Tänkte starta ett nytt projekt då. Sneglat länge och varit sugen på att börja köra mer seriös drifting, då ja än så länge endast har kört utanför banor, sladdat på parkeringar, gator osv. Så vill jag ta steget längre till banor. Och har inte riktigt vågat köra riktigt så med min andra nissan s14,5 med 1jz-gte
Så ni har jag äntligen tagit tag i saken och ska börja med projektet. Jag har länge älskat nissan s14 kaross, så valet av drifting bil var inte svårt
Ska berätta lite mer spec nu om Bilen som de är tänkt
Bilen är en nissan 200sx s14 1996, som jag köpte färdig med Full bur, och breddade hjulhusen. köpte den som en komplett bil utan motor och låda och front.
Lite bilder på den
Fälgarna på bilden är endast lånade för att få hem bilen
Den corollan är underbar! Skulle vilja hitta mer spec om den motorn o bilen faktiskt
Men har idag varit o hämtat min egen 1uz-fe äntligen, och fick med en lexus ls400 på köpet
3 timmars bil o sedan lasta på den snöiga bilen. med trasig luftfjädring och trasig bränsle rör. så gick dock inte starta bilen. men ägaren garanterade mig att den var i bra skick och startade bara man fixade de. så litade på honom.
Så här såg de ut då
Väl hemma o inlastad i garaget
Och här har vi hjärtat!
Otålig som man var så fixade jag bränsle ledningen direkt, åkta köpte lita soppa o slängde i. o se på fan, den startade direkt!
Dock lite ventil tick, och eb nassa avgas läckage men de får man väl vänta sig av en bil som stått ett tag. Blir nog bättre efter olje byte, ska även lyfta ventilkåper o så senare för att se så allt ser okej ut innan den blir överladdat
Var också givetvis tvungen att testa de klassiska mynt tricket som de sägs att dessa motorer ska klara Dessa motorer sa ju klara att man ställen en peng på hög kant och sedan varvar upp till 6000 och kronan fortfarande ska så kvar.
Fick ett ryck idag o rykte ur motorn ur lexusen Gick väldigt snabbt o smidigt! Skönt att skruva när man inte behöver bry sig om att sätta tillbaka den igen, utan att de bara är till att klippa de flesta slangar och sladdar!
Cirka 3 timmar efter att bilen rullats in i garaget såg de ut så här.
Kunde inte hålla mig så var tvungen att testa lite också
Har bara hängt i den nu snabbt, så ingen låda eller så sitter på. Men motorn passar faktiskt fint där i ser bra ut med tråg osv, och bromsservon verkar få plats också.
Jo, Nu ska de minsann börjas bygga seriöst med denna Nu har jag mer plats i garaget plus pengar till bygget Så har beställt massa grejer idag!
Kommer köra med dessa kjolar kombinerat med dessa breddare
Skärmbreddare
Hoppas de ska passa ihop bra. Framför allt så är de faktiskt billigt, vilket är viktigt då jag nästan siktar på att göra åt en o annan stötfångare
Turbo Har valt att köra singelturbo nu ist pga av plats bristen :p Super hx40 16# avgashus
Adapter kit till r154 låda som jag ska hämta i helgen eller nästa låda
Kommer dock köra act koppling med tryckplatta, specad till 850nm
BC racing drift spec coilovers
Och lite små saker är på väg Håller även på o jagar lite fälgar, funderar på och e köra med 350z orginal 18" fälgar. får kvalitets fälgar för en billig peng, frågan är bara om dom kan göra sig på bilen?
Sen håller jag även på o kikar lite på färgtema på bilen, en sak är dock säker, Den ska SYNAS så förslag mottages gärna
Städat ordentligt i garaget nu så de blir lite roligare att skruva och även lyft ur motorn igen och börjat skruva lite växellåda och fixa de. Kommer åka ner imorgon och skruva klart det och hoppas få i motorn igen med supra lådan och bygga vxl fäste
Bjuder iaf på en växellåds bild
Blir r154 låda med en fräst adapter som orginal 1uz sprängkåpan skruvas på med slavcylinder direkt i utrampningslagret )
Garaget idag igen o grejat lite Fixat klart de sista med kopplingen o lådan och skruvat ihop de och lyft i motorn i bilen och måttat motor och låda bra Höll på att tillverka ett vxl fäste de sista men gasen tog slut till svetsen så får fortsätta med de imorgon
Har iaf lite bilder att bjuda på
Testade att lyfta på insug, kyl osv för att se hur mycket plats de blir
Kommer få kapa lite i huven då insuget sticker upp endel, men men
Idag blev växellådsfästet klart och jag började kika på att bygga grenrör Är trångt som tusan, men lyckades bygga o punkta ihop ett grenrör färdigt idag iaf
så blev de iaf ska fortsätta med nästa sida nu nästa gång.
Grenrören är klara och tigade, Har börjat bygga wg uttag o plats för den och röret mellan dom 2 grenrören osv, Och hade dock inget annat väl än att kapa lite i innerskärmen, Dock ingen fara med plats för hjulet. Blir bilder ist för ord nu
Masserat torpeden lite, Byggt downpipe, Byggt de sista tryckröret, Fått dit dumpventil, luftfilter osv osv. Som vanligt langar jag lite bilder ist för massa ord
Fick massera fronten lite för intercolern o filtret
Bilen kommer även kunna skådas på elmia nästa gång i Jobbets monter ( KL Racing)