Stulen ford sierra BMS127 norr om sthlm (Rotebro)

wadde Tryck och pys-åka
10 januari 2013 · 884 Inlägg

För det första får man inte flytta fordon hur som helst utan ägarens tillåtelse. Om det inte råkar vara så att den mycket allvarligt hindrar trafik. Så varför flyttade polisen på bilen efter andra gången borta ?

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Zorz Touch by U
10 januari 2013 · 910 Inlägg

Det är ju rena cirkusen yikes helt sjukt ju! :S

Touch by U Graphics - Give your car a Touch by U | Dekaler och grafik till din bil
Audi GT Coupé "Orginal Renovering" (1985)
Audi S2 Coupé "TM Racing" (1991)
Salzor
11 januari 2013 · 27 Inlägg

Ja Wadde, polisen ringde efter bärgare eftersom deras besiktningsman (enl patrullen jag pratade med) tyckte att den va skrot. Så dem körde den direkt dit.

Fattar inte hur allt detta kan gå så snett, jävla idiot bärgare som la den utanför grindar OCH lämnade dessutom ingen lapp till verkstaden (enl verkstaden).

Verkstadsmästaren sa att alla bilar som kommer ska in bakom grindar, bärgarna har nycklar.



Mvh, Salle.

thelaughingmadman
11 januari 2013 · 711 Inlägg

Salzor skrev:
Ja Wadde, polisen ringde efter bärgare eftersom deras besiktningsman (enl patrullen jag pratade med) tyckte att den va skrot. Så dem körde den direkt dit.

Fattar inte hur allt detta kan gå så snett, jävla idiot bärgare som la den utanför grindar OCH lämnade dessutom ingen lapp till verkstaden (enl verkstaden).

Verkstadsmästaren sa att alla bilar som kommer ska in bakom grindar, bärgarna har nycklar.



Mvh, Salle.

Med vilket bolag bärgades bilen första gången, d.v.s. när den ställdes utanför verkstadens grindar?

Sedan, om polisen hittar en bil, ska de väl knappast köra den till skroten innan dialog med ägaren? Verkar ju skitskumt...

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
wadde Tryck och pys-åka
11 januari 2013 · 884 Inlägg

DET SPELAR INGEN SOM HELST ROLL vad polisen anser om din bil. Du måste bli medelad om den ska flyttas och du kan ge medgivande.

Du ska nog lägga två anmälningar en på bärgaren och en på poliserna som flyttade din bil. Det kan vara ett utbränt skal om det så råkar vara, det är fortfarande din ägodel. Och om polisen har en besiktningsman (aldrig hört nått så dumt förut) så spelar det fortfarande ingen som helst roll.

Och om bärgaren hade nycklar så underlät han ju uppenbarligen att göra sin arbetsuppgift och bär ansvar för att ditt fordon blev stulet igen. Om han nu glömde nycklarna hemma eller bara inte orkade bry sig e hans ensak.

Gör såhär: gå in på polisen sida för att lägga anmälan och fylla i lite uppgifter. Dom kan ringa upp dig sen nämligen, så du slipper sitta i telefonkö. Så kan du förklara utförligt vad som hänt.
Om dom säger att man inte kan lägga en anmälan på polisen själva så är det bara att stå på dig, det kan man visst. Tekniskt sätt så är det "olovligt tillgripande av fordon" eftersom dom inte hade din tillåtelse, eller ens kännedom att flytta fordonet.

Och sen kan du prata med bärgarfirman/verkstan vem det var som inte låste in din bil. Beroende på om du vill lägga anmälan på företaget eller inviduella bärgaren.

Förmodligen så kommer du behöva göra två separata anmälningar för de två grejerna.

SE TILL ATT GÖRA DETHÄR NU. För du har råkat på en jäkla massa offörätter och snutar tycker oftast att dom får göra lite som dom vill med just bilar och trafikregler.
Själv är jag personligen inblandad i sånna ... låt säga diskutioner ibland. Hrm.

Håll oss uppdaterade !

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
wadde Tryck och pys-åka
11 januari 2013 · 884 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Sedan, om polisen hittar en bil, ska de väl knappast köra den till skroten innan dialog med ägaren? Verkar ju skitskumt...

Skumt som raklödder vafan.....

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
thelaughingmadman
11 januari 2013 · 711 Inlägg

wadde skrev:
Och om bärgaren hade nycklar så underlät han ju uppenbarligen att göra sin arbetsuppgift och bär ansvar för att ditt fordon blev stulet igen. Om han nu glömde nycklarna hemma eller bara inte orkade bry sig e hans ensak.

Undra vad det här motsvarar för brott. Bärgaren har ju i sin yrkesutövning, eller snarare bristen därav, sett till att en stöld av bilen var väldigt underlättad. Men vad kallar man det?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 januari 2013 · 14 041 Inlägg

wadde skrev:
Men vänta nu här. körde polisen den till skroten när dom hittade den ? Dethär blir ju bara värre och värre

Men vänta nu här! Var står det att snuten körde bilen, inget jag kan se iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
thelaughingmadman
11 januari 2013 · 711 Inlägg

Vettemannen skrev:

wadde skrev:
Men vänta nu här. körde polisen den till skroten när dom hittade den ? Dethär blir ju bara värre och värre

Men vänta nu här! Var står det att snuten körde bilen, inget jag kan se iaf.

/Benny

Salzor skrev:
Ja Wadde, polisen ringde efter bärgare eftersom deras besiktningsman (enl patrullen jag pratade med) tyckte att den va skrot. Så dem körde den direkt dit.

Bärgaren, på uppdrag av polisen, gjorde det.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
it_mutt Avstängd
11 januari 2013 · 10 388 Inlägg

wadde skrev:
För det första får man inte flytta fordon hur som helst utan ägarens tillåtelse. Om det inte råkar vara så att den mycket allvarligt hindrar trafik. Så varför flyttade polisen på bilen efter andra gången borta ?

Det där stämmer ju visserligen inte;

Ett fordon som är felaktigt uppställt, stör ordning och säkerhet i trafiken eller miljön får i vissa fall flyttas från platsen efter beslut av Trafikverket, Polismyndigheten eller kommunen.

Så visst får ett fordon flyttas utan ägarens tillåtelse.




Och om du vill läsa lite mer om det har du; LFF 1982:129 och FFF 1982:189 exempelvis

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
wadde Tryck och pys-åka
11 januari 2013 · 884 Inlägg

Vettemannen skrev:
Men vänta nu här! Var står det att snuten körde bilen, inget jag kan se iaf.

/Benny

Köra, flyga med helikopter, bära på bår, välj vilket som. Flytta annans fordon utan lov.

it_mutt:

Ja precis vad jag sa. Den står hindrande osv. och jag tror faktiskt inte att det var så allvarligt.
Är den bara vanligt felparkerad så är det 7 dagar och medela ägaren som gäller.

Senast redigerat av wadde (11 januari 2013)

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
wadde Tryck och pys-åka
11 januari 2013 · 884 Inlägg

och vi läser lite paragrafer då:

saxat ur första delen, en definition om skrotbil:

1982:129:1§ ... 3. fordonsvrak: fordon som med hänsyn till sitt skick, den tid under vilken det har stått på samma plats eller andra omständigheter måste anses övergivet och som uppenbarligen har ringa eller inget värde.

Sen då andra paragrafen om när man får flytta fordonet:

2 § Regeringen bemyndigas att meddela föreskrifter om rätt för statlig eller kommunal myndighet att flytta fordon i särskilt angivna fall, när det behövs för ordningen och säkerheten i trafiken eller av naturvårdsskäl.

"ordning säkerhet" ja, det tror jag faktiskt inte att den stod varken ivägen för naturen eller säkerheten.

och dessutom forsätter paragraf 2 såhär:

Har ett fordon under minst sju dygn i följd varit parkerat i strid mot sådant förbud eller villkor som avses i 1 § lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering och som har tillkännagetts enligt 3 § samma lag, får flyttning ske även om sådana förhållanden som anges i första stycket inte föreligger.

6 § Ett fordon som förvaras på en särskild uppställningsplats tillfaller kommunen om beslutet om flyttning har verkställts av en kommunal myndighet och i annat fall staten om
1. ägaren har delgetts sådan underrättelse som avses i 5 § och inte hämtat fordonet inom en månad därefter,
2. ägaren inte har hämtat fordonet inom tre månader efter det att kungörelse skedde enligt 5 §, eller
3. ägaren får anses ha uppgett sin rätt till fordonet.

   Fordonsvrak som har flyttats tillfaller omedelbart kommunen eller staten. Lag (2003:637).


Och där har vi varför jag reagerar så pass starkt på hela denhär grejen, i sista stycket av §6.
Man bestämde lite fort att bilen var ett vrak för att få den ur världen. Och man skippade dessutom litegran vad som stod i paragraf 5 om att medela ägaren/innehavare med nytjanderätt.

5 § När ett beslut om flyttning av ett registrerat fordon har meddelats, skall den myndighet som meddelat beslutet underrätta ägaren så snart det kan ske

Senast redigerat av wadde (11 januari 2013)

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
it_mutt Avstängd
11 januari 2013 · 10 388 Inlägg

wadde skrev:
och vi läser lite paragrafer då:

saxat ur första delen, en definition om skrotbil:

1982:129:1§ ... 3. fordonsvrak: fordon som med hänsyn till sitt skick, den tid under vilken det har stått på samma plats eller andra omständigheter måste anses övergivet och som uppenbarligen har ringa eller inget värde.

Sen då andra paragrafen om när man får flytta fordonet:

2 § Regeringen bemyndigas att meddela föreskrifter om rätt för statlig eller kommunal myndighet att flytta fordon i särskilt angivna fall, när det behövs för ordningen och säkerheten i trafiken eller av naturvårdsskäl.

"ordning säkerhet" ja, det tror jag faktiskt inte att den stod varken ivägen för naturen eller säkerheten.

och dessutom forsätter paragraf 2 såhär:

Har ett fordon under minst sju dygn i följd varit parkerat i strid mot sådant förbud eller villkor som avses i 1 § lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering och som har tillkännagetts enligt 3 § samma lag, får flyttning ske även om sådana förhållanden som anges i första stycket inte föreligger.

