
Har du syra så är det vanliga syrabatteri, Är det gel eller AGM så har du ingen syra och det står på batteriet. Gel är riktiga skitbatteri.

Gel och AGM har syra, men den är däremot inte "rinnande".

Jag vill väl inte påstå att Gel är skitbatterier rent allmänt, men till strömkrävande bilstereo är det inget bra alternativ. Till eldrivna rullstolar/skurmaskiner/golfbilar osv är de däremot lämpliga att använda. smile

M_icke_
10 december 2012 · 3 466 Inlägg

Drönirettab skrev:

Crunked skrev:
Batteriet som sitter fram har ok med destilierat vatten iallafall, dock är vattnet väldigt grumligt i det högra hålet och lite smågrunligt i det hålet längst till vänster.

När syran är grumlig så tyder det på att material i cellplattorna har börjat lossna, ett dåligt tecken.

Crunked skrev:
Och på det bakre batteriet så ser täcker inte vattnet kanten på cellen(?) så dom är inte täckta i vatten.
är det någon mening med att köpa destilerat vatten?

Risken är stor att plattorna har tagit skada och batteriet kan ha tappat en del kapacitet. Jag tvivlar på att batterierna går att få i bra skick igen. smile

M_icke_ skrev:
Har du syra så är det vanliga syrabatteri, Är det gel eller AGM så har du ingen syra och det står på batteriet. Gel är riktiga skitbatteri.

Gel och AGM har syra, men den är däremot inte "rinnande".

Jag vill väl inte påstå att Gel är skitbatterier rent allmänt, men till strömkrävande bilstereo är det inget bra alternativ. Till eldrivna rullstolar/skurmaskiner/golfbilar osv är de däremot lämpliga att använda. smile

Syftade själklart på att de inte hade flytande syra utan att den är uppbunden i gelé eller glasmatta.

GEL-batterierna är enligt min erfarenhet inget vidare. Jobbar på ett företag som tillverkar/reparerar truckar och till eltruckarna är Gel-batterierna riktigt dåliga. tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Crunked
10 december 2012 · 104 Inlägg

Då är det bara till att klippa 2 nya batteriet med andra ord, vilket ska jag köpa? eftersom att inte ekonomin just nu inte riktigt tillåter 2st stinger batterier, ska jag vänta eller ska jag köpa något billigare alternativ

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
Team_Bilradiohuset
11 december 2012 · 452 Inlägg

Crunked skrev:
Då är det bara till att klippa 2 nya batteriet med andra ord, vilket ska jag köpa? eftersom att inte ekonomin just nu inte riktigt tillåter 2st stinger batterier, ska jag vänta eller ska jag köpa något billigare alternativ

Tycker du bör vänta och spara ihop några kroner extra och köpa riktiga batterier från början än att köpa 2st sämre.
Köper du dessutom 2st Stinger batterier behöver du inte köpa fler sedan utan du har du gjort rätt från början smile
2st Stinger SPV44 funkar bra till dina ändamål.

Mvh Mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet
Volvo S70 T5 "Dragrace edition" (1997)
Volvo C30T5 "C30 Nurburgring Edition" (2007)
Crunked
11 december 2012 · 104 Inlägg

Team_Bilradiohuset skrev:

Crunked skrev:
Då är det bara till att klippa 2 nya batteriet med andra ord, vilket ska jag köpa? eftersom att inte ekonomin just nu inte riktigt tillåter 2st stinger batterier, ska jag vänta eller ska jag köpa något billigare alternativ

Tycker du bör vänta och spara ihop några kroner extra och köpa riktiga batterier från början än att köpa 2st sämre.
Köper du dessutom 2st Stinger batterier behöver du inte köpa fler sedan utan du har du gjort rätt från början smile
2st Stinger SPV44 funkar bra till dina ändamål.

Mvh Mackan

Okej, jag funderar bara på om jag kan ha båda i bilen dock, om dom passar fram och bak.

kommer det ena batteriet få plats bakom kondensatorn på höger sida? samt passa fram, eftersom att det batteriet som sitter bak nu är åt fel håll om man skulle sätta det fram om ni förstår hur jag menar tongue, pluskabeln är för kort för att nå pluspolen på batteriet.

http://www1.garaget.org/archive/169/168 … 919780.jpg

Edit: måste man köpa några speciella kabelskor om man använder stingerbatteriet

Senast redigerat av Crunked (11 december 2012)

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
M_icke_
11 december 2012 · 3 466 Inlägg

Crunked skrev:

Team_Bilradiohuset skrev:

Crunked skrev:
Då är det bara till att klippa 2 nya batteriet med andra ord, vilket ska jag köpa? eftersom att inte ekonomin just nu inte riktigt tillåter 2st stinger batterier, ska jag vänta eller ska jag köpa något billigare alternativ

Tycker du bör vänta och spara ihop några kroner extra och köpa riktiga batterier från början än att köpa 2st sämre.
Köper du dessutom 2st Stinger batterier behöver du inte köpa fler sedan utan du har du gjort rätt från början smile
2st Stinger SPV44 funkar bra till dina ändamål.

Mvh Mackan

Okej, jag funderar bara på om jag kan ha båda i bilen dock, om dom passar fram och bak.

kommer det ena batteriet få plats bakom kondensatorn på höger sida? samt passa fram, eftersom att det batteriet som sitter bak nu är åt fel håll om man skulle sätta det fram om ni förstår hur jag menar tongue, pluskabeln är för kort för att nå pluspolen på batteriet.

http://www1.garaget.org/archive/169/168 … 919780.jpg

Edit: måste man köpa några speciella kabelskor om man använder stingerbatteriet

Nackdelen med SPV70 är att det inte passar i en standard batterihylla. Dels för att det är ganska stort men mest för att det saknar "klackarna" i nederkant som man brukar spänna fast batteriet med. Kollar man däremot på ett SPV60 så ser det betydligt mer ut som ett vanligt batteri då det har dessa klackarna och därmed perfekt att montera i batterihyllan fram. Skillnaden på batteriets kapacitet är inte jättestor och det är trots allt ett par hundringar billigare.
http://www.autohifi.se/?category_id=175 … id=HE-0060

Till ett sådant batter medföljer batteripoler som du skruvar på så du kan använda standardpolskor. Annars kan du skruva kabelskor direkt ner i batteriet.
Sånna här poler är det som medföljer http://www.autohifi.se/?category_id=176 … id=HW-8170

Senast redigerat av M_icke_ (11 december 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
valstadkillen
19 december 2012 · 1 523 Inlägg

kan rekomendera maxxima 900dc har 3 st men 1 blir över tack vare att man fick modifiera så ja köpte biltemas AGM batteri att ha sålänge och den funkar hittils riktigt bra smile

Peugeot 207 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang