och vi läser lite paragrafer då:
saxat ur första delen, en definition om skrotbil:
1982:129:1§ ... 3. fordonsvrak: fordon som med hänsyn till sitt skick, den tid under vilken det har stått på samma plats eller andra omständigheter måste anses övergivet och som uppenbarligen har ringa eller inget värde.
Sen då andra paragrafen om när man får flytta fordonet:
2 § Regeringen bemyndigas att meddela föreskrifter om rätt för statlig eller kommunal myndighet att flytta fordon i särskilt angivna fall, när det behövs för ordningen och säkerheten i trafiken eller av naturvårdsskäl.
"ordning säkerhet" ja, det tror jag faktiskt inte att den stod varken ivägen för naturen eller säkerheten.
och dessutom forsätter paragraf 2 såhär:
Har ett fordon under minst sju dygn i följd varit parkerat i strid mot sådant förbud eller villkor som avses i 1 § lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering och som har tillkännagetts enligt 3 § samma lag, får flyttning ske även om sådana förhållanden som anges i första stycket inte föreligger.
6 § Ett fordon som förvaras på en särskild uppställningsplats tillfaller kommunen om beslutet om flyttning har verkställts av en kommunal myndighet och i annat fall staten om
1. ägaren har delgetts sådan underrättelse som avses i 5 § och inte hämtat fordonet inom en månad därefter,
2. ägaren inte har hämtat fordonet inom tre månader efter det att kungörelse skedde enligt 5 §, eller
3. ägaren får anses ha uppgett sin rätt till fordonet.
Fordonsvrak som har flyttats tillfaller omedelbart kommunen eller staten. Lag (2003:637).
Och där har vi varför jag reagerar så pass starkt på hela denhär grejen, i sista stycket av §6.
Man bestämde lite fort att bilen var ett vrak för att få den ur världen. Och man skippade dessutom litegran vad som stod i paragraf 5 om att medela ägaren/innehavare med nytjanderätt.
5 § När ett beslut om flyttning av ett registrerat fordon har meddelats, skall den myndighet som meddelat beslutet underrätta ägaren så snart det kan ske
Senast redigerat av wadde (11 januari 2013)