6 § Ett fordon som förvaras på en särskild uppställningsplats tillfaller kommunen om beslutet om flyttning har verkställts av en kommunal myndighet och i annat fall staten om
1. ägaren har delgetts sådan underrättelse som avses i 5 § och inte hämtat fordonet inom en månad därefter,
2. ägaren inte har hämtat fordonet inom tre månader efter det att kungörelse skedde enligt 5 §, eller
3. ägaren får anses ha uppgett sin rätt till fordonet.

   Fordonsvrak som har flyttats tillfaller omedelbart kommunen eller staten. Lag (2003:637).


Och där har vi varför jag reagerar så pass starkt på hela denhär grejen, i sista stycket av §6.
Man bestämde lite fort att bilen var ett vrak för att få den av vägen. Och man skippade dessutom litegran vad som stod i paragraf 5 om att medela ägaren/innehavare med nytjanderätt.

5 § När ett beslut om flyttning av ett registrerat fordon har meddelats, skall den myndighet som meddelat beslutet underrätta ägaren så snart det kan ske

Spontant så är vad du -tror- ganska ointressant.

Och gällande 5§ så meddelandes väl ägaren?

Gällande "Har ett fordon under minst sju dygn i följd varit parkerat i strid mot sådant förbud eller villkor som avses i 1 § lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering och som har tillkännagetts enligt 3 § samma lag, får flyttning ske även om sådana förhållanden som anges i första stycket inte föreligger."

Så hänvisar den till 1984:318 (om kontrollavgift vid olovlig parkering) och nu har det väl inte varit frågan om olovlig parkering?

Saken är, att jag gick inte in på vad som gällde just denna bil, jag motsatte mig att du anser att den inte får flyttas utan TILLSTÅND av ägaren, vilket inte stämmer (fortfarande).

Senast redigerat av it_mutt (11 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Salzor
11 januari 2013 · 27 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

Salzor skrev:
Ja Wadde, polisen ringde efter bärgare eftersom deras besiktningsman (enl patrullen jag pratade med) tyckte att den va skrot. Så dem körde den direkt dit.

Fattar inte hur allt detta kan gå så snett, jävla idiot bärgare som la den utanför grindar OCH lämnade dessutom ingen lapp till verkstaden (enl verkstaden).

Verkstadsmästaren sa att alla bilar som kommer ska in bakom grindar, bärgarna har nycklar.



Mvh, Salle.

Med vilket bolag bärgades bilen första gången, d.v.s. när den ställdes utanför verkstadens grindar?

Sedan, om polisen hittar en bil, ska de väl knappast köra den till skroten innan dialog med ägaren? Verkar ju skitskumt...

Förlåt om jag ej nämnde det förut, men den stog tydligen på en privatparkering, kanske var därför?
men dem hade iallafall flyttat den innan dem kontaktade mig.

Det var på uppdrag av assistanskåren, tror bolaget hette krages bilbärgning dem hade deras ställe vid täby kyrkby bakom statoil. Kan bara säga att om era bilar någon gång blir bärgade av det bolaget, följ efter och se till att bilen ställs på ett bra ställe.

orka diskutera detta vidare haha ville bara informera vad som hänt smile

Mvh, Salle

wadde Tryck och pys-åka
12 januari 2013 · 884 Inlägg

Så då kommer vi in på dethär med privatparkering då. Ingen p-bot. Ingen kontakt. Inga 7 dygn.
Än en gång så säger jag det. Man får inte som myndighet hur som helst flytta andras fordon.
Kryphålet man tog här var att göra det till ett vrak helt plötsligt. Och det är en felbedömning, rakt av.

Och vad jag -TROR- har med sannolikheten att göra hur bilen stod. Och visade sig vara rätt, på en parkering.
Släpp detdär med att man alltid måste veta. Alla tar beslut utåfrån inkomplett information hela tiden.

Men hoppas iaf du slipper bli av med bilen igen Salle.

Senast redigerat av wadde (12 januari 2013)

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
it_mutt Avstängd
12 januari 2013 · 10 388 Inlägg

wadde skrev:
Så då kommer vi in på dethär med privatparkering då. Ingen p-bot. Ingen kontakt. Inga 7 dygn.
Än en gång så säger jag det. Man får inte som myndighet hur som helst flytta andras fordon.
Kryphålet man tog här var att göra det till ett vrak helt plötsligt. Och det är en felbedömning, rakt av.

Och vad jag -TROR- har med sannolikheten att göra hur bilen stod. Och visade sig vara rätt, på en parkering.
Släpp detdär med att man alltid måste veta. Alla tar beslut utåfrån inkomplett information hela tiden.

Men hoppas iaf du slipper bli av med bilen igen Salle.

Att ditt "tror" slog in, är bara ren tur, då du inte visste (det var alltså en gissning)

Ja, visst kan jag släppa det, förutsatt att du inser att du har fel i att man inte får flytta på någons bil utan tillåtelse, inte svårare än så. Att sen vända till "hur som helst" är långt ifrån "utan tillåtelse"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